Een op de drie werknemers in de provincie Antwerpen neemt de fiets om naar het werk te rijden. Mensen die in de stad werken, nemen minder snel de wagen dan mensen in de rest van de provincie.
Bedrijfsfiets kan helft werknemers overtuigen om vaker met fiets te gaan werken(25/02/2017 - Het Nieuwsblad) Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt, dan zou dit 48 procent van de werknemers die nu slechts een paar keer per maand of per jaar naar het werk fietsen, overtuigen om vaker met de fiets te gaan werken. De opkomst van de elektrische fiets speelt daarbij een grote rol. [naar artikel]
Eén op twee neemt fiets naar werk: provincie Antwerpen is koploper(22/02/2021 - Gazet van Antwerpen) De helft van alle woon-werkverplaatsingen in de provincie Antwerpen vond vorig jaar plaats met de fiets, of met de fiets in combinatie met een ander vervoersmiddel. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van hr-dienstenbedrijf Acerta. In geen enkele andere provincie fietsen ze vaker naar het werk. [naar artikel]
Antwerpenaar fietst steeds verder - maar wel het liefst elektrisch(23/03/2018 - Gazet van Antwerpen) Antwerpen is in opmars als fietsprovincie. Steeds meer mensen nemen de fiets naar hun werk en de afstanden die men op de fiets aflegt, worden steeds langer. Die laatste ontwikkeling is te danken aan de groeiende populariteit van de elektrische fiets. Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Fietsenquête. [naar artikel]
Elektrische fiets steeds populairder, ook bij jongeren(29/03/2018 - VRT NWS) De elektrische fiets raakt steeds meer ingeburgerd en wordt ook vaker gebruikt om ermee naar het werk te fietsen. Dat blijkt uit de fietsbarometer van VAB. Ook bij jongeren wordt de elektrische fiets populairder. Bijna 1 op de 5 de eigenaars van een elektrische fiets is jonger dan 35. [naar artikel]
Vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen(17/05/2017 - Het Belang van Limburg) Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-diensverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen. [naar artikel]
3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk(14/01/2021 - Express) De fiets wint terrein in het woon-werkverkeer: 28 procent van de Belgische werknemers heeft interesse in het leasen van een fiets via hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville bij 2000 werkende Belgen. De Belg denkt steeds meer na hoe hij op een duurzame manier naar het werk kan […]
The post 3 op de 10 Belgen wil fiets leasen via het werk appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vlaming fiets meer, maar wil bredere fietspaden en veiligere fietsenstallingen(26/09/2020 - VRT NWS) De Vlaming neemt vaker de fiets, vooral dan om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek FietsDNA. Ondanks de grotere investeringen in fietsinfrastructuur, is de fietsende Vlaming kritisch over de fietspaden: ze moeten vooral breder worden. Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische fiets of speed pedelec (een snelle elektrische fiets) en ook de bakfietsen en deelfietsen zitten in de lift. [naar artikel]
Daarom krijgen vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen(17/05/2017 - Het Nieuwsblad) Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-dienstverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen. [naar artikel]
1 op 5 Limburgers rijdt met fiets naar het werk(25/02/2018 - Het Belang van Limburg) De fiets is aan een echte tussensprint bezig in het woon-werkverkeer. In 2017 reed voor het eerst bijna een of vijf Limburgers met de fiets naar het werk, een kwart meer dan het jaar tevoren. En het plafond is volgens mobiliteitsexperten nog lang niet bereikt. [naar artikel]
Limburger fietst vaker naar het werk door coronacrisis(22/02/2021 - Het Belang van Limburg) Corona heeft de fiets een boost gegeven als vervoermiddel naar het werk. 35,1 procent van de Limburgse werknemers koos vorig jaar regelmatig voor de tweewieler. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitscijfers die Acerta verzamelde op basis van de loongegevens van 40.0000 werknemers. [naar artikel]
