Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
De plenaire vergadering van het Vlaams Parlement heeft woensdag het licht op groen gezet voor de Vlaamse Toetsen, centrale toetsen die alle leerlingen vanaf 2024 op vier momenten in hun schoolcarrière zullen moeten afleggen. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beschouwt de centrale toetsen als een manier om de onderwijskwaliteit in de gaten te houden. Bedoeling is om het systeem in mei al een eerste keer te testen bij 700 scholen en ruim 21.000 leerlingen. [naar artikel]
De resultaten van de eerste Vlaamse toetsen doen ons onderwijs even daveren. Wiskunde is een gigantisch probleem, en ook het aantal toppresteerders ligt zeer laag. Hoe komt dat? En zijn er ook lichtpunten voor onze kinderen? Onderwijsautoriteit Pedro De Bruyckere geeft antwoorden. [naar artikel]
De resultaten van de eerste Vlaamse toetsen doen ons onderwijs even daveren. Wiskunde is een gigantisch probleem, en ook het aantal toppresteerders ligt zeer laag. Hoe komt dat? En zijn er ook lichtpunten voor onze kinderen? Onderwijsautoriteit Pedro De Bruyckere geeft antwoorden. [naar artikel]
Eén toets voor alle leerlingen in het Vlaamse onderwijs op vier vaste momenten. Met de centrale toetsen start vandaag een heuse omwenteling in het Vlaamse onderwijs. “Leraren zijn nu samen verantwoordelijk”, zeggen experten Johan van Braak en Carolien Frijns. [naar artikel]
Leerlingen uit het vierde leerjaar in het basisonderwijs en het tweede jaar in het secundair hebben vooral problemen met wiskunde en met name wiskundige problemen oplossen. Ook het aantal toppresteerders in beide jaren ligt laag. Dat blijkt maandag uit de eerste resultaten van de Vlaamse toetsen. Voor Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bewijzen de resultaten “dat we in de komende jaren koers moeten houden en moeten focussen op de essentie: Nederlands, wiskunde, kennisverwerving”. [naar artikel]
Leerlingen uit het vierde leerjaar in het basisonderwijs en het tweede jaar in het secundair hebben vooral problemen met wiskunde en met name wiskundige problemen oplossen. Ook het aantal toppresteerders in beide jaren ligt laag. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Vlaamse toetsen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.