De bekende Duitse filmcomponist Hans Zimmer voorziet de elektrische auto’s van BMW van een eigen geluid. Zo krijgt de autofabrikant een eigen geluidsidentiteit. Maar het is ook belangrijk voor de veiligheid, vertelt Jeroen Lissens, Head of Corporate Communications bij de BMW Group Belux. Beluister hier het volledige interview met Jeroen Lissens: De essentie: Doordat elektrische […] [naar artikel]
Radio, een van de oudste massamedia, is nog altijd springlevend, vertelde minister van Media Benjamin Dalle (cd&v) aan Business AM Radio. Toch staat het medium niet stil. “Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van radio uitsluitend digitaal is”, klinkt het. In het nieuws: Steeds meer radiozenders kiezen ervoor om volledig digitaal te gaan. Toch […] [naar artikel]
In de Duitse autosector staan de komende tien jaar 410.000 banen op de tocht als gevolg van de overgang naar elektrisch rijden. Dat staat in een... [naar artikel]
Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle. [naar artikel]
De tickets voor de eerste elektrische vluchten vliegen in 2028 de deur uit. Zijn elektrische vliegtuigen echt de toekomst? De gerenommeerde Nederlandse mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan. Hij legt uit hoe de elektrische luchtvaart eruit zal zien en welke afstanden mogelijk zullen zijn. “Ik vind het verbazend dat we zoveel hoop op de trein vestigen.” [naar artikel]
Stel dat alle auto’s elektrisch worden, hoe zou dat onze wereld veranderen, en welke aandelen en bedrijven zouden daarvan profiteren? We vroegen het aan geldexpert Geert Noels. “De beurs heeft al lang in de smiezen dat elektrisch de toekomst is.” [naar artikel]
Stel dat alle auto’s elektrisch worden, hoe zou dat onze wereld veranderen, en welke aandelen en bedrijven zouden daarvan profiteren? We vroegen het aan geldexpert Geert Noels. “De beurs heeft al lang in de smiezen dat elektrisch de toekomst is.” [naar artikel]
Lees dit artikel: “Synthetische brandstoffen bieden in de autosector weinig meerwaarde” Synthetische brandstoffen bieden in de autosector weinig meerwaarde, volgens een onderzoek van de milieuvereniging Transport & Environment. De uitstoot van broeikasgassen ligt bij het product immers nagenoeg even hoog als bij motoren die op fossiele brandstoffen draaien. De onderzoekers merken op dat de productie van synthetische brandstoffen met een bijzonder energie-intensief proces gepaard gaat. Bij […] Lees dit artikel: “Synthetische brandstoffen bieden in de autosector weinig meerwaarde” [naar artikel]
Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]
Eerste werk als je een festivalweide betreedt? Aanschuiven aan het kraampje voor drankbonnetjes, jetons, en zuipkaarten. Dankzij ‘Wat Drink Je?’, de start-up van Wouter Van Hauwermeiren uit Wichelen, zou je in de toekomst je pintjes digitaal kunnen bestellen en betalen. “Scan de QR-code, betaal, en geniet van het festival”, zegt Wouter Van Hauwermeiren. [naar artikel]
De tickets voor de eerste elektrische vluchten vliegen in 2028 de deur uit. Zijn elektrische vliegtuigen echt de toekomst? De gerenommeerde Nederlandse mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer twijfelt er niet aan. Hij legt uit hoe de elektrische luchtvaart eruit zal zien en welke afstanden mogelijk zullen zijn. “Ik vind het verbazend dat we zoveel hoop op de trein vestigen.” [naar artikel]
Luchtvaartmaatschappij Air Belgium is “voorzichtig optimistisch” over de toekomst en zal vanaf september Zuid-Afrika aan het aanbod toevoegen, met vluchten vanop Brussels Airport naar Johannesburg en Kaapstad. Dat heeft de topman van Air Belgium, Niky Terzakis, maandag aangekondigd. Hij bevestigde ook dat er een nieuwe, Chinese aandeelhouder aan boord is. [naar artikel]
Kmo’s die de transitie willen maken naar een circulair businessmodel kunnen daarvoor gratis gebruikmaken van een interactief digitaal platform. Dat werd ontwikkeld door de UCLL en gefinancierd via Vlajo. [naar artikel]
Geen ontkomen aan. In de toekomst moeten we elektrisch rijden. Meer zelfs: de auto van de toekomst wordt ook ingezet in het volledige... [naar artikel]
