Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

GETEST: onze autokenner reed als eerste met de BMW iX5 Hydrogen: “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden”

15/03/2023 - 14:05
"Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden” (15/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]


2. GETEST. Onze autokenner reed met de Dacia Spring: “Perfect als tweede gezinsauto” (21/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle. [naar artikel]


3. GETEST. Onze autokenner reed met de Microlino: “90 per uur? Dan ligt die misschien wel op zijn dak” (10/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Onze autospecialist Joost Bolle reed met de Microlino, ook wel het elektrisch rij-ei genoemd. De stadskabouter die een antwoord moet zijn op het fileleed in de grote steden, en tegelijk soelaas moet bieden voor onze stijgende energiekosten. “Maar hij is zelf wel te duur voor de beperkingen die hij heeft. En ja, je mag er autostrade mee op, maar dat is nu precies het laatste wat ik ermee zou doen…” [naar artikel]


4. GETEST. Is een wagen op waterstof een goed alternatief voor de elektrische auto? “Te weinig tankstations maakt zorgeloos rijden moeilijk” (24/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

De verkoop van benzine- en dieselauto’s wordt tegen 2035 verboden en dat zal onze manier van autorijden ingrijpend veranderen. Of toch niet? Onze autospecialisten Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn namen de proef op de som en reden van Kontich naar Berlijn met een auto van de (nabije) toekomst. De ene elektrisch, de andere op waterstof. Na een bewogen roadtrip van bijna 1.500 kilometer kwamen ze tot enkele verrassende conclusies: “Elektrische SUV’s? Dat is je reinste onzin.” [naar artikel]


5. GETEST. Onze autokenner rijdt met de eerste hybride van Bentley: “Stoot in werkelijkheid meer uit” (01/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle reed met de allereerste hybride SUV van luxemerk Bentley. De wagen zou een uitstoot hebben, die lager ligt dan een Dacia Sandero. Maar is dit ook zo in de praktijk? En behoudt de dure Bentley het comfortgevoel in zijn eerste eco-auto? “De meerderheid van de Bentley-eigenaars zal deze auto niet constant aan de laadpaal hangen.” [naar artikel]


6. Autokenner beantwoordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realistischer” (06/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen. [naar artikel]


7. GETEST. Onze autokenner reed met de Microlino: “Als je vol op de rem gaat, slingert het ding alle richtingen uit (10/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Onze autospecialist Joost Bolle reed met de Microlino, ook wel het elektrisch rij-ei genoemd. De stadskabouter die een antwoord moet zijn op het fileleed in de grote steden, en tegelijk soelaas moet bieden voor onze stijgende energiekosten. “Maar hij is zelf wel te duur voor de beperkingen die hij heeft. En ja, je mag er autostrade mee op, maar dat is nu precies het laatste wat ik ermee zou doen…” [naar artikel]


8. GETEST. Onze autokenner rijdt met de Mercedes EQXX: “Voorbeeld voor elektrische auto’s én zuinig, maar toch willen we hem niet” (26/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle kon exclusief met de Mercedes EQXX rijden als 23ste ter wereld. Het is dé elektrische auto waarmee je duizend kilometer ver raakt zonder de batterij bij te laden. “Dit is effectief de EV waarmee je naar het zuiden van Frankrijk kan rijden zoals je dat anders doet met je benzine- of dieselauto, maar tegelijkertijd is het niet de auto die we willen.” Waarom niet? En zijn er toch nog pluspunten aan dit model? [naar artikel]


9. GETEST. Onze autokenner rijdt met de eerste hybride SUV van Bentley: “Fiscaal voordeel bij deze auto zal niet lang overeind blijven” (01/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle reed met de allereerste hybride SUV van luxemerk Bentley. De wagen zou een uitstoot hebben die lager ligt dan een Dacia Sandero. Maar is dit ook zo in de praktijk? En behoudt de dure Bentley het comfortgevoel in zijn eerste eco-auto? “De meerderheid van de Bentley-eigenaars zal deze auto niet constant aan de laadpaal hangen.” [naar artikel]


