De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

Brusselaars nemen minder de auto en gaan vaker met de fiets of te voet

Het Nieuwsblad

23/05/2023 - 10:57

De Brusselaar neemt minder de auto dan tien jaar geleden en gaat vaker met de fiets of te voet. Dat blijkt uit een studie waarvan Brussel Mobiliteit dinsdag de resultaten bekendmaakte. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is tevreden.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET NIEUWSBLAD

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. 600 meter, verder gaan we niet zonder auto (07/03/2017 - Het Nieuwsblad)
    Alle campagnes, oproepen en smeekbedes om de auto wat vaker te laten staan: ze ­helpen niet. In vergelijking met tien jaar geleden nemen we nóg vaker de auto, en verplaatsen we ons minder te voet en met de fiets. “Iedereen klaagt over de files, maar we gaan er met z’n allen wel vrolijk in staan”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Het móét anders.”
    [naar artikel]
  2. We rijden steeds meer met de auto en minder met de fiets (07/03/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Alle campagnes, oproepen en smeekbedes om de auto wat vaker te laten staan helpen niet. In vergelijking met tien jaar geleden gaan we nog meer met de auto en verplaatsen we ons minder te voet en met de fiets.
    [naar artikel]
  3. Brusselaar neemt minder de auto en gaat vaker met de fiets of te voet (23/05/2023 - De Standaard)
    De Brusselaar neemt minder de auto en gaat vaker met de fiets of te voet. Dat blijkt uit een studie van Brussel Mobiliteit over mobiliteitsgewoonten in de stad.
    [naar artikel]
  4. Brusselaar fietst meer en rijdt minder met de auto (23/05/2023 - VRT NWS)
    In tien jaar tijd gingen de Brusselaars zich anders verplaatsen: minder met de auto en meer met de fiets en te voet. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Brussel Mobiliteit tussen het najaar van 2021 en het najaar van 2022.
    [naar artikel]
  5. Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel (18/03/2018 - Metro)
    Hoewel we nog steeds verknocht zijn aan onze auto, kiezen we over het algemeen vaker voor een alternatief, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Voor woon-werkverkeer stappen we wel vaker in onze wagen, blijkt uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) van de Vlaamse overheid. Zo’n 1.600 mensen werden bevraagd tussen januari 2016 en januari 2017. Een opmerkelijke vaststelling is dat de auto voor het eerst sinds lang terrein verliest in Vlaanderen. Bij het vorige onderzoek (2015-2016) was de auto nog het belangrijkste vervoersmiddel van 70% van de ondervraagde Vlamingen. Nu ligt dat aandeel op net geen 65%. Fiets Dat komt omdat de Vlaming almaar meer naar de fiets grijpt (van 12,41 naar 15,45%), maar er ook vaker voor kiest om te voet te gaan (van 11,41 naar 12,49%) of het openbaar vervoer te nemen (van 4,47 naar 4,92%). Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn we daarmee op de goede weg. “Na een jarenlange stijging van het aandeel van de wagen leek de positie van koning auto onaantastbaar. Nu zien we een eerste groei voor de alternatieven”, zegt hij. “Het moedigt ons alvast aan om volop te blijven investeren om deze positieve tendens nog te versterken. Alleen al dit jaar investeert Vlaanderen 1,5 miljard euro in mobiliteit.” Woon-werkverkeer Voor het woon-werkverkeer neemt het aandeel van de auto wel toe, van 67,34 bij de vorige OVG tot 71,46% nu. Vooral het openbaar vervoer wordt minder genomen om naar het werk te gaan. Het aantal Vlamingen dat woon-werkverplaatsingen met de fiets (16,23%) of te voet (2,27%) aflegt, blijft stabiel. Ten slotte blijkt dat de Vlaming elke dag gemiddeld 81 minuten doorbrengt in het verkeer. Dat is twee minuten minder dan bij het vorige onderzoek. Gemiddeld leggen we 2,65 verplaatsingen en een afstand van 37 kilometer per dag af. Het bericht Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  6. Mensen nemen vaker auto dan vóór corona, VAB geeft enkele bezuinigingstips  (28/12/2021 - VRT NWS)
    Mensen nemen vaker de auto om naar het werk te gaan dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van VAB. "Mensen nemen niet alleen vaker de auto, de brandstofprijzen liggen ook een kwart hoger dan een jaar geleden", aldus woordvoerster Joni Junes. De VAB lijst enkele bezuinigingstips op en maakte een overzicht van gemeenten waar je goedkoper kan tanken.
