Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Knack

Recordaantal vrijwilligers voor jongerentelefoon Awel: 'Een stap in de goede richting'

02/03/2018 - 08:42
"Met 171 nieuwe vrijwilligers klokte kinder- en jongerentelefoon Awel in 2017 af op 358 paar luisterende oren over heel Vlaanderen. Ook het aantal scheld- en giecheloproepen daalde aanzienlijk in het laatste kwartaal. De organisatie houdt echter de voeten op de grond: 'We kunnen nog steeds niet alle oproepen beantwoorden.'"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Jongerentelefoon Awel lanceert #Ikgeeftijd-campagne (17/05/2017 - Het Laatste Nieuws)

Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon Vlaanderen, is een luisterend oor voor kinderen en jongeren die ergens mee zitten. Jammer genoeg [naar artikel]


2. Agnetencollege schenkt meer dan 9000 euro aan kinder- en jongerentelefoon Awel (26/12/2017 - Het Belang van Limburg)

In het kader van De Warmste Week heeft onze school heel wat activiteiten georganiseerd om geld in het laatje te krijgen voor het goede doel Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. [naar artikel]


3. Ruim 23.000 contacten met kinderen en jongeren voor Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon (19/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het... [naar artikel]


4. Kinderen worden steeds vaker online uitgesloten: “De zwaarste vorm van pesten” (27/05/2017 - Het Nieuwsblad)

Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]


5. Derde meer klachten over cyberpesten bij Awel (27/05/2017 - De Standaard)

Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]


6. Ruim 23.000 contacten met kinderen en jongeren voor Awel (19/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, heeft vorig jaar 23.239 contacten met kinderen en jongeren geregistreerd, blijkt woensdag uit het jaarverslag. De meeste contacten verlopen nog steeds via de telefoon, al blijft het aantal afnemen. [naar artikel]


7. Jongerenhulplijn Awel zoekt vrijwilligers (26/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

De gratis jongerenhulplijn Awel zoekt 180 nieuwe vrijwilligers om oproepen van kinderen en jongeren te beantwoorden per e-mail, telefoon of via... [naar artikel]


8. Inhoud van gesprekken bij Awel is veranderd na campagnespot (14/04/2020 - Het Nieuwsblad)

De inhoud van de gesprekken bij de Vlaamse hulplijn Awel is in de laatste week veranderd. Dit meldt Sibille Declercq, coördinator van de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, dinsdag. De inhoud is immers zwaarder geworden, zegt ze. [naar artikel]


9. Awel: "Aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag bij jongeren in stijgende lijn" (08/02/2018 - Het Laatste Nieuws)

Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13... [naar artikel]


10. Geldgebrek bij Jongerenfoon: amper 1 oproep op 8 beantwoord (30/08/2017 - Het Belang van Limburg)

De vzw Awel, de voormalige Kinder- en Jongerentelefoon, is dringend op zoek naar meer vrijwilligers en ­financiële middelen. Vorig jaar bleven maar liefst zeven op de acht oproepen on­beantwoord. “We moeten dringend onze verantwoordelijkheid opnemen tegenover kwetsbare jongeren”, zegt de gekende kinderpsychiater Peter Adriaenssens. [naar artikel]


11. De stemmen achter jongerentelefoon ‘Awel’: “Als ze echt down zijn, gaan we mee in de put zitten” (15/05/2021 - Het Nieuwsblad)

Awel wordt 40 jaar. Het bescheiden feestje dat ze dit weekend zullen houden staat in schril contrast met de cijfers, die allesbehalve modest zijn. Het aantal contacten steeg met een vijfde - 20 procent - op één jaar tijd. Angst en depressies – jawel, de schuld van corona – manifesteerden zich koppiger dan ooit in de thema top 10. [naar artikel]


12. Jongerenlijn Awel blijft stijgen in populariteit maar kan minder oproepen beantwoorden (28/01/2023 - VRT NWS)

Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]


