Meerderheidspartijen N-VA en Open Vld willen de invoering van de nieuwe eindtermen met een jaar uitstellen tot 1 september 2019. Volgens... [naar artikel]
De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons. [naar artikel]
De twee grootste onderwijskoepels van Vlaanderen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun visie op de nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de nieuwe eindtermen aanvechten bij het Grondwettelijk Hof, het Gemeenschapsonderwijs zal ze actief verdedigen. Tegelijk zijn alle onderwijskoepels, politieke partijen en experten het over één ding wel eens: enkel nieuwe eindtermen volstaan [naar artikel]
Meerderheidspartijen N-VA, Open VLD en CD&V hebben een akkoord bereikt over de nieuwe eindtermen in het onderwi [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs aanvechten voor het Grondwettelijk Hof, maar het Gemeenschapsonderwijs is het daarmee niet eens en zal die eindtermen actief verdedigen voor datzelfde Hof. Nochtans heeft het Vlaams Parlement in februari de eindtermen unaniem goedgekeurd. Waarover gaat dit conflict en dreigen we af te stevenen op een nieuwe schoolstrijd, zoals sommigen suggereren? [naar artikel]
17:06 Coalitiepartners N-VA en Open VLD vrezen dat er te weinig ambitie getoond wordt bij de formulering van de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof heeft de nieuwe eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs vernietigd, maar tot en met het schooljaar 2024-2025 zal wel nog volgens de nieuwe eindtermen kunnen worden gewerkt. Eindtermen bepalen wat een leerling aan het einde van het schooljaar minimaal moet kennen en kunnen. Het Grondwettelijk Hof is van mening dat de nieuwe eindtermen het grondrecht op vrijheid van onderwijs schenden. [naar artikel]
De politieke discussie van de nieuwe eindtermen is nog niet afgerond. De tijd dringt, maar de knelpunten blijven: vage of concrete eindtermen, en toezicht op levensbeschouwelijke vakken. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs is tevreden dat het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen in het middelbaar onderwijs heeft goedgekeurd. Al ligt er nog heel wat werk op de plank, want de nieuwe eindtermen moeten ingaan bij de start van het nieuwe schooljaar. Katholiek Onderwijs Vlaanderen overweegt dan weer om naar het Grondwettelijk Hof te stappen, omdat de nieuwe eindtermen onhaalbaar zouden zijn. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. Hoe belangrijk zijn die eindtermen? Wat zal er veranderen en waarom ligt het katholiek onderwijs dwars? [naar artikel]
De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof vernietigde donderdagmiddag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Die eindtermen zouden een fundamentele inbreuk zijn op de vrijheid van onderwijs, zo oordeelde het Hof. Het katholiek onderwijs was die procedure gestart nadat die nieuwe eindtermen goedgekeurd werden in het Vlaams Parlement. Zij geven donderdagnamiddag een persconferentie over de beslissing van het Grondwettelijk Hof. Volg het hier live. [naar artikel]
Het Vlaams Parlement keurde vandaag de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs goed. In die nieuwe eindtermen wordt meer nadruk gelegd op kennis, naast vaardigheden en attitudes. [naar artikel]
De eindtermen voor de tweede en derde graad van het middelbaar zijn een fundamentele inbreuk op de vrijheid van onderwijs. Dat heeft het Grondwettelijk Hof zopas geoordeeld. Het arrest legt een bommetje onder ons onderwijs, want de nieuwe eindtermen waren al ingegaan voor het derde middelbaar. Om onzekerheid te vermijden blijven de nieuwe eindtermen van kracht tot het schooljaar 2024-2025. [naar artikel]
Vak per vak worden de eindtermen vastgelegd. Al maandenlang zitten experts, leerkrachten en pedagogen samen in commissies om er over na te denken, te debatteren en knopen door te hakken. Langzaamaan krijgen de eindtermen nu vorm. Maar er is onrust. En de bezorgdheden kwamen gisteren naar buiten via tweets van onderwijsexpert Dirk Vanhamme en Open VLD en N-VA uitten die ook in het Vlaams parlement. Wat zit er onder die lat, die volgens de één hoger en de ander lager gelegd wordt? [naar artikel]
Het kaderdecreet over de eindtermen in het onderwijs is gisteren goedgekeurd in het Vlaams parlement. De huidige eindtermen dateren van 20 jaar geleden, toen smartphones, digitalisering of burn-outs geen deel uitmaakten van de leefwereld van jongeren. Commissies gaan nu aan de slag om de nieuwe ontwikkelingsdoelen uit te werken. [naar artikel]
De ontstane onrust over de nieuwe eindtermen (die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het eind van een schooljaar) is nergens voor nodig wat het vak wiskunde betreft. Dat stelt de Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars. “De nieuwe eindtermen zijn revolutionair”, klinkt het. [naar artikel]
Het Katholiek Onderwijs betreurt dat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) niet is ingegaan op zijn vraag om de nieuwe eindtermen minder te versoberen. Volgens Lieven Boeve wijzigt er fundamenteel niks en komt de minister ook niet tegemoet aan de kritiek van de Raad van State dat de nieuwe eindtermen te gedetailleerd en te uitgebreid zijn. [naar artikel]
Om de discussie rond de eindtermen te beslechten, pleit bisschop Johan Bonny, de voorzitter van de raad van bestuur van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, voor een onafhankelijke bemiddelaar. Die moet werken aan een nieuwe tekst, schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag. [naar artikel]
Het Grondwettelijk Hof spreekt zich vandaag uit over de eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs. Het gaat dan om wat leerlingen minimaal in het secundair onderwijs moeten kennen en kunnen. Sinds dit schooljaar krijgen leerlingen van het derde middelbaar les op basis van die nieuwe eindtermen. Maar tegenstanders vinden die zo uitgebreid dat de vrijheid van onderwijs volgens hen in gevaar komt. Als het Hof vandaag die redenering volgt, worden de nieuwe eindtermen vernietigd. [naar artikel]
Achttien directies van technische scholen in de provincie Antwerpen hebben een open brief opgesteld, gericht aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Ze vrezen dat de nieuwe eindtermen ten koste zullen gaan van de STEM-richtingen. “Het zijn net die technische profielen die we nodig hebben”, zegt Laurent Heyman, directeur van Don Bosco Hoboken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.