Facebook treedt dan toch op tegen politieke advertenties, maar wel heel beperkt(09/01/2020 - Express) Facebook zal dan toch optreden tegen politieke advertenties, naar aanleiding van de Amerikaanse verkiezingen. Of toch een beetje: de gebruikers zullen ervoor kunnen kiezen om minder advertenties te zien. Dat kondigde Facebook aan in een blogpost. Er stond al even druk op Facebook om tegen politieke advertenties op te treden. Presidentskandidaat Elizabeth Warren beschuldigde Facebook […]
The post Facebook treedt dan toch op tegen politieke advertenties, maar wel heel beperkt appeared first on Business AM. [naar artikel]
Facebook geeft Russische advertenties aan Congres(22/09/2017 - VRT NWS) Facebook zal de inhoud van duizenden politieke advertenties die door een Russisch bedrijf verspreid werden, overmaken aan de commissie in het Amerikaans Congres die de Russissche inmeninging in de presidentiële verkiezingscampagne onderzoekt. Dat heeft topman Mark Zuckerberg aangekondigd. Facebook werkt ook aan grotere transparantie bij politieke advertenties op de netwerksite. [naar artikel]
Onrust over politieke advertenties op Facebook(17/06/2019 - De Standaard) Zowat elke Belg met een Facebookprofiel kreeg in de weken voor 26 mei advertenties te zien van politieke partijen. Volgens data van Facebook publiceerden partijen en individuele politici samen zeker meer dan 2.600 advertenties. [naar artikel]
Advertenties van Belgische partijen ontsnappen vaak aan politieke filter van Facebook(09/12/2021 - Express) Lees dit artikel: Advertenties van Belgische partijen ontsnappen vaak aan politieke filter van Facebook
Facebook slaagt er vaak niet in om politieke advertenties te herkennen, zo blijkt uit grondig onderzoek door de KU Leuven en New York University. Sommige berichten worden niet als politieke advertenties herkend, en niet-politieke boodschappen krijgen soms onterecht wél een politiek label. Je hebt het misschien zelf gemerkt in je eigen Facebook-feed: de socialmediareus wil […]
Lees dit artikel: Advertenties van Belgische partijen ontsnappen vaak aan politieke filter van Facebook [naar artikel]
Wie samenleving wil manipuleren met politieke advertenties op Facebook heeft nog steeds vrij spel(09/12/2021 - VRT NWS) Facebook blijft worstelen met het herkennen en labelen van politieke advertenties. Wereldwijd nam Facebook de verkeerde beslissing voor meer dan 8 op die 10 advertenties die niet door hun adverteerders werden aangeduid als 'politiek'. Dat blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven en de New York University, na analyse van maar liefst 33,8 miljoen advertenties. De kans op manipulatie blijft groot als Facebook haar eigen advertentiebeleid niet kan handhaven, zeggen de onderzoekers. [naar artikel]
Russische advertenties vrijgegeven die presidentsverkiezingen beïnvloed hebben (11/05/2018 - VRT NWS) Het Amerikaans Congres heeft meer dan 3.500 Facebook- en Instagram-advertenties vrijgegeven die mee de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 beïnvloed hebben. Deze advertenties werden allemaal vanuit Rusland geplaatst. Facebook gaf die informatie aan het Congres zo dat die een beter beeld kan schetsen over de Russische inmening. [naar artikel]
Facebook vergeet politieke advertenties aan te duiden: “Dit kan voor meer desinformatie zorgen”(09/12/2021 - Het Laatste Nieuws) In 2018 beloofde Facebook om politieke advertenties voortaan uit te rusten met een label, dat ook aangeeft wie ervoor betaalt. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt nu dat het controlesysteem allesbehalve op punt staat. In België glipt zelfs 9 procent van de politieke advertenties door de mazen van het net. [naar artikel]
