Er is een oplossing in zicht voor het dossier van de IJzeren Rijn. Een nieuwe studie, gemaakt op vraag van Vlaanderen en ondersteund door Nederland en Duitsland, wijst het nieuwe 3RX-tracé via Venlo aan als beste optie. Die ‘Derde Weg’ omzeilt het natuurgebied De Meinweg in de Duits-Nederlandse grensstreek en is met 770 miljoen euro ook de goedkoopste optie. Vlaanderen zal nu diplomatiek actie ondernemen om Nederland en Duitsland te overtuigen. [naar artikel]
Vanuit Nederland wordt erg terughoudend gereageerd op de internationale studie die een oplossing biedt voor de impasse rond de IJzeren Rijn. “De kosten zijn zes keer hoger dan de verwachte baten”, zegt de Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Stientje van Veldhoven (D66). “Deze kosten-batenverhouding is altijd het knelpunt geweest en is nog altijd niet opgelost.” Ook lokaal blijft er veel verzet. [naar artikel]
Als de reactivering van de IJzeren Rijn er komt, dan is dat ook goed voor de Limburgse treinreizigers. Dat zegt N-VA-kamerlid Wouter Raskin. Volgens hem kan door de realisatie van de IJzeren Rijn meer vrachtvervoer van de huidige Limburgse spoorlijnen gehaald worden, waardoor er ruimte vrij komt voor meer personentreinen. Hij gaat morgen dan ook aan minister Bellot vragen hoe ver het staat met die reactivering van de IJzeren Rijn. [naar artikel]
CD&V vraagt mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) om een Vlaams IJzeren Rijn-plan. “Nu internationaal aan de heractivering van de spoorlijn wordt gewerkt, moet er ook binnen Vlaanderen naar een draagvlak worden gezocht”, zegt CD&V. De partij vraagt milderende maatregelen om de hinder langs het tracé te beperken en wil ook dat er bestudeerd wordt wat de IJzeren Rijn kan opleveren voor Limburg en de Antwerpse Kempen. [naar artikel]
De IJzeren Rijn kan voor 770 miljoen euro heropend worden als er gekozen wordt voor een omweg via het Nederlandse Venlo. [naar artikel]
06:44 België, Nederland en Duitsland starten een nieuw kosten-batenonderzoek naar de IJzeren Rijn, een snelle spoorverbinding van de haven van Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied. Zorgt de stikstofproblem... [naar artikel]
De IJzeren Rijn kan voor 770 miljoen euro heropend worden als er gekozen wordt voor een omweg via het Nederlandse Venlo. Dat wijst een... [naar artikel]
De IJzeren Rijn kan voor 770 miljoen euro heropend worden als er gekozen wordt voor een omweg via het Nederlandse Venlo. Dat wijst een... [naar artikel]
Na jaren lijkt er opnieuw perspectief te zijn voor de IJzeren Rijn, de historische spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied, het hart van de Duitse zware industrie. Dat hebben we te danken aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en minister-president Geert Bourgeois (N-VA). Vlaanderen heeft in dit dossier met succes de leiding genomen en de moeilijkste knoop ontward: die van het tracé. [naar artikel]
BRUSSELDe verbinding Antwerpen-Duisburg is opgenomen in het Europees kernnetwerk van grensoverschrijdende spoorwegen. Dat gebeurde na tussenkomst van CD&V, N-VA en sp.a in de Transportcommissie van het Europees Parlement. “Wij hopen hiermee een nieuwe impuls te geven aan dit alternatieve IJzeren Rijn-tracé”, reageert Ivo Belet (CD&V). [naar artikel]
België, Nederland en Duitsland starten een nieuw kosten-batenonderzoek naar de IJzeren Rijn. Nederland lijkt nu toch, weliswaar voorzichtig, potentieel te zien in de spoorverbinding. Dat schrijven het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad vandaag. [naar artikel]
Dat de NMBS potentieel ziet in de grensoverschrijdende spoorlijn Hamont-Weert stemt Theo Schuurmans positief. “Ik ben heel erg optimistisch. Maar laat ons dit dossier loskoppelen van de IJzeren Rijn.” [naar artikel]
Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noord-Rijnland Westfalen willen dat hun federale regeringen met Nederland gaan spreken over ‘3RX’, een alternatieve IJzeren Rijn. Ook Europa, dat daarvoor geld heeft, moet worden ingeschakeld. “De kaarten lagen nooit eerder zo goed”, meent Vlaams voor Mobiliteit minister Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
België, Nederland en Duitsland zijn een nieuw kosten-batenonderzoek gestart naar de IJzeren Rijn. Nederland lijkt nu toch, weliswaar voorzichtig, potentieel te zien in de spoorverbinding. [naar artikel]
Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen willen de discussie over de IJzeren Rijn, die ze voortaan het 3RX-tracé noemen, naar het niveau van de nationale regeringen van België, Duitsland en Nederland te tillen, met ook steun van de Europese Commissie. Dat hebben Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en zijn Duitse ambtsgenoot bekendgemaakt. Zo willen ze uit de impasse met Nederland raken. [naar artikel]
Op donderdag 10 juni vertrok in Mol de eerste elektrische trein richting Hamont. Een historische stap voor de provincie, vooral voor het noorden. Daar wordt zelfs al jaren gedroomd van een spoorverbinding tussen Hamont en het Nederlandse Weert. Maar dat stuit dan weer op praktische bezwaren en zorgen over de IJzeren Rijn. Hoe zit dit ingewikkelde dossier in elkaar? [naar artikel]
De Nederlandse provincie Limburg wil meepraten over een nieuwe spoorverbinding voor goederenvervoer tussen België en Duitsland. België is vragende partij voor de heropening van de IJzeren Rijn, maar Nederlands-Limburg zet de hakken in het zand. De provincie vreest alleen maar last te hebben van die spoorweg en heeft daarom donderdag een bezorgde brief geschreven aan het ministerie van Infrastructuur in Den Haag. [naar artikel]
Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen willen samen met Nederland een drielandenoverleg opstarten over de IJzeren Rijn, de goederenspoorverbinding tussen de Haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Het dossier moet op politiek niveau behandeld worden om een doorbraak te forceren, klinkt het. Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en zijn collega uit Noordrijn-Westfalen Hendrik Wüst willen zo het dossier nieuw leven inblazen. [naar artikel]
Hoe ontwart sp.a de knoop Caroline Gennez? De lijstvorming in Antwerpen ligt nog lang niet in de plooi. De socialisten geven zich nog de tijd tot eind deze maand. [naar artikel]
10:46 Met een nieuw tracé hoopt Vlaanderen de IJzeren Rijn te reanimeren. Het is de zoveelste wending in de havenspoorhistorie, die leest als een Belgenmop. ‘Dit is een tragikomisch verhaal.’ [naar artikel]
Belgische, Nederlandse en Duitse opsporingsdiensten gaan in de Limburgse regio's Maas-Rijn en Rijn-Maas-Noord intensiever samenwerken in de strijd tegen de grensoverschrijdende criminaliteit. Er komen gespecialiseerde werkgroepen en de rechtshulp wordt gedigitaliseerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.