De gebeurtenissen in het Amerikaanse Charlottesville zetten de discussie ook bij ons weer op scherp: mogen standbeelden die herinneren aan ons koloniale verleden ons straatbeeld nog wel (ont)sieren? Volgens Afrika-specialist Filip Reyntjens heeft het geen zin de donkere kanten van onze geschiedenis weg te moffelen. [naar artikel]
De gebeurtenissen in het Amerikaanse Charlottesville zetten de discussie ook bij ons weer op scherp: mogen standbeelden die herinneren aan ons koloniale verleden ons straatbeeld nog wel (ont)sieren? In het bijzonder wordt gedacht aan de periode toen koning Leopold II ‘Congo Vrijstaat’ als zijn persoonlijk bezit leidde. Stampmedia trok met deze vraag naar jongeren met Congolese roots. [naar artikel]
'De Belg heeft weinig feitenkennis over het Belgische koloniale verleden.' Het is een van de bevindingen uit een onderzoek van de UAntwerpen naar de steun voor dekolonisering. Hoe goed kent u de koloniale bladzijde uit onze vaderlandse geschiedenis? Doe de test. [naar artikel]
Bekladde standbeelden, een spijtbetuiging van koning Filip voor het Belgische koloniale verleden, en de start van een parlementaire commissie over dat verleden. 2020 was een belangrijk jaar voor het Belgische dekoloniseringsdebat, waarin ook politicoloog Nadia Nsayi haar stem laat gelden. ‘Erken het bestaan van de koloniale logica en de impact die het vandaag heeft in [naar artikel]
Beelden ter ere van ons 'fout' - vaak koloniaal - verleden vind je overal in België. In Wilrijk bijvoorbeeld staat pater De Deken met zijn voet op de rug van een Afrikaan. In plaats van de beelden weg te halen, plaatsen we er vaak een plakkaatje bij. 'Iets niet doen is gemakkelijker dan iets wel doen.' [naar artikel]
Prinses Esmeralda, de jongste dochter van koning Leopold III ,blijft erbij dat de standbeelden van haar voorvader Leopold II uit het straatbeeld moeten verdwijnen. Deze symbolen van de koloniale overheersing zijn 'kwetsend' voor de gemeenschappen die onder racisme gebukt gaan, meent ze. [naar artikel]
Prinses Esmeralda, de jongste dochter van koning Leopold III ,blijft erbij dat de standbeelden van haar voorvader Leopold II uit het straatbeeld moeten verdwijnen. Deze symbolen van de koloniale overheersing zijn kwetsend voor de gemeenschappen die onder racisme gebukt gaan, meent ze. [naar artikel]
We weten weinig over ons koloniale verleden. Is dat de schuld van het onderwijs? [naar artikel]
“De koloniale geschiedenis van België ontbreekt te vaak in de nationale verhalen die op school worden onderwezen. We zullen in de toekomst niet zonder een publiek collectief debat kunnen over het gedeelde verleden.” Dat schrijven de onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de universiteiten van Luik (ULg) en Louvain-la-Neuve (UCL) in het besluit van hun studie “Burgers met Afrikaanse roots: een portret van Congolese, Rwandese en Burundese Belgen”. [naar artikel]
Wanneer een film van 44 minuten een volwaardige bioscooprelease krijgt, dan weet je dat hij wel heel bijzonder moet zijn. Ce magnifique gâteau! is een harige stop-motionfilm die duistere, surrealistische poëzie perst uit ons koloniale verleden. Alsof David Lynch met de poppen speelt. [naar artikel]
De Belgische prinses Esmeralda de Réthy, de tante van koning Filip, heeft een opmerkelijk opiniestuk geschreven in The Brussels Times. Ze sluit zich aan bij “de groeiende groep Belgen die het taboe over ons koloniale verleden wil doorbreken”. [naar artikel]
Op de gemeenteraad van Anderlecht is een motie van de fractie Ecolo-Groen om meer duiding te geven bij de Koloniale Veteranensquare donderdagavond aanvaard. Met de motie willen de groenen breken met de gruwel van het koloniale verleden door de context beter te schetsen. In de motie stelt Ecolo-Groen dat het koloniale verleden van België, waarbij […] [naar artikel]
