Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Febetra: "Systeem kilometerheffing vrachtwagens kan nog beter"

30/09/2016 - 17:02
"Zes maanden na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens zijn er nog altijd verbeteringen mogelijk aan het systeem. Dat zegt"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. “Voer zo snel mogelijk kilometerheffing in voor alle voertuigen” (07/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Een ongeval in Sint-Stevens-Woluwe zorgde vanochtend opnieuw voor een dramatische ochtendspits in en om Brussel. Transportbedrijven en sectorfederatie Febetra pleiten voor een versnelde invoering van de kilometerheffing voor personenwagens. “De kilometerheffing is nu alleen van toepassing op vrachtwagens, maar pas als je ook personenwagens gaat belasten zal het effect hebben op de mobiliteit”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra. [naar artikel]


2. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger” (30/11/2016 - Gazet van Antwerpen)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


3. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


4. [VIDEO] - Is spitsrijden beter dan algemeen rekeningrijden? (30/11/2016 - De Redactie)

Momenteel betalen transportfirma's voor zware vrachtwagens een tol per gereden kilometer op de snelweg. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil dat systeem uitbreiden naar een algemene kilometerheffing. Een goed plan? "Terzake" vroeg het aan transporteconoom Stef Proost. [naar artikel]


5. Opnieuw meer inkomsten voor kilometerheffing vrachtwagens, maar "groene kilometers aan plafond" (14/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ook in 2021 zijn de inkomsten uit de kilometerheffing voor vrachtwagens verder gestegen, met 12 procent tot 814,1 miljoen euro. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. Een van de opvallendste vaststellingen is dat het systeem wat betreft "groene kilometers" bijna aan zijn plafond zit. Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, roept de politieke overheden daarom op werk te maken van nieuwe tariefmethodologieën. [naar artikel]


6. Febiac pleit voor "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto's (25/04/2018 - VRT NWS)

Sectorfederatie Febiac pleitte dinsdag, naar aanleiding van de cijfers van Viapass, voor de invoering van een "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit.   [naar artikel]


7. Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


8. "Laat vrachtwagens ook op 59 gewestwegen kilometerheffing betalen" (20/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]


9. Sp.a: "Laat vrachtwagens ook op gewestwegen kilometerheffing betalen" (20/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

Als het van sp.a afhangt, moeten vrachtwagens vanaf 1 september ook kilometerheffing betalen op 59 bijkomende gewestwegen. Op die manier zou het [naar artikel]


10. "Breid wegennet kilometerheffing uit" (13/07/2017 - Het Laatste Nieuws)

Uit de eerste resultaten van het onderzoek naar sluipverkeer als gevolg van de kilometerheffing blijkt dat het systeem best wordt uitgebreid met [naar artikel]


11. Jean-Marie Dedecker in debat met mobiliteitsexpert: "Automobilist wordt uitgemolken" vs. "Met kilometerheffing rijdt iedereen vlotter"  (08/04/2019 - VRT NWS)

Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken".  [naar artikel]


12. "Enkel slimme kilometerheffing voor álle voertuigen kan files echt oplossen" (24/04/2018 - Het Laatste Nieuws)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]


13. Nederlandse truckers: "Belgische kilometerheffing blijft falen" (22/08/2017 - De Redactie)

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes". [naar artikel]


14. Twee systemen van kilometerheffing in één land? "Complete politieke absurditeit" (28/12/2018 - VRT NWS)

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk.  [naar artikel]


15. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing (17/01/2019 - Het Nieuwsblad)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]


16. Ben Weyts (N-VA) stapt af van kilometerheffing: "Ik zie geen politiek draagvlak, ook niet bij de bevolking" (09/04/2019 - VRT NWS)

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dan toch geen kilometerheffing invoeren, een systeem waarbij autobestuurders een belasting betalen per gereden kilometer. Dat zegt hij in "Terzake". "Ik stel vast dat hiervoor geen politiek draagvlak bestaat, ook niet bij de bevolking." [naar artikel]


17. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing (17/01/2019 - De Morgen)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert.  [naar artikel]


18. De Backer wil gegevens kilometerheffing gebruiken tegen sociale fraude (08/04/2018 - Gazet van Antwerpen)

Staatssecretaris voor Bestrijding van Sociale Fraude Philippe De Backer (Open Vld) wil de gegevens van de kilometerheffing van de vrachtwagens gebruiken om efficiënter te controleren tegen sociale dumping. Dat zei hij zondagmiddag in VTM NIEUWS. Hij gaat daarom een systeem van gegevensuitwisseling opzetten met ViaPass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens in België coördineert. [naar artikel]


19. Viapass: Belgische kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen op (26/05/2022 - Express)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]


20. "Fors meer bestelwagens na invoering kilometerheffing voor vrachtwagens" (29/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor voertuigen van meer dan 3,5 ton in België, merkt de transportsector een duidelijke toename [naar artikel]


21. 8,7 miljoen aan boetes door kilometerheffing (25/04/2018 - Het Belang van Limburg)

BrusselDe kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht. Ruim de helft kwam van buitenlandse weggebruikers. Het systeem raakt ook steeds beter ingeburgerd, waardoor het aantal overtredingen daalt. In totaal werd tot nu toe 8,7 miljoen euro aan boetes geïnd. [naar artikel]


22. Voor 1,7 miljoen euro boetes voor fraude kilometerheffing (03/08/2016 - Het Belang van Limburg)

Sinds de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens is er in Vlaanderen al voor meer dan 1,7 miljoen euro aan boetes uitschreven tegen frauderende vrachtwagenchauffeurs. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Belastingdienst. “Maar na vier maanden zijn de files nog steeds even lang”, vindt Philippe Degraef van transportkoepel Febetra. [naar artikel]


23. Meer controles op inhaalverbod voor vrachtwagens, maar heeft dat zin? "Zinloze maatregel bij regenweer" (14/01/2022 - VRT NWS)

Nu het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer strenger zal worden gecontroleerd, komen er ook weer vragen over de maatregel an sich. Zowel verkeersinstituut Vias als transportbond Febetra benadrukken dat geen enkele studie kan aantonen dat het verbod de verkeersveiligheid verbetert. Wat weten we erover? [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!