    [naar artikel]
  7. Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel, behalve voor woon-werkverkeer (18/03/2018 - Metro)
    Hoewel we nog steeds erg verknocht zijn aan onze auto, kiezen we over het algemeen vaker voor een alternatief, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Voor woon-werkverkeer stappen we echter wel weer vaker in onze wagen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) van de Vlaamse overheid, waarvoor 1.600 personen werden bevraagd tussen januari 2016 en januari 2017. Uit het OVG blijkt dat de auto algemeen gezien voor het eerst sinds lang terrein verliest in Vlaanderen. Bij het vorige onderzoek (2015-2016) was de auto nog de hoofdvervoerswijze van 70 procent van de 6-plussers (zowel bestuurders als passagiers). Nu ligt dat aandeel op net geen 65 procent. Dat komt omdat de Vlaming almaar meer naar de fiets grijpt (van 12,41 naar 15,45 procent), maar er ook vaker voor kiest om te voet te gaan (van 11,41 naar 12,49 procent) of het openbaar vervoer te nemen (van 4,47 naar 4,92 procent). Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn we daarmee op de goede weg. “Na een jarenlange stijging van het aandeel van de wagen leek de positie van koning auto onaantastbaar. Nu zien we een eerste groei voor de alternatieven”, zegt hij. “Het moedigt ons alvast aan om volop te blijven investeren om deze positieve tendens nog te versterken. Alleen al dit jaar investeert Vlaanderen 1,5 miljard euro in Mobiliteit.” Wat het woon-werkverkeer betreft, zit koning auto echter wel weer wat comfortabeler in zijn troon. Het aandeel neemt toe van 67,34 procent bij het vorige OVG tot 71,46 procent nu, vooral ten koste van het openbaar vervoer (van 10,67 tot 8,39 procent). Daarnaast maken we ook minder gebruik van nog andere vervoerswijzen (van 3,17 naar 1,65 procent). Het aantal Vlamingen dat woon-werkverplaatsingen met de fiets (16,23 procent) of te voet (2,27 procent) aflegt, blijft nagenoeg stabiel. bron: Belga Het bericht Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel, behalve voor woon-werkverkeer verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  8. Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel, behalve voor woon-werkverkeer (18/03/2018 - Metro)
    Hoewel we nog steeds erg verknocht zijn aan onze auto, kiezen we over het algemeen vaker voor een alternatief, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Voor woon-werkverkeer stappen we echter wel weer vaker in onze wagen. Dat blijkt uit de nieuwste editie van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) van de Vlaamse overheid, waarvoor 1.600 personen werden bevraagd tussen januari 2016 en januari 2017. Uit het OVG blijkt dat de auto algemeen gezien voor het eerst sinds lang terrein verliest in Vlaanderen. Bij het vorige onderzoek (2015-2016) was de auto nog de hoofdvervoerswijze van 70 procent van de 6-plussers (zowel bestuurders als passagiers). Nu ligt dat aandeel op net geen 65 procent. Dat komt omdat de Vlaming almaar meer naar de fiets grijpt (van 12,41 naar 15,45 procent), maar er ook vaker voor kiest om te voet te gaan (van 11,41 naar 12,49 procent) of het openbaar vervoer te nemen (van 4,47 naar 4,92 procent). Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zijn we daarmee op de goede weg. “Na een jarenlange stijging van het aandeel van de wagen leek de positie van koning auto onaantastbaar. Nu zien we een eerste groei voor de alternatieven”, zegt hij. “Het moedigt ons alvast aan om volop te blijven investeren om deze positieve tendens nog te versterken. Alleen al dit jaar investeert Vlaanderen 1,5 miljard euro in Mobiliteit.” Wat het woon-werkverkeer betreft, zit koning auto echter wel weer wat comfortabeler in zijn troon. Het aandeel neemt toe van 67,34 procent bij het vorige OVG tot 71,46 procent nu, vooral ten koste van het openbaar vervoer (van 10,67 tot 8,39 procent). Daarnaast maken we ook minder gebruik van nog andere vervoerswijzen (van 3,17 naar 1,65 procent). Het aantal Vlamingen dat woon-werkverplaatsingen met de fiets (16,23 procent) of te voet (2,27 procent) aflegt, blijft nagenoeg stabiel. bron: Belga Het bericht Vlaming kiest vaker voor alternatief vervoermiddel, behalve voor woon-werkverkeer verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  9. OPROEP. Gebruik jij steeds vaker de fiets door de hoge brandstofprijzen? (07/01/2023 - Het Belang van Limburg)
    Uw auto vol diesel of benzine tanken, kost handenvol geld. Zoveel zelfs dat u misschien hebt overwogen om uw auto wat meer aan de kant te zetten. Rijdt u door de hoge brandstofprijzen vaker met de fiets? Of hebt u uw auto zelfs definitief ingewisseld voor de fiets? Laat het ons weten.