Er is nog maar één straatnaam met een koloniale link veranderd, in Kortrijk, negen maanden na komst van een handleiding om de discussie te voeren over gecontesteerde beelden of straatnamen. 184 andere straatnamen in Vlaanderen hebben nog steeds een (zo goed als) zekere link met het koloniale verleden. [naar artikel]
Nederland heeft destijds extreem geweld gebruikt in Indonesië en hooggeplaatsten wisten daarvan. Dat staat in een nieuw rapport. Ook in België blijft het koloniale verleden ons achtervolgen. Maar ons land en Nederland gaan helemaal anders om met dat verleden, stelt historicus David Van Reybrouck. [naar artikel]
In een nieuw boek pleit historicus Idesbald Goddeeris van de KU Leuven ervoor om de figuur van Pater Damiaan niet alleen te verheerlijken, maar de context van kolonialisme errond ook niet te vergeten. De Hawaianen zelf zagen missionarissen bijvoorbeeld niet graag komen, maar dat verhaal wordt zelden verteld. De verdiensten van Pater Damiaan wil Goddeeris zeker niet in twijfel trekken, maar nuance is wel nodig. [naar artikel]
In Oostende is de buste van koning Leopold II op het prinses Clementinaplein sinds vrijdag verdwenen. De anonieme actiegroep 'De stoeten Ostendenoare' heeft de diefstal opgeëist. Die strijdt al jaren tegen de aanwezigheid van Leopold II in het straatbeeld van Oostende wegens het koloniale verleden van de Belgische koning. [naar artikel]
Op 30 juni viert Congo 60 jaar onafhankelijkheid. Is die dag een ideaal moment voor ons land om de Congolese bevolking excuses aan te bieden voor ons koloniale verleden, nu de huidige "beeldenstorm" ook standbeelden van Leopold II viseert? En als die excuses er komen, wie moet ze uitspreken: regering of koning? Dit zijn de standpunten van de Vlaamse partijen. [naar artikel]
Een onlangs verschenen rapport van een VN-expertencommissie raadt de Belgische samenleving aan om in het reine te komen met het koloniale verleden. Volgens docent Frank Gerits kunnen we niet alleen naar koning Leopold II kijken als we het debat over onze excuses voeren: "Officiële excuses zijn belangrijk omdat ze ons in staat stellen om kritisch te reflecteren over de ideeën die wij, zowel Afrikaanse als niet-Afrikaanse Belgen hebben meegekregen als kind." [naar artikel]
Algerije en Frankrijk hebben donderdag aangekondigd dat ze de complexe en pijnlijke geschiedenis van Frankrijks koloniale heerschappij in het Noord-Afrikaanse land gaan onderzoeken. Tegelijkertijd willen ze meer gemeenschappelijke projecten op poten zetten. [naar artikel]
Het Caraïbische eiland Barbados wil de Britse koningin Elizabeth niet langer als staatshoofd. De regering wil dat Barbados eind volgend jaar een republiek wordt. Barbados, een voormalige Britse kolonie, werd in 1966 onafhankelijk, maar Queen Elizabeth bleef wel de grondwettelijke vorstin. "De tijd is gekomen om ons koloniale verleden helemaal achter ons te laten", zegt de regering. [naar artikel]
Pater Karel van de abdij van Grimbergen zal ook in 2024 hulpgoederen naar Oekraïne blijven vervoeren. Toen de pater in november 2023 plots vreemde telefoontjes kreeg van een vrouw met een Slavisch accent, vermoedde hij dat de Russische veiligheidsdienst hem in de gaten hield. Hoewel dat hem eerst veel zorgen baarde, laat de pater het niet aan zijn hart komen: "Als niemand zijn nek uitsteekt om oorlogsslachtoffers te helpen, dan gebeurt er niets." [naar artikel]
Monumenten voor de slachtoffers van de mensenzoo’s in Antwerpen en Brussel, beter onderwijs over het koloniale verleden, ontsluiten van de archieven, een veroordeling van het koloniale regime. Dat zijn enkele van de 128 aanbevelingen in het eindrapport van de Congo-commissie. Herstelbetalingen zijn daar niet bij. [naar artikel]
Een werkgroep van de Verenigde Naties wil dat ons land zich excuseert voor zijn verleden in Congo. Maar zijn excuses wel genoeg? En wie moet die dan maken? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.