Facebook vergeet politieke advertenties aan te duiden: “Dit kan voor meer desinformatie zorgen”(09/12/2021 - Het Laatste Nieuws) In 2018 beloofde Facebook om politieke advertenties voortaan uit te rusten met een label, dat ook aangeeft wie ervoor betaalt. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt nu dat het controlesysteem allesbehalve op punt staat. In België glipt zelfs 9 procent van de politieke advertenties door de mazen van het net. [naar artikel]
Facebook geeft gebruikers mogelijkheid om te kiezen voor minder politieke advertenties(04/03/2021 - Het Laatste Nieuws) Facebook en Instagram geven gebruikers meer invloed op de hoeveelheid politieke advertenties die ze te zien krijgen. Het bedrijf biedt die mogelijkheid voor de twee netwerken sinds donderdag in meer dan 90 landen, waaronder ook België, naar eigen zeggen omdat gebruikers daarom gevraagd hebben. Deze advertenties helemaal uitzetten is niet mogelijk. [naar artikel]
Facebook verkocht politieke advertenties aan pro-Kremlin internettrolls(07/09/2017 - Knack) Facebook heeft vanaf de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar tot mei 2017 voor 100.000 dollar aan politieke advertenties verkocht aan pro-Russische 'trolls' die het Amerikaanse publiek wilden beïnvloeden. Dat heeft de sociaalnetwerksite zelf bekendgemaakt. [naar artikel]
Facebook heft verbod op politieke advertenties in VS op(03/03/2021 - Het Belang van Limburg) Facebook maakt donderdag een einde aan het verbod op politieke advertenties in de Verenigde Staten op zijn platformen. Daarmee wordt het voor het eerste in maanden weer mogelijk om advertenties over politiek, verkiezingen en sociale kwesties te plaatsen. “We zijn van plan de komende maanden te gebruiken om beter te bekijken hoe deze advertenties werken, ook om te zien waar verdere wijzigingen nodig zijn,” schreef Facebook woensdag. [naar artikel]
Facebook-gebruikers kunnen politieke advertenties uitzetten(17/06/2020 - Het Belang van Limburg) Facebook gaat het voor gebruikers mogelijk maken om geen politieke advertenties meer in hun nieuwsfeed te zien. Dat schrijft topman Mark Zuckerberg in een opiniestuk in de Amerikaanse krant USA Today. De maatregel zou de volgende weken van kracht worden. Zuckerberg kondigde ook aan dat Amerikaanse gebruikers van Facebook en Instagram aangespoord zullen worden om te gaan stemmen tijdens de presidentsverkiezingen later dit jaar. [naar artikel]
Facebook boekt ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties(24/10/2018 - Metro) Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelde het sociale netwerk dinsdag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een “problematiek van nationaal belang” aan te snijden, zegt Facebook. Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen (https://www.facebook.com/ads/archive/report) waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die ge-updatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O’Rourke (‘Beto for Texas’) heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O’Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump ‘Make America great again’, met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité ‘Donald J. Trump for president’, deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Bron: Belga
Het bericht Facebook boekt ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media(11/01/2023 - Het Nieuwsblad) Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]
Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media(11/01/2023 - Het Belang van Limburg) Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]
Facebook en Twitter gaan politieke advertenties op hun platformen reguleren(28/05/2018 - De Morgen) Wie toont u welke betaalde politieke boodschap en waarom? Op Facebook en Twitter is dat niet te achterhalen. Beide netwerken kondigden maatregelen aan om u meer inzicht te geven in die politieke advertenties. Alle functies komen in de volgende maanden ook naar Europa. [naar artikel]