    [naar artikel]
  10. Bedrijfsfiets kan helft werknemers overtuigen om vaker met fiets te gaan werken (25/02/2017 - Het Nieuwsblad)
    Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt, dan zou dit 48 procent van de werknemers die nu slechts een paar keer per maand of per jaar naar het werk fietsen, overtuigen om vaker met de fiets te gaan werken. De opkomst van de elektrische fiets speelt daarbij een grote rol.
    [naar artikel]
  11. Kinderen krijgen meer fijn stof binnen in de auto dan op de fiets of te voet (12/06/2017 - De Redactie)
    Kinderen die met de auto naar school gebracht worden, staan bloot aan hogere concentraties fijn stof dan kinderen die te voet of met de fiets naar school gaan langs dezelfde weg.
    [naar artikel]
  12. De Oost-Vlaming combineert de auto meer en meer met de fiets om naar het werk te gaan (10/03/2020 - VRT NWS)
    De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel om van en naar het werk te gaan, al is het gebruik van de auto het voorbije jaar wel verminderd in Oost-Vlaanderen. De auto wordt meer en meer gecombineerd met de fiets. De combinatie van auto en openbaar vervoer is minder in trek. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van HR-dienstverlener Acerta.
    [naar artikel]
  13. Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk (24/10/2019 - Metro)
    Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiende aantal mensen dat mag thuiswerken, nemen meer en meer Belgische werknemers de auto naar het werk. Slechts een minderheid is bereid om zijn wagen aan te kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team bij 1.050 Belgen. Naar aanleiding van de piekende verkeersdrukte peilde Tempo-Team naar het woon-werkverkeer en de mate waarin mensen file- en milieuvriendelijkere alternatieven voor de wagen overwegen. Hieruit blijkt dat de auto veruit het populairste vervoersmiddel is voor woon-werkverkeer: 7 op de 10 werkende Belgen nemen meermaals per week de auto naar het werk. De helft doet dat zelfs dagelijks. Met de andere vervoermiddelen gaapt een grote kloof: slechts een derde gaat meestal te voet. Een vijfde van de werknemers kiest geregeld voor het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets. Franstaligen nemen significant vaker de tram, trein, bus of metro naar het werk dan Nederlandstaligen (46% vs. 30%). Die laatsten nemen dan weer meer de fiets (32% vs. 8%) Koning auto nog populairder De auto wint in het algemeen aan populariteit: 13% van de werknemers reist vandaag vaker met de wagen naar het werk dan 2 jaar geleden. Nochtans staan 4 op de 10 automobilisten meerdere keren per week in de file. De sterkste groeiers zijn de verplaatsingen te voet en met de fiets. Het gebruik daarvan voor woon-werkverkeer steeg met respectievelijk 16 en 18%. Een op de 10 werknemers gebruikt vandaag vaker het openbaar vervoer dan in het verleden. “Bij de keuze voor een vervoermiddel zijn drie factoren doorslaggevend: de reistijd, betrouwbaarheid en flexibiliteit, de klassieke voordelen van een wagen”, verduidelijkt Tom Van de Vreken, woordvoerder van Tempo-Team. Weinig animo voor alternatief Minder dan de helft van de automobilisten staan open om af en toe een alternatief vervoermiddel naar het werk te nemen zoals tram, trein, bus of fiets. Dit komt vooral door de slechte bereikbaarheid van hun werkplek met het openbaar vervoer (35 %), een onvoldoende flexibele dienstregeling (24 %) en omdat de wagen nodig is voor professionele verplaatsingen (23%). Voorts houdt amper een op de zeven werknemers bij zijn mobiliteitskeuze ook rekening met de impact op het milieu. Lees ook : Ex-liefje doet boekje open over Thibaut Courtois: “Hij vogelt erop los” Het bericht Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  14. Wereldfietsdag: 4 tips om nog vaker de fiets te nemen (02/06/2023 - Het Belang van Limburg)
    Fietsen is goed voor het milieu, je gezondheid én je humeur. Redenen genoeg om vaker op je tweewieler te stappen, en de auto te laten staan. Met deze tips hou je dat voornemen zeker vol.
