Slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog binnen mag in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Dat blijkt uit een enquête die VAB door de Universiteit Antwerpen liet uitvoeren bij 254 mensen. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
De Lage-emissiezone in Antwerpen heeft sinds de invoering in 2017 al meer dan 25 miljoen euro opgebracht. Uit de cijfers van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A) blijkt wel dat het aantal overtredingen elk jaar daalt. De inkomsten uit de lage-emissiezone worden geïnvesteerd in verschillende leefbaarheidsprojecten voor de stad. Dat was dan ook het doel van het project: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. We willen schone lucht, propere lucht in Antwerpen." [naar artikel]
In de eerste zes maanden van de lage-emissiezone in Antwerpen zijn er 56.000 boetes uitgeschreven aan mensen die toch met hun vervuilende auto het centrum inreden. Dat komt neer op zo'n 7 miljoen euro, schrijft Het Laatste Nieuws. Maar die cijfers moeten worden gerelativeerd, zegt het stadsbestuur. [naar artikel]
Vandaag wordt de lage-emissiezone van kracht in Antwerpen. "We beseffen dat dit kan gepaard gaan met ongemakken, maar hopen dat dit toch tot een minimum wordt beperkt", zegt de burgemeester. [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen is gedaald sinds de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Verspreid in de stad staan verschillende meetpunten die luchtvervuiling meten. De impact is het grootst bij meetpunten die aan een druk verkeerspunt liggen: zo werd er bij het meetpunt in Borgerhout 19,20 procent gemeten. "Dit toont aan dat onze maatregelen werken", zegt Antwerps schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
Dat blijkt uit de cijfers van maart. In februari, toen de lage-emissiezone (LEZ) van start ging en er nog geen boetes gegeven werden, was dat nog 5,21 procent. [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwalititeit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Mililieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016. [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals roet, stikstofoxiden en fijn stof door het wegverkeer. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 - voor de LEZ van kracht werd - vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. Er zijn nog geen meetresultaten om die beweringen te ondersteunen, zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen. [naar artikel]
Het werkt! De cijfers bewijzen het. De lage- emissiezone (LEZ) zorgt voor een significante vermindering van de uitstoot van roet en stikstofoxiden in Antwerpen. Ondanks de tienduizenden vrachtwagens op de Antwerpse Ring en de zware industrie in de haven, is de luchtkwaliteit in Antwerpen verbeterd. Dat staat nu onomstotelijk vast. Daarmee is het probleem van de luchtvervuiling in de Scheldestad verre van opgelost, maar als de invoering van de lage-emissiezone íéts heeft aangetoond, dan is het wel dat alle beetjes helpen. [naar artikel]
Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat zegt Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone combineren met een autoluw centrum. [naar artikel]
Groen-partijvoorzitter Meyrem Almaci pleit voor een lage emissiezone in heel Vlaanderen. Dat zegt ze in "De ochtend" op Radio 1 en zal ze straks toelichten op de nieuwjaarsreceptie van Groen. Op dit moment zijn er lage emissiezones in steden als Antwerpen en Brussel. "Een beetje zoals middeleeuws stadstaten waar iedereen z'n eigen ding doet", aldus Almaci. [naar artikel]
619.362 ingeschreven wagens moeten over een dikke maand aan de kant blijven als op 1 januari Gent een lage-emissiezone (LEZ) instelt en Antwerpen de regels voor vervuilend verkeer strenger maakt. Dat blijkt uit cijfers van de automobilistenvereniging VAB. [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van... [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van... [naar artikel]
Volgens het Ambulancecentrum Antwerpen haken steeds meer vrijwillige ambulanciers af door de lage-emissiezone in de stad. Sinds begin dit jaar is de norm voor vervuilende dieselwagens nog strenger. Ook de vrijwillige ambulanciers die zo'n wagen hebben, moeten een boete betalen als ze de stad in willen. “Ik wil de mensen niet in de steek laten, maar het moet me ook niet meer gaan kosten dan het opbrengt”, vertelt ambulancier Hanne bij Radio 2 Antwerpen. Ze wil nu graag dat de stad met een oplossing komt. [naar artikel]
De lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen heeft een duidelijk positief effect op de uitstoot van verontreinigde stoffen in de Scheldestad. Dat blijkt uit het onderzoek naar de impact van de LEZ een jaar na de invoering. [naar artikel]
Tijdens de eerste negen dagen van de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen hebben dagelijks gemiddeld 87.000 unieke voertuigen het gebied in kwestie betreden. Bijna 95 procent van de Belgische voertuigen voldeed aan de toegangsnormen. [naar artikel]
Slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog binnen mag in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Dat blijkt uit een enquête die VAB door de Universiteit Antwerpen liet uitvoeren bij 254 mensen. Omdat de kennis bij de automobilisten over de LEZ zo gebrekkig is, vraagt VAB het Antwerpse stadsbestuur om een gedoogbeleid te voeren gedurende een periode van zes maanden. [naar artikel]
De eerste zes maanden van de lage-emissiezone (LEZ) hebben de stad al circa 7 miljoen euro aan boetes opgeleverd. En dat had eigenlijk meer [naar artikel]
Het vaccinatiedorp Spoor Oost ligt net in de Antwerpse lage-emissiezone. Wie er met een oude vervuilende auto heen rijdt, riskeert dus een boete. "Dat is een teer punt en we zoeken een oplossing", reageert het kabinet van schepen Tom Meeuws (SP.A) aan Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
Er zou een lage-emissiezone moeten komen voor de luchthaven van Zaventem. Dat zegt de federale ombudsman voor de luchthaven Philippe Touwaide in De Morgen. Met zo'n lage-emissiezone kunnen de luidste en vuilste vliegtuigen uit Brussel gebannen worden, zoals dat nu al gebeurt met vervuilende auto's in de steden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.