Met beelden van een geënsceneerde treincrash wil Infrabel spoorlopers afschrikken. Maar volgens professor persuasieve communicatie Tim Smits (KULeuven) zal de campagne ons gedrag niet veranderen. Zijn we, 25 jaar nadat Luc Beaucourt de boer opging met zijn gruwelvoordrachten, immuun geworden voor choquerende beelden uit het verkeer? [naar artikel]
"Een compleet onnodig vertoon van domheid", "Hoe slecht kan je als mens zijn", "Een ziek makende video", "Een choquerende clip", "Je zou voor minder boos worden". De afgelopen dagen konden Britse media hun verontwaardiging over de beelden van een aantal jonge bezoekers die stenen gooien naar zeehonden in het natuurreservaat van St Mary’s Island, om hen zo te zien springen in het water, niet wegsteken. Intussen proberen de jongeren dan met hun gsm beelden te maken van de intussen gestresseerde dieren. [naar artikel]
"Is't oké? Niet zeker? Check het." Het is de slagzin van een grote, nieuwe sensibiliseringscampagne van Sensoa, Zij-kant en vzw Zijn om seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken en te voorkomen. Die focust vooral op de situaties die zich in de "grijze zone" bevinden", waarin het niet helemaal duidelijk is of gedrag al dan niet seksueel grensoverschrijdend is. "We roepen iedereen op om te checken of je eigen gedrag wel oké is, of de andere met dat gedrag gediend is en om tussen te komen als omstaander." [naar artikel]
De CEO van reclamebureau Happiness Karen Corrigan heeft in "De afspraak" haarfijn uitgelegd hoe gepersonaliseerde reclame werkt. "Ze experimenteren op dit ogenblik nog met de techniek, maar het is de bedoeling dat de reclame hoe langer hoe gepersonaliseerder wordt", aldus Corrigan. [naar artikel]
Lidl misleidt zijn klanten met reclame over meer diervriendelijk konijnenvlees van dieren die "niet in kooien, maar in grotere parken" worden gehouden. Dat blijkt uit een beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), meldt de ngo Animal Rights, die een klacht indiende bij de JEP. [naar artikel]
De "Friends"-acteur heeft een sensibiliseringscampagne gemaakt over ongepast gedrag en seksuele intimidatie tegenover vrouwen. "We moeten duidelijk maken dat dit gedrag niet gepast is." [naar artikel]
De impact van reclame op de consument is groot en ze werkt het best als we het zelf niet doorhebben. Reclame verleidt ons consequent met bepaalde truken: ze zet bekende en authentieke mensen en autoriteit in, ze geeft je de indruk van schaarste en ze prikkelt de zintuigen. Timothy Desmet is cognitief psycholoog (VUB) en onderzoekt de impact van reclame op de consument: "Wij houden van echte mensen in tv-spots. En eens je in de winkel bent, worden al onze zintuigen bespeeld." [naar artikel]
"Bang om even uw aandacht te verliezen achter het stuur?" Koop dan onze auto met zijlijnassistentie en herkenning van snelheidsborden." Die reclame hoorde Tias Guns onlangs op de radio. Wat beloofd wordt in de reclame, is inderdaad allemaal mogelijk via de technologie van artificiële intelligentie. Maar het kan tegelijk onverantwoord gedrag en schadelijke levensgewoontes stimuleren, vindt Guns. Hij waarschuwt dan ook, in navolging van ontwerpethicus Tristan Harris, voor "human downgrading", waarbij technologie onze zwaktes gebruikt waardoor we als mens gereduceerd worden in onze capaciteiten. [naar artikel]
Als je geen reclame wil ontvangen per post, kan je je inschrijven op de zogenoemde "Robinsonlijst". Maar dat biedt geen garantie dat je brievenbus leeg blijft. Dat blijkt uit klachten die het Radio 2-programma "De inspecteur" krijgt. Bedrijven zijn namelijk niet verplicht om de lijst te raadplegen. Staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker (Open VLD) begrijpt de frustratie en wil de lijst wettelijk verplicht maken. [naar artikel]
De recente getuigenissen van ex-judoka's over seksueel grensoverschrijdend gedrag blijven niet onopgemerkt in de politiek. "Het is "wishful thinking" dat er enkel bij de judofederatie een probleem zou zijn." [naar artikel]
Drie op de vier jonge sporters maakt voor ze 18 jaar zijn minstens één keer grensoverschrijdend gedrag mee en daar schrikt topturnster Dorien Motten niet van. "Sporten is enorm prestatiegericht en als sporter ben je op veel momenten geen persoon meer, maar eerder een bewijs van de prestaties van de coaches", vertelt ze in "Laat". Al blijft het soms moeilijk om te bepalen waar de "grens" in "grensoverschrijdend gedrag" precies ligt, net omdat die grens voor iedereen persoonlijk is. [naar artikel]