    [naar artikel]
  15. Strapdag is een succes: 350.000  leerlingen met fiets, step of te voet naar school (21/09/2018 - VRT NWS)
    De oproep om op de strapdag niet met de auto naar school te komen, is in heel Vlaanderen goed opgevolgd. Ongeveer 350.000 leerlingen zijn vandaag met de fiets, met de step of te voet naar school gegaan. "De auto vervuilt de lucht en daarom zijn veel kinderen met de fiets, met de step of te voet gekomen", zegt een van de deelnemers in "Karrewiet".
    [naar artikel]
  16. Wagen verliest terrein in woon-werkverkeer (13/09/2017 - Metro)
    De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56 procent van de woon-werkverplaatsngen, terwijl dat in 2010 nog 71 procent was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd. De trein en de fiets wonnen terrein en stegen respectievelijk van 6 naar 10 procent en van 7 naar 16 procent. Redenen om de fiets op stal te laten, zijn de weersomstandigheden, de verkeersonveiligheid en de fietsinfrastructuur die te onveilig of in slechte staat is. “De veiligheid van fietsers moet een prioriteit zijn voor het bereiken van een ‘modal shift’, vooral met de komst van de elektrische fiets, die sneller is, maar ook gevaarlijker”, zegt Julien Leblud, onderzoek bij Vias. Mensen die met een elektrische fiets rijden, geven aan dat zij gemiddeld drie keer meer geconfronteerd worden met een gevaarlijke situatie dan automobilisten. Ook voor korte verplaatsingen (tussen 1 en 2 kilometer) boet de auto aan populariteit in: van 53 procent in 2010 naar 32 procent in 2016. De Belgen verplaatsen zich steeds vaker te voet (39% tegenover 27%) of nemen de fiets (21% tegenover 18%). Toch wordt de wagen nog in de helft van de gevallen gebruikt voor korte verplaatsingen van minder dan 10 kilometer, en in 23 procent van de gevallen voor verplaatsingen van minder dan 5 kilometer. De auto wordt in ongeveer de helft van de korte verplaatsingen van minder dan 5 kilometer gebruikt om te winkelen. De definitieve resultaten van de Monitor-enquête worden volgend jaar verwacht. bron: Belga
    [naar artikel]
  17. Wagen verliest terrein in woon-werkverkeer (13/09/2017 - Metro)
    De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56 procent van de woon-werkverplaatsngen, terwijl dat in 2010 nog 71 procent was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd. De trein en de fiets wonnen terrein en stegen respectievelijk van 6 naar 10 procent en van 7 naar 16 procent. Redenen om de fiets op stal te laten, zijn de weersomstandigheden, de verkeersonveiligheid en de fietsinfrastructuur die te onveilig of in slechte staat is. “De veiligheid van fietsers moet een prioriteit zijn voor het bereiken van een ‘modal shift’, vooral met de komst van de elektrische fiets, die sneller is, maar ook gevaarlijker”, zegt Julien Leblud, onderzoek bij Vias. Mensen die met een elektrische fiets rijden, geven aan dat zij gemiddeld drie keer meer geconfronteerd worden met een gevaarlijke situatie dan automobilisten. Ook voor korte verplaatsingen (tussen 1 en 2 kilometer) boet de auto aan populariteit in: van 53 procent in 2010 naar 32 procent in 2016. De Belgen verplaatsen zich steeds vaker te voet (39% tegenover 27%) of nemen de fiets (21% tegenover 18%). Toch wordt de wagen nog in de helft van de gevallen gebruikt voor korte verplaatsingen van minder dan 10 kilometer, en in 23 procent van de gevallen voor verplaatsingen van minder dan 5 kilometer. De auto wordt in ongeveer de helft van de korte verplaatsingen van minder dan 5 kilometer gebruikt om te winkelen. De definitieve resultaten van de Monitor-enquête worden volgend jaar verwacht. bron: Belga
    [naar artikel]
  18. Superheld Five motiveert kinderen om met de fiets naar school te komen (18/09/2023 - Het Belang van Limburg)
    De vier basisscholen van Hechtel-Eksel - De Viejool, GBS, De Zandkorrel en Ter Duinen- zijn van start gegaan met het High-Five project. Hiermee wil de gemeente kinderen belonen die vaker te voet en met de fiets naar school gaan.
