Raakt u dit najaar vlot met de trein op het werk? Geen mens die het voorlopig weet, want Infrabel gaat grote werken uitvoeren en ruziet met de NMBS over hoe dat allemaal moet lopen. “Een beschamend spektakel met de reiziger als slachtoffer”, zegt TreinTramBus. [naar artikel]
Wat verandert er allemaal op 1 februari? Een overzicht. [naar artikel]
Wat verandert er allemaal op 1 februari? Een overzicht... [naar artikel]
Sp.a-Kamerlid David Geerts concludeert uit de voorlopige versie van het nieuwe beheerscontract van de NMBS, waarover De Morgen en Het Nieuwsblad dit weekend schreven, dat de NMBS de reiziger vergeten is. “Van een openbare vervoersmaatschappij verwacht ik dat ze de reiziger centraal stelt. In het document dat gelekt is aan de kranten, zie ik vooral […] Het bericht NMBS zet zichzelf in plaats van reiziger centraal verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Een jaar geleden schreef Kurt Vanhauwaert de NMBS een open brief. Hij klaagde aan hoe hij als rolstoelgebruiker een “reiziger in derde klasse” was. De brief werd massaal opgepikt, kreeg enorm veel media-aandacht en de NMBS maakte mooie beloftes. Een jaar later viert de brief van Kurt zijn eerste verjaardag. “Ik voel me nog steeds een reiziger derde klasse, en het is op bepaalde vlakken zelfs erger geworden.” [naar artikel]
Het gaat om een voorlopige, nog niet definitieve, versie ervan. Klanten kunnen dankzij een online routeplanner nu al ontdekken wat er voor hen verandert. [naar artikel]
De vakbondsman versus de reiziger. De ene verdedigt de nieuwe 48 urenstaking op het spoor, de andere hekelt dat er altijd maar één gedupeerde is – en dat niet de NMBS zelf is. [naar artikel]
In het station van Vilvoorde is dinsdagavond een trein tot stilstand gekomen nadat een reiziger aan de noodrem had getrokken. Dat bevestigt de NMBS. De IC-trein was onderweg van Antwerpen naar Brussel en zou normaal gezien niet in Vilvoorde stoppen, maar moest door de ingreep van de reiziger halt houden pal aan het perron van het station. Volgens de aanwezige treinbegeleider kon de reiziger in kwestie ook een van de deuren openen en de benen nemen. [naar artikel]
Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. “Het geeft me het gevoel dat ik reiziger derde klasse ben: iemand die toch tijd genoeg heeft en voor wie het niet uitmaakt of hij te laat of helemaal niet op zijn bestemming geraakt.” Zijn brief wordt druk gedeeld op social media. [naar artikel]
De concertganger haalt dan toch zijn slag thuis. Dat blijkt uit het nieuwe vervoersplan vande NMBS, dat in december 2014 wordt ingevoerd. Op vraag van het kernkabinet komt de NMBS hier en daar tegemoet aan de kritiek van reiziger. [naar artikel]
Minder kaartjesknippers, variabele ticketprijzen en de mogelijke sluiting van stopplaatsen. Het beheerscontract van de NMBS schetst de toekomst van... [naar artikel]
Een vlotte dienstverlening, stipte treinen en veilige stations. Dat zijn de ingrediënten voor het hervormingsplan van de NMBS. 'De reiziger staat centraal', belooft premier Elio Di Rupo (PS). Maar niet iedereen is daarvan overtuigd. [naar artikel]
Voor het eerst heeft spoorwegmaatschappij NMBS ‘gevolgschade’ betaald. Dat is het bedrag dat de NMBS terug moet betalen aan de reiziger omdat een trein onvoldoende stipt reed. Die beslissing kwam er na een advies van de ombudsdienst voor treinreizigers. Als het van de ombudsdienst afhangt, zou het veel meer moeten gebeuren. [naar artikel]
Sophie Dutordoir, de CEO van spoorwegmaatschappij NMBS, ontkent dat er plannen zijn om de conducteurs af te schaffen. «Onze treinbegeleiders spelen een essentiële rol», aldus Dutordoir, die zegt dat er geen afschaffing komt zolang zij de NMBS leidt. De kranten De Morgen en Het Nieuwsblad brachten dit weekend details naar buiten over de voorlopige versie […] Het bericht “Treinen zonder begeleiders? Niet zolang ik CEO ben” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Kurt Vanhauwaert zit in een rolstoel en klaagt in een open brief op Facebook de manier aan waarop de NMBS hem behandelt. ‘Het geeft me het gevoel dat ik een reiziger derde klasse ben: iemand die toch tijd genoeg heeft en voor wie het niet uitmaakt of hij te laat of helemaal niet op zijn bestemming geraakt.’ Zijn brief wordt druk gedeeld op social media. [naar artikel]
Sophie Dutordoir, de nieuwe CEO van de NMBS, is bijzonder kritisch voor de staat waarin ze de NMBS zeven maanden geleden aantrof. "De NMBS is totaal onvoorbereid op de toekomst", zei ze in de Kamer bij de voorstelling van haar toekomstplannen. [naar artikel]
De NMBS heeft vandaag een update doorgevoerd van de vertrekschermen in de meeste stations. Voortaan krijgt de reiziger daarop ook de meldingen [naar artikel]
Een nieuwe maand, nieuwe regels en dat is ook zo in februari. Spoorwegmaatschappij NMBS trekt haar tarieven op, het tijdskrediet wordt ingeperkt en wie verwarmt met pellets, kan een aanvraag doen voor een zogenaamde ‘pelletcheque’ ter waarde van 250 euro. Een overzicht. [naar artikel]
De eerder aangekondigde sluiting van de loketten in 44 treinstations wordt niet ingetrokken, maar de NMBS gaat wel een hele reeks begeleidende maatregelen uitwerken die het comfort en de veiligheid van de reiziger moeten garanderen. Vanmorgen heeft de raad van bestuur van de NMBS zich gebogen over een gezamenlijk voorstel in die zin van NMBS-baas Sophie Dutordoir en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Kan dat nog, de NMBS op het juiste spoor brengen? Ja, meent spoorbaas Sophie Dutordoir. Zeven maanden na haar benoeming heeft ze haar plannen voor de NMBS klaar. En die zijn ambitieus. 'De reiziger krijgt meer informatie, betere tarieven en wifi in het station.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.