De Antwerpse haven heeft het voorbije halfjaar meegesurft op de groei van de wereldhandel. De resultaten vallen echter in het niet bij de prestaties van Rotterdam. Volgens experten moet Antwerpen dringend werk maken van het Saeftinghedok en een oplossing voor de verkeersproblemen om de concurrentie aan te kunnen. [naar artikel]
Indrukwekkend ziet het er niet uit, maar deze heuvel in de Antwerpse haven is zowat het belangrijkste stukje infrastructuur van het Belgische goederenvervoer over het spoor. Een neutrale uitbater moet nu helpen om goederentreinen efficiënter samen te stellen, zodat er eindelijk vaart komt achter de ambitie om het spoorvervoer te verdubbelen tegen 2030. [naar artikel]
01:05 De Antwerpse haven rijft een kwart van de 370 miljoen extra federale investeringen in het Vlaamse spoor binnen. Maar Vlaams minister Ben Weyts ontkent een akkoord. [naar artikel]
De Antwerpse haven wint marktaandeel op haar belangrijkste concurrent Rotterdam, de eerste haven van Europa. Vooral op containervlak is die evolutie duidelijk. Ook de prestigieuze Amerikaanse Journal of Commerce is dat nu opgevallen. [naar artikel]
Alfaport-Voka, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, is niet te spreken over besparingsplannen op het spoor. Die kunnen ook de Antwerpse haven treffen. Die vraagt al langer een tweede spoortoegang, omdat de haven wil uitbreiden. [naar artikel]
19:49 Chemiebedrijven die hun productie moeten terugschroeven, ladingen die in de haven van Antwerpen blijven staan en spoorfiles aan de grens met Aken: een puinhoop op het Duitse spoor laat sporen tot in o... [naar artikel]
12:01 De haven van Antwerpen verwacht in 2019 een zevende recordjaar op rij te realiseren, dankzij een groei van 1,3 procent naar een totale overslag van 238 miljoen ton cargo. [naar artikel]
Lees dit artikel: Waarom we 2% groei nodig hebben Er gaan stemmen op dat we af moeten van economische groei. Maar als we onze economie – én onze welvaart – weer on track willen krijgen, is 2% groei toch nodig. Volgens sommigen bewees de coronacrisis dat we dringend af moeten van ons huidige economische model gebaseerd op groei. Ook in het kader van de klimaatuitdaging zien sommigen het […] Lees dit artikel: Waarom we 2% groei nodig hebben [naar artikel]
Total Safety, een bedrijf gespecialiseerd in het outsourcen van veiligheidspersoneel, zoekt dringend tweehonderd nieuwe brand- en veiligheidswachten in de Antwerpse haven. Omdat veel havenbedrijven vanaf maart grote werken opstarten, is er een tekort aan toezichthouders. [naar artikel]
12:00 De haven van Antwerpen noteert na negen maanden in 2021 een totale goederenoverslag van 179,1 miljoen ton, een stijging van 4,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het Antwerpse Havenbedrij... [naar artikel]
De Antwerpse haven zal dit jaar 1,3% meer goederen hebben vervoerd dan in 2018, goed voor in totaal 238 miljoen ton cargo. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van het Havenbedrijf Antwerpen. Die groei aanhouden wordt wel moeilijk. [naar artikel]
Duurzame mobiliteit, daar gaat het de hele komende week over tijdens de 'Mobiliteitsweek'. Maar in de Antwerpse haven trekken ze eens een wenkbrauw op: meer dan 80 procent van de werknemers moet er met de auto naartoe, bij gebrek aan openbaar vervoer. Ongehoord, vindt Stephan Vanfraechem van Alfaport, dat de havenbedrijven vertegenwoordigt. Hij wijst in één-programma "De markt" onder meer De Lijn met de vinger. [naar artikel]
12:14 De Antwerpse haven heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De overslag steeg met 5 procent en zit opnieuw op precoronaniveau. De containeroverslag - het belangrijkste groeisegment - blijft groei... [naar artikel]
In de Antwerpse haven werken zestigduizend mensen. Dat zijn er evenveel als inwoners van een kleine stad. Toch is er nauwelijks openbaar vervoer van en naar de haven. “Dat is hetzelfde als zeggen dat je geen bus inlegt naar een bepaalde gemeente”, zegt de algemeen directeur van Alfaport, Stephan Vanfraechem, die in een interview met uw krant de mobiliteitsmogelijkheden bespreekt. [naar artikel]
Al voor het zevende jaar op rij mag de haven van Antwerpen een recordjaar optekenen. In 2019 groeit de tweede grootste haven van Europa met 1,3 procent, voornamelijk dankzij cargo en droge bulk. ‘We zien dat het vooral de containers zijn die de motor zijn van de groei’, vertelde Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) […] The post Opnieuw recordjaar voor Antwerpse haven appeared first on Business AM. [naar artikel]
In de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten op te vullen. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Jobat.be vroeg Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg. [naar artikel]
De Antwerpse haven heeft het voorbije jaar 231 miljoen ton cargo behandeld. Dat betekende een daling met 3,1 procent tegenover het jaar voordien. Het Antwerpse havenbestuur wijst daarbij echter naar de sterke containeroverslag, waar een nieuw record kon worden gemeld. Die groei zorgde ervoor dat de terugval van de totale overslag, ondanks de impact van […] The post Recordvolume containeroverslag beschermt Antwerpse haven tegen grotere impact coronacrisis appeared first on Business AM. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar is in de Antwerpse haven 120 miljoen ton overgeslagen, een stijging met 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Dat meldt Port of Antwerp vrijdag. Alle goederenstromen konden groei optekenen, waardoor een status quo bereikt werd tegenover 2019, voor corona. [naar artikel]
De haven van Antwerpen zal dit jaar naar schatting zo'n 214,4 miljoen ton goederen behandelen, goed voor 2,9 procent extra. De groei komt er [naar artikel]
01:03 Het Antwerpse Havenbedrijf en de spoornetbeheerder Infrabel onderhandelen over de overdracht van de 1.000 kilometer spoor in de haven. [naar artikel]
Omdat één goederentrein vijftig vrachtwagens van de weg haalt, wat goed is tegen files en de klimaatverstoring, moet het goederenvervoer via het spoor verdubbelen. De federale regering komt met 26 concrete acties om die ambitie te realiseren. [naar artikel]
Al jaren wil de Antwerpse haven meer vracht via het spoor vervoeren. Onder meer strenge veiligheidsregels gooien al lang roet in het eten. Woensdag werd evenwel een plan voorgesteld dat voor vaart moet zorgen. “Alle sterren staan nu goed”, zegt havenschepen Annick De Ridder. [naar artikel]
De overslag in de Antwerpse haven blijft groeien. Na negen maanden staat de totale overslag op 167,1 miljoen ton, een stijging van 3,3 procent vergeleken met vorig jaar. Zo meldt het Havenbedrijf Antwerpen maandag. [naar artikel]
Dat er de komende tijd in ons land voldoende eten en andere consumentengoederen zijn, komt mee door de Antwerpse haven, de belangrijkste logistieke spil in het land. “We doen er alles aan om de goede havenwerking te garanderen”, zegt het Havenbedrijf Antwerpen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.