Gebruikers van de elektrische fiets worden alsmaar jonger, zo blijkt uit de jongste VAB-fietsbarometer. De toenemende populariteit bij jongere generaties houdt verband met het feit dat de e-bike steeds meer gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. Maar tegelijk neemt bij deze groep ook het aantal ongevallen flink toe. VAB roept de overheid dan ook op om meer aandacht te hebben voor veilige fietsroutes, zoniet dreigt de groei van de elektrische fiets afgeremd te worden. [naar artikel]
In de eerste helft van 2022 gebeurden in Vlaanderen bijna de helft meer ongevallen met elektrische fietsen dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoe hoger de snelheid van de fiets, hoe zwaardere letsels spoedartsen zien: “Wat met de fiets een schaafwonde geeft, kan bij een elektrische fiets al voor een breuk zorgen.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen mag dan gedaald zijn in 2022, zorgwekkend is het groeiende aantal mensen dat sterft na een ongeval met een elektrische fiets. Vooral onze oudere bevolking is het slachtoffer. Maar zij kunnen nu rijcursussen voor elektrische fietsers volgen. [naar artikel]
Minstens 745 fietsers liepen vorig jaar lichamelijke letsels op bij ongevallen met een elektrische fiets. In 2015 waren dat er nog 518. Dat [naar artikel]
De politiezone Limburg Regio Hoofdstad (LRH) gaat fietslessen voor senioren organiseren. Vandaag is de elektrische fiets of e-bike helemaal ingeburgerd bij de ouderen, maar helaas hebben zijn hun fiets niet altijd even goed onder controle waardoor ze steeds vaker betrokken raken bij een verkeersongeval. [naar artikel]
Gebruikers van de elektrische fiets worden alsmaar jonger, maar ook het aantal ongevallen bij die doelgroep neemt toe. Dat blijkt uit de VAB-fietsbarometer. Globaal wordt er in Vlaanderen vaker en verder gefietst dan drie jaar geleden, zegt de mobiliteitsorganisatie. VAB ondervroeg 2.000 Belgen ouder dan 18 jaar. In 2015 werd al eens een gelijkaardige bevraging […] Het bericht Steeds meer jongeren rijden met een elektrische fiets verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorig jaar zijn bij 730 ongevallen met elektrische fietsen gewonden gevallen. En in één op de drie gevallen, waren daar oudere mensen bij [naar artikel]
Gemiddeld een keer per week belandt een gebruiker van een elektrische step in het ziekenhuis in Brussel. Van alle gebruikers die op de spoeddiensten terechtkwamen, droeg geen enkele een helm. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias in samenwerking met de spoeddiensten van verschillende ziekenhuizen. [naar artikel]
Het aantal arbeidsongevallen met de fiets en andere alternatieve vervoermiddelen, zoals de elektrische step, is de voorbije vier jaar met 35 procent gestegen. Dat blijkt uit een analyse van marktleider AXA. [naar artikel]
Voor de eerste keer zijn er meer kilometers gereden met een elektrische fiets dan met een gewone fiets. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van verkeersinstituut Vias. Vooral bij jongeren is het gebruik van de elektrische fiets in 2023 sterk toegenomen. [naar artikel]
De elektrische fiets raakt steeds meer ingeburgerd en wordt ook vaker gebruikt om ermee naar het werk te fietsen. Dat blijkt uit de fietsbarometer van VAB. Ook bij jongeren wordt de elektrische fiets populairder. Bijna 1 op de 5 de eigenaars van een elektrische fiets is jonger dan 35. [naar artikel]
Vorig jaar heeft 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit. Terwijl de elektrische fiets in Vlaanderen goed ingeburgerd is, maakt de fiets met ondersteuning nu pas opgang in het zuiden van het land. 4 op de 10 mensen die in Wallonië en Brussel met een elektrische fiets rijden, hebben die afgelopen jaar gekocht. In Vlaanderen daarentegen rijden meer dan 3 op 10 elektrische fietsers al meer dan 3 jaar met een motortje. “Mogelijk heeft de gezondheidscrisis een rol gespeeld in de groei van de elektrische fiets in het zuiden van het land", aldus verkeersinstituut Vias, dat elektrische fietsgebruikers bevroeg. Ook opvallend, en een tikje paradoxaal gezien de aard van het landschap: in Vlaanderen rijden, in vergelijking met Wallonië, dubbel zoveel elektrische fietsers steevast op de hoogste stand van ondersteuning. [naar artikel]
Deze herfst legt Belgisch ingenieur Michel Voros (53) de Amerikaanse Route 66 af met een elektrische fiets die hij zelf bouwde. De fiets put energie uit zonnepanelen en heeft geen batterij nodig: een primeur in de wereld van de elektrische fiets. [naar artikel]
Het aantal mensen dat een elektrische fiets bezit, is de afgelopen jaren fors gestegen. Dat blijkt uit een bevraging van mobiliteitsorganisatie VAB bij hun leden. Steeds meer mensen gebruiken zo'n elektrische fiets om naar hun werk te gaan. [naar artikel]
Vorig jaar zijn bij ongevallen met een elektrische fiets in totaal 506 slachtoffers gevallen. Zo'n 5 procent van het totaal aantal fietsslachtoffers, blijkt uit cijfers van het BIVV. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
De fiets is op zich al een fantastische uitvinding, maar toen kwam de plooifiets, de elektrische fiets en tot slot: de elektrische plooifiets! Dit is misschien wel de meest multifunctionele fiets op de markt. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
De elektrische fiets wordt in Vlaanderen hoe langer hoe meer gekocht voor woon-werkverkeer. Van de Vlamingen die vandaag een elektrische fiets... [naar artikel]
In de vrijstaande garage aan een huis in de Tweede Carabinierslaan in Lanaken is donderdag een fiets gestolen. Rond 14 uur werd vastgesteld dat de elektrische fiets weg was. Ook enkele fles bier werden gestolen. De lokale politie Lanaken-Maasmechelen kin de fiets vrijdag al terugvinden. De elektrische fiets is aan de rechtmatige eigenaar overhandigd. [naar artikel]
De Vlaming neemt vaker de fiets, vooral dan om naar het werk te gaan. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek FietsDNA. Ondanks de grotere investeringen in fietsinfrastructuur, is de fietsende Vlaming kritisch over de fietspaden: ze moeten vooral breder worden. Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische fiets of speed pedelec (een snelle elektrische fiets) en ook de bakfietsen en deelfietsen zitten in de lift. [naar artikel]
De elektrische fiets wordt in Vlaanderen hoe langer hoe meer gekocht voor woon-werkverkeer. Van de Vlamingen die vandaag een elektrische fiets bezitten, kocht 34 procent die aan om te gebruiken voor woon-werkverkeer. In 2015 was dat nog maar 21 procent. [naar artikel]
De elektrische fiets heeft vorig jaar de mechanische fiets van de troon gestoten. Dat opent ook mooie perspectieven voor de occasiefiets die in ons land nog niet geliefd is. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.