Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

België zet sociale media in om asielzoekers af te schrikken

21/03/2025 - 17:40
"Key Takeaways De Belgische regering voert nieuwe strategieën uit om minder asielzoekers toe te laten. Minister Anneleen Van Bossuyt kondigde sociale mediacampagnes aan. Deze campagnes verschijnen op platforms zoals YouTube en WhatsApp. Dat zei Van Bossuyt tijdens De Tafel van Gert. Misvattingen en onrealistische verwachtingen aanpakken. Deze initiatieven sluiten aan bij het engagement van het […]"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. België zet sociale media in om asielzoekers af te schrikken (21/03/2025 - Express)

Key Takeaways De Belgische regering voert nieuwe strategieën uit om minder asielzoekers toe te laten. Minister Anneleen Van Bossuyt kondigde sociale mediacampagnes aan. Deze campagnes verschijnen op platforms zoals YouTube en WhatsApp. Dat zei Van Bossuyt tijdens De Tafel van Gert. Misvattingen en onrealistische verwachtingen aanpakken. Deze initiatieven sluiten aan bij het engagement van het […] [naar artikel]


2. België gebruikt sociale media om asielzoekers te ontmoedigen (24/03/2025 - Newsmonkey)

De Belgische regering zet sociale media in als onderdeel van een nieuwe strategie om asielzoekers af te schrikken. Minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt kondigde aan dat er gerichte campagnes worden gevoerd op platforms zoals YouTube en WhatsApp. Dit maakte ze bekend tijdens haar optreden in het tv-programma De Tafel van Gert. De nieuwe aanpak past binnen het regeerakkoord, dat de nadruk legt op online campagnes en innovatieve communicatiemethoden om het aantal asielaanvragen in België te verminderen. Van Bossuyt benadrukt dat de campagnes gericht zijn op het rechtzetten van misvattingen en het temperen van onrealistische verwachtingen over het Belgische asielbeleid. Via YouTube-video’s en andere sociale mediaberichten wordt gecommuniceerd met potentiële asielzoekers in transit- en herkomstlanden. Daarnaast wordt de WhatsApp-account van de Belgische Dienst Vreemdelingenzaken actief gepromoot als informatiekanaal. Eerste resultaten zichtbaar Eerdere campagnes richtten zich specifiek op asielzoekers uit Kameroen en Guinee die zich in Griekenland en Bulgarije bevinden. Volgens Van Bossuyt hebben deze al impact: video’s die de bezetting van Belgische asielcentra tonen, werden binnen enkele dagen bijna 17.000 keer bekeken. De minister ziet dit als een bewijs dat de strategie werkt en wil de campagnes verder uitbreiden om een breder publiek te bereiken. Minister op werkbezoek in het buitenland Naast de online campagnes zal minister Van Bossuyt ook persoonlijk deelnemen aan afschrikkingsinspanningen. Ze plant later dit voorjaar een reis naar Moldavië om het Belgische asielbeleid toe te lichten en mogelijke migratiestromen naar België te beperken. “We moeten duidelijk maken dat België geen aantrekkelijke bestemming is voor wie hier zonder geldige reden asiel aanvraagt,” aldus de minister. The post België gebruikt sociale media om asielzoekers te ontmoedigen appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


3. Slaaptekort door sociale media is groter probleem voor mentale gezondheid tieners dan sociale media zelf (14/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

Ouders maken zich al langere tijd zorgen over de impact die sociale media zouden hebben op de mentale gezondheid van hun kinderen. Maar nieuw... [naar artikel]


4. Op sociale media wint Oekraïne: “De sociale media zijn nu een nationale bedreiging voor Rusland” (06/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Waar zijn de Russische fakenieuws-experts en trollenlegers, die zo goed waren in het zaaien van verdeeldheid? “De sociale media zijn nu een nationale bedreiging voor Rusland.” [naar artikel]


5. Nieuwe campagne “Vibe Check” leert jongeren bewuster omgaan met sociale media: “Jongeren voelen zich slecht omdat ze zich vergelijken op sociale media” (06/03/2023 - VRT NWS)

In het GO! Atheneum van Brussel is de informatiecampagne “Vibe Check” voorgesteld. Dat is een campagne om jongeren te leren bewuster om te gaan met sociale media, zoals Facebook en Instagram. Want uit onderzoek van de KU Leuven blijkt dat jongeren zich vaak ongelukkig en droevig voelen door wat ze zien op sociale media. [naar artikel]


6. KIJK. Fans schrikken van ‘verwilderde’ Zayn Malik op sociale media: “Hier was ik niet op voorbereid” (27/08/2024 - Het Laatste Nieuws)

Verschillende fans van Zayn Malik (31) schrokken zich een hoedje toen de zanger een nieuwe video deelde op zijn sociale media. De kortgeschoren baard van de Brit heeft plaatsgemaakt voor een volle baard en wilde haren. “Geef me je haarverzorgingsroutine, want hoe groeit je haar zo snel?”, klinkt het onder de video. Malik zong ondertussen een a capella versie van ‘Shoot At Will’, een nummer van zijn laatste album ‘Room Under the Stairs’. [naar artikel]


7. 'Asielzoekers schrikken soms dat een vrouw hier baas is' (12/04/2019 - De Morgen)

De aanrandingen in Keulen leven bij het personeel van Vlaamse opvangcentra. 'Het zou een nachtmerrie zijn wanneer zoiets hier gebeurt. Maar wij zijn al jaren bezig met gelijkheid tussen mannen en vrouwen', zegt Ann Vanheule van het Gentse Opvanginitiatief. [naar artikel]


8. Directe omwonenden schrikken van plotse plannen voor 750 asielzoekers in legerkazerne: “Tijdelijk kan misschien heel lang duren” (09/07/2022 - Gazet van Antwerpen)

De directe buurtbewoners van de legerkazerne in Berlaar zijn flink geschrokken door het nieuws dat er de komende maanden 750 asielzoekers zullen opgevangen worden. Of ze er nu doodongerust over zijn of het een kans geven: niemand uit het landelijke dorpje van dik 11.000 inwoners had dit nieuws zien aankomen. De grootste onzekerheid leeft rond het tijdelijke karakter, want hoe lang is ‘tijdelijk’ precies en kan dat ook definitief worden? Fedasil probeert in een reactie om klaarheid te scheppen. [naar artikel]


9. De media moeten beseffen dat niemand zo geobsedeerd is door de media als de media (15/07/2022 - De Morgen)

[naar artikel]


Newspaper Krantenkoppen Favicon
Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!