Als we nog geen vijf procent van de auto’s vervangen door zelfrijdende voertuigen, zullen er al beduidend minder files zijn. Dat blijkt uit een experiment in de Verenigde Staten. [naar artikel]
Na 2030 of 2040 zullen er steeds meer volledig zelfrijdende auto’s op onze wegen verschijnen. Die auto’s kunnen belangrijke voordelen voor de verkeersveiligheid opleveren maar zullen ook leiden tot een toename van het autoverkeer en dus meer files veroorzaken. Dat zegt het Federaal Planbureau in een recente studie. [naar artikel]
Op de Antwerpse ring en de E313 in Ranst komen rijstroken om zelfrijdende auto's te testen. De rijstroken zullen sensoren bevatten die informatie uitwisselen met de zelfrijdende auto's. Die kunnen dan snel reageren op veranderende verkeerssituaties. Zo sturen ze het verkeer aan en voorkomen ze files. [naar artikel]
Gaat de zelfrijdende auto de files oplossen of net langer maken? Is het haalbaar dat we allemaal zo’n auto in huis halen? De autonome auto kan veel jobs in de transportsector kosten, maar kan tegelijk ons leven veel aangenamer maken. In Gent bijvoorbeeld zou een ruimte kunnen vrijkomen van 400 keer het Sint-Pietersplein. In deze derde en laatste aflevering van onze reeks bekijken we de mogelijk enorme maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto. [naar artikel]
Nederland is het best voorbereid op de komst van zelfrijdende auto's uit een groep van 20 landen. Dat zegt consultancybureau KPMG na een internationaal onderzoek. Volgens KPMG heeft Nederland uitstekende wegen, een overheid die zelfrijdende auto's verwelkomt en een goede infrastructuur voor het laden van elektrische auto's. KPMG gaat ervan uit dat veruit de meeste zelfrijdende auto's elektrisch zullen zijn. [naar artikel]
Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters (N-VA) investeert drie miljoen euro in een testproject voor zelfrijdende auto’s. “In 2019 zullen de eerste zelfrijdende auto”s rondrijden in Vlaanderen.” [naar artikel]
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte. [naar artikel]
Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters (N-VA) investeert drie miljoen euro in een testproject voor zelfrijdende auto’s. In 2019 zullen de eerste zelfrijdende auto’s rondrijden over een deel van de E313 en de aansluiting op de Antwerpse Ring tussen Deurne en Borgerhout. [naar artikel]
De zelfrijdende auto, een verre toekomstdroom of stilaan de werkelijkheid? In Ranst start dit jaar een proefproject dat de communicatie tussen dat soort voertuigen gemakkelijker moet maken. Een belangrijke stap in het bouwen van die autonome voertuigen, want als auto's kunnen communiceren met elkaar, kunnen ze ook files en ongevallen helpen voorkomen. [naar artikel]
Uber haalt de zelfrijdende auto's in San Francisco van de weg, nadat het met het Department of Motor Verhicles (DMV) gesproken heeft. Het DMV had alle kentekens van de 16 zelfrijdende auto's ingetrokken, waardoor de test met zelfrijdende auto's gestopt moest worden. [naar artikel]
Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters (N-VA) investeert drie miljoen euro in een testproject voor zelfrijdende auto’s. In 2019 zullen de eerste zelfrijdende auto’s rondrijden over een deel van de E313 en de aansluiting op de Antwerpse Ring tussen Deurne en Borgerhout. [naar artikel]
Een actiegroep in San Francisco saboteert zelfrijdende wagens door een verkeerskegel op hun moterkap te plaatsen. De voertuigen zijn dan in de war en stoppen. De groep protesteert tegen nieuwe regels die het autonome voertuigen gemakkelijker maken, terwijl die volgens hen files veroorzaken, wegen blokkeren en hen de hele tijd filmen. [naar artikel]
14:43 Amper 11 procent van de Belgen zou zijn kinderen door een zelfrijdende auto naar school of naar de sportclub laten brengen. [naar artikel]
Voor het eerst zijn semi-zelfrijdende auto's getest op de openbare weg. In groepjes van vijf reden ze over gewone wegen en snelwegen. Het was de bedoeling dat de voertuigen heb bevel van de eerste auto volgden. [naar artikel]
Als er 20 procent minder auto's en vrachtwagens op onze snelwegen rijden, dan verdwijnen de structurele files in de ochtend- en avondspits. Bij 10 procent minder verkeer dalen die files met ongeveer de helft. Dat heeft de neer- en opgang van het gemotoriseerde verkeer tijdens de coronacrisis aangetoond. Daarmee is het bewijs geleverd van wat verkeersmodellen sinds lang voorspellen. [naar artikel]
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte. [naar artikel]
Over een jaar of tien is zelf met de wagen rijden misschien iets uit het verleden. Maar als we straks allemaal in een zelfrijdende wagen zitten, zijn er dan ook geen files meer? Dat ligt net iets ingewikkelder. [naar artikel]
Waarom nog nieuwe wegen aanleggen? Over tien tot twintig jaar is de zelfrijdende auto gewoon, en kan het bestaande wegennetwerk tot vier keer meer auto's aan. Maar wat betekent de zelfrijdende revolutie voor mensen met jobs als vrachtwagen- of buschauffeur? [naar artikel]
Zelfrijdende auto’s zullen mogelijk een positieve impact hebben op veiligheid en mobiliteit, maar de invloed op de productiviteit van het personeelsbestand zal wellicht heel beperkt blijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de University of Michigan, die een groep weggebruikers vroeg naar activiteiten die zouden worden overwogen terwijl ze door een […] The post Kan zelfrijdende auto een goede werkplek worden? appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Auto's zonder bestuurder zullen wellicht niet onmiddellijk op onze wegen rondrijden, maar in afwachting is er een ander speeltje: de zelfrijdende valies, die het mogelijk maakt om lichter te reizen. [naar artikel]
We staan al enorm ver met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Maar er zijn nog een aantal kwesties die moeten worden aangepakt, waaronder het ethische vraagstuk van het ‘trolley probleem’. Hoe moet een zelfrijdende auto met die situatie omgaan? Onderzoekers hebben daarvoor nu een mogelijke oplossing ontwikkeld. The post Zelfrijdende auto’s staan al ver, maar … appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Voor het eerst zijn semi-zelfrijdende auto’s getest op de openbare weg. In groepjes van vijf reden ze over gewone wegen en snelwegen. Het was de bedoeling dat de voertuigen heb bevel van de eerste auto volgden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.