13. Jongerenhulplijn Awel krijgt meer oproepen via telefoon en chat (02/03/2018 - VRT NWS)

Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Awel verwacht dat de de oproepen dit jaar verder zullen stijgen. De vzw heeft vorig jaar extra financiële steun gekregen, en kon daardoor 171 nieuwe vrijwilligers opleiden. [naar artikel]


14. Jongerenhulplijn Awel ziet contacten via telefoon en chat toenemen (02/03/2018 - Het Belang van Limburg)

Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]


15. Awel ziet “stijgende lijn” in aantal meldingen van grensoverschrijdend gedrag bij jongeren (08/02/2018 - Metro)

Awel, de vroegere Kinderen- en Jongerentelefoon, kreeg afgelopen jaar 3.627 meldingen van jongeren over grensoverschrijdend gedrag, goed voor 13 procent van de gesprekken. “Best wel een groot aantal dus, en we zien ook dat dat in stijgende lijn zit”, zei Coördinatrice Sibille Declerq vandaag in de commissie inzake grensoverschrijdend gedrag in het Vlaams parlement. Het […] [naar artikel]


16. "Stap in goede richting" (08/09/2017 - Het Laatste Nieuws)

Dit verbod is een stap in de goede richting, zeggen voedingsdeskundigen. Maar de effecten van suikervervangers op lange termijn kennen we nog niet [naar artikel]


17. Derde meer klachten over cyberpesten (27/05/2017 - Het Laatste Nieuws)

Jongeren zijn steeds vaker het slachtoffer van pesten en dan vooral van cyberpesten. Jongerentelefoon 'Awel' heeft het voorbije jaar maar liefst [naar artikel]


18. Zelfs maanden na aanslagen liggen kinderen wakker van de schrik (05/06/2018 - Het Nieuwsblad)

Terroristische aanslagen blijven ook maanden na datum angstgevoelens en stress opwekken bij onze kinderen. Ze slapen slecht, hebben enge dromen, zijn hyperalert voor gevaar of worden zelfs agressief. Tot die conclusie komt Awel, de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon, na onderzoek van de oproepen van de voorbije jaren. “Jongeren en hun ouders passen niet altijd de juiste strategie toe om aanslagen een plaats te geven”, zegt ­Sibille Declercq, coördinator van Awel. “Het is cruciaal dat we hun angsten erkennen.” [naar artikel]


19. Michel: “Brexitakkoord is stap in de goede richting” (17/10/2019 - Het Laatste Nieuws)

Het akkoord tussen de Europese en Britse onderhandelaars is "een stap in de goede richting". Zo reageert ontslagnemend premier Charles Michel voor... [naar artikel]


20. ‘Blijf in uw kot’ betekent soms ook ‘blijf in de kast’ (29/04/2020 - De Standaard)

Net als bij jongerentelefoon Awel zien ze bij Lumi, de voormalige Holebifoon, sinds de coronacrisis het aantal oproepen oplopen. Zo krijgen ze tot vijftig procent meer vragen over gender en seksuele voorkeur binnen. [naar artikel]


21. Wanneer staat een jongere écht op het punt zelfmoord te plegen? (05/04/2019 - De Morgen)

Wat maakt dat iemand overweegt om uit het leven te stappen? En waarom beslist iemand vervolgens om dat niet te doen? De organisatie Awel,de vroegere Kinder- en Jongerentelefoon, ging op zoek naar antwoorden bij tieners. [naar artikel]


22. Jongeren vaak niet meer in staat tot 'echt' contact (05/04/2019 - De Morgen)

Jongeren hebben steeds meer moeite om 'in het echte leven' te praten met elkaar of relaties aan te knopen. Dat concludeert jongerentelefoon Awel, op basis van contacten met jongeren. [naar artikel]


23. Derde meer klachten over cyberpesten: "Vroeger stopte het aan schoolpoort, nu gaat het voort tot in slaapkamer" (27/05/2017 - Het Laatste Nieuws)

Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!