Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]
Er rijden in België zo’n 50.000 caravans rond en elk jaar worden er iets meer dan 1.000 verkocht. Dat is bescheiden tegenover de Nederlanders en hun 425.000 ‘sleurhutten’, maar het blijft toch een interessante markt. Maar nu we steeds meer elektrisch beginnen te rijden, maakt de sector zich zorgen. [naar artikel]
Mocht u zich ooit hebben afgevraagd met welke auto Onze-Lieve-Heer het liefst zou rijden: het antwoord is een Porsche 996 cabrio. God rijdt [naar artikel]
De Porsche 911 Sally Special is een eerbetoon aan het gelijknamige personage uit Pixars animatiefilm ‘Cars’. Omdat de Porsche met veel aandacht voor detail is gemaakt én omdat er maar één van bestaat, bleek de auto onweerstaanbaar voor Porsche-verzamelaars. [naar artikel]
Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu beste een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schets de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.” [naar artikel]
Tegen 2029 zal de helft van de Belgen zijn overgeschakeld naar een elektrische wagen. Anderzijds zegt bijna één op de drie ‘nooit’ te willen switchen. Dat blijkt uit een bevraging die BNP Paribas Fortis liet uitvoeren naar de bereidheid van de Belg om elektrisch te rijden. [naar artikel]
Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]
Als alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek. [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias onderzocht of elektrische wagens goedkoper of duurder zijn qua gebruikskost dan auto’s die rijden op benzine. De conclusie: het hangt er allemaal van af met welk model je rijdt. Independer.be bekijkt de details en vertelt je waarom een verzekering voor een elektrische auto wél altijd goedkoper is. [naar artikel]
De Europese Unie wilde dat iedereen zou overstappen op elektrisch rijden, maar door het ingrijpen van Duitsland is de verbrandingsmotor nog lang niet dood. Ook na 2035 mogen er nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht, mits ze uitsluitend op synthetische brandstof rijden. Maar wat zijn dat voor brandstoffen en wat betekent dit voor de consument? Acht vragen over dit vluchtige goedje. [naar artikel]
Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]
Is een elektrische auto echt ecologischer? Kan je er ook geld mee besparen, en is elektrisch rijden op dit moment wel voor iedereen praktisch haalbaar? In deze aflevering van de podcastreeks ‘Beter leven’ onderzoeken we of een elektrische of hybride wagen een slimme keuze is, en waarop je moet letten als je er een wil aanschaffen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Kunnen we wel rekenen op de elektrische wagen als ‘groen’ alternatief? Onder impuls van de Europese Unie trekken autoproducenten steeds meer de kaart van elektrisch. Tegen 2035 moeten namelijk alle nieuwe wagens elektrisch zijn. Daarmee wil de EU de klimaatverandering aanpakken en de uitstoot van broeikasgassen naar omlaag krijgen, maar elektrische wagens zijn lang niet zo ‘groen’ als men beweert. Dat schrijft La Dernière Heure. Valse […] Lees dit artikel: Kunnen we wel rekenen op de elektrische wagen als ‘groen’ alternatief? [naar artikel]
De Europese Unie wilde dat iedereen zou overstappen op elektrisch rijden, maar door het ingrijpen van Duitsland is de verbrandingsmotor nog lang niet dood. Ook na 2035 mogen er nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht, mits ze uitsluitend op synthetische brandstof rijden. Maar wat zijn dat voor brandstoffen en wat betekent dit voor de consument? Acht vragen over dit vluchtige goedje. [naar artikel]
Elektrisch rijden zit meer dan ooit in de lift. Alleen is de afstand die we met één laadbeurt kunnen afleggen vaak nog te beperkt. Mercedes-Benz werkt nu aan een nieuw model dat probleemloos van Antwerpen tot aan de Ardèche in Frankrijk rijdt zonder onderweg te moeten bijladen. [naar artikel]
Vanaf 2035 moeten auto’s in de Europese Unie (EU) koolstofneutraal zijn. Daaronder vallen niet enkel elektrische auto’s. Er is nog altijd plaats voor e-fuels, synthetische brandstoffen die gedurende hun levenscyclus koolstofneutraal zijn. Mogelijk kan met kernenergie uit kleine modulaire reactoren (SMR’s) zelfs ‘nucleaire diesel’ geproduceerd worden. Wat zijn e-fuels? E-fuels zijn synthetische brandstoffen die geproduceerd […] [naar artikel]
Niet alleen de Vlaamse regering geeft een premie om elektrisch rijden te bevorderen. Duitsland subsidieert mensen die thuis een oplaadstation installeren dat wordt gevoed door energie van zonnepanelen. Maar de premie blijkt zo populair dat het volledige voorziene budget voor dit jaar al na amper één dag opgesoupeerd is. [naar artikel]
Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]
In Noorwegen, nochtans geen kleine olieproducent, is het marktaandeel voor volledig elektrische auto's vorig jaar spectaculair gestegen: 31,2 procent van alle nieuw verkochte auto's rijdt er nu op elektriciteit, terwijl de verkoop van diesel-, benzine- en hybride auto’s in elkaar stuikt. De Noren zijn daarmee het best scorende land ter wereld wat elektrisch rijden betreft. [naar artikel]
Elektrisch rijden begint normaal te worden, elektrisch varen niet. Een Nederlands proefproject hoopt daar verandering in te brengen. ‘De kinderziektes zijn eruit, we kunnen nu bijna 100 procent van de tijd elektrisch varen. Het kan.’ [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
De politie Maasland haalde dinsdag om 22 uur een Porsche uit het verkeer. De patrouille zag de wagen rijden op het kruispunt van de Rijksweg en Kempenstraat. De Porsche had een papieren kenteken. De man reed met de wagen achteruit, maar bij het zien van de politie, reed hij meteen voor vooruit waarna hij uitstapte. De inspecteurs gingen tot de interceptie over en ontdekten dat de wagen niet verzekerd was. Hierop werd de Porsche getakeld. In de auto lag ook een fles lachgas. Deze werd inbeslaggenomen. [naar artikel]
Een wagen die rijdt op zonne-energie. Je moet geen klimaatspijbelaar zijn om daar enthousiast over te worden. Het Nederlandse bedrijf Lightyear presenteerde vanochtend het prototype van zijn zonne-auto voor lange afstanden. ‘Ons model kan twijfels over elektrisch rijden wegnemen.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.