    [naar artikel]
  19. Onderzoek VAB: Vlamingen nemen vaker de auto en in deze gemeentes kan je het goedkoopst tanken (28/12/2021 - Het Nieuwsblad)
    Vlamingen laten het openbaar vervoer vaker links liggen als vervoersmiddel, en kiezen voor alternatieven zoals de fiets of de auto. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van VAB, een online bevraging van 2.000 Vlamingen eind november. Omdat de brandstofprijzen nu hoger liggen dan vorig jaar, geeft VAB ook tips om zuiniger te rijden en waar je het goedkoopst kan tanken.
    [naar artikel]
  20. Waarom we ook buiten de stad almaar vaker de fiets nemen (27/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    We rijden steeds meer met de fiets. Niet alleen in de stad, maar ook in de meer landelijke gebieden. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van de Fietsbarometer van de provincie Antwerpen. Sommige fietsostrades zijn volwaardige alternatieven voor de auto geworden.
    [naar artikel]
  21. Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer (02/06/2020 - Express)
    Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  22. Antwerpenaar vaker met fiets naar werk (17/02/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Een op de drie werknemers in de provincie Antwerpen neemt de fiets om naar het werk te rijden. Mensen die in de stad werken, nemen minder snel de wagen dan mensen in de rest van de provincie.
    [naar artikel]
  23. Limburger gaat nog altijd met de auto naar het werk (17/03/2020 - Het Belang van Limburg)
    Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land. Wel opvallend is dat de auto vaker wordt gecombineerd met de fiets voor het woon-werkverkeer. De bedrijfsfiets is ondertussen zo goed als een standaardoptie in de cafetariaplannen.
    [naar artikel]
  24. Belgen verplaatsen zich het meest te voet en met auto, fiets blijft in opmars (25/05/2023 - Het Belang van Limburg)
    De Belgen verplaatsten zich in 2022 het vaakst te voet (95 procent) en met de auto (94 procent). De twee populairste alternatieven zijn het openbaar vervoer en de fiets, met respectievelijk 65 en 56 procent. Duurzame mobiliteit wint terrein, deels vanwege uitdagingen op milieu- en klimaatvlak. Dat blijkt donderdag uit een enquête van de FOD Mobiliteit bij 4.600 landgenoten tussen 18 en 79 jaar oud.
    [naar artikel]
  25. Drie op de vier Brusselaars willen minder wagens in hoofdstad (21/10/2019 - Het Nieuwsblad)
    Zo’n 8.000 Brusselaars hebben tijdens het openbaar onderzoek hun mening gegeven over het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Drie op de 4 willen een hoofdstad waar minder auto’s rijden.
    [naar artikel]
  26. We nemen te vaak de auto om naar de bakker te gaan (02/02/2020 - Het Nieuwsblad)
    De Belg is nog altijd verknocht aan zijn wagen, zelfs voor afstanden korter dan 2,5 kilometer. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias institute, dat meteen een oproep lanceert in De Zondag: “Doe je korte verplaatsingen zo veel mogelijk te voet of met de fiets. Dat is een kleine inspanning die een grote impact zal hebben, ook op je eigen gezondheid.”
    [naar artikel]
  27. We nemen nog te vaak de auto om naar de bakker te gaan (02/02/2020 - De Morgen)
    De Belg is nog altijd verknocht aan zijn wagen, zelfs voor afstanden korter dan 2,5 kilometer. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias institute, dat meteen een oproep lanceert in De Zondag: ‘Doe je korte verplaatsingen zo veel mogelijk te voet of met de fiets. Dat is een kleine inspanning die een grote impact heeft, ook op je eigen gezondheid.’
