Werkgevers en vakbonden zijn het quasi eens over hoe de invoering van een mobiliteitsbudget voor werknemers best gebeurt. Zij stellen voor dat werknemers dit mobiliteitsbudget mogen gebruiken voor een bedrijfswagen, een abonnement op het openbaar vervoer en zelfs een combinatie van een kleine auto en een abonnement op trein, tram en bus. Wanneer er daarna nog iets overschiet van dat mobiliteitsbudget, dan mag dat omgezet worden in loon en moet dat loon belast worden. Een volledig omzetten van het mobiliteitsbudget in nettoloon waarop men geen belastingen en SZ-bijdragen betaalt, kan voor de sociale partners onder geen enkel beding. Het mobiliteitsbudget moet dienen waarvoor het bedoeld is: mobiliteit. [naar artikel]
Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft de website mobiliteitsbudget.be gelanceerd. Werkgevers en werknemers met een bedrijfswagen kunnen daarop terecht om een antwoord te vinden op al hun vragen over de maatregel. Het mobiliteitsbudget verscheen vrijdag in het Staatsblad en is retroactief van kracht sinds 1 maart. [naar artikel]
Een dag nadat de Kamer de mobiliteitsvergoeding goedkeurde, is er binnen de regering een akkoord over het mobiliteitsbudget. De door de Kamer goedgekeurde vergoeding staat beter bekend als “cash for cars”. De maatregel laat mensen toe om een bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsvergoeding, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. Het […] Het bericht Akkoord binnen de regering over mobiliteitsbudget verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In de plaats van een bedrijfswagen kan je werkgever soms ook een mobiliteitsbudget aanbieden. Maar wat is financieel de slimste keuze? En wat zijn nog alternatieven naast een treinabonnement of een (elektrische) fiets? Mobiliteitsexpert Bart Hollebekkers (SD Worx) legt uit wat je opties zijn en welke financiële gevolgen je kunt verwachten. [naar artikel]
Je bedrijfswagen inruilen voor een treinabonnement, een kleinere wagen of zelfs een fiets en het overschot in je zak steken. Straks kan het. Morgen hakt de regering de knoop door over in dit mobiliteitsdossier. [naar artikel]
In de plaats van een bedrijfswagen kan je werkgever soms ook een mobiliteitsbudget aanbieden. Maar wat is financieel de slimste keuze? En wat zijn nog alternatieven naast een treinabonnement of een (elektrische) fiets? Mobiliteitsexpert Bart Hollebekkers (SD Worx) legt uit wat je opties zijn en welke financiële gevolgen je kunt verwachten. [naar artikel]
Een bedrijfswagen, cash of een mobiliteitsbudget? Bedrijven hebben niet gewacht op de plannen van de regering om alternatieve vervoersvormen te faciliteren. Om talent aan te trekken en te houden, worden meer en meer mobiliteitspakketten op maat uitgewerkt. Trends loodst u door het keuzemenu. [naar artikel]
Slechts een op de tachtig bedienden met een bedrijfswagen heeft die wagen ingeruild voor een mobiliteitsbudget. Dat blijkt maandag uit een analyse van SD Worx bij meer dan 36.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers. Het aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget is in 2022 wel bijna verdubbeld, van 0,10 procent in 2021 naar 0,18 procent, maar blijft dus beperkt. Met het federale mobiliteitsbudget ruilen medewerkers hun wagen in voor een budget, waarmee ze zelf hun mobiliteit duurzaam invullen. Voorlopig komen enkel bedienden met een bedrijfswagen in aanmerking. [naar artikel]
De bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget wint aan populariteit, maar het blijft nog een beperkt fenomeen. Wie het toch deed, gebruikt het budget het vaakst om woonlening of huur te betalen. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx. [naar artikel]
Je bedrijfswagen inruilen voor een kleiner exemplaar, een treinabonnement, of een fiets, en het overschot in je zak steken: straks kan het. De regering heeft de knoop namelijk doorgehakt in het dossier over het mobiliteitsbudget. [naar artikel]
Het had veel voeten in de aarde, maar de federale regering heeft eindelijk een akkoord bereikt over de belasting op (vervuilende) bedrijfswagens. In dat mobiliteitsakkoord zitten er ook extraatjes voor wie met de fiets of met de trein naar het werk gaat. In het nieuws: Vivaldi heeft een deal, of toch de contouren van een […] [naar artikel]
Binnen de regering zouden alle partijen op één lijn staan over het mobiliteitsbudget. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat straks goedgekeurd worden tijdens de ministerraad. Het mobiliteitsbudget is een alternatief voor de bedrijfswagens: werknemers krijgen een budget, ze kiezen zelf hoe ze dit uitgeven aan mobiliteit. Dat kan een auto zijn, treintickets of een (elektrische) fiets. [naar artikel]
Het parlement buigt zich over de zogenaamde ‘cash-for-car’ regeling: daarin worden gebruikers van een bedrijfswagen aangemaand om die in te ruilen voor wat meer loon. Ook het mobiliteitsbudget, waarin een werknemer bijvoorbeeld voor een - fiscaal vriendelijke - elektrische fiets kan kiezen, wordt toegepast in de bedrijven. Tenminste als alles wordt goedgekeurd. [naar artikel]
Mocht er een mobiliteitsbudget komen, dan zouden negen op de tien werknemers de bedrijfswagen gewoon behouden. Dat blijkt uit onderzoek dat HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com lieten uitvoeren bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Slechts 5 procent is bereid de bedrijfswagen volledig op te geven in ruil voor andere mobiliteitsoplossingen. Nog eens 5 […] [naar artikel]
Het mobiliteitsbudget, waarvan al jaren sprake, zit in de laatste rechte lijn. Na publicatie in het Staatsblad kunnen werkgevers hun werknemers met een bedrijfswagen een budget toekennen waarmee ze zelf hun mobiliteit plannen. Verwacht wordt dat het mobiliteitsbudget zal aanslaan, omdat bedrijven graag een groen imago hebben. Bye bye bedrijfswagen? Zeker niet. [naar artikel]
De regering maakt in het begrotingsakkoord werk van het mobiliteitsbudget. Wie van zijn werkgever een bedrijfswagen krijgt, kan die in de [naar artikel]
De Brusselse regering werkt aan een mobiliteitsplan waardoor iedereen die in Brussel werkt en een bedrijfswagen heeft, ook een fiets- of een treinabonnement zou krijgen. [naar artikel]
De Kamercommissie financiën heeft het wetsontwerp voor de invoering van een mobiliteitsbudget goedgekeurd. Als de plenaire vergadering van de Kamer zijn groen licht geeft, dan kan het mobiliteitsbudget op 1 maart in werking treden. Met het mobiliteitsbudget krijgt de werknemer de kans om zijn bedrijfswagen in te leveren in ruil voor een duurzamere oplossing. Maar wat betekent het mobiliteitsbudget nu concreet? [naar artikel]
De regering staat “erg dicht” bij een akkoord over het mobiliteitsbudget. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vanavond in de Kamer verklaard. Uitgerekend de dag waarop de Kamer het wetsontwerp over de mobiliteitsvergoeding goedkeurt, staat de regering-Michel op een zucht van een akkoord over het mobiliteitsbudget. De vergoeding staat beter bekend als […] Het bericht Regering op zucht van akkoord over mobiliteitsbudget verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.