Limburger gaat nog altijd met de auto naar het werk(17/03/2020 - Het Belang van Limburg) Ruim 85% van de Limburgers gebruikt regelmatig de auto om naar het werk te gaan. Dat is veel meer dan elders in het land. Wel opvallend is dat de auto vaker wordt gecombineerd met de fiets voor het woon-werkverkeer. De bedrijfsfiets is ondertussen zo goed als een standaardoptie in de cafetariaplannen. [naar artikel]
5 redenen om met de fiets naar het werk te gaan + de redactie test het uit(25/05/2023 - Gezond.be) Fietsen naar het werk is een geweldige manier om actief te blijven. Met de zomer in zicht wordt die dagelijkse fietstocht nog eens dubbel zo leuk! Gazelle geeft vijf redenen waarom je elke dag de fiets richting het werk zou moeten nemen, én de redactie testte het uit. 1. Het is een gratis work-out Fietsen is […]
Het bericht 5 redenen om met de fiets naar het werk te gaan + de redactie test het uit verscheen eerst op Gezond.be. [naar artikel]
Met de fiets naar het werk levert je al snel tientallen euro’s per maand op(24/02/2023 - Het Belang van Limburg) Wie met de fiets in plaats van met de auto naar het werk rijdt, kan al snel vele tientallen euro’s per maand aan fietsvergoeding opstrijken. Moet je dan elke dag de fiets naar het werk nemen? En krijg je die vergoeding ook als je met een elektrische step rijdt? [naar artikel]
Tot 400 euro subsidie als u een nieuwe fiets koopt in Antwerpen(30/09/2016 - Gazet van Antwerpen) Wie in Antwerpen werkt en een nieuwe fiets koopt, krijgt een korting tot 400 euro. De voorwaarden zijn dat u minstens vier dagen per week met de fiets naar het werk gaat en dat u tot hiertoe voornamelijk met de auto naar het werk ging. [naar artikel]
Antwerpenaar schreeuwt onschuld uit: “Niets met Parijs te maken, ben gewoon op mijn werk”(21/04/2017 - Het Belang van Limburg) Het persbureau Reuters meldde donderdagavond dat de Franse politie op zoek is naar een tweede dader van de schietpartij op de Champs-Élysées. Hij zou via de Thalys vanuit België naar de Franse hoofdstad hebben gereisd. Op sociale media ging de foto van Antwerpenaar Youssouf El Osri de wereld rond als verdachte, maar hij was gewoon aan het werk in een tankstation in Antwerpen. [naar artikel]
Antwerpenaar schreeuwt onschuld uit: “Niets met Parijs te maken, ben gewoon op mijn werk”(21/04/2017 - Gazet van Antwerpen) Het persbureau Reuters meldde donderdagavond dat de Franse politie op zoek is naar een tweede dader van de schietpartij op de Champs-Élysées. Hij zou via de Thalys vanuit België naar de Franse hoofdstad hebben gereisd. Op sociale media ging de foto van Antwerpenaar Youssouf El Osri de wereld rond als verdachte, maar hij was gewoon aan het werk in een tankstation in Antwerpen. [naar artikel]
Steeds meer mensen combineren auto en fiets voor woon-werkverkeer(16/01/2019 - VRT NWS) 1 op de 10 werknemers in de private sector combineert de auto en de fiets om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsbarometer van HR-bedrijf Acerta. De auto blijft het belangrijkste vervoersmiddel om zich naar het werk te verplaatsen, maar meer en meer mensen combineren het met de fiets. De populairteit van bedrijfswagens stagneert. [naar artikel]
Dit bedrijf produceert elektrische auto’s met pedalen: “Fiets of auto? Geen van de twee”(15/04/2017 - Gazet van Antwerpen) Het dilemma waar iedereen wel eens mee worstelt: ga ik met de auto naar het werk, of neem ik de fiets? Ik neem de fiets, want dat is beter voor het milieu en ik doe aan lichaamsbeweging. Of toch maar met de auto, want dat is sneller en ik kom niet bezweet aan op het werk. Het Duitse Twike denkt een eind te kunnen maken aan al die keuzestress en brengt binnenkort een nieuwe versie uit van zijn voertuigje, de Twike: een combinatie tussen een elektrische auto en een fiets. [naar artikel]
Man valt met elektrische fiets op weg naar werk en verkeert in levensgevaar(13/06/2023 - Het Laatste Nieuws) Op de Nederwijk-Oost in Ninove is een fietser dinsdag in de vroege ochtend levensgevaarlijk gewond geraakt bij een valpartij. De man was met zijn elektrische fiets op weg naar zijn werk. Het is nog onduidelijk of er een voertuig bij het ongeval betrokken was. Al is er wel sprake van een truck die langs reed. [naar artikel]
OPROEP. Gebruik jij steeds vaker de fiets door de hoge brandstofprijzen?(07/01/2023 - Het Belang van Limburg) Uw auto vol diesel of benzine tanken, kost handenvol geld. Zoveel zelfs dat u misschien hebt overwogen om uw auto wat meer aan de kant te zetten. Rijdt u door de hoge brandstofprijzen vaker met de fiets? Of hebt u uw auto zelfs definitief ingewisseld voor de fiets? Laat het ons weten. [naar artikel]
