In Antwerpen zijn in 2022 ruim 52.000 boetes uitgeschreven aan chauffeurs die met te vervuilende auto's de lage-emissiezone (LEZ) binnenreden. Ruim de helft ging naar Franse bestuurders al blijkt uit betalingscijfers dat ze veel minder vaak betalen dan Belgen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil er alles aan doen om te vermijden dat De Lijn vanaf 2026 massaal boetes moet betalen in de lage-emissiezones (LEZ) in Antwerpen en Gent. Vanaf dan dreigt De Lijn naar schatting 30 miljoen euro aan boetes te moeten betalen omdat Euro 6-bussen dan niet meer toegelaten zijn. [naar artikel]
Bij een actie van de politie en de douane op verschillende plaatsen in Antwerpen zijn vier voertuigen getakeld omdat de bestuurders nog boetes moesten betalen. Het gaat vooral om verkeersovertredingen, maar de bestuurders zijn bekend voor drugsfeiten. De hoogste openstaande boete bedroeg bijna 57.000 euro. [naar artikel]
Verkeersovertreders in zowel het binnen- als het buitenland kunnen hun boetes voortaan online betalen via een speciale website die vandaag [naar artikel]
Naast fors hogere boetes voor cocaïnegebruikers zet minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) nu ook een systeem op opdat die boetes effectief betaald worden. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad maandag. Wie niet op tijd betaalt, ziet het geld plots van zijn loon of zijn bankrekening gaan. [naar artikel]
De douane krijgt nog tegen eind dit jaar 25 nieuwe slimme camera’s. Want die nummerplaatcamera’s blijken uiterst efficiënt om bestuurders te klissen die hun boetes niet betalen. Alleen al in 2017 werd voor 1,7 miljoen euro aan achterstallige boetes geïnd tijdens ‘vliegende controles’. [naar artikel]
Wie binnenkort nog een mildere straf wil, zal eerst alle openstaande boetes tot de laatste cent moeten betalen. Het was de procureur van Veurne die het systeem als eerste toepaste. De bevoegde ministers willen het nu overnemen en uitrollen in het hele land. [naar artikel]
Als niet duidelijk is welke werknemer een snelheidsovertreding maakte met een firmawagen, zullen bedrijven zelf de boetes moeten betalen.... [naar artikel]
De douane krijgt nog tegen eind dit jaar 25 nieuwe slimme camera’s. Want die nummerplaatcamera’s blijken uiterst efficiënt om bestuurders te klissen die hun boetes niet betalen. Alleen al in 2017 werd voor 1,7 miljoen euro aan achterstallige boetes geïnd tijdens ‘vliegende controles’. [naar artikel]
16:06 Handelaars mogen binnenkort niet langer extra kosten aanrekenen als klanten kleine bedragen met de kaart willen betalen aan de kassa. [naar artikel]
Als niet duidelijk is welke werknemer een snelheidsovertreding maakte met een firmawagen, zullen bedrijven zelf de boetes moeten betalen. Mobiliteitsminister Francois Bellot (MR) werkt hiervoor aan een wetswijziging. De aansprakelijkheid zou zelfs uitgebreid kunnen worden tot de particulier die zijn auto uitleent. [naar artikel]
De Universiteit Antwerpen (UA) heeft een kaart van Antwerpen uit 1894 laten restaureren door een gespecialiseerd bedrijf. De kosten voor de restauratie zijn betaald met een gift van een anonieme mecenas. De kaart werd uitgegeven naar aanleiding van de Wereldtentoonstelling, die dat jaar in de stad plaatsvond. Er waren verkleuringen en door het veelvuldig gebruik was de kaart ook gescheurd.Wie inzoomt po zag Antwerpen eruit in 1894? Wie daar een antwoord op wil, moet een kijkje gaan nemen in de bibliotheek van de Universiteit Antwerpen (UA) of online. [naar artikel]
“De verkeersboetes die we nu moeten opleggen, zijn veel te hoog. Zinloos, want velen betalen niet.” En dus doen twee politierechters een opmerkelijk voorstel: “Verláág de boetes, maar ín ze dan wel.” [naar artikel]
De Universiteit Antwerpen heeft een oude kaart van Antwerpen anno 1894 kunnen laten restaureren dankzij een gift van een anonieme mecenas. Dat kon u donderdag al lezen in uw krant. Op die geweldig fascinerende kaart staan ook heel wat gebouwen en locaties die inmiddels verdwenen zijn. We doken in de archieven en brengen die stukjes verloren Antwerpen opnieuw even tot leven. [naar artikel]
Het is een oud zeer waar geen verbetering in lijkt te komen: buitenlandse diplomaten die hun verkeersboetes niet betalen. In 2019 werd amper 6 procent van die boetes meteen betaald, blijkt uit cijfers die Groen opvroeg bij minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès (MR). Diplomaten genieten diplomatieke onschendbaarheid, waardoor ze niet kunnen gedwongen worden om boetes te betalen. Groen vraagt dat Buitenlandse Zaken meer en gerichtere maatregelen neemt zodat diplomaten toch hun boetes betalen. [naar artikel]
01:00 Omdat hen hogere boetes boven het hoofd hangen, betalen bedrijven en zelfstandigen hun belastingen in groten getale op voorhand. [naar artikel]
Een Limburgse chauffeur van De Lijn moet dubbel zoveel betalen als die een verkeersboete krijgt, in vergelijking met een collega uit Antwerpen. Dat komt omdat er per provincie andere regels toegepast worden. [naar artikel]
Wanneer verkeersovertreders in Veurne om milde straffen vragen, gaat het parket eerst na of een beklaagde nog boetes heeft openstaan. Zo ja, dan geldt de regel: eerst betalen, dan praten we verder. De aanpak loont. [naar artikel]
Dries Van Langenhove, die behalve tot een effectieve celstraf ook veroordeeld werd tot het betalen van 24.000 euro effectieve geldboete, lanceert een crowdfunding om “de boetes te helpen betalen”. Dat meldt Van Langenhove op X, maar hij kondigde eerder al aan in beroep te gaan, waardoor het Gentse hof van beroep in theorie nog kan beslissen om geen boete of straf op te leggen. [naar artikel]
Politie en inspectiediensten hebben gisteren een grootschalige verkeerscontrole gehouden aan de carpoolparking in Puurs. De focus lag op het zwaar vervoer, maar ook personenwagens moesten aan de kant. Opvallend was dat de douane chauffeurs betrapte die alles samen nog 23.000 euro aan boetes moesten betalen. [naar artikel]
In Antwerpen heeft de politie vijf auto's laten takelen tijdens een actie rond verdachten in het drugsmilieu. De eigenaars hadden samen voor meer dan 184.000 euro aan openstaande boetes verzameld. Hun auto's werden getakeld omdat ze de boetes niet meteen konden betalen. Vijf andere personen betaalden wel onmiddellijk hun schuld. [naar artikel]
Een duo dat verschillende offerblok- en kerkdiefstallen pleegde in Oost- en West-Vlaanderen moeten boetes en een schadevergoeding betalen. Het gaat om boetes van 400 tot 800 euro en een schadevergoeding van 2.000 euro. Ze gingen aan de haal met geld en waardevolle spullen in de kerken van Elsegem, bij Wortegem-Petegem, Avelgem en Moen, bij Zwevegem. [naar artikel]
"Het is de evidentie zelve dat die chauffeurs van De Lijn die meer dan één overtreding begaan zelf opdraaien voor de kosten." Dat zegt [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.