België moet zich zo snel mogelijk aansluiten bij de coalitie van landen die pleiten voor hogere Europese klimaatambitie, zodat we de doelstellingen van het akkoord van Parijs kunnen bereiken. Dat zeggen 11.11.11 en WWF, die deel uitmaken van de coalitie van klimaatorganisaties. België behoort nu tot de zogenaamde 'swing states', die onbeslist blijven. [naar artikel]
Om het klimaatakkoord na te komen, moet België dringend zijn uitstoot verlagen. Minister Marghem overweegt daarom een koolstoftaks: een belasting op vervuiling door auto’s en verwarmingsketels. Die taks kan per gezin oplopen tot 281 euro per jaar. "Maar die kost zal gecompenseerd worden." [naar artikel]
De Verenigde Naties hebben een alarmerend rapport uitgebracht over onze uitstoot van broeikasgassen. Met wat momenteel op tafel ligt na het klimaatakkoord van Parijs, zouden we maar een fractie halen van de beoogde klimaatinspanningen tegen 2030: 1 procent reductie van de wereldwijde uitstoot, terwijl 45 procent nodig is om een klimaatcatastrofe te voorkomen. "We staan nog mijlenver van waar we zouden moeten staan. Dit is code rood". Of nog: "We blijven gevaarlijk flirten met die maximumgrens van 2 graden opwarming." [naar artikel]
De Europese Commissie beslist morgen welke inspanningen de lidstaten moeten leveren om de CO2-uitstoot in het transport, de huisvesting en een [naar artikel]
Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een akkoord bereikt over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030. De uitstoot moet dan minstens 55 procent lager liggen dan de uitstoot in 1990. Is dat haalbaar? "Het zijn doordachte cijfers", zegt professor Europese politiek Hendrik Vos in "De ochtend", "maar het ambitieniveau in alle lidstaten moet omhoog". Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft haar twijfels en vraagt "realistische doelstellingen en een rechtvaardige spreiding van de inspanningen". [naar artikel]
De Vlaamse landbouw is verantwoordelijk voor 9,6 procent van de totale uitstoot aan broeikasgassen waarvoor Vlaanderen bevoegd is. Als we de klimaatdoelstellingen in 2030 willen halen, moet dat dringend veranderen. In bovenstaande video vertelt onze chef binnenland Inge Ghijs waarom de uitstoot van de landbouw dringend moet dalen. [naar artikel]
Alle uitstoot van CO2 moet op dezelfde manier worden behandeld en dus belast. Dat beveelt de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor [naar artikel]
Omdat de controles op de uitstoot van wagens nu door de lidstaten gebeuren en "nauwelijks iets voorstellen", moet een onafhankelijk Europees [naar artikel]
Ons land moet dringend een noodplan opstellen, aangezien de klimaatvoorspellingen rampzalig zijn. Dat zeggen experts. Het wordt niet alleen warmer... [naar artikel]
De Belgische uitstoot stijgt en het klimaatbeleid kwakkelt. Daarom scoren we slecht in een nieuwe klimaatranking van EU-lidstaten. Alle buurlanden doen beter. "Zo laten we kansen op meer welvaart en jobs schieten." [naar artikel]
De internationale scheepvaartsector heeft na dagen van onderhandelen in Londen een akkoord bereikt over het inperken van de uitstoot van vrachtschepen. Die zijn verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Tegen 2030 moet de uitstoot met minstens 20 procent naar omlaag, om "tegen of rond" 2050 een nuluitstoot te bereiken. Milieuorganisaties reageren kritisch. [naar artikel]
SUV’s zijn wereldwijd verantwoordelijk voor een spectaculaire stijging van de CO2-uitstoot. Dat blijkt uit de jaarlijkse energievooruitzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). "In de afgelopen tien jaar vormden SUV's na de elektriciteitssector de belangrijkste oorzaak van de stijging van broeikasgassen", zegt IEA-directeur Fatih Birol aan de Nederlandse omroep NOS. En als de populariteit van deze zware vierwielers blijft toenemen, zal de vraag naar olie de komende decennia verder toenemen, ondanks de klimaatinspanningen. [naar artikel]
