Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Bijna drie jaar na sluiting: sloop Ford Genk van start

24/08/2017 - 11:41
"Op 18 december 2014 liep in Genk de laatste Ford Mondeo van de band en de fabriek sloot voorgoed zijn deuren. Vandaag - bijna drie jaar later - is de sloop van de gebouwen op de Ford-terreinen gestart."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Amerikaans kunstenaar linkt sloop Ford Genk aan uitbreiding Z33 Hasselt (01/10/2020 - Het Belang van Limburg)

In Z33 in Hasselt kan je vanaf zondag naar de expo Cure (The Work) van de Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt. De New Yorker linkt de sluiting en de sloop van Ford Genk aan de bouw van de nieuwe vleugel van Z33. Die processen verliepen gelijktijdig en inspireerden Lewitt tot de bouw van een productielijn van bouwstenen met elementen van de gesloopte Ford-site. [naar artikel]


2. Meryame Kitir: “Ex-collega maakt nog steeds omweg omdat het te pijnlijk is langs Ford-site te rijden” (24/08/2017 - Het Belang van Limburg)

18 december 2014 was een bijzonder droeve dag voor heel wat Ford-werknemers van de site in Genk. Die dag rolde de laatste Ford Mondeo van de band en sloot de fabriek voorgoed zijn deuren. Donderdag, bijna drie jaar later, is de sloop van de gebouwen op de terreinen gestart. “Hopelijk kan de wonde nu een pleister krijgen”, reageert Meryame Kitir, die zelf 14 jaar werkzaam was bij Ford Genk. [naar artikel]


3. “Na de sluiting van Ford Genk toonde Limburg veerkracht. Dat is ook de komende maanden nodig” (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Het is een voormiddag die we niet snel zullen vergeten. Met een korte mededeling, amper enkele zinnetjes, maakt Ford op 24 oktober 2012 een einde aan bijna vijf decennia autoproductie in Genk. De Europese Ford-top is niet aanwezig. De verslagenheid is groot, de woede ook. Ruim 10.000 gezinnen worden door de sluiting getroffen. Twee jaar later, in december 2014, rijdt de laatste auto van de band. [naar artikel]


4. Een zwarte dag voor Limburg: 10 jaar geleden werd de sluiting van Ford Genk aangekondigd (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Vandaag is het precies tien jaar geleden dat de Europese top van Ford de sluiting aankondigde van zijn fabriek in Genk. Met een korte mededeling op een bijeenkomst van de ondernemingsraad maakte de directie een einde aan maanden van geruchten en speculaties. Na de sluiting van de mijnen en de sluiting van Philips Hasselt werd Limburg opnieuw getroffen door een sociaal drama. [naar artikel]


5. Tien jaar geleden werd sluiting van Ford Genk aangekondigd. Wat moet er beter? (24/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Tien jaar geleden viel het verdict over de fabriek van autobouwer Ford in Genk. Met de sluiting, die eind 2014 werd afgerond, verloren ruim 10.000 mensen hun job. Voka Limburg maakt de balans op van 10 jaar na de aankondiging van de sluiting. [naar artikel]


6. Sloop C-hal Ford Genk kost 6,3 miljoen euro (25/08/2017 - Het Belang van Limburg)

GenkTwee gigantische machines hebben gisteren het startschot gegeven van de sloop van de C-hal van Ford Genk. Het komende anderhalf jaar zal meer dan 200.000 ton schroot en ander bouwafval verwijderd worden, een operatie die ruim 6,3 miljoen euro kost. Op termijn moet de site 2.500 tot 3.000 nieuwe banen opleveren. [naar artikel]


7. 5 jaar na sluiting Ford Genk: hoe staat het intussen met ontwikkeling site? (24/10/2017 - Het Belang van Limburg)

Dag op dag vijf jaar geleden werd de sluiting van Ford Genk aangekondigd. Vandaag is de site in volle afbraak. Op de grootste bouwwerf van Europa verrijzen tegen 2020 zo'n 2.500 jobs in de watergebonden activiteiten. [naar artikel]


8. VIDEO. Wim Dries en Meryame Kitir blikken terug op sluiting Ford Genk: “Broek gescheurd aan piketten” (24/10/2017 - Het Belang van Limburg)

