De Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) laat de haalbaarheid onderzoeken van de elektrificatie van het spoor tussen Hamont en Weert. In het najaar valt de beslissing over het dossier. [naar artikel]
Pas in 2024 zal de Nederlandse regering beslissen over de heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) wil eerst een beter zicht krijgen op de kostprijs. [naar artikel]
De spoorlijn Hamont-Weert zou 1.000 reizigers per dag opleveren. Toch deinst de NMBS terug voor de uitbating. “De businesscase is negatief”, zegt federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
“De enige realistische oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De kosten tussen Hamont en Weert zijn geraamd tussen 47 en 88 miljoen.” [naar artikel]
hamont-achelDe heropening van de spoorlijn tussen Hamont en Weert zou tientallen miljoenen euro’s meer kosten dan eerst gedacht. Dat meldt TV Limburg. [naar artikel]
Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert. Europa komt daarvoor met geld over de brug. Dat heeft burgemeester Theo Schuurmans van Hamont-Achel laten weten aan de redactie van TV Limburg. [naar artikel]
WEERTDe treinverbinding van Hamont naar Weert zou goed zijn voor 800 tot 1.000 reizigers per dag. Dat blijkt uit een telling van de Vereniging Treinreizigers Vervoer (VTV), die maandagavond is voorgesteld in Weert. [naar artikel]
Er wordt wel vaker over een historische dag gesproken, maar donderdag was er één: voor het eerst in de geschiedenis reed er een elektrische trein in Noord-Limburg. Na drie jaar werken is de langverwachte en nog langer gevraagde elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Hamont eindelijk klaar. Dankzij de bovenleidingen komen er betere en comfortabelere verbindingen voor de reizigers, met eindelijk ook rechtstreekse treinen naar Brussel. [naar artikel]
Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert (lijn 19). De federale regering heeft donderdag beslist dat er een 1 miljard euro vrijkomt voor investeringen bij de NMBS, waaronder 365 miljoen euro voor Vlaamse spoorprioriteiten. En aangezien minister-president Geert Bourgeois (N-VA) Limburg absolute prioriteit geeft, komen lijnen 18 en 19 in beeld. Ook minister François Bellot (MR) gaf gisteren aan dat hij een Europees grensoverschrijdend project zal indienen voor lijn 19. [naar artikel]
Het doortrekken van de treinverbinding van het Nederlands-Limburgse Weert naar Hamont zal zorgen voor een flinke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Dat stelt de Vereniging Treinreizigers Vervoer in een petitie. [naar artikel]
De val van de Nederlandse regering Rutte-IV komt ongelegen voor de reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert. Net nu er welwillendheid was uit Nederland, dreigt het dossier opnieuw vast te lopen. [naar artikel]
BrusselKrijgt ons land een nieuwe treinverbinding met Nederland? De NMBS is op vraag van federaal minister voor Mobiliteit François Bellot (MR) een nieuwe haalbaarheidsstudie gestart om de lijn Antwerpen-Hamont door te trekken naar het Nederlandse Weert. Alles hangt nu af van Nederland, waar eerstdaags de resultaten bekend worden van een onderzoek om de spoorlijn te reactiveren. [naar artikel]
Uit een studie van de Nederlandse spoorbeheerder ProRail blijkt dat de heropening van de lijn tussen Hamont en Weert tientallen miljoenen euro’s meer zou kosten dan eerst gedacht, waardoor de plannen op de lange baan worden geschoven. [naar artikel]
De treinverbinding tussen het station van Hamont en dat van het Nederlandse Weert is niet voor morgen. De bevoegde mobiliteitsminister rept er met geen woord over in de opmaak van de nieuwe beheersovereenkomst tussen de federale regering en de spoorbedrijven. [naar artikel]
Kunnen treinen op waterstof zorgen voor een snellere reactivering van de spoorlijn Hamont-Weert? In Nederlands-Limburg gaan stemmen op voor die experimentele technologie, maar biedt het een oplossing? [naar artikel]
Met een groep van 36 leden trok Neos Hamont-Achel zopas naar Weert voor een najaarswandeling. Het sportieve team onder leiding van Lambert Bas koos dit jaar voor een stadswandeling in plaats van de traditionele boswandeling. [naar artikel]
De kosten voor de treinverbinding tussen Hamont en Weert zijn te hoog ingeschat en mogen geen struikelblok zijn. Dat is de boodschap die gisteren werd overgemaakt aan politieke vertegenwoordigers uit Nederland en België bij een terreinbezoek. [naar artikel]
Met 1.030 reizigers per dag zou de spoorlijn Hamont-Weert niet misstaan tussen andere grensoverschrijdende verbindingen. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) opvroeg bij minister Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Komt er dan toch schot in de spoorlijn Hamont-Weert? Een werkbezoek van de Nederlandse staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) geeft hoop. Het is nu uitkijken naar een nieuwe, finale studie in april. [naar artikel]
Met een resolutie in de Kamer vraagt CD&V de heropening van de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert. De verbinding is belangrijk voor Noord-Limburg en de Kempen, maar ook voor de Antwerpse haven. [naar artikel]
Dat de NMBS potentieel ziet in de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert stemt Theo Schuurmans positief. “Ik ben heel erg optimistisch. Maar laat ons dit dossier loskoppelen van de IJzeren Rijn.” [naar artikel]
Ook de Belgisch-Nederlandse regeringstop van dinsdag heeft het dossier rond de spoorlijn Hamont-Weert niet kunnen deblokkeren. Beide landen spraken af de kosten en baten nogmaals te evalueren. [naar artikel]
Tussen het Nederlands-Limburgse Weert en Haelen is in de nacht van zaterdag op zondag een intercity-trein met aan boord 250 passagiers ontspoord. Een woordvoerder van de brandweer meldt dat daar geen gewonden bij zijn gevallen. Veel van de passagiers waren jongeren die de kermis in Weert hadden bezocht. [naar artikel]
Op donderdag 10 juni vertrok in Mol de eerste elektrische trein richting Hamont. Een historische stap voor de provincie, vooral voor het noorden. Daar wordt zelfs al jaren gedroomd van een spoorverbinding tussen Hamont en het Nederlandse Weert. Maar dat stuit dan weer op praktische bezwaren en zorgen over de IJzeren Rijn. Hoe zit dit ingewikkelde dossier in elkaar? [naar artikel]
Dinsdagmiddag is een trein in panne gevallen op het spoor tussen de stations van Neerpelt en Hamont. Daardoor is het treinverkeer tijdelijk onderbroken. Er worden vervangbussen ingelegd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.