10. Welke toekomst is er voor waterstof? “Hoe minder de politiek zich met energie bemoeit, hoe beter” (30/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Elektrisch verwarmen met warmtepompen, elektrisch rijden… Elektriciteit lijkt bij uitstek de manier om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar is het echt de weg vooruit? Of kiezen we toch beter voor waterstof? En halen we wel op tijd de Europese klimaatdoelstellingen? Bouwsite Livios klopte aan bij energiespecialist Ronnie Belmans, onder meer medeoprichter van onderzoeksinstituut EnergyVille. Hij deelt zijn ongezouten mening. “Waterstof is nog veel minder veilig dan aardgas.” [naar artikel]


11. Tanken in vijf minuten en toch ecologisch: is waterstof de toekomst? (13/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

Als alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek. [naar artikel]


12. GETEST. Onze autokenner reed met de MG ZS 1.5: “Een goede auto voor minder dan 20.000 euro, dat bestaat nog” (12/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

MG is bekend om zijn elektrische modellen die gemiddeld goedkoper zijn dan wat je bij andere merken vindt. Maar de Chinese constructeur heeft ook een prijskraker met benzinemotor in zijn gamma. “Voor minder dan 19.000 euro rijd je de showroom uit met een degelijke auto waar niets verkeerd aan is,” stelt onze autokenner Joost Bolle vast. [naar artikel]


13. GETEST. Onze autokenner reed met de Renault Austral: “Voor mij had deze wagen ‘Car of the Year’ mogen worden” (17/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle vertegenwoordigde België in de jury van de ‘Car of the Year’, de meest prestigieuze onderscheiding in de Europese autowereld. Die werd in de wacht gesleept door de Jeep Avenger. Maar er waren in totaal zeven finalisten, waaronder de Renault Austral. “Een auto die rekening houdt met het budget van grote gezinnen”, viel Joost op. “En dat wordt uitzonderlijk.” [naar artikel]


14. GETEST. Onze autokenner reed met de enige Citroën Oli ter wereld: “Hét prototype voor een betaalbare elektrische gezinswagen” (13/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Heeft Citroën het licht gezien terwijl alle andere merken dwalen? “We moeten terug naar de eenvoud. Naar goedkoop.” Vind bij andere merken maar eens marketingboys die dat durven zeggen. Onze autokenner Joost Bolle mocht exclusief op pad met het enige exemplaar ter wereld van de Citroën Oli. Het soort auto dat in de toekomst iedereen betaalbare, elektrische mobiliteit wil gunnen. [naar artikel]


15. “Een EV schiet als een raket uit de startblokken”: onze auto-expert belicht de grootste verschillen tussen een elektrische en klassieke wagen (06/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Hoewel we volop aangemoedigd worden om een elektrische wagen te kopen, blijkt de Belgische consument er nog niet warm voor te krijgen. Maar als je de overstap dan toch maakt, zal je merken dat elektrisch rijden een stevige aanpassing vergt. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze autokenner Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen op een rij. [naar artikel]


16. “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit” Hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst? (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]


17. GETEST. Is de Auto van het Jaar echt je geld waard? Onze autokenner testte het uit: “Een uitstekende wegligging, maar dat interieur” (14/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Op het Autosalon van Brussel werd gisteren de Jeep Avenger tot Auto van het Jaar verkozen. De elektrische wagen haalde het voor andere topmerken zoals Volkswagen en Nissan. Ook onze autokenner Joost Bolle is aangenaam verrast. Al is er één ding waar zijn haren rechtop van gaat staan: “Foei, Jeep. Op dit deel zou je eigenlijk geen kosten mogen besparen.” [naar artikel]


18. Hoe groen is elektrisch rijden écht? “Cruciaal is hoe stroom wordt opgewekt” (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]


19. Onze autokenner reed met de trendy Aiways U6: “Dit is écht een exclusieve wagen, in België rijden er nog geen 100 auto’s van dit merk” (08/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