Meta overweegt verbod op politieke advertenties in Europa(30/03/2023 - Het Belang van Limburg) De top van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, bekijkt een bedrijfsbreed verbod op politieke reclame in Europa vanuit de bezorgdheid dat Facebook en Instagram anders niet zullen kunnen voldoen aan de toekomstige EU-regelgeving met betrekking tot online campagnes. Dat schrijft de Financial times donderdag. [naar artikel]
Meta overweegt verbod op politieke advertenties in Europa(30/03/2023 - Het Laatste Nieuws) De top van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, bekijkt een bedrijfsbreed verbod op politieke reclame in Europa vanuit de bezorgdheid dat Facebook en Instagram anders niet zullen kunnen voldoen aan de toekomstige EU-regelgeving met betrekking tot online campagnes. Dat schrijft de ‘Financial Times’. [naar artikel]
Facebook kijkt nauwer toe op politieke advertenties(06/04/2018 - De Tijd) 21:08 Groeperingen die politieke advertenties op Facebook plaatsen zullen meer informatie over zichzelf moeten prijsgeven aan de sociaalnetwerksite. Eigenaars van populaire pagina's mogen die niet meer anon... [naar artikel]
Vlaams Belang mikt op dieselrijdende MNM-luisteraars, Groen mijdt boksers met een oldtimer: zo adverteren politieke partijen op Facebook(30/10/2022 - Het Laatste Nieuws) Wie een link heeft met Marokko of Tunesië krijgt op Facebook en Instagram geen advertenties van Vlaams Belang te zien. Wie met een diesel rondrijdt en naar MNM luistert net wel. Groen blijft dan weer weg van boksers die met een oldtimer of vorkheftruck rijden, en richt zich op mensen die met duurzame landbouw en vrijwilligerswerk bezig zijn. Het zijn enkele opmerkelijke vaststellingen, nu Facebook meer inzicht geeft in de betaalde advertenties van politieke partijen. Expert Reinout Van Zandycke legt uit waarom Vlaams Belang op MNM-luisteraars mikt, waarom N-VA nauwelijks doelgroepen specificeert en hoe ù minder politieke advertenties te zien krijgt. [naar artikel]
Tom Van Grieken West-Europese politicus die meest uitgeeft aan Facebook(05/07/2022 - Het Nieuwsblad) Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken heeft dit jaar reeds 219.059 euro uitgegeven aan advertenties op Instagram en Facebook, waarmee hij de West-Europese politicus is die het meest uitgeeft. Dat schrijft Knack dinsdag op zijn website op basis van cijfers van AdLens, een organisatie die onderzoek doet naar politieke advertenties op Facebook. [naar artikel]
“Binnenkort tegen betaling geen advertenties meer op Instagram en Facebook”(06/09/2023 - Express) Meta overweegt om in Europa betalende versies van Instagram en Facebook te lanceren. Wie kiest voor een betalende formule, zou niet langer advertenties te zien krijgen. Bovendien kan de techgigant zich zo in orde stellen met de Europese privacywetgeving. In het nieuws: Meta is volgens de New York Times van plan om een betaalde versie […] [naar artikel]
Rusland straft ook Denemarken omdat het Russisch gas niet in roebels betaalt: hoe zit dat met België?(01/06/2022 - Het Belang van Limburg) Het aantal Europese landen dat geen gas meer krijgt vanuit Rusland neemt toe. Na Polen, Bulgarije, Finland en Nederland straft het Russische energiebedrijf Gazprom nu ook het Deense energiebedrijf Orsted omdat het in roebels weigert te betalen. Maar hoe zit dat met het weinige Russische gas dat België importeert? Wordt dat in roebels betaald? Het ligt niet eenvoudig. [naar artikel]
Rusland straft ook Denemarken omdat het Russisch gas niet in roebels betaalt: hoe zit dat met België?(31/05/2022 - Gazet van Antwerpen) Het aantal Europese landen dat geen gas meer krijgt vanuit Rusland neemt toe. Na Polen, Bulgarije, Finland en Nederland straft het Russische energiebedrijf Gazprom nu ook het Deense energiebedrijf Orsted omdat het in roebels weigert te betalen. Maar hoe zit dat met het weinige Russische gas dat België importeert? Wordt dat in roebels betaald? Het ligt niet eenvoudig. [naar artikel]