    [naar artikel]
  28. We grijpen almaar vaker naar onze fiets om naar het werk te gaan (26/11/2020 - Express)
    De fiets is aan een opmars bezig wanneer we kijken naar de manier waarop we naar het werk pendelen. Tijdens... The post We grijpen almaar vaker naar onze fiets om naar het werk te gaan appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  29. We ruilen auto steeds vaker in voor ander vervoermiddel, maar niet om naar het werk te rijden (18/03/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Hoewel we nog steeds erg verknocht zijn aan onze auto, kiezen we over het algemeen vaker voor een alternatief, zoals de fiets of het openbaar...
    [naar artikel]
  30. Waarom de Vlaming vorig jaar nóg meer met de auto naar het werk ging (19/03/2018 - Gazet van Antwerpen)
    De Vlaming haalde vorig jaar de auto ­minder uit de garage dan het jaar voordien. Verplaatsingen doen we nu meer met de fiets, het openbaar vervoer of te voet. ­Behalve om naar het werk te bollen: daar stijgt het gebruik van de auto weer en is de trein of bus voor minder mensen een bruikbaar alternatief. “Het is logisch dat als een bedrijf betaalt voor een wagen, werknemers die ook gebruiken.”
    [naar artikel]
  31. Wie te voet of met fiets naar school komt, krijgt centjes voor de kermis of voor bij handelszaken (15/04/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Om kinderen te motiveren om vaker met de fiets of te voet naar school te komen, lanceren de gemeente Zemst en de acht basisscholen het fietsbeloningssysteem Buck-e. Het uiteindelijke doel van dit project is de veiligheid rond de schoolomgevingen te optimaliseren. De gemeente roept ouders op om het spelletje eerlijk te spelen. “Want er is wel degelijk sociale controle”, klinkt het.
    [naar artikel]
  32. Fietsers gemiddeld 4 kg slanker dan automobilisten (10/08/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Mensen die regelmatig de fiets nemen, wegen gemiddeld vier kilogram minder dan mensen die vooral de auto nemen om zich te verplaatsen. Dat blijkt
    [naar artikel]
  33. We nemen te vaak de auto om naar de bakker te gaan (02/02/2020 - Metro)
    De Belg is nog altijd verknocht aan zijn wagen, zelfs voor afstanden korter dan 2,5 kilometer. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias institute, dat meteen een oproep lanceert in De Zondag: “Doe je korte verplaatsingen zo veel mogelijk te voet of met de fiets. Dat is een kleine inspanning die een grote impact zal hebben, ook op je eigen gezondheid.” Van september tot november stonden we met zijn allen maar liefst 6.267 jaar in de file. En toch blijven we massaal voor de auto kiezen, zelfs voor korte verplaatsingen. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van Vias institute. Die vroeg aan 1.000 Belgen hoe ze zich in de afgelopen herfstmaanden hebben verplaatst. “Meer dan een op twee Belgen is niet bereid om langer dan vijftien minuten te stappen, bijvoorbeeld om een boodschap te doen. Slechts twee op de tien Belgen geeft aan regelmatig te voet te gaan, hoewel zeven op de tien daar wel toe in staat is wegens een goede fysieke gezondheid”, zegt Stef Willems van Vias. “Vijf op de tien wandelt ook effectief minder dan 2,5 kilometer per dag. Dat is nochtans het minimum aan fysieke inspanning die je zou moeten leveren. Ter vergelijking: dat is de afstand van Antwerpen Centraal tot aan het MAS en van Gent Sint-Pieters tot aan het Sint-Baafsplein”, zegt Willems. bron: Belga Het bericht We nemen te vaak de auto om naar de bakker te gaan verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  34. Een paar duizend euro per jaar: zoveel brengt het op als je je auto inruilt voor een (elektrische) fiets (22/02/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]
  35. Tot een paar duizend euro per jaar: zoveel brengt het op als je je auto inruilt voor een (elektrische) fiets (22/02/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]
  36. Bijna helft Brusselaars doet het zonder auto (06/02/2020 - Express)
    De Brusselaars laten de auto aan de kant, ten voordele van de tram of bus. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘samenvatting van Brussel’ die de stad uitgeeft. 46 procent van de gezinnen in Brussel doet het tegenwoordig zonder auto. Dat is een stijging van ongeveer 10 procent gedurende het laatste decennium, weet de statistische dienst […] The post Bijna helft Brusselaars doet het zonder auto appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  37. Vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen (17/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-diensverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen.