We schreven het al: de Chinese autoindustrie is klaar om met haar elektrische auto’s Europa in te palmen. Met alweer een nieuw model deze zomer: de U6, het tweede model op de Belgische markt van de Chinese fabrikant Aiways. Onze autospecialist Joost Bolle reed met de U6 en legt uit waarom je best eerst een testrit maakt vooraleer je toehapt: “Vlot en zuinig, standaard goed uitgerust, maar qua rijgedrag in hetzelfde bedje ziek als veel elektrische auto’s.” [naar artikel]


20. GETEST. De Dacia Spring: “De perfecte auto voor wie de sprong naar elektrisch rijden wil wagen” (21/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle. [naar artikel]


21. Onze autokenner reed met Nissan Ariya: “Hij zal comfortabel rijden op biljartvlakke wegen, maar die vind je in België niet zo vaak” (07/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onze autokenner Joost Bolle vertegenwoordigt België in de jury van de Car of the Year, de meest prestigieuze wedstrijd in de Europese autowereld. De Jeep Avenger kwam als winnaar uit de bus, maar in totaal waren er zeven finalisten. Joost testte ze allemaal en velt zijn oordeel over de Nissan Ariya: “Ik kon mijn achterhoofd niet tegen de hoofdsteun houden.” [naar artikel]


22. Raakt onze journalist met een waterstofauto tot in Zuid-Frankrijk? “Even lijkt het erop alsof we een sleepwagen moeten bellen” (22/07/2023 - Het Laatste Nieuws)

Elektrische auto’s en laadpalen zie je stilaan overal, maar wagens die met waterstof rijden zijn nog zeldzaam. Ook al wordt er volop mee geëxperimenteerd. Technologiejournalist Kenneth Dée herhaalt de tocht die hij vorig jaar voor VTM maakte met een elektrisch exemplaar, maar dan met een Toyota Mirai, die waterstof tankt. Raakt hij er even vlot mee tot in Zuid-Frankrijk? [naar artikel]


23. “Sorry, ik mag je niet zeggen of de Belgische koning er eentje heeft”: onze autokenner testte de Mercedes-Benz S 680 GUARD 4MATIC, die zelfs een bomaanslag overleeft (22/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Toppolitici, koningen, diplomaten en superrijken hebben een chauffeur. Maar in woelige contreien hebben sommigen ook een auto nodig die de inslag van een schouderraket weglacht, met ruiten bestand tegen een machinegeweer en wielen die desnoods op vier platte banden nog een vluchtweg vinden. Onze autokenner Joost Bolle reed ermee. Of liever: hij leerde ermee rijden, onder het waakzame oog van de instructeur: “Je hebt net iets te laat gereageerd. Nu is je prominente passagier misschien dood. En jij ook.” [naar artikel]


24. Eerste taxi op waterstof getest in Brussel (16/09/2022 - VRT NWS)

In Brussel is voor het eerst een taxi op waterstof getest. De groene waterstoftaxi is een proefproject van taxibedrijf Taxi Verts en Virya om uitstootvrij rond te rijden in de hoofdstad. Dat is noodzakelijk, want vanaf 2025 mogen taxi's in Brussel geen CO2 meer uitstoten. [naar artikel]


25. Staatshoofden, diplomaten en James Bond achterna: onze autokenner test de Mercedes-Benz S 680 GUARD 4MATIC: “In deze auto overleef je een bomaanslag” (22/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Toppolitici, koningen, diplomaten en superrijken hebben een chauffeur. Maar in woelige contreien hebben sommigen ook een auto nodig die de inslag van een schouderraket weglacht, met ruiten bestand tegen een machinegeweer en wielen die desnoods op vier platte banden nog een vluchtweg vinden. Onze autokenner Joost Bolle reed ermee. Of liever: hij leerde ermee rijden, onder het waakzame oog van de instructeur: “Je hebt net iets te laat gereageerd. Nu is je prominente passagier misschien dood. En jij ook.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!