Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Vlaamse wiskundeleraren: "De nieuwe eindtermen voor wiskunde zijn revolutionair!"

24/05/2018 - 07:18
"De Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars zegt klaar en duidelijk: "met de nieuwe eindtermen gaat het niveau voor wiskunde omhoog". Ze willen dat de polemiek rond de eindtermen stopt. Zowel vanuit de Oeso, als bij meerderheidspartijen Open VLD en N-VA klinken ongeruste stemmen over de nieuwe eindtermen, er wordt gevreesd dat het niveau op Vlaamse scholen zal dalen. "In de nieuwe eindtermen zijn zaken opgenomen als abstract denken en statistiek. Dat is revolutionair", zegt wiskundeleraar Filip Moons."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Niveau van onderwijs omlaag? Wiskundeleraren maken zich niet druk: “Nieuwe eindtermen zijn revolutionair” (24/05/2018 - Het Nieuwsblad)

De ontstane onrust over de nieuwe eindtermen (die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het eind van een schooljaar) is nergens voor nodig wat het vak wiskunde betreft. Dat stelt de Vlaamse vereniging voor Wiskundeleraars. “De nieuwe eindtermen zijn revolutionair”, klinkt het. [naar artikel]


2. Hoe ziet een wiskundeles er anno 2018 uit? (24/05/2018 - VRT NWS)

Gisteren tweette onderwijstopman van de OESO Dirk Van Damme over de te lage eindtermen in het onderwijs. “De lat wordt erg laag gelegd door de commissie die de eindtermen voorbereidt”, schreef Van Damme in zijn twitterbericht. De Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars (VVWL) reageerde daarop dat de nieuwe eindtermen het niveau voor wiskunde net omhoog trekken: “In de eindtermen van de lessen wiskunde wordt enorm ingezet op vaardigheden die in een gedigitaliseerde wereld belangrijk zijn." [naar artikel]


3. Waarom scoren leerlingen slechter op wiskunde en wetenschappen? "Kennis te veel vervangen door vaardigheden" (09/12/2020 - VRT NWS)

De slechtere cijfers voor wiskunde en wetenschappen in het lager onderwijs zijn "een stevige wake-up call". Dat zeggen experten als reactie op het rapport dat vanochtend bekendgemaakt is. Over de oorzaak lopen de meningen uiteen. Maar dat de eindtermen er iets mee te maken hebben, is duidelijk. "Het is vijf voor twaalf om het aan te pakken." [naar artikel]


4. Heb je een hekel aan wiskunde? - Johan Braeckman (11/12/2016 - De Redactie)

Heb je een hekel aan wiskunde? Waarschijnlijk kreeg je dan "lelijke" wiskunde op school, want als je "mooie" wiskunde had geleerd, wist je dat die wiskunde even mooi is als de penseelstreken van een schilder of de woorden van een dichter. [naar artikel]


5. 8 op de 10 startende wiskundeleraren in derde graad secundair hebben geen geschikt diploma (30/08/2021 - Express)

Lees dit artikel: 8 op de 10 startende wiskundeleraren in derde graad secundair hebben geen geschikt diploma Meer dan 80 procent van de startende wiskundeleraren in de derde graad van het secundair onderwijs hebben daarvoor geen geschikt diploma. Dat bericht De Standaard. Scholen zijn dringend op zoek naar leerkrachten wiskunde. “214 jobs gevonden”, komt tevoorschijn als we maandag “leerkracht wiskunde” ingeven op de website van de VDAB. Triest record Het tekort aan […] Lees dit artikel: 8 op de 10 startende wiskundeleraren in derde graad secundair hebben geen geschikt diploma [naar artikel]


6. Nieuwe eindtermen vallen slecht in TSO, BSO en kunstonderwijs: "Naar onze noden wordt nog steeds niet geluisterd" (20/12/2020 - VRT NWS)

De nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs, die de Vlaamse regering gisteren goedkeurde, vallen op een koude steen in het technisch, beroeps- en kunstonderwijs. Vooral bij de grote aandacht voor algemene lesuren, ten nadele van de specifieke, praktische vakken die in die richtingen van tel zijn, wordt eens diep gezucht: "Dit is wraakroepend", klinkt het in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]


7. Vlaamse universiteiten willen wiskunde redden van ondergang (14/03/2019 - Het Nieuwsblad)

Jaarlijks studeren er slechts een honderdtal wiskundigen af, waarvan er amper een twintigtal voor de klas komen te staan. En dat terwijl er in 2016 meer dan vierhonderd wiskundeleraren stopten, de meesten omdat ze met pensioen gingen. Het is slechts een van de redenen waarom de Vlaamse universiteiten aan de alarmbel trekken over de staat van wiskunde in Vlaanderen en pleiten voor de oprichting van een wiskundeplatform. [naar artikel]