    [naar artikel]
  38. Ja auto inruilen voor een (elektrische) fiets? "Je bespaart tot wel 4.591 euro per jaar" (22/02/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]
  39. Lucht in auto 12x giftiger dan erbuiten (13/06/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Kinderen krijgen in de auto meer fijn stof binnen dan op de fiets of te voet. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Cambridge. De
    [naar artikel]
  40. Steeds meer mensen combineren auto en fiets voor woon-werkverkeer (16/01/2019 - VRT NWS)
    1 op de 10 werknemers in de private sector combineert de auto en de fiets om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsbarometer van HR-bedrijf Acerta. De auto blijft het belangrijkste vervoersmiddel om zich naar het werk te verplaatsen, maar meer en meer mensen combineren het met de fiets. De populairteit van bedrijfswagens stagneert.
    [naar artikel]
  41. Gentenaars nemen vaker de fiets (09/04/2019 - De Morgen)

    [naar artikel]
  42. Brusselaars pendelen steeds vaker tegen de stroom in (05/09/2018 - De Standaard)
    Steeds meer Brusselaars trekken dagelijks naar Vlaanderen of Wallonië om er te gaan werken. De middenklasse blijft ‘eindelijk’ in Brussel wonen, ‘onder andere dankzij onze fiscale politiek’, stelt minister-president Rudi Vervoort fier. Een blik op de feiten.
    [naar artikel]
  43. Daarom krijgen vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen (17/05/2017 - Het Nieuwsblad)
    Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-dienstverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen.
    [naar artikel]
  44. Belfius beloont leerlingen die te voet of met de fiets naar school gaan (10/09/2018 - Het Nieuwsblad)
    Belfius heeft een digitaal beloningssysteem ontwikkeld dat leerlingen uit de gemeentescholen van Bonheiden, Peer en Crisnée aanzet om te voet of met de fiets naar school te komen. De verzamelde munten kunnen gebruikt worden als betaalmiddel op de kermis, in het zwembad of bij de lokale partners.
    [naar artikel]
  45. Dit bedrijf produceert elektrische auto’s met pedalen: “Fiets of auto? Geen van de twee” (15/04/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Het dilemma waar iedereen wel eens mee worstelt: ga ik met de auto naar het werk, of neem ik de fiets? Ik neem de fiets, want dat is beter voor het milieu en ik doe aan lichaamsbeweging. Of toch maar met de auto, want dat is sneller en ik kom niet bezweet aan op het werk. Het Duitse Twike denkt een eind te kunnen maken aan al die keuzestress en brengt binnenkort een nieuwe versie uit van zijn voertuigje, de Twike: een combinatie tussen een elektrische auto en een fiets.
    [naar artikel]
  46. Brusselaars pendelen steeds vaker tegen de stroom in (05/09/2018 - De Standaard)
    Steeds meer Brusselaars trekken dagelijks naar Vlaanderen of Wallonië om er te gaan werken. De middenklasse blijft ‘eindelijk’ in Brussel wonen, ‘onder andere dankzij onze fiscale politiek’, stelt minister-president Rudi Vervoort fier. Maar is het plaatje wel zo rooskleurig?
    [naar artikel]
  47. Corona maakt kinderen zelden ziek, maar wel vaker verdrietig (01/12/2021 - Het Belang van Limburg)
    Minder blij, minder energiek, minder zelfverzekerd. Vaker verveeld, vaker verdrietig, vaker bezwaard. Een bevraging in 35 Vlaamse scholen leert dat jonge kinderen de pandemie niet zonder kneuzingen doorstaan.
    [naar artikel]
  48. Je auto inruilen voor een (elektrische) fiets? “Je bespaart tot wel 4.591 euro per jaar” (20/09/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]
  49. Tot een paar duizend euro per jaar: hoeveel brengt het op als je je auto inruilt voor een (elektri­sche) fiets? (20/09/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]

Voor meer informatie of contact e-mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy