Vijfenvijftig bedrijven uit de voedingssector beloven dat ze reclame voor kinderen jonger dan 12 jaar op sociale media gaan beperken. Ze ondertekenden daarvoor maandag de uitgebreide ‘Belgian Pledge’. Het gaat onder meer om Delhaize, Colruyt, McDonalds, Mondelez en Ikea Belgium. [naar artikel]
Vijfenvijftig bedrijven uit de voedingssector beloven dat ze reclame voor kinderen jonger dan 12 jaar op sociale media gaan beperken. Ze ondertekenden daarvoor maandag de uitgebreide ‘Belgian Pledge’. Het gaat onder meer om Delhaize, Colruyt, McDonalds, Mondelez en Ikea Belgium. [naar artikel]
Een selfie nemen op Snapchat of Instagram met een filter of met allerlei effectjes is bijzonder populair op sociale media. Dikwijls helpen die filters om er beter uit te zien. Op zich niks mis mee, maar toch moeten we er een beetje mee opletten, zegt expert sociale media Mariek Vanden Abeele. "Door jezelf op sociale media anders voor te stellen dan je bent, bestaat het gevaar dat je je echte ik, de ik zonder filters, als lelijk of fout gaat zien." Hoe gaan kinderen om met het beeld van zichzelf op sociale media? Ons jongerenmagazine "Karrewiet" vroeg het hen. Bekijk de reportage hierboven. [naar artikel]
Een maand met minder plastic, dagen zonder alcohol of vlees. Zwichten we dankzij sociale media tegenwoordig massaal voor verandering? Filosofe Tinneke Beeckman: "Het is een nieuwe vorm van sociale controle." [naar artikel]
Tussen 6 uur 's ochtends en 23 uur 's avonds zouden er geen reclamespots voor ongezonde voeding gericht op kinderen uitgezonden mogen worden. Dat vraagt de Hoge Gezondheidsraad in een nieuw rapport. Ook zou dergelijke reclame verboden moeten worden op sport- en cultuurevenementen, in crèches, scholen en andere locaties waar kinderen samenkomen. De raad is ervan overtuigd dat de wildgroei aan reclame, ook via nieuwe digitale media, een cruciale rol speelt in het stijgend aantal kinderen met overgewicht. [naar artikel]
Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen te krijgen. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. [naar artikel]
Het Britse koningshuis zoekt een communicatie-assistent die ook de sociale media moet onderhouden. De vacature staat op LinkedIn. Ook bij ons is het koningshuis actief op sociale media. Patrick Renault, de woordvoerder van het koninklijk paleis, zegt dat die communicatiekanalen steeds belangrijker worden. [naar artikel]
Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen vindt 13 jaar als minimumleeftijd voor sociale media "een realistische keuze". "Kinderen gaan al op Instagram, Facebook en Snapchat als ze 9 of 10 zijn, zegt hij. Als je de minimumleeftijd op 16 legt, hou je geen rekening met hun leefwereld." [naar artikel]
Unilever, het moederbedrijf van merken als Zwitsal, Dove maar ook de Ola-ijsjes, stopt met reclame gericht op jonge kinderen. Concreet betekent dit dat ze minder cartoonfiguren op hun verpakking zullen zetten. Enkel "gezonde" producten zullen nog gepromoot worden bij kinderen onder 12 jaar. [naar artikel]
Heel wat ouders posten foto's van hun kinderen op sociale media. Maar ze staan niet altijd stil bij de risico's die daarmee gepaard kunnen gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent. Die lanceert nu de website "Magditonline.be" met concrete tips voor ouders om hun kinderen veilig af te beelden op sociale media. Ook influencers vinden er meer informatie over hun rechten en plichten. [naar artikel]
De CEO van reclamebureau Happiness Karen Corrigan heeft in "De afspraak" haarfijn uitgelegd hoe gepersonaliseerde reclame werkt. "Ze experimenteren op dit ogenblik nog met de techniek, maar het is de bedoeling dat de reclame hoe langer hoe gepersonaliseerder wordt", aldus Corrigan. [naar artikel]
13 jaar, dat wordt de officiële leeftijdsgrens voor kinderen op sociale media. Maar wat vinden de kinderen zelf? Ze vertellen aan "Karrewiet" wat zij een geschikte leeftijd vinden. [naar artikel]
Op jonge leeftijd huidverzorging gebruiken doet meer kwaad dan goed. Dat zeggen specialisten nu op sociale media video's circuleren waarin kinderen "skincare" promoten. Influencers maakten al langer promotie voor schoonheidsproducten van bepaalde merken, maar die zijn niet bedoeld voor kinderen. [naar artikel]
Bollywoodactrice Shilpa Shetty ging flink uit de bocht toen ze het boek "Animal farm" van George Orwell aanprees aan kinderen, omdat het hen leert van dieren te houden. Reacties op sociale media bleven niet uit. [naar artikel]
Philippe Van Linthout, gespecialiseerd in cybercriminaliteit, liet zich zelf oplichten door malafide verkopers op sociale media. Hij kocht iets bij een webwinkel die reclame maakte op Instagram. Na maanden wachten kreeg hij eindelijk een pakketje aan. Maar de inhoud leek totaal niet op wat er was voorgesteld in de advertentie. "Het ging zogezegd om een set om afgietsels te maken van handen, maar ik kreeg een pakje cement waar ik misschien nog net mijn pink in kwijt kon", vertelt hij in "Start Je Dag" op Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
De Amerikaanse president Donald Trump heeft er woensdag mee gedreigd om de sociale media "te reguleren" of zelfs "te sluiten" nadat de... [naar artikel]
"Een blamage, gênant, schandalig, een klucht, typisch Belgisch." De reacties op sociale media zijn niet min nu UEFA aangekondigd heeft dat Brussel... [naar artikel]
"Een blamage, gênant, schandalig, een klucht, typisch Belgisch." De reacties op sociale media zijn niet min nu UEFA aangekondigd heeft dat Brussel... [naar artikel]
Je hebt het misschien gemerkt in je feed op Twitter op Instagram: posts onder de noemer "How it started" en "How it's going" of "How it ended" zijn de jongste dagen alomtegenwoordig op sociale media. Daarbij zijn telkens 2 afbeeldingen te zien: een van een situatie in het verleden en een van een situatie vandaag. Ook de VRT draagt zijn steentje bij, maar waar komt de trend vandaan? [naar artikel]
Wie alleen sociale media gebruikt om het nieuws te volgen, leert minder over de actualiteit dan wie ook of enkel traditionele media volgt. Dat... [naar artikel]
De VRT gaat een deontologische code ontwikkelen voor reclame. Dat heeft de openbare omroep vandaag afgesproken met Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD). De VRT kreeg afgelopen dagen kritiek omdat er reclame te zien was voor online gokken voor en na wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal. [naar artikel]
Wat doe jij als een verontrustend berichtje ziet passeren in je nieuwsstroom op sociale media? Noortje en Kenny zagen vorig weekend een bericht op Twitter van iemand die ze niet kenden. Ze stuurden hem berichten, net als vele andere Twitteraars. Zo redden ze een mensenleven. In "De zevende dag" vertelt Kenny het verhaal en waarom hij heel bewust de "social" weer in "social media" wil brengen. "We kunnen echt iets doen. Zorgen voor elkaar, vragen hoe het met elkaar gaat, dat is menselijk." [naar artikel]
De voedingssector gaat vanaf juni 2023 geen reclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank meer richten op kinderen. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fevia), de handelaars (Comeos) en de adverteerders (UBA) afgesproken. [naar artikel]
Het Belgische ijsmerk Ola richt zijn advertenties niet meer op jonge kinderen. Voor zijn reclame gaat het nu uit van kinderen vanaf 12 jaar. De beslissing is onderdeel van een breder plan van moedergroep Unilever. De consumentenmiddelengigant zet geen sterren en influencers meer in om zijn producten aan te prijzen op sociale media. Ook worden […] The post IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen appeared first on Business AM. [naar artikel]
Van Bangkok tot San Francisco via Brussel, tienduizenden mensen hebben zaterdag in talrijke steden over de wereld deelgenomen aan optochten om van regeringen te eisen dat ze eindelijk ernstig handelen tegen de ontregeling van het klimaat. Bijna duizend evenementen werden in een honderdtal landen georganiseerd in het kader van de oproep "Rise for climate". De oproep kwam van een toekomstige vader en werd via sociale media verspreid. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.