Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

06 July