De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt met de actiegroepen rond Oosterweel, met het radicaal haventracé als uitgangspunt. Volg hier de persconferentie. De Vlaamse regering maakt zich sterk dat 'de schup' dit najaar in de grond gaat. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linkeroever is vandaag het startschot gegeven van de aanleg van een tijdelijke park-and-ride voor 200 wagens aan het op- en afrittencomplex aan de Blancefloerlaan. De partners van het vorig jaar gesloten Toekomstverbond beschouwen het als de symbolische start van de aanleg van de Oosterweelverbinding, oftewel de langverwachte spreekwoordelijke "schup in de grond" van het enorme Antwerpse mobiliteitsproject. [naar artikel]
01:02 Het lijkt erop dat de werken voor Oosterweel volgend jaar eindelijk kunnen beginnen. De aannemers die de eerste fase - Linkeroever en Zwijndrecht - mogen uitvoeren, zijn aangewezen. [naar artikel]
In het Oosterweeldossier zijn de laatste procedures voor de Raad van State definitief stopgezet. Bovendien is er ook meer duidelijkheid over het Haventracé en werd beslist dat de R11bis wordt geschrapt. Eerder werd ook een samenwerkingsakkoord gesloten met de gemeente Zwijndrecht. “De molenstenen rond de nek van het Oosterweeldossier worden nu 1 voor 1 weggenomen. De weg is nu vrij voor de start van de eerste werken”, zegt een tevreden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Nog dit jaar gaat de eerste schup in de grond”. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft een omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding afgeleverd. Dat is het project dat de Antwerpse ring rond maakt. Er zijn al heel wat voorbereidende werkzaamheden opgestart, maar vanaf volgend voorjaar kan de bouw echt starten. [naar artikel]
Netbeheerder Eandis is in Zwijndrecht begonnen met de eerste voorbereidende nutswerken voor Oosterweel. Onder de E17 aan de Antwerpsesteenweg worden leidingen verlegd om de tunnel daar te kunnen verbreden. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linkeroever is vandaag het startschot gegeven van de aanleg van een tijdelijke park-and-ride voor 200 wagens aan het op- en afrittencomplex aan de Blancefloerlaan. De partners van het vorig jaar gesloten Toekomstverbond beschouwen het als de symbolische start van de aanleg van de Oosterweelverbinding, oftewel de langverwachte spreekwoordelijke “schup in de grond” […] [naar artikel]
Op 8 februari, twintig jaar nadat de Oosterweelverbinding voor het eerst ter sprake kwam, gaat op Linkeroever de eerste spade in de grond. De Antwerpse Ring wordt gesloten én overkapt. Hoe zijn het Antwerpse stadsbestuur, de Vlaamse regering en de actiegroepen alsnog tot een akkoord gekomen? Knack sprak met alle betrokkenen en reconstrueert een historische overeenkomst. [naar artikel]
Alexander D’Hooghe, de man die voor de beslissend doorbraak zorgde in het Oosterweel-dossier, mag een nieuwe knoop ontwarren. Hij is door de gemeente Machelen gevraagd een oplossing te vinden voor het grote lege industrieterrein waar Uplace had moeten verreizen, zo meldt De Tijd. [naar artikel]
Na meer dan twintig jaar is er eindelijk een doorbraak in het dossier van de Oosterweelverbinding rond Antwerpen. Dit najaar gaat de eerste schop [naar artikel]
Donderdagochtend ging de eerste symbolische schop voor Oosterweel in de grond. Het einde van de werken van de Oosterweelverbinding is voorzien voor 2025. De komende jaren gaan er dus heel wat werven van start. We geven een kort overzicht van wat er allemaal zit aan te komen. [naar artikel]
14:36 Morgen gaat de schup in de grond voor de Antwerpse Oosterweelverbinding. Na meer dan twintig jaar is hét symbool voor de stilstand in Vlaanderen opgelost. [naar artikel]
In het Oosterweeldossier zijn de laatste procedures voor de Raad van State definitief stopgezet. Bovendien is er ook meer duidelijkheid over het Haventracé. Eerder werd ook een samenwerkingsakkoord gesloten met de gemeente Zwijndrecht. “De molenstenen rond de nek van het Oosterweeldossier worden nu 1 voor 1 weggenomen. De weg is nu vrij voor de start van de eerste werken”, zegt een tevreden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Nog dit jaar gaat de eerste schop in de grond”. [naar artikel]
De Vlaamse overheid brengt alles in gereedheid voor de eerste spadesteek van de Oosterweelverbinding. Links en rechts in Antwerpen duiken de eerste werven al op. Weggesmeten geld, zeggen de actiegroepen. [naar artikel]
01:04 De eerste spade van de langverwachte Antwerpse Oosterweelverbinding gaat vandaag in de grond. Het fotomoment is vooral symbolisch, want de werken - en dus ook de hinder - starten pas eind dit jaar. [naar artikel]
Het Oosterweeldossier sleept al jaren aan: een processie van Echternach met vooral veel stilstand, letterlijk en figuurlijk. In 1996 kwam het eerste voorstel om de ring ten noorden van de stad te sluiten. 22 jaar en tientallen studies, tracés en protestgroepen later zou de eerste spade volgend jaar in de grond gestoken moeten worden. Een overzicht. [naar artikel]
Een coalitie van milieuorganisaties waarschuwt dat door de graafwerken voor de Oosterweelverbinding overal in Vlaanderen verontreinigde grond dreigt terecht te komen. [naar artikel]
Op de Antwerpse Linkeroever is vandaag het startschot gegeven van de aanleg van een tijdelijke park-and-ride voor 200 wagens aan het op- en afrittencomplex aan de Blancefloerlaan. De partners van het vorig jaar gesloten Toekomstverbond beschouwen het als de symbolische start van de aanleg van de Oosterweelverbinding, oftewel de langverwachte spreekwoordelijke "schup in de grond" van het enorme Antwerpse mobiliteitsproject. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over Oosterweel. Het ‘radicaal haventracé’ samen met de ‘Oosterweel light’ moet de fileproblemen in en rond Antwerpen oplossen. De werken zullen in het najaar al starten. Bekijk hieronder hoe Oosterweel er zal uitzien. [naar artikel]
De grondwerken in het Oosterweel-project liggen stil, na een arrest van de Raad van State. Nochtans volgde bouwheer Lantis de aanbevelingen van de expertencommissie van afgelopen zomer. Wat is er juist aan de hand? [naar artikel]
In één klap vier jaar winst en een einde aan de oorlog rond Oosterweel. Dat aanbod krijgt de Vlaamse regering vandaag van Ademloos en stRaten-generaal. Daarvoor moet ze wel het Oosterweeltracé laten vallen voor Oosterweel-Noord, een variant waarop meerderheidspartijen Open Vld en CD&V achter de schermen aansturen. [naar artikel]
Vijf jaar geleden forceerde hij de doorbraak rond Oosterweel. Nu zit het grootste leefbaarheidsproject van Vlaanderen opnieuw in het slop. Kan ‘mirakelman’ Alexander D’Hooghe zijn magie nog eens bovenhalen? ‘We mogen onze oude demonen niet laten winnen.’ [naar artikel]
12:08 Op de Antwerpse Linkeroever is, na jaren van gesteggel, de eerste spadesteek van de Oosterweelverbinding in de grond gegaan. De echte werken beginnen dit najaar. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.