8. Vlaamse regering wijst eigen eindtermen van 9 steinerscholen af: "Bedreigend voor steineronderwijs" (21/12/2019 - VRT NWS)

Negen steinerscholen mogen hun eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs niet gebruiken. Dat schrijft de krant De Morgen en is ons bevestigd. Zij hadden aangepaste minimumdoelen voor leerlingen ingediend, maar die zijn afgewezen. "Als wij de officiële eindtermen moeten gebruiken, blijft er van de steinerpedagogie nog weinig over." [naar artikel]


9. Technische en beroepsscholen erg kritisch voor nieuwe eindtermen: "Schoolmoeheid zal toenemen" (11/02/2020 - VRT NWS)

Heel wat technische scholen en beroepsscholen in Vlaanderen zijn bezorgd over de nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundaire onderwijs. Dat schrijft De Standaard. De komende maanden wordt over die eindtermen onderhandeld met de Vlaamse regering. Maar de technische en beroepsscholen zijn bang dat er te veel aandacht zal gaan naar algemene vakken, en dat ten koste van de praktische vakken. [naar artikel]


10. Scholieren slagen voor Nederlands, maar basiskennis wiskunde is zorgwekkend: "Ervaren leerkracht maakt een verschil" (14/12/2022 - VRT NWS)

Onvoldoende Vlaamse scholieren halen de minimumvereisten voor wiskunde aan het einde van de eerste graad. De resultaten voor Nederlands zijn wel goed. Dat blijkt uit toetsen die het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP) heeft afgenomen in meer dan 100 secundaire scholen. Ze onderzochten de eindtermen voor basisgeletterdheid: het absolute minimum dat leerlingen moeten kennen om mee te draaien in de maatschappij. Factoren als de thuissituatie en de ervaring van de leerkracht blijken een rol te spelen bij de resultaten. [naar artikel]


11. Crevits over "ongerustheid" nieuwe eindtermen: "Lat verlagen is voor mij onbespreekbaar" (23/05/2018 - VRT NWS)

Het niveau van de eindtermen in het onderwijs mag en zal niet dalen. Dat zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), nadat onder meer onderwijsexpert Dirk Van Damme zei verontrust te zijn over de "signalen" die hij krijgt. "Maar de lat verlagen, is voor mij onbespreekbaar", zegt Crevits. [naar artikel]


12. Pedagoog De Bruyckere over akkoord eindtermen: "Komende maanden worden cruciaal" (27/10/2017 - VRT NWS)

Het is nog te vroeg om te oordelen over de nieuwe eindtermen in het onderwijs, waar de Vlaamse regering gisteren een akkoord over bereikte. Dat zegt Pedro De Bruyckere, pedagoog aan de Arteveldehogeschool, in "De ochtend". "De komende maanden maanden worden cruciaal" [naar artikel]


13. Scholieren scoren voldoende op Nederlands en minder goed op wiskunde, Ben Weyts (N-VA) gaat “Vlaamse toetsen invoeren” (14/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Scholieren van het tweede jaar secundair onderwijs scoren voldoende voor Nederlands, maar nog onvoldoende voor wiskunde. Dat blijkt uit peilingen van het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen, een samenwerking tussen de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. "Inzetten op Nederlands lijkt te lonen, maar deze resultaten tonen aan dat we daarnaast ook sterk moeten inzetten op wiskunde", zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Hij kondigt de invoering aan van "Vlaamse toetsen, die focussen op Nederlands en wiskunde". De peiling gebeurde bij 3740 leerlingen uit 115 scholen (wiskunde) en 5568 leerlingen in 193 scholen (Nederlands) in mei 2022. [naar artikel]


14. "Ik zal niet de minister zijn die een set eindtermen presenteert waardoor de lat omlaag gaat" (23/05/2018 - De Morgen)

"Ik heb signalen gekregen dat er zorgen bestaan over het ambitieniveau." Minister van Onderwijs?Hilde Crevits (CD&V) bevestigt de twijfels over de nieuwe eindtermen, die het minimum vastleggen dat een groep leerlingen moet kennen. Zo kan ook de modernisering van het secundair onderwijs in gevaar komen. [naar artikel]


15. Inwoners van Baardegem eeuw lang bedot met valse muts revolutionair: "Er is geschiedenis vervalst" (27/09/2022 - VRT NWS)

De muts van Jan Frans Vonck, een revolutionair uit Baardegem, die decennialang in de lagere school werd gebruikt als didactisch materiaal blijkt een vals exemplaar te zijn. Een nieuwe kroongetuige zet de geschiedenis op losse schroeven. "De bevolking is jarenlang bedot", zegt Luc De Block. "Het echte exemplaar ligt misschien nog ergens verborgen in de gemeente." [naar artikel]