Een op de vier Limburgers fietst naar het werk: openbaar vervoer is grote verliezer(30/01/2019 - Het Belang van Limburg) Voor de verplaatsing van en naar het werk kiezen steeds meer mensen voor een combinatie van vervoermiddelen. In Limburg kiest één op acht (12,5%) voor de auto plus de fiets. De populariteit van de fiets zet zich in Limburg ook feller door dan in de rest van Vlaanderen. Vorig jaar koos bijna één op de vier (22,8%) werknemers hier regelmatig voor de fiets, liefst 20,6 procent meer dan in 2017. [naar artikel]
Antwerpen, fietsstad. Maar hoe zit het met de veiligheid?(06/09/2018 - De Morgen) De Antwerpenaar neemt steeds vaker de fiets, maar hoe veilig is dat? De strijd om de publieke ruimte is losgebarsten. Terwijl de linkse oppositie voor radicale oplossingen voorschotelt, pleit de meerderheid voor geleidelijkheid. [naar artikel]
Oproep | Waarom fietst u naar uw werk?(02/02/2023 - De Standaard) Naar ons werk pendelen, dat doen we met de auto? Vergeet het. De fiets wint jaar na jaar terrein in het woon-werkverkeer. Maar wat verklaart het succes? Waarom besluiten mensen om uit hun warme auto, trein of bus op de fiets te kruipen? [naar artikel]
Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk(24/10/2019 - Metro) Ondanks het fileleed, de milieu-impact en het groeiende aantal mensen dat mag thuiswerken, nemen meer en meer Belgische werknemers de auto naar het werk. Slechts een minderheid is bereid om zijn wagen aan te kant te zetten voor een klimaatvriendelijk alternatief. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Tempo-Team bij 1.050 Belgen.
Naar aanleiding van de piekende verkeersdrukte peilde Tempo-Team naar het woon-werkverkeer en de mate waarin mensen file- en milieuvriendelijkere alternatieven voor de wagen overwegen. Hieruit blijkt dat de auto veruit het populairste vervoersmiddel is voor woon-werkverkeer: 7 op de 10 werkende Belgen nemen meermaals per week de auto naar het werk. De helft doet dat zelfs dagelijks.
Met de andere vervoermiddelen gaapt een grote kloof: slechts een derde gaat meestal te voet. Een vijfde van de werknemers kiest geregeld voor het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets.
Franstaligen nemen significant vaker de tram, trein, bus of metro naar het werk dan Nederlandstaligen (46% vs. 30%). Die laatsten nemen dan weer meer de fiets (32% vs. 8%)
Koning auto nog populairder
De auto wint in het algemeen aan populariteit: 13% van de werknemers reist vandaag vaker met de wagen naar het werk dan 2 jaar geleden. Nochtans staan 4 op de 10 automobilisten meerdere keren per week in de file.
De sterkste groeiers zijn de verplaatsingen te voet en met de fiets. Het gebruik daarvan voor woon-werkverkeer steeg met respectievelijk 16 en 18%. Een op de 10 werknemers gebruikt vandaag vaker het openbaar vervoer dan in het verleden.
“Bij de keuze voor een vervoermiddel zijn drie factoren doorslaggevend: de reistijd, betrouwbaarheid en flexibiliteit, de klassieke voordelen van een wagen”, verduidelijkt Tom Van de Vreken, woordvoerder van Tempo-Team.
Weinig animo voor alternatief
Minder dan de helft van de automobilisten staan open om af en toe een alternatief vervoermiddel naar het werk te nemen zoals tram, trein, bus of fiets. Dit komt vooral door de slechte bereikbaarheid van hun werkplek met het openbaar vervoer (35 %), een onvoldoende flexibele dienstregeling (24 %) en omdat de wagen nodig is voor professionele verplaatsingen (23%). Voorts houdt amper een op de zeven werknemers bij zijn mobiliteitskeuze ook rekening met de impact op het milieu.
Lees ook : Ex-liefje doet boekje open over Thibaut Courtois: “Hij vogelt erop los”
Het bericht Belg neemt steeds vaker de auto naar het werk verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Op een elektrische fiets zweet je net zo hard als op een gewone fiets (20/08/2019 - VRT NWS) Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspaning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken. Volgens het onderzoek rijden mensen met een elektrische fiets vaker, en leggen ze ook grotere afstanden af. De ondersteuning van de motor wordt zo volledig gecompenseerd. [naar artikel]