De Amerikaanse acteur en politicus Arnold Schwarzenegger is het gezicht van een nieuwe campagne van supermarktketen Lidl. De ster uit de "Terminator" films maakt op posters, in folders en spots reclame voor Parkside, een merk van klus- en tuingereedschap. Een goeie verkoopstruc? Professor Marketing Malaika Brengman denkt van wel, maar heeft bedenkingen: "Ik zie in Schwarzenegger niet meteen een doe-het-zelver". [naar artikel]
Horecauitbater Lowie Coolsaet van Bar Broos in Gent, merkt een duidelijk verschil in gedrag sinds de heropstart van het nachtleven: "Ook wij moeten meer mensen de deur wijzen". Maar het is niet evident om preventief of op tijd in te grijpen omdat het grensoverschrijdend gedrag nog te weinig gemeld wordt aan het personeel. [naar artikel]
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is op de vingers getikt door de Britse reclamewaakhond voor een advertentie waarin de maatschappij claimde dat ze de toekomst van het klimaat "beschermt". Die reclame gaf "een misleidende indruk van de impact van het bedrijf op het milieu", verklaart de Advertising Standards Authority (ASA). De reclame wordt verboden. [naar artikel]
Voetbalclub Standard is niet te spreken over het gedrag van de Kortrijk-supporters tegenover Uche Agbo gisteren. "Hij en andere leden van onze club waren diep geschokt." [naar artikel]
"We zitten op een kantelmoment in de samenleving." Dat zegt Patrizia Zanoni, hoogleraar aan de School voor Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Hasselt, nu getuigenissen over grensoverschrijdend gedrag meer en meer naar boven komen. "De maatschappij tolereert dit soort gedrag minder en minder." [naar artikel]
Roma-supporters hebben zich flink misdragen in Liverpool. De Italiaanse voetbalclub veroordeelt het gedrag van een "kleine minderheid". [naar artikel]
Grote vernieuwing op komst in de volgende editie van de woordenlijst "Dikke Van Dale": bijna 15.000 woorden die naar mensen verwijzen krijgen naast de aanduiding "m" en "v" ook een genderneutrale aanduiding "x". Met deze stap wil Van Dale de "evoluties in de samenleving volgen, waardoor ons taalgebruik mee verandert", zegt Ruud Hendrickx, Vlaams hoofdredacteur van Van Dale in "De wereld vandaag" op Radio 1. De nieuwe versie van de woordenlijst komt uit op 22 maart. [naar artikel]
Facebook heeft vijftien Belgische verkiezingspagina's verwijderd die "betrokken waren in gecoördineerd niet-authentiek gedrag". Dat laat het... [naar artikel]
Twitter-eigenaar Elon Musk heeft in een reeks tweets gezegd dat er binnenkort een duurdere abonnementsformule komt waarbij gebruikers geen reclame meer zullen zien. "Reclame komt te vaak voor en is te groot. We ondernemen stappen om deze twee zaken aan te pakken in de komende weken", klinkt het. [naar artikel]
Tot aan de avond van de uitreiking van de Golden Globes was er vrijwel niemand die haar kende. Maar dat veranderde toen het Canadese fotomodel Kelleth Cuthbert zich op foto’s van diverse celebrity’s op de rode loper aan de wereld wist te presenteren, terwijl ze reclame maakte voor 'Fiji Water'. En dat loont, blijkt nu. Al vond actrice Jamie Lee Curtis, na eerst haar ongenoegen geuit te hebben op haar eigen Instagramaccount, ook in het Amerikaanse praatprogramma "The talk" dat deze vorm van campagne voeren totaal ongepast is. [naar artikel]
Volgens Sven Gatz, Vlaams minister van Media, moet er dringend een oplossing gevonden worden voor de financiering van televisieprogramma's. Doordat meer en meer mensen uitgesteld kijken en zo de reclame doorspoelen, dalen de reclame-inkomsten. Deze ochtend schreef de krant "De Morgen" nog dat de minister daarom een verbod wou op het doorspoelen van reclame. Maar aan VRT NWS ontkent de minister dat en wil hij vooral kijken op welke manier er voldoende middelen kunnen gaan naar de sector. [naar artikel]
Schrijfster Saskia De Coster heeft een essay geschreven over haar eigen ervaring en de ervaring van anderen met grensoverschrijdend gedrag in de academische wereld. "In het academische milieu mag grensoverschrijdend gedrag ook belicht worden. In de sport- of theaterwereld lijkt #MeToo heel snel op de loer te liggen, maar in de academische wereld is dat ook zo, ook al denkt men van niet", zegt De Coster in "De afspraak" op Canvas. [naar artikel]
KBC maakt het app-gebruikers voortaan extra moeilijk om gepersonaliseerde reclame te ontlopen. Privacy-activisten bereiden een klacht voor. "KBC gaat hiermee Chinese bedrijven achterna." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.