De CO2-uitstoot op zee moet drastisch naar beneden in de strijd tegen de klimaatopwarming. Dat is gezegd op een internationale conferentie over klimaatverandering en oceaanbehoud in Brussel. België kan daarin een voortrekkersrol spelen, zegt minister van de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD). [naar artikel]
België bekleedt de 32e plaats op 60 op de Climate Performance Index, een klassement van "doeltreffendheid van de strijd tegen klimaatverandering door 's werelds meest vervuilende landen." Een magere score, zeggen milieu-organisaties, veroorzaakt door "een gebrek aan duidelijke politieke visie op energie en klimaat in België de voorbije jaren." [naar artikel]
"De Europese landen en Canada moeten hun defensie-uitgaven niet opvoeren om de VS te plezieren, ze moeten dat doen omdat het in hun eigen... [naar artikel]
De gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s is in Europa voor het tweede jaar op rij gestegen. In ons land gaat het zelfs om een stijging van 3,4 procent en daarmee behalen we de op één na slechtste score. "Niet moeilijk, we kiezen massaal voor benzinewagens in plaats van diesel" zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool. "Maar een wagen op benzine stoot tot 20 procent meer CO2 uit dan een diesel." [naar artikel]
Je hebt ze misschien ook al gezien: spreeuwen die in grote zwermen door de lucht vliegen en samen een "dans" opvoeren. Maar hoe doen ze dat? Waarom kunnen de vogels als één geheel bewegen, zonder tegen elkaar te botsen? Theoretisch bioloog Charlotte Hemelrijk ontrafelde in "Nieuwe feiten" het vlieggeheim van de spreeuw. [naar artikel]
De staat van de bruggen in België is "problematisch" en er is dringend nood aan een herstelplan. Dat heeft de Vereniging der Belgische Aannemers... [naar artikel]
Er komen "ecologische flitspalen" om hardleerse uitstootfraudeurs uit het verkeer te halen. Het gaat om sensoren die heel gericht de uitstoot per voorbijrijdende auto kunnen meten. Uit een onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een kleine groep hardleerse fraudeurs verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. [naar artikel]
De Europese Unie is goed op weg om haar klimaatdoelstellingen tegen 2020 te halen. De uitstoot van broeikasgassen zou tegen die tijd met 26 procent gedaald zijn, blijkt uit een nieuw rapport van de Europese Commissie. België dreigt als een van de weinige lidstaten zijn nationale doelstelling over het terugdringen van de uitstoot in de transportsector te missen. [naar artikel]
"De uitstoot van broeikasgassen moet tot nul worden herleid om de klimaatopwarming tot eender welk niveau te beperken."Of nog: "De enige langdurige oplossing na het overschrijden van 1,5 of 2 graden opwarming is het actief en permanent verwijderen van CO2 uit onze atmosfeer." Aan het woord is Joeri Rogelj, een van de twee Belgen die actief meewerkte aan het nieuwe VN-klimaatrapport SR1.5 en mee naar Korea afreisde. Een waarschuwende boodschap, maar hoe haalbaar is het? Wij lijsten zijn bevindingen op in vijf vragen en antwoorden. [naar artikel]
Voetbalmakelaars in België verdienden tijdens het seizoen 2015-2016 meer dan 22 miljoen euro. "Er is een wildgroei van pseudomakelaars", vertelt Michel Louwagie. [naar artikel]
De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen stijgt in 2017 opnieuw met 2 procent na drie jaren van relatieve stabiliteit. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd is op de 23ste VN-klimaatconferentie in Bonn. [naar artikel]
"Minister Homans moet dringend uit haar pijp komen, en federaal staatssecretaris Sleurs weegt te licht om ook maar iets te betekenen in de strijd [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) is niet bereid om het stikstofakkoord te herbekijken, zoals onder meer de Boerenbond vraagt. Het stikstofprobleem moet dringend worden opgelost, zegt Demir in "De afspraak op vrijdag", want de voorbije jaren is verzuimd om er iets aan te doen. Als er niet snel wordt gehandeld, dreigt er een totale vergunningenstop, want de stikstof- en ammoniakuitstoot in Vlaanderen moet dringend naar beneden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.