Lees dit artikel: Topman Volkswagen: “Robocars veranderen autosector veel meer dan elektrische wagens” Niet de elektrische auto, maar wel de autonome wagen zal binnen de autosector tot een fundamentele verschuiving leiden. Dat heeft Herbert Diess, topman van de Volkswagen Group, gezegd ter gelegenheid van de opening van de Automobilmesse München. Volgens hem wordt de intrede van de autonome wagen mogelijk de grootste vernieuwing in de geschiedenis van de […] Lees dit artikel: Topman Volkswagen: “Robocars veranderen autosector veel meer dan elektrische wagens” [naar artikel]
Nu Jeroen Nys (54) de immense collectie auto’s van zijn stiefvader Guy Moerenhout (73) heeft overgekocht, is de toekomst van het Abarth GMR Works Museum in de Industriestraat in Lier verzekerd. Nochtans heeft Jeroen, tevens de CEO van Varo nv, verdeler van doe-het-zelfgereedschap, niet echt iets met auto’s, zijn schoonvader Guy des te meer. “Het was nooit mijn plan er iets mee te verdienen, wel ze te behouden voor de toekomst”, zegt de zeventiger. [naar artikel]
Elke ouder kent net als journalist Jeroen het online platform Smartschool. “Berichtendiarree”, noemt hij het. Let op: Jeroen is geen slechte vader en ook niet tegen een leerlingenvolgsysteem (dnkt hij). Maar moeten we niet érgens de grens trekken, vraagt Jeroen zich af. “Ik begin te geloven dat elk scheetje dat zich een weg zucht door de schoolgangen een Smartschoolalert kan zijn.” [naar artikel]
Wat je nooit ziet op tv... Onze reporter Jeroen Vermeiren gluurt elke week achter de schermen van een tv-programma en onthult hoe het wordt gemaakt. Deze week: ‘Belgium’s Got Talent’. “Bij de inschrijvingen zitten heel straffe dingen, maar ook de meest onnozele acts. En dan heb je nog de grappenmakers die iemand anders inschrijven.” [naar artikel]
DE TOEKOMST IS DIGITAAL. Eind deze maand verdwijnt FM Brussel uit de ether. De directie van de overkoepelende vzw gelooft niet meer in de toekomst van de stadsradio en kiest resoluut voor een digitaal verhaal. [naar artikel]
De toonaangevende publicatie The Economist gooide recent een voor cryptobeleggers wel erg bullish rapport online. Het “Digimentality Report”, de resultaten van een enquête die begin dit jaar door 3.000 consumenten is ingevuld, schetst een rooskleurige toekomst voor de adoptie van cryptomunten. Digitaal betalen Het rapport focust op all things digitaal betalen (online banking, online betaaldiensten, […] [naar artikel]
Hoe meer we (elektrisch) fietsen, hoe meer fietsongevallen. Lijkt een trieste logica, maar opvallend daarbij: de helft van de fietsdoden van 2021 was ouder dan 65 jaar en vier op de tien reden elektrisch. Vallen die cijfers te voorkomen? “Soms rijdt de fiets met hen, in plaats van omgekeerd”, zegt alvast Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA. Hoe rijd je dan wél veilig met een e-bike? [naar artikel]
E-bikes palmen de wegen in. Maar is die laagdrempelige manier van bewegen ook gezond? Anno 2023 bestaan er nog heel wat vooroordelen over elektrisch fietsen. Dat het je lui maakt, dat je lijf er geen baat bij heeft. Een inspanningsfysioloog en mobiliteitsexpert schetsen haarfijn wat elektrisch fietsen met je conditie doet en of je er vet mee verbrandt. “Alleen zo zet je je spieren aan het werk.” [naar artikel]
E-bikes palmen de wegen in. Maar is die laagdrempelige manier van bewegen ook gezond? Anno 2023 bestaan er nog heel wat vooroordelen over elektrisch fietsen. Dat het je lui maakt, dat je lijf er geen baat bij heeft. Een inspanningsfysioloog en mobiliteitsexpert schetsen haarfijn wat elektrisch fietsen met je conditie doet en of je er vet mee verbrandt. “Alleen zo zet je je spieren aan het werk.” [naar artikel]
Een debuut in mineur voor Lucas Lissens. De 19-jarige Anderlecht-verdediger was aan een prima wedstrijd bezig tegen KV Oostende, maar moest in minuut 69 van het veld. Lissens kreeg een rode kaart, nadat hij vol doorging op het scheenbeen van Maxime D’Arpino. Anderlecht werkte zo de slotfase met z'n tienen af, maar hield ondanks een late tegengoal wel stand tegen de kustploeg. Eindstand: 2-1. [naar artikel]
Elektrisch verwarmen met warmtepompen, elektrisch rijden… Elektriciteit lijkt bij uitstek de manier om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar is het echt de weg vooruit? Of kiezen we toch beter voor waterstof? En halen we wel op tijd de Europese klimaatdoelstellingen? Bouwsite Livios klopte aan bij energiespecialist Ronnie Belmans, onder meer medeoprichter van onderzoeksinstituut EnergyVille. Hij deelt zijn ongezouten mening. “Waterstof is nog veel minder veilig dan aardgas.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.