Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
Dankzij een nieuwe generatie batterijen uit China zouden elektrische wagens na een laadbeurt van amper 10 minuten weer 400 kilometer kunnen rijden. Daarmee moet definitief een einde komen aan de lange laadtijden voor elektrische auto’s. [naar artikel]
11:53 Een nieuwe generatie batterijen van 's werelds grootste accuproducent CATL moet definitief komaf maken met de lange laadtijden voor elektrische auto's. [naar artikel]
In de energietransitie is ook waterstof een interessant alternatief. Toyota is hiervan een voorstander en rust nu ook zijn Hilux pick-up uit met een brandstofcel. Europa zet alles in op de elektrische aandrijving in de volgende jaren, maar ook de waterstoftechnologie biedt een interessant en ecologisch alternatief voor de huidige verbrandingsmotoren. Hierbij wordt gebruik gemaakt … The post Toyota Hilux ook op waterstof appeared first on Knack. [naar artikel]
Elektrische auto’s en laadpalen zie je stilaan overal, maar wagens die met waterstof rijden zijn nog zeldzaam. Ook al wordt er volop mee geëxperimenteerd. Technologiejournalist Kenneth Dée herhaalt de tocht die hij vorig jaar voor VTM maakte met een elektrisch exemplaar, maar dan met een Toyota Mirai, die waterstof tankt. Raakt hij er even vlot mee tot in Zuid-Frankrijk? [naar artikel]
Veel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
De verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt tegen 2035 verboden en dat zal onze manier van autorijden ingrijpend veranderen. Of toch niet? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn namen de proef op de som en reden van Kontich naar Berlijn met een auto van de (nabije) toekomst. De ene elektrisch, de andere op waterstof. Na een bewogen roadtrip van bijna 1.500 kilometer kwamen ze tot enkele verrassende conclusies: “Elektrische SUV’s? Dat is je reinste onzin.” [naar artikel]
Voor lokaal gebruik zijn elektrische wagens perfect. Maar bij lange ritten durven kleine batterijen en lange laadtijden al eens een domper op de... [naar artikel]
Lees dit artikel: Zelfrijdende elektrische wagen van Apple wordt geen auto in de traditionele zin van het woord Het Amerikaanse techconcern Apple wil tegen 2025 een volledig zelfrijdende elektrische auto op de markt brengen. Dat is wat het persbureau Bloomberg eerder deze week meldde op basis van ingewijden. Apple is al sinds 2014 bezig met “Project Titan”, waarbij het op twee paarden tegelijk wedde: enerzijds een elektrische auto met beperkte zelfrijdende mogelijkheden en anderzijds een […] Lees dit artikel: Zelfrijdende elektrische wagen van Apple wordt geen auto in de traditionele zin van het woord [naar artikel]
Lees dit artikel: “De tijd is rijp voor waterstof” Waterstof is hot. Zo gaat er geen dag voorbij of er wordt een initiatief rond duurzame waterstof aangekondigd, ook in de Benelux. Voor velen is H2 namelijk de ideale drager om hernieuwbare energie mee te stockeren en te transporteren. Een belangrijke pion in het energieschaakspel, meent ook het liberale kwaliteitsblad The Economist. Dat wijdde onlangs […] Lees dit artikel: “De tijd is rijp voor waterstof” [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]
Een elektrische auto is door de hoge kosten en langere laadtijden van publieke laadpalen voor weinig mensen interessant. Dat zegt mobiliteitsclub VAB. Als bedrijfswagen is een elektrische auto pas interessant als er thuis en op de werkplaats opgeladen kan worden. [naar artikel]
Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]
Een elektrische auto is door de hoge kosten en langere laadtijden van publieke laadpalen, voor weinig mensen interessant. Als bedrijfswagen is een elektrische auto pas interessant als de auto zowel thuis als op de werkplaats opgeladen kan worden. [naar artikel]
Als we de auto van de toekomst milieuvriendelijk willen maken, dan investeren we beter in waterstof dan in batterijen. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Institut. [naar artikel]
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” [naar artikel]
De elektrische auto komt niet van de grond. Dat blijkt uit de cijfers over de inschrijvingen van vorig jaar. Als u vandaag een elektrische auto wil kopen, moet u bovendien veel geduld hebben. Meer dan een half jaar wachten is geen uitzondering. Van sommige met veel poeha aangekondigde modellen zijn er zelfs geen prijzen. “België geniet voor producenten van elektrische auto’s duidelijk geen prioriteit”, vindt Tony Verhelle, expert bij het vakblad Autogids. [naar artikel]
Met de nieuwe Qashqai E-Power van Nissan rij je elektrisch maar tank je toch gewoon benzine. Een ideale tussenstap naar de elektrische wagen, of vooral een creatieve technische oplossing zonder veel echte voordelen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn licht het concept en de auto door. “Qua verbruik en emissie is dit geen mirakeloplossing.” [naar artikel]
De Deense politie heeft eigenaren van elektrische auto’s in Denemarken opgeroepen om geen broodrooster te gebruiken om de accu van hun elektrische auto's voor te verwarmen. Dit zou gedaan worden om de auto zo optimaal mogelijk te laten presteren. [naar artikel]
De elektrische auto of ‘EV’ wordt beschouwd als de meest milieuvriendelijke manier van autorijden omdat hij een zogenaamde ‘nulemissie’ heeft: geen reststoffen uit de uitlaatpijp. Maar hij is niet alleen. Ook de waterstofauto stoot niets uit dat schadelijk is. Utopie of dichterbij dan je denkt? Onze auto-expert Joost Bolle informeert je in zes vragen en evenveel antwoorden. [naar artikel]
De Theresiastraat in Hasselt wordt heraangelegd, met flink meer groen in de straat. Opmerkelijk: er komen kabelgoten in de stoepen die het mogelijk maken om elektrische auto’s te laden, zonder ongelukken met struikelende mensen over kabels. [naar artikel]
Elektrische mobiliteit zit in de lift en dat geldt ook voor motoren en scooters. Terwijl er in 2022 amper 333 elektrische motoren verkocht werden, doen we dit jaar al beter. Onze motorexpert Arno Jaspers maakt het overzicht van de beschikbare modellen en licht de belangrijkste er voor je uit. “Het aantal merken en modellen stijgt voorlopig sneller dan de effectieve verkoop.” [naar artikel]
“België moet een van de belangrijkste knooppunten van schone waterstof worden.” Dat zei premier Alexander De Croo (Open VLD) in zijn beleidsverklaring. Met die ambitie sluit hij aan bij zowel de Europese Commissie als het Vlaams en Waals Gewest, die ook al volop inzetten op waterstof als alternatieve energie. Maar wat is dat precies? En waarvoor dient het? Betekent dat ook meteen het einde voor de elektrische wagens? [naar artikel]
Auto's op waterstof zijn een belangrijk spoor voor de toekomst, zegt Joost Kaesemans van Febiac. 'Maar ook elektrische auto's blijven veel voordelen hebben, zowel voor het milieu als voor de economie.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.