De Steenweg in Alken moet veiliger voor fietsers worden, bussen gaan er vlotter door kunnen en de snelheid van de auto’s moet naar beneden. Wegen en Verkeer start maandag met de voorbereiding van die volledige vernieuwing. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert 1,4 miljard in vlotter en veiliger verkeer. Een investeringsplan bundelt ook alle werken, zodat de hinder maximaal wordt beperkt. “Maar overal een klein beetje investeren, maakt het verkeer niet vlotter of veiliger”, reageren experts sceptisch. [naar artikel]
Op een kleine afwerking na is de Europalaan in het centrum van Genk helemaal heringericht, en dat in functie van de zwakke weggebruikers. Het doorstromende verkeer verloopt nu iets trager, maar voor de fietser is het veiliger. [naar artikel]
Een zonneklep voor de auto waar je doorheen kan kijken. Volgens de autodivisie van Bosch - het bedrijf dat de uitvinding presenteerde op de... [naar artikel]
Vrijdag rolt het eerste productiemodel van de Tesla 3 van de band en dat zorgt wereldwijd voor hoeraberichten. De toekomst van de auto kan nu eindelijk beginnen. Al zijn er nog een paar dingen die een echt rooskleurige versie daarvan in de weg staan. [naar artikel]
In 2021 stierven er meer dan 500 mensen in het Belgische verkeer, waarvan 216 in de auto. Wij vroegen ons af wat de veiligste plaats in de auto is. Ben je veiliger op de bestuurdersstoel, op die van de passagier of ergens op de achterbank? We vroegen het aan Stef Willems van Verkeersinstituut VIAS. [naar artikel]
Op twee kruispunten in Brugge en Menen loopt momenteel een proefproject waarbij het voetgangerslicht aan de overkant van het zebrapad is verdwenen. Dat licht zorgt volgens het Agentschap Wegen en Verkeer soms voor verwarrende en gevaarlijke verkeerssituaties. Daarom wordt nu getest of het veiliger is om het voetgangerslicht aan het begin van het zebrapad te plaatsen en uit het zicht van automobilisten te halen. [naar artikel]
Het is duidelijk door de vele voorstellen op jijkiest.be: we willen allemaal een verkeer dat vlotter is maar tegelijk ook veiliger voor alle weggebruikers. Kan dat zonder de auto minder ruimte te geven? [naar artikel]
Geen voetgangerslicht meer aan de overkant van de straat, maar vlak bij de plaats waar je wil oversteken: dit moet het verkeer op kruispunten fors veiliger maken. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft enkele proefprojecten lopen. De nieuwe regeling zou ook tot minder verkeersagressie tegen voetgangers leiden. [naar artikel]
Vooruitgangsoptimisten twijfelen er niet aan: de zelfrijdende auto zal alle verkeersveiligheidsproblemen oplossen. Ooit. Maar tot het zover is, zijn er nog tal van eenvoudigere innovaties die de veiligheid drastisch kunnen verhogen. Knack somt de voornaamste alvast voor u op. [naar artikel]
In 330 Vlaamse straten volgen de bewoners met een kleine camera voortaan nauwgezet de snelheid van alle auto’s die er passeren. “Burgers hebben nu een drukkingsmiddel in handen voor veiliger verkeer.” [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen: de helm verplichten voor fietsers jonger dan veertien, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. ‘Want de politie heeft te weinig manschappen.’ [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
Volgende week, op 15 april, starten grote werken op de E314 ter hoogte van het viaduct van Wilsele bij Leuven. Door die werken moet het verkeer in de toekomst veiliger en vlotter verlopen. Er wordt wel aanzienlijke verkeershinder verwacht wanneer het verkeer na de coronacrisis weer zijn normale proporties zal aannemen. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer bekijkt met de stad Lommel hoe de rotonde met de ‘L’ op de Ringlaan (N71) veiliger te maken. Woensdagavond nog raakte een chauffeur gewond toen hij tegen de betonnen boord knalde en met zijn auto op het ronde punt terechtkwam. [naar artikel]
Vlaanderen zal volgend jaar 1,4 miljard euro investeren in vlotter en veiliger verkeer. Dat is een stijging van 64 procent tegenover de 907 miljoen... [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen zijn een verplichting van fietshelmen te verplichten voor -14-jarigen, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. “Want de politie heeft te weinig manschappen.” [naar artikel]
In Antwerpen stelt het stadsbestuur vandaag een 10-punten plan voor om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad te versterken. Het plan komt er na drie dodelijke ongevallen met fietsers, vorige maand. Er klonk toen felle kritiek op het stadsbestuur omdat het nog amper werk heeft gemaakt van conflictvrije kruispunten waar zwakke weggebruikers niet in conflict komen met gemotoriseerd verkeer. Dit zijn de maatregelen uit het plan die het verkeer in Antwerpen veiliger moeten maken: [naar artikel]
De maatregelen die verkeersveiligheidsinstituut Vias vooropstelt om het verkeer snel veiliger te maken in de volgende legislatuur, leiden bij de bevoegde ministers van de huidige legislatuur tot geprikkelde reacties. “Er is te veel weerstand”, klinkt het. [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde midden maart 2019 op de A12 de fel besproken en gecontesteerde maximaal conflictvrije lichtenregeling in. Bijna een jaar en een aantal tussentijdse aanpassingen later blijkt de toestand zich te hebben genormaliseerd en is hij zelfs verbeterd. Het verkeer verloopt er veiliger en vlotter dan tevoren. Dat maakt AWV op uit een eerste, voorzichtige evaluatie. [naar artikel]
De voorbije week creëerden een tiental kinderen hun toekomstige leefomgeving. Samen met de begeleiders Michiel en Lieze van PXL STEM Academy bouwden ze een tiental Digimobiles. “Er is dus een maquette van Opglabbeek in de toekomst. Met bredere voet- en fietspaden, ontharding en meer groen, met een voetbalveldje en een zwemvijver”, vertellen Dries en Ties. Daarnaast waren er zelfgebouwde geprogrammeerde voertuigen. “Mijn voertuig reageert op kleuren en het stopt bij het kleinste obstakel”, vertelt Joren. Verder er is de ‘nooit gebotste auto type 3000’ en de digimobile van Annolita, hij miauwt bij gevaarlijke toestanden. “Slimme auto’s en het verkeer in het centrum van Opglabbeek veiliger en kindvriendelijker maken, daar gaan we voor”, zeggen de kids. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Rumst wil een veiliger en vlotter berijdbaar kruispunt aan het einde van de expresweg N171. Het Agentschap Wegen en Verkeer is helemaal mee, maar kan pas volgend najaar verkeerslichten garanderen. Rumst zet dan maar zelf verkeerslichten. [naar artikel]
Lees dit artikel: Hoe auto’s steeds veiliger worden voor vrouwen Vrouwen lopen meer risico op letsels nadat ze in een auto stappen dan mannen. Een studie van een onderzoeksteam van de Universiteit van Virginia is er een van velen die aantonen dat vrouwen bij auto-ongelukken aanzienlijk meer kans hebben op een ernstig letsel of dodelijke afloop. In de studie van de Universiteit van Virginia uit […] Lees dit artikel: Hoe auto’s steeds veiliger worden voor vrouwen [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.