Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing(17/01/2019 - Het Nieuwsblad) Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]
Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing(17/01/2019 - De Standaard) Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]
Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing(17/01/2019 - De Morgen) Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert. [naar artikel]
Trucks denderen door dorpen door kilometerheffing(31/03/2017 - Gazet van Antwerpen) De kilometerheffing op onze autosnelwegen doet het vrachtverkeer op gewestwegen fors toenemen. Dat is de conclusie van Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk De Kort (CD&V), die zich in de materie verdiepte. Hij stelt een uitbreiding van de kilometerheffing voor. [naar artikel]
Kilometerheffing vrachtwagens levert elke werkdag 2,4 miljoen euro op(30/09/2016 - Knack) De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
Viapass: Belgische kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen op(26/05/2022 - Express) De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger”(30/11/2016 - Gazet van Antwerpen) Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
“Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen”(24/04/2018 - Gazet van Antwerpen) De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files(30/11/2016 - Het Belang van Limburg) Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen(30/11/2016 - Het Belang van Limburg) Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID(04/04/2019 - De Morgen) De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer. [naar artikel]
Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID(26/10/2017 - De Morgen) De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer. [naar artikel]
Driekwart inbreuken op kilometerheffing door buitenlandse vrachtwagens(11/05/2021 - Het Laatste Nieuws) Het gros van de inbreuken op de kilometerheffing gebeurt door buitenlandse vrachtwagens. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een schriftelijke vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang). [naar artikel]
Kilometerheffing voor zware vrachtwagens levert Vlaanderen recordopbrengst op(23/06/2021 - VRT NWS) De afgelopen 12 maanden, van april vorig jaar tot maart dit jaar, heeft de kilometerheffing voor zware vrachtwagens voor Vlaanderen 492 miljoen euro opgeleverd, ruim 40 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Zelfs met minder zware vrachtwagens op de weg wegens corona bleven de inkomsten meer dan op peil. [naar artikel]
Twee jaar kilometerheffing: nog evenveel file en zelfs iets meer vrachtwagens op de wegen(31/03/2018 - Het Belang van Limburg) De kilometerheffing voor vrachtwagens, die op 1 april precies twee jaar bestaat, wordt voor bijna de helft door buitenlanders betaald. Op de files heeft de heffing geen effect. Het aantal vrachtwagens op onze wegen is vorig jaar zelfs met 1,5% toegenomen. Opvallend is dat de heffing de winstmarges van transportbedrijven niet aantast. Ze wordt doorgerekend aan de consument. [naar artikel]
Twee jaar kilometerheffing: nog evenveel file en zelfs iets meer vrachtwagens op de wegen(31/03/2018 - Gazet van Antwerpen) De kilometerheffing voor vrachtwagens, die op 1 april precies twee jaar bestaat, wordt voor bijna de helft door buitenlanders betaald. Op de files heeft de heffing geen effect. Het aantal vrachtwagens op onze wegen is vorig jaar zelfs met 1,5% toegenomen. Opvallend is dat de heffing de winstmarges van transportbedrijven niet aantast. Ze wordt doorgerekend aan de consument. [naar artikel]
Gros van de inbreuken op kilometerheffing door buitenlandse vrachtwagens(11/05/2021 - Het Laatste Nieuws) Het gros van de inbreuken op de kilometerheffing gebeurt door buitenlandse vrachtwagens. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een schriftelijke vraag van Carmen Ryheul (Vlaams Belang). [naar artikel]
Kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid(26/10/2017 - Knack) De kilometerheffing voor vrachtwagens zal worden uitgebreid van de Vlaamse snelwegen naar gewestwegen. Voor zes gewestwegen zal de tol op vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton al vanaf 1 januari 2018 gelden. [naar artikel]
“Vrachtwagens moeten ook op onze gewestwegen kilometerheffing betalen”(20/03/2017 - Gazet van Antwerpen) “Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]
Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door(31/03/2018 - Knack) De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard zaterdag berichtten. [naar artikel]
Fors meer bestelwagens op de baan sinds kilometerheffing voor vrachtwagens(29/03/2017 - Het Nieuwsblad) Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename van het aantal bestelwagens, die geen kilometerheffing moeten betalen. Dat meldt BTB, de socialistische vakbond voor de transportsector. [naar artikel]
Studie naar verruiming en vergroening kilometerheffing vrachtwagens opgestart(08/11/2022 - Het Belang van Limburg) De studie naar de verruiming en vergroening van de kilometerheffing voor vrachtwagens is opgestart. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters bekendgemaakt. De studie komt er in navolging van het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP). De studie moet onder meer onderzoeken of de bestaande kilometerheffing moet uitgebreid worden naar bestelwagens. [naar artikel]
Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op(30/09/2016 - De Tijd) 10:13 Op werkdagen rijden er gemiddeld 135.000 trucks van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen. De inning van de kilometerheffing loopt na zes maanden vlot, zegt Viapass, de overheidsorganisatie die de ki... [naar artikel]
Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door(31/03/2018 - Metro) De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard zaterdag berichtten. Volgens de studie kwam er vorig jaar 1,5 procent vrachtwagens op onze wegen bij. Op de ring rond Borgerhout reden er elke werkdag zo’n honderd vrachtwagens meer dan in 2016. Dezelfde stijging is te zien op de drukke E313 in Wommelgem. Bovendien merken steeds meer gemeenten dat het vrachtverkeer op gemeente- en gewestwegen toeneemt, omdat vrachtwagens de kilometerheffing proberen te ontwijken.