16. INTERVIEW. Voor deze leraars wiskunde mag het allemaal wat moeilijker: “Zie het als een noodkreet” (24/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

De lat voor wiskunde in de tweede graad ligt te laag. Dat vinden wiskundeleerkrachten Els Vanlommel, Pedro Tytgat, Koen De Naeghel en Luc Gheysens. Els en Koen zetelden nochtans mee in de commissie die de nieuwe eindtermen opstelde, “maar daar luisterden ze niet naar ons”, klinkt het. Ze schreven dan maar samen hun eigen leerplan. Wat ontbreekt er in de eindtermen voor wiskunde? Wat stellen zij voor? En waarom werd er dan niet geluisterd? Els (49) legt uit. [naar artikel]


17. Onderwijsminister Weyts over vernietiging eindtermen: "Opdoffer, kwaliteit daalt al 20 jaar, de lat moét hoger" (16/06/2022 - VRT NWS)

"Een opdoffer", zo noemt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) de beslissing van het Grondwettelijk Hof om de nieuwe eindtermen te vernietigen. "De eindtermen werden ontwikkeld door vertegenwoordigers van de koepels, door leerkrachten en door experts – los van de politiek. Vervolgens werden ze zonder één tegenstem goedgekeurd in het Vlaams Parlement. Het is een opdoffer als zelfs deze werkwijze niet meer mogelijk is." [naar artikel]


18. "Wiskunde hoeft niet saai te zijn": Vlaamse wiskundigen verenigen zich om hun wetenschap te promoten (14/03/2019 - VRT NWS)

Het nut en het belang van wiskunde meer in de kijker plaatsen en wiskundeonderwijs en -onderzoek promoten: dat moet het nog op te richten Platform Wiskunde Vlaanderen doen. Wiskundeliefhebbers uit de academische, onderwijs- en bedrijfswereld engageren zich om binnen zo'n platform meer te gaan samenwerken. [naar artikel]


19. Vlaamse Regering komt met nieuwe eindtermen voor de eerste graad (13/07/2018 - VRT NWS)

De Vlaamse Regering heeft nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. De eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. De huidige eindtermen waren 20 jaar oud, en niet meer aangepast aan bepaalde evoluties in de maatschappij. Ze moesten ook duidelijker en coherenter worden. [naar artikel]


20. Game Boy wordt 30: "Draagbaar en verschillende games? Dat was revolutionair" (21/04/2019 - VRT NWS)

De Game Boy wordt vandaag 30. Van de draagbare spelcomputer gingen alles samen zowat 120 miljoen exemplaren over de toonbank. "Het was een revolutionair toestel", zegt game-expert David Verbruggen aan VRT NWS. [naar artikel]


21. Lieven Boeve: "Er wordt te veel gevraagd van leerlingen in het secundair onderwijs" (28/03/2019 - VRT NWS)

De eindtermen voor leerlingen in het middelbaar onderwijs zijn te uitgebreid en te ambitieus. Dat zegt Lieven Boeve, de topman van de katholieke onderwijskoepel, in zijn nieuwe boek. "Er wordt te veel van leerlingen gevraagd. Omdat de lat te hoog ligt, bestaat het risico dat velen geen diploma zullen halen. De nieuwe eindtermen moeten dringend worden aangepast." [naar artikel]


22. Praktijkcommissie krijgt extra jaar om eindtermen secundair onderwijs te evalueren (02/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

De praktijkcommissie die de invoering van de nieuwe eindtermen in het secundair onderwijs moet opvolgen, krijgt een extra schooljaar de tijd om conclusies te trekken. Het einde van dit schooljaar komt te vroeg voor een grondige evaluatie, zo blijkt uit een verslag aan de Vlaamse regering. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts geeft de commissie extra tijd. "Amper acht maanden na de invoering van de eindtermen kun je nog geen eindoordeel vellen", erkent de N-VA-minister. [naar artikel]


23. "Tegen 2018 eindtermen invoeren" (29/08/2016 - Het Laatste Nieuws)

Tegen 2018 worden de nieuwe eindtermen ook echt in de klas ingevoerd. Naast de mening van de leerlingen, vroeg minister van Onderwijs Hilde [naar artikel]


24. Vlaamse leerlingen scoren steeds slechter op wiskunde en wetenschappen: "Groeiend aantal beheerst basisniveau niet" (08/12/2020 - VRT NWS)

Vlaamse 10-jarigen gaan er alweer op achteruit op het vlak van wiskunde en wetenschappen. Een steeds grotere groep beheerst niet het absolute basisniveau. Dat is de weinig opbeurende conclusie van een grootschalig onderzoek, waarbij Vlaamse scholieren worden vergeleken met leeftijdsgenoten uit grote delen van de wereld. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!