Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Steeds meer influencers zetten hun kinderen in voor reclame op sociale media: “Grens met kinderarbeid is dun”

15/04/2025 - 14:40
"Tal van influencers en bekende Vlamingen gebruiken beelden van hun kinderen op sociale media als ze reclame maken. Kinderarbeid, zegt de Arbeidsinspectie. Influencers kaatsen de bal terug: “De wetgeving is niet meer van deze tijd.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Steeds meer influencers zetten hun kinderen in voor reclame op sociale media: “Grens met kinderarbeid is dun” (15/04/2025 - Het Nieuwsblad)

Tal van influencers en bekende Vlamingen gebruiken beelden van hun kinderen op sociale media als ze reclame maken. Kinderarbeid, zegt de Arbeidsinspectie. Influencers kaatsen de bal terug: “De wetgeving is niet meer van deze tijd.” [naar artikel]


2. Mogen influencers hun kinderen inzetten voor reclame op sociale media? "Wettelijk gezien is dit kinderarbeid" (15/04/2025 - VRT NWS)

Ouders die foto's en filmpjes van hun kroost online posten om reclame te maken voor producten, flirten met het overtreden van de wet. Gebeurt het te vaak, dan gaat het om kinderarbeid volgens de Arbeidsinspectie. "Ze brengen bovendien de rechten van hun kind in gevaar", zegt kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens, die pleit voor een duidelijker wettelijk kader. [naar artikel]


3. UNICEF waarschuwt voor eerste stijging kinderarbeid in 20 jaar: “Coronavirus dwingt miljoenen kinderen tot kinderarbeid” (12/06/2020 - Het Laatste Nieuws)

Miljoenen kinderen lopen het risico te worden gedwongen tot kinderarbeid door de coronacrisis. Dat zou leiden tot de eerste stijging in... [naar artikel]


4. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


5. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


6. #Reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord: zo moeten influencers verduidelijken dat ze reclame maken (26/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


7. Bekende Vlamingen schakelen hun kinderen in om reclame te maken op Instagram: “Spelen met de grens van kinderarbeid” (05/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Er is een nieuwe trend in BV-land: ouders die foto’s van hun kinderen posten op sociale media en terwijl producten of merken promoten. Tanja Dexters, Siska Schoeters, Tiany Kiriloff en Erika Van Tielen doen het allemaal, maar ze willen er niet op reageren als we er naar vragen. “Er moet een duidelijkere wetgeving komen rond arbeid op internetplatforms, want nu zijn de regels veel te vaag. Sommige van deze foto’s kunnen gekwalificeerd worden als kinderarbeid”, klinkt het bij professor arbeidsrecht Frank Hendrickx. [naar artikel]


8. Nederlands meldpunt in de maak voor kinderarbeid door jonge influencers (10/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Nederlandse regering werkt aan een meldpunt waar mensen melding kunnen doen als ze vermoeden dat kinderen te veel ingezet worden om geld te verdienen als vlogger of influencer. Het meldpunt moet samen met een inspectieonderzoek en ‘ook in gesprek met ouders, kinderen, pedagogen en bedrijven’ leiden tot duidelijkere normen en regels op dit vlak, zegt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). [naar artikel]


9. Wanneer worden kiekjes van kinderen op sociale media kinderarbeid? (15/04/2025 - Trends)

De Amerikaanse staat Utah breidde in maart de wetten die gelden voor kindsterretjes op televisie en in films uit naar sociale media. Welke bescherming bestaat in ons land voor kinderen die een eigen business uitbouwen via sociale media of een rol spelen in het businessmodel van hun ouders? The post Wanneer worden kiekjes van kinderen op sociale media kinderarbeid? appeared first on Trends Kanaal Z. [naar artikel]


10. Onderzoek toont aan dat witte influencers 45% meer verdienen dan influencers met een donkerdere huidskleur (11/06/2024 - Newsmonkey)

Een onderzoek van het Britse managementbureau SevenSix Agency toont aan dat influencers met een donkere huidskleur heel wat minder verdienen dan hun witte collega’s. Voor het onderzoek werden 300 influencers ondervraagd waarbij verschillende eigenschappen vergeleken werden. Tegenwoordig kan je als influencer heel wat geld verdienen. Maar niet elke influencer verdient even veel. Zo is het bedrag dat creators krijgen van merken afhankelijk van verschillende factoren en de ene is daarbij al eerlijker dan de andere. Huidskleur en haartype Het SevenSix Agency onderzocht de inkomsten van 300 influencers met een verschillende afkomst. Uit de resultaten blijkt dat respondenten met een “diepe donkere huidskleur” 44,63 procent minder verdienen dan creators met een “lichte huidskleur”. Over het algemeen krijgen zwarte influencers 34 procent minder betaald dan hun witte collega’s. Concreet verdient een influencer met een “diepe donkere huidskleur” 928 pond (zo’n 1.100 euro). Voor creators met een “lichte huidskleur” ligt dat bedrag op 1.675 pond (zo’n 1.985 euro). Vergeleken bij witte influencers verdienen zwarte influencers 34,04 procent minder. Zuid-Aziatische influencers (Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, de Maldiven, Nepal, Pakistan en Sri Lanka) verdienen 30,7 procent minder. Bij Oost-Aziatische influencers (China, Japan, Mongolië, Noord- en Zuid-Korea en Taiwan) gaat het om 38,4 procent minder en Zuidoost-Aziatische influencers (Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand, Myanmar, Maleisië, Indonesië, de Filipijnen en de eilanden van de Andamanen en Nicobaren) verdienen maar liefst 57,22 procent minder dan hun witte collega’s. Ook haartype speelt een rol. Zo verdienen influencers met haartype 2A (zeer licht golvend) het meeste. Zij krijgen gemiddeld 1.713 pond (zo’n 2.030 euro) per post, terwijl creators met haartype 4B (zeer kleine krullen) het minst verdienen met gemiddeld 800 pond (zo’n 948 euro) per post. Die laatste groep krijgt regelmatig te horen dat hun haar “moeilijk is om mee te werken”, waardoor ze dus minder geld verdienen. Richtlijnen Het onderzoek geeft ook richtlijnen over hoeveel geld influencers zouden moeten krijgen afhankelijk van het aantal volgers dat ze hebben. Door gebruik te maken van deze maatstaf, zouden veel influencers die nu benadeeld worden toch een eerlijkere prijs krijgen. Zo zou een creator met 1.000 tot 5.000 volgers op Instagram 250 tot 350 pond (296 tot 415 euro) moeten krijgen voor een foto op de feed. Dit bedrag loopt op tot 4.000 tot 15.000 pond (4.741 tot 17.780 euro) voor wie meer dan 300.000 volgers heeft. Tiktokkers kunnen dan weer 100 tot 200 pond (119 tot 237 euro) verdienen met een video wanneer ze gemiddeld 1.000 tot 5.000 likes krijgen. Tiktokkers met 50 tot 100 miljoen likes kunnen 6.000 tot 12.000 pond (7.112 tot 14.224 euro) verdienen. The post Onderzoek toont aan dat witte influencers 45% meer verdienen dan influencers met een donkerdere huidskleur appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


Newspaper Krantenkoppen Favicon
Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!