Schrikt de kilometerheffing transportbedrijven dan niet af? “Nee, want onze sector is erin geslaagd om de kilometerheffing door te rekenen aan de klanten”, zegt Philippe Degraef van de transportfederatie Febetra. Dat bevestigt Marc Van den Broeck, algemeen directeur van het transportbedrijf Trafuco. “Door de scherpe concurrentie in de transportsector zijn onze winstmarges klein. We moeten die kosten doorrekenen aan onze klanten. Gelukkig lukt dat. Onze winstmarges zijn sinds de heffing niet verkleind.”
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst erop dat de heffing toch nog voordelen heeft. “Want eindelijk betalen buitenlanders mee voor het gebruik van onze wegen”, klinkt het. Hij wijst erop dat bijna de helft van de kilometerheffing werd betaald door buitenlanders.
bron: Belga
Het bericht Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Kilometerheffing levert elke werkdag 2,4 miljoen euro op(30/09/2016 - Het Belang van Limburg) De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing(17/01/2019 - Metro) Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. De vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat brachten 379,9 miljoen euro in het laatje, tegenover 365 miljoen euro in 2017. In totaal leverde de kilometerheffing voor vrachtwagens vorig jaar 712,7 miljoen euro op, waar dat een jaar eerder nog 676 miljoen euro was. Viapass verklaart de stijging door een combinatie van indexering van de tarieven en een stijging met 2,3 procent van het aantal gereden kilometers. In Europa zijn zowat 800.000 vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU), het registratietoestel dat nodig is om in België te mogen rijden.
In Vlaanderen bracht de tolheffing vorig jaar 449,4 miljoen euro op, tegenover 424,4 miljoen euro in 2017. In Wallonië was dat 253 miljoen euro (241,5 miljoen euro in 2017) en in Brussel 10,3 miljoen euro (10,1 miljoen euro in 2017).
In de maanden maart, mei, juni, oktober en november legden de vrachtwagens de meeste kilometers af. In die maanden werd de kaap van de 60 miljoen euro opbrengst aan tolheffing doorbroken. Tijdens de maanden met vakantieperiodes ligt de opbrengst een stuk lager, met 1 januari als absoluut dieptepunt, wanneer er bijzonder weinig vrachtwagens op weg zijn.
Tijdens een gemiddelde werkdag rijden volgens Viapass 140.000 à 150.000 vrachtwagens op de Belgische wegen, goed voor een tolopbrengst van gemiddeld zowat 2,5 miljoen euro, zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.
bron: Belga
Het bericht Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing(17/01/2019 - Metro) Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. De vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat brachten 379,9 miljoen euro in het laatje, tegenover 365 miljoen euro in 2017. In totaal leverde de kilometerheffing voor vrachtwagens vorig jaar 712,7 miljoen euro op, waar dat een jaar eerder nog 676 miljoen euro was. Viapass verklaart de stijging door een combinatie van indexering van de tarieven en een stijging met 2,3 procent van het aantal gereden kilometers. In Europa zijn zowat 800.000 vrachtwagens uitgerust met een On Board Unit (OBU), het registratietoestel dat nodig is om in België te mogen rijden.
In Vlaanderen bracht de tolheffing vorig jaar 449,4 miljoen euro op, tegenover 424,4 miljoen euro in 2017. In Wallonië was dat 253 miljoen euro (241,5 miljoen euro in 2017) en in Brussel 10,3 miljoen euro (10,1 miljoen euro in 2017).
In de maanden maart, mei, juni, oktober en november legden de vrachtwagens de meeste kilometers af. In die maanden werd de kaap van de 60 miljoen euro opbrengst aan tolheffing doorbroken. Tijdens de maanden met vakantieperiodes ligt de opbrengst een stuk lager, met 1 januari als absoluut dieptepunt, wanneer er bijzonder weinig vrachtwagens op weg zijn.
Tijdens een gemiddelde werkdag rijden volgens Viapass 140.000 à 150.000 vrachtwagens op de Belgische wegen, goed voor een tolopbrengst van gemiddeld zowat 2,5 miljoen euro, zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass.
Bron: Belga
Het bericht Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid naar gewestwegen(26/10/2017 - Het Belang van Limburg) De kilometerheffing voor vrachtwagens zal worden uitgebreid van de Vlaamse snelwegen naar gewestwegen. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en De Persgroep donderdag. Voor zes gewestwegen zal de tol op vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton al vanaf 1 januari 2018 gelden [naar artikel]
Kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid naar gewestwegen(26/10/2017 - Gazet van Antwerpen) De kilometerheffing voor vrachtwagens zal worden uitgebreid van de Vlaamse snelwegen naar gewestwegen. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en De Persgroep donderdag. Voor zes gewestwegen zal de tol op vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton al vanaf 1 januari 2018 gelden [naar artikel]
Sluipverkeer van vrachtwagens? 'Breid kilometerheffing uit'(13/04/2019 - De Morgen) Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt de roep om een uitbreiding steeds luider. CD&V en Open Vld vragen, net als de oppositiepartijen, het stijgende sluipverkeer tegen te gaan. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) belooft zijn uiterste best te doen, maar een concrete timing is er nog niet. [naar artikel]
Vooral buitenlanders betalen Waalse kilometerheffing(06/03/2018 - De Standaard) De Waalse overheid heeft vorig jaar zowat 241,5 miljoen euro (zonder btw) inkomsten gehaald uit de kilometerheffing voor vrachtwagens. Buitenlandse vrachtwagens zijn goed voor 58 procent van de inkomsten. [naar artikel]