Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn’, eist Vandenbroucke nu. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens Vandenbroucke moet er nog een tandje worden bijgestoken. Hij pleit voor meer conflictvrije kruispunten. “Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn.” [naar artikel]
De stad Antwerpen kent in totaal 47 zwarte kruispunten. De meeste van die kruispunten waar tussen 2014 en 2016 regelmatig ongevallen gebeurden met gewonden bevinden zich in de oude stad, binnen de Ring. Dat blijkt uit het evaluatierapport 2016 van het Antwerpse verkeersveiligheidsplan. [naar artikel]
De politie van Antwerpen zal extra ploegen inzetten om kruispunten te controleren. Zo willen ze de kruispunten zo veel mogelijk vrijhouden. De extra controles komen er na de zware verkeershinder van afgelopen week. Er zal ook strenger worden opgetreden tegen automobilisten die kruispunten blokkeren. [naar artikel]
De Vlaamse overheid heeft een nieuwe lijst opgemaakt van kruispunten waar de meeste ongevallen gebeuren. Bedoeling is om die 314 kruispunten zo snel mogelijk aan te pakken. [naar artikel]
Op conflictvrije kruispunten zijn zwakke weggebruikers bijna twee keer minder vaak het slachtoffer van een ongeval dan op andere kruispunten. Dat toont een onderzoek van de Universiteit Hasselt aan. [naar artikel]
Antwerpen gaat ‘vierkant groen’ uittesten op zijn kruispunten. Een tijdje groen licht voor alle fietsers en voetgangers tegelijk is dat, terwijl alle auto’s moeten wachten. Het is een deeltje van het Antwerpse plan om de verkeersveiligheid te verhogen, na drie dodelijke ongevallen met fietsers. “Het hele plan is helaas een mager beestje”, zeggen experts. tom le bacq [naar artikel]
De voorbije twee weken kwamen twee fietsers om het leven nadat ze in de stad waren aangereden. De roep om conflictvrije kruispunten is sindsdien heviger dan ooit. Jan Verhaert, directeur van de dienst Mobiliteit van de stad Antwerpen, is niet doof voor die vraag, maar wijst ook op de beperkingen. “We moeten erover waken dat het oplossen van één onveiligheidsprobleem geen nieuw creëert.” [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) betreurt de kentering in het aantal verkeersdoden die de zomer met zich meebracht. De zomermaanden waren vooral dodelijk voor fietsers, waardoor er voorlopig een einde kwam aan de daling van het aantal verkeersdoden op Vlaamse wegen, zo bleek dinsdag uit de nieuwste verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias. “We […] Het bericht Verkeersveiligheidsbarometer Vias – “Extra maatregelen op komst”, zegt Weyts verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het conflictvrij maken van kruispunten – waardoor verkeer uit verschillende richtingen niet kan kruisen – vermindert het aantal ongevallen met gewonden met 60%. Groen snapt niet waarom Antwerpen er dan ook geen werk van maakt. Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) weerlegt de kritiek en wijst op de al uitgevoerde ingrepen. [naar artikel]
De werkgroep Bezorgde Ouders wil dat de Vlaamse regering zoveel mogelijk kruispunten in Vlaanderen conflictvrij maakt. Op zulke kruispunten krijgen alle weggebruikers genoeg tijd om veilig over te steken. Na enkele dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen klinkt de vraag van de werkgroep steeds luider. Daarom is nu ook een petitie opgestart. [naar artikel]
Trajectcontroles zorgen voor een daling van meer dan 50 procent van het aantal zware verkeersongevallen in het traject waar ze de snelheid... [naar artikel]
In de provincie Antwerpen gebeurden er in 2021 evenveel ongevallen met kinderen op weg van of naar school als voor corona. “Het blijft een pijnpunt”, zegt Vlaams CD&V-parlementslid Katrien Schryvers, die de cijfers opvroeg. “Het verbaast niet”, zegt Renaat Van Hoof van de Antwerpse fietsersbond. “Er is veel verbeterd, maar dat ga je niet merken in de ongevallencijfers zolang de kruispunten onveilig blijven.” [naar artikel]
400 mensen hebben een infomarkt bezocht over de toekomst van de A12 tussen Wilrijk en Aartselaar. Vijf drukke kruispunten op dat traject hebben een slechte reputatie op het vlak van files en ongevallen. Er liggen drie scenario's voor ondertunneling op tafel. [naar artikel]
Op 14 locaties in Vlaanderen en Brussel heeft de Fietsersbond maandagavond actie gevoerd door een kruispunt te bezetten. Met de actie wilde de belangenorganisatie meer aandacht vragen voor verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers, na de zware ongevallen op niet conflictvrije kruispunten in Antwerpen en Gent de voorbije weken. [naar artikel]
In Turnhout wordt het kruispunt van de ring en de Steenweg op Zevendonk vandaag conflictvrij gemaakt. Het is één van de gevaarlijkste kruispunten van Vlaanderen. Er gebeurden al heel wat ongevallen. Fietsers en voetgangers krijgen er nu apart groen licht. [naar artikel]
Het stijgende aantal kop-staartongevallen op onze wegen wordt gedeeltelijk veroorzaakt door snelheids- en roodlichtcamera’s. Dat stelt UHasselt-onderzoekster Evelien Polders. Voor haar doctoraat aan het Instituut voor Mobiliteit bestudeerde ze ons rijgedrag ter hoogte van zulke camera’s. [naar artikel]
De werken aan het viaduct van Gentbrugge op de E17 zorgen per week voor gemiddeld 6 ongevallen. Sinds de werf opstartte waren er al 180 ongevallen en vielen er 3 doden en 10-tallen gewonden. De cijfers blijven hoog, aanpassingen van de wegbeheerder baten weinig. [naar artikel]
Vlaanderen heeft haar lijst met gevaarlijkste kruispunten vernieuwd. Plots zijn er 102 zwarte kruispunten meer, om te stranden op 314. Onze provincie blijft helaas heer en meester, met een volledige Antwerps kleurende top drie. Experts pleiten voor meer geld en meer inzet op veiligheid. “Willen autogebruikers het echt op hun geweten hebben: een zwaar ongeval voor enkele minuten extra onderweg?” [naar artikel]
Met het mooie weer trekken heel wat dagtoeristen richting de kust. Dat het een drukke dag zou worden, daar was volgens het Vlaams Verkeerscentrum te voorspellen. Maar verschillende ongevallen zorgen voor extra problemen. “In Ternat is één van de drie rijstroken open, we zien de file daar opbouwen”. [naar artikel]
Het Vlaams gewest wil de gewestweg Diest-Beringen (N29) in Schaffen veiliger maken met de herinrichting van kruispunten en de (her)aanleg van fiets- en voetpaden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.