Een ongeval in Sint-Stevens-Woluwe zorgde vanochtend opnieuw voor een dramatische ochtendspits in en om Brussel. Transportbedrijven en sectorfederatie Febetra pleiten voor een versnelde invoering van de kilometerheffing voor personenwagens. “De kilometerheffing is nu alleen van toepassing op vrachtwagens, maar pas als je ook personenwagens gaat belasten zal het effect hebben op de mobiliteit”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Momenteel betalen transportfirma's voor zware vrachtwagens een tol per gereden kilometer op de snelweg. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil dat systeem uitbreiden naar een algemene kilometerheffing. Een goed plan? "Terzake" vroeg het aan transporteconoom Stef Proost. [naar artikel]
Ook in 2021 zijn de inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens verder gestegen, met 12 procent tot 814,1 miljoen euro. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Een van de opvallendste vaststellingen is dat het systeem wat betreft "groene kilometers" bijna aan zijn plafond zit. Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, roept de politieke overheden daarom op werk te maken van nieuwe tariefmethodologieën. [naar artikel]
Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]
Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]
Uit de eerste resultaten van het onderzoek naar sluipverkeer als gevolg van de kilometerheffing blijkt dat het systeem best wordt uitgebreid met [naar artikel]
Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken". [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes". [naar artikel]
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk. [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dan toch geen kilometerheffing invoeren, een systeem waarbij autobestuurders een belasting betalen per gereden kilometer. Dat zegt hij in "Terzake". "Ik stel vast dat hiervoor geen politiek draagvlak bestaat, ook niet bij de bevolking." [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Bestrijding van Sociale Fraude Philippe De Backer (Open Vld) wil de gegevens van de kilometerheffing van de vrachtwagens gebruiken om efficiënter te controleren tegen sociale dumping. Dat zei hij zondagmiddag in VTM NIEUWS. Hij gaat daarom een systeem van gegevensuitwisseling opzetten met ViaPass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens in België coördineert. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename [naar artikel]
BrusselDe kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. Ruim de helft kwam van buitenlandse weggebruikers. Het systeem raakt ook steeds beter ingeburgerd, waardoor het aantal overtredingen daalt. In totaal werd tot nu toe 8,7 miljoen euro aan boetes geïnd. [naar artikel]
Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens is er in Vlaanderen al voor meer dan 1,7 miljoen euro aan boetes uitschreven tegen frauderende vrachtwagenchauffeurs. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Belastingdienst. “Maar na vier maanden zijn de files nog steeds even lang”, vindt Philippe Degraef van transportkoepel Febetra. [naar artikel]
Nu het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer strenger zal worden gecontroleerd, komen er ook weer vragen over de maatregel an sich. Zowel verkeersinstituut Vias als transportbond Febetra benadrukken dat geen enkele studie kan aantonen dat het verbod de verkeersveiligheid verbetert. Wat weten we erover? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.