Exact vijf jaar geleden kondigde Ford de sluiting van de fabriek aan in Genk. Duizenden werknemers van Ford en de toeleveranciers verloren hun job. TVL trok met de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) en toenmalig vakbondsafgevaardigde en sp.a-politica Meryame Kitir naar de puinhopen van de site. [naar artikel]


9. Met sloop van oude gebouwen valt definitief het doek over Ford Genk (24/08/2017 - Het Nieuwsblad)

De fabriek is al een tijd dicht. Met de sloop van de gebouwen wordt het hoofdstuk Ford Genk nu definitief afgesloten. In de fabriek werkte 4.210 werknemers, veel uit de regio. [naar artikel]


10. Sinds sluiting Ford Genk nooit zo veel inschrijvingen SyntraPXL (31/08/2023 - Het Belang van Limburg)

Er zit vaart in de inschrijvingen bij het opleidingscentrum SyntraPXL. Dat zegt topman Dirk Vanstipelen enkele weken voor de start van het cursusjaar. “De inschrijvingen staan op het hoogste niveau sinds de sluiting van Ford Genk.” [naar artikel]


11. Sloop van oude Ford-gebouwen in Genk gestart (24/08/2017 - Het Laatste Nieuws)

De sloop van de oude gebouwen op de Ford-site in Genk is deze ochtend gestart. De eerste fabriekshal op het terrein van 140 hectare werd [naar artikel]


12. “Banenverlies door sluiting Ford Genk is uitgegomd” (17/09/2016 - Het Belang van Limburg)

Hier en daar waren er al aanwijzingen, maar nu is het officieel: de Limburgse economie heeft de sluiting van Ford Genk in amper één jaar tijd geabsorbeerd. Dat blijkt uit de jongste editie van de VKW Top 500. Daaruit blijkt dat de grootste 500 bedrijven vorig jaar in omzet en jobs wisten te groeien. Alleen de winstgevendheid bleef achter. [naar artikel]


13. Negen jaar na sluiting Ford wordt Logistics Valley Flanders officieel ingehuldigd (29/09/2023 - Het Belang van Limburg)

Bijna negen jaar na de sluiting van Ford Genk is vrijdagnamiddag Logistics Valley Flanders officieel ingehuldigd. Een taak die gouverneur Jos Lantmeeters, burgemeester Wim Dries en Chris Danckaerts van de Vlaamse Waterweg met zichtbaar plezier voor hun rekening namen. [naar artikel]


14. Limburg legde geslaagde inhaalrace af na sluiting Ford Genk (18/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

Precies vijf jaar geleden werden de deuren van Ford Genk gesloten, wat een economisch drama voor duizenden gezinnen en de Limburgse economie... [naar artikel]


15. Ford Genk kan voorlopig openblijven (09/04/2019 - De Morgen)

Ford Genk mag in oktober volgend jaar starten met de bouw van de nieuwe Mondeo. De Amerikaanse directie van Ford heeft dat gisteren bevestigd. Of daarmee Ford Genk definitief gered is, blijft onzeker. Ondertussen rekent Ford wel op brugpensioen als onderdeel van een herstructureringsplan. [naar artikel]


16. Laatste stukje erfgoed Ford Genk klaar voor de sloop: “Historisch moment” (22/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Het laatste stukje erfgoed van Ford Genk zal begin komend jaar verdwijnen. Er werd een sloopvergunning aangevraagd voor het oude opleidingscentrum Limtec op de voormalige Ford-terreinen. Het gaat om het laatste bouwsel van het bedrijf waar op het hoogtepunt 14.000 mensen werkten. [naar artikel]


17. Demir maakt 4,5 miljoen vrij voor sloop centrale Langerlo en hal B van Ford Genk (29/11/2019 - Het Belang van Limburg)

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) maakt bijna 4,5 miljoen euro vrij voor de herontwikkeling van een aantal Limburgse bedrijventerreinen. Met die middelen kunnen onder meer de legendarische B-hal van Ford Genk en de voormalige elektriciteitscentrale van Langerlo in Genk gesloopt worden. [naar artikel]


18. Toeleveranciers Ford Genk vallen als dominostenen (13/04/2019 - De Morgen)

Service Magazijn Limburg, een toeleverancier van Ford Genk, heeft tijdens een ondernemingsraad de intentie tot sluiting van het bedrijf aangekondigd. Bij de drie nabijgelegen toeleveranciers, Lear, IAC en Syncreon, kreeg het personeel nadien dezelfde boodschap te horen. [naar artikel]


19. “Ooit schrijf ik een roman over Ford Genk” (13/08/2017 - Het Belang van Limburg)

Pierre Brijs (71) maakt een selfie terwijl lassers op de achtergrond een pers ontmantelen. Vijfendertig jaar heeft hij in de B-hal van Ford Genk gewerkt. Vandaag bezoekt hij Ford voor het laatst, samen met zijn zoon Stefan (47), auteur van onder meer ‘De engelenmaker’. “Toen ik las dat de sloop begonnen was, wilde ik de lege hallen nog één keer zien”, zegt Stefan. “Ooit wil ik een roman schrijven over de sociale geschiedenis van Genk. Misschien vind ik hier een beginpunt.” [naar artikel]


20. Bij sluiting van Ford Saarlouis kan Limburgse Sara Gielen ook een nieuwe job zoeken (24/06/2022 - Het Belang van Limburg)

Opnieuw sluit Ford een Europese fabriek: in 2025 moeten in Saarlouis de deuren dicht. Ook Sara Gielen moet daardoor op zoek naar een nieuwe job. Zij vertrok bij de sluiting van Ford Genk naar Keulen, om later plant manager van Ford Saarlouis te worden. [naar artikel]


21. Limburgse arbeidsmarkt herleeft vijf jaar na Ford Genk (18/12/2019 - De Tijd)

07:39 Exact vijf jaar na de sluiting van Ford Genk is de Limburgse werkloosheidsgraad historisch laag, leren cijfers van de VDAB. [naar artikel]


22. Oude autofabriek Ford Genk verdwijnt onder sloophamer (24/08/2017 - De Tijd)

20:27 De sloop van de oude fabriek van autoreus Ford in Genk is begonnen. Terwijl België de auto-industrie verder ziet verdwijnen, groeit de productie vlak over de grens met Nederland. [naar artikel]


23. Sinds sluiting Ford Genk waren er nooit zo weinig werkzoekenden in Limburg (05/07/2022 - Het Belang van Limburg)

Sinds de sluiting van Ford Genk in 2015 heeft de Limburgse arbeidsmarkt een enorme prestatie neergezet. Het aantal werkzoekenden daalde met maar liefst 44 procent. Veel beter dan in de rest van Vlaanderen. Maar er is een keerzijde aan die medaille. [naar artikel]


24. FACTUUR FORD LOOPT IN DE MILJOENEN (07/03/2018 - Het Belang van Limburg)

Genk/TongerenEen decennialang aanslepend dossier breekt autoconstructeur Ford nu toch zuur op. Drie jaar na de sluiting hebben een kleine 180 arbeiders met terugwerkende kracht het statuut van bediende gekregen. De factuur kan voor Ford oplopen tot verscheidene miljoenen euro’s. “Ook multinationals moeten zich aan de wet houden”, zegt secretaris Johan Lamers van de christelijke bediendevakbond LBC-NVK. [naar artikel]


25. Limburg kent grotere dynamiek na sluiting Ford Genk (18/12/2019 - Het Nieuwsblad)

Op 18 december 2014 rolde de laatste Ford van de band in Genk. Een economische ramp voor Limburg, maar de provincie wist collectief de rug te rechten. “Als ik terugkijk, was de sluiting op dat moment een ongelofelijke mokerslag. Die heeft wel voor een ongelofelijke solidariteit in Genk gezorgd en heeft heel wat in beweging gezet”, zegt burgemeester van Genk Wim Dries (CD&V). “Iets wat onze provincie kenmerkt, is dat we goed samenwerken in crisistijden. Er is een nog grotere dynamiek ontstaan naar aanleiding van die sluiting”, vult gouverneur Herman Reynders aan. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!