Het drinkwaterbedrijf De Watergroep betaalt klanten een oude waarborg voor hun watermeter terug. Het gaat om minder dan 5 euro. [naar artikel]
Op het internet circuleren verschillende video’s waarin mensen op een listige manier hun waterfactuur sterk doen dalen. Ze gebruiken daarvoor sterke magneten die hun watermeter stilleggen. “Fraude” klinkt het bij De Watergroep. [naar artikel]
Drinkwaterbedrijf De Watergroep heeft de voorbije maanden de terugbetaling goedgekeurd van een decennia oude waarborg voor de watermeter van zowat 800 klanten. Wie nog een kwitantie heeft van de waarborg, die gold tussen 1950 en 1993, kan zijn 100 of 200 Belgische frank (omgerekend 2,48 euro of 4,96 euro) nog terugkrijgen. [naar artikel]
“De Watergroep moet 3.614.475 euro terugbetalen aan haar abonnees voor de inmiddels afgeschafte waarborgen voor de plaatsing van de watermeters en intresten daarop.” Dat zegt Vlaams parlementslid Rob Beenders (sp.a). “Per abonnee gaat het misschien maar om een symbolische terugbetaling, maar het kan niet dat De Watergroep intresten opstrijkt en geld verdient op waarborgen die al meer dan 20 jaar afgeschaft zijn. De waterfactuur is de laatste jaren al aanzienlijk duurder geworden, geld dat toebehoort aan de klanten moet automatisch worden terugbetaald.” [naar artikel]
Zo’n 21.700 klanten krijgen begin mei geld terug van De Watergroep. Het grootste waterbedrijf van Vlaanderen verhoogde in 2016 zijn capaciteitstarieven, maar ging daarbij veel te ver volgens de onafhankelijke WaterRegulator. Zo inde De Watergroep 4,6 miljoen euro meer dan de geplande 1,7 miljoen. Onder druk van minister Schauvliege en oppositiepartij sp.a betaalt het bedrijf het verschil nu terug. “De tarieven zijn bijgesteld, maar de vraag is wat er nog allemaal scheelt met de waterfactuur”, zegt Vlaams Parlementslid Rob Beenders (sp.a). [naar artikel]
“Onze digitale watermeter is uniek in Europa. Buurlanden kijken met jaloerse ogen naar onze aanpak”, aldus Alexandra De Jonge, Programmamanager van de digitale watermeter. Maar wat zijn de voordelen van de digitale watermeter? Waarom werd hij in het leven geroepen? En wat maakt ‘onze’ meter zo bijzonder? Bouwsite Livios vroeg het na. [naar artikel]
De Watergroep gaat de komende jaren in de 180 gemeenten van haar werkingsgebied drinkwaterfonteintjes plaatsen. Dat meldde het drinkwaterbedrijf vandaag naar aanleiding van de jaarvergadering. Met de drinkwaterfonteintjes wil de Watergroep de waarborgen die destijds gevraagd werden voor de aansluiting op het drinkwaternet terug naar de gebruiker laten vloeien. Vorig jaar bleek dat het bedrijf […] Het bericht Watergroep gaat drinkwaterfonteintjes plaatsen in Vlaamse gemeenten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Watergroep gaat onder druk van Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) en sp.a-parlementslid Rob Beenders 4,6 miljoen euro terugbetalen aan [naar artikel]
De Watergroep gaat dit jaar nog in Vlaanderen 1.500 slimme watermeters plaatsen. “Duizend in Sint-Niklaas en vijfhonderd in Limburg, delen van Vlaams-Brabant en Oost- en West-Vlaanderen”, zegt Kathleen De Schepper van De Watergroep. Een slimme watermeter stuurt dagelijks automatisch de meterstand door, detecteert snel lekken en sluit fraude en verrassingen bij de jaarlijkse afrekening nagenoeg uit. “We testen verschillende meters én telecommunicatiesystemen. Eind 2018 maken we de balans op en beslissen we over een verdere uitrol”, aldus De Schepper. In het Antwerpse zijn de eerste resultaten van een soortgelijk proefproject alvast erg goed. [naar artikel]
“Onze digitale watermeter is uniek in Europa. Buurlanden kijken met jaloerse ogen naar onze aanpak”, aldus Alexandra De Jonge, Programmamanager van de digitale watermeter. Maar wat zijn de voordelen van de digitale watermeter? Waarom werd hij in het leven geroepen? En wat maakt ‘onze’ meter zo bijzonder? Bouwsite Livios vroeg het na. [naar artikel]
Dieven stalen een watermeter uit een huis in de Hamonterweg in Neerpelt. Het huis wordt momenteel afgebroken. (ppn) [naar artikel]
Na de digitale meter voor gas en elektriciteit, willen Vlaamse drinkwaterbedrijven een digitale meter voor water. Er loopt momenteel een pilootproject bij 70.000 Vlaamse gezinnen. Is dat succesvol, dan wordt de digitale watermeter verder uitgerold vanaf 2023. Wanneer ben jij dan aan de beurt? En welk verschil maakt zo’n digitale watermeter? Bouwsite Livios legt uit. [naar artikel]
In 2020 krijgen 70.000 Vlaamse gezinnen een digitale watermeter. De installatie gebeurt door de drie grootste waterbedrijven van Vlaanderen: De... [naar artikel]
19:53 Het plan van de Vlaamse regering om elke woning tegen 2030 met een digitale watermeter uit te rusten botst op verzet. De sociale partners vrezen dat de waterfactuur zal stijgen. [naar artikel]
Volgens De Watergroep is het problematisch om de ruim 3,6 miljoen euro terug te betalen die klanten als waarborg bij de plaatsing van watermeters hebben betaald. [naar artikel]
70.000 Vlaamse gezinnen krijgen in 2022 een digitale watermeter. De installatie gebeurt door de drie grootste waterbedrijven van Vlaanderen: De... [naar artikel]
Bij een inbraak in een leegstaand huis aan de Maastrichtersteenweg in Riemst stalen onbekenden de watermeter. Dat werd woensdag om 12.30 uur vastgesteld. [naar artikel]
Bij de politie is vrijdagavond een inbraak in een leegstaand huis in de Wijngaardstraat gemeld. De dieven namen kranen en een watermeter mee. (mm) [naar artikel]
Bij 70.000 huishoudens zal dit jaar een nieuwe, digitale watermeter worden geplaatst als hun elektriciteitsmeter (en eventueel ook gasmeter) moet worden vervangen. Zo moet er maar één keer een technicus langskomen. Het gaat om een proefproject van de drie grootste waterbedrijven van Vlaanderen. Tegen 2030 moet iedereen zo’n digitale watermeter hebben. Wat zal er daardoor veranderen? [naar artikel]
De federale gerechtelijke politie heeft zes huiszoekingen uitgevoerd bij De Watergroep, de watermaatschappij in de provincie Limburg. De speurders voeren een onderzoek naar financiële onregelmatigheden en corruptie binnen De Watergroep. [naar artikel]
De Watergroep, het grootste drinkwaterbedrijf van Vlaanderen, gaat zijn tarieven verhogen. Een doorsnee gezin met een gemiddeld verbruik zal dit jaar 14,2 procent meer moeten betalen voor drinkwater dan vorig jaar. En dat is meer dan verwacht. [naar artikel]
“Klanten die hun vroegere waarborg van 2,48 of 4,96 euro voor hun watermeter willen terugkrijgen, kunnen hun kwitantie ook via mail of een elektronisch klantenformulier sturen.” Dat zegt woordvoerder Kathleen De Schepper van De Watergroep. Ze reageert daarmee op de kritiek van Vlaams Parlementslid Rob Beenders (sp.a) en heel wat abonnees dat zo’n terugvordering enkel kan als de kwitantie persoonlijk wordt binnengebracht of per post wordt opgestuurd. [naar artikel]
Op de Visésteenweg in Riemst is een raam ingeslagen. De watermeter werd gestolen. De diefstal werd op kerstdag vastgesteld. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) neemt stappen tegen de foutieve toepassing van tarieven door De Watergroep. Ze laat de kwestie op de raad van bestuur van de Watergroep brengen en ze vraagt de WaterRegulator in te grijpen als zou blijken dat De Watergroep niet budgetneutraal heeft gewerkt. Dat heeft minister Schauvliege donderdag geantwoord op een vraag van sp.a-parlementslid Rob Beenders. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.