Ouders die foto's en filmpjes van hun kroost online posten om reclame te maken voor producten, flirten met het overtreden van de wet. Gebeurt het te vaak, dan gaat het om kinderarbeid volgens de Arbeidsinspectie. "Ze brengen bovendien de rechten van hun kind in gevaar", zegt kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens, die pleit voor een duidelijker wettelijk kader. [naar artikel]
Miljoenen kinderen lopen het risico te worden gedwongen tot kinderarbeid door de coronacrisis. Dat zou leiden tot de eerste stijging in... [naar artikel]
Tal van influencers en bekende Vlamingen gebruiken beelden van hun kinderen op sociale media als ze reclame maken. Kinderarbeid, zegt de Arbeidsinspectie. Influencers kaatsen de bal terug: “De wetgeving is niet meer van deze tijd.” [naar artikel]
De Nederlandse regering werkt aan een meldpunt waar mensen melding kunnen doen als ze vermoeden dat kinderen te veel ingezet worden om geld te verdienen als vlogger of influencer. Het meldpunt moet samen met een inspectieonderzoek en ‘ook in gesprek met ouders, kinderen, pedagogen en bedrijven’ leiden tot duidelijkere normen en regels op dit vlak, zegt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). [naar artikel]
Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]
Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]
Een onderzoek van het Britse managementbureau SevenSix Agency toont aan dat influencers met een donkere huidskleur heel wat minder verdienen dan hun witte collega’s. Voor het onderzoek werden 300 influencers ondervraagd waarbij verschillende eigenschappen vergeleken werden. Tegenwoordig kan je als influencer heel wat geld verdienen. Maar niet elke influencer verdient even veel. Zo is het bedrag dat creators krijgen van merken afhankelijk van verschillende factoren en de ene is daarbij al eerlijker dan de andere. Huidskleur en haartype Het SevenSix Agency onderzocht de inkomsten van 300 influencers met een verschillende afkomst. Uit de resultaten blijkt dat respondenten met een “diepe donkere huidskleur” 44,63 procent minder verdienen dan creators met een “lichte huidskleur”. Over het algemeen krijgen zwarte influencers 34 procent minder betaald dan hun witte collega’s. Concreet verdient een influencer met een “diepe donkere huidskleur” 928 pond (zo’n 1.100 euro). Voor creators met een “lichte huidskleur” ligt dat bedrag op 1.675 pond (zo’n 1.985 euro). Vergeleken bij witte influencers verdienen zwarte influencers 34,04 procent minder. Zuid-Aziatische influencers (Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India, de Maldiven, Nepal, Pakistan en Sri Lanka) verdienen 30,7 procent minder. Bij Oost-Aziatische influencers (China, Japan, Mongolië, Noord- en Zuid-Korea en Taiwan) gaat het om 38,4 procent minder en Zuidoost-Aziatische influencers (Vietnam, Laos, Cambodja, Thailand, Myanmar, Maleisië, Indonesië, de Filipijnen en de eilanden van de Andamanen en Nicobaren) verdienen maar liefst 57,22 procent minder dan hun witte collega’s. Ook haartype speelt een rol. Zo verdienen influencers met haartype 2A (zeer licht golvend) het meeste. Zij krijgen gemiddeld 1.713 pond (zo’n 2.030 euro) per post, terwijl creators met haartype 4B (zeer kleine krullen) het minst verdienen met gemiddeld 800 pond (zo’n 948 euro) per post. Die laatste groep krijgt regelmatig te horen dat hun haar “moeilijk is om mee te werken”, waardoor ze dus minder geld verdienen. Richtlijnen Het onderzoek geeft ook richtlijnen over hoeveel geld influencers zouden moeten krijgen afhankelijk van het aantal volgers dat ze hebben. Door gebruik te maken van deze maatstaf, zouden veel influencers die nu benadeeld worden toch een eerlijkere prijs krijgen. Zo zou een creator met 1.000 tot 5.000 volgers op Instagram 250 tot 350 pond (296 tot 415 euro) moeten krijgen voor een foto op de feed. Dit bedrag loopt op tot 4.000 tot 15.000 pond (4.741 tot 17.780 euro) voor wie meer dan 300.000 volgers heeft. Tiktokkers kunnen dan weer 100 tot 200 pond (119 tot 237 euro) verdienen met een video wanneer ze gemiddeld 1.000 tot 5.000 likes krijgen. Tiktokkers met 50 tot 100 miljoen likes kunnen 6.000 tot 12.000 pond (7.112 tot 14.224 euro) verdienen. The post Onderzoek toont aan dat witte influencers 45% meer verdienen dan influencers met een donkerdere huidskleur appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]
Meer dan 70 % van de Vlaamse jongeren vindt het een meerwaarde als media influencers zouden inzetten. Dat blijkt uit een onderzoek van de... [naar artikel]
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) wil influencers inzetten om correcte informatie te geven over anticonceptie. Dat zei hij woensdag in het parlement na een vraag van Freya Saeys (Open Vld). [naar artikel]
De politie heeft maandagavond een waterkanon ingezet aan het Atomium in Brussel. Zo’n duizend jongeren waren daar bijeengekomen nadat twee influencers hadden aangekondigd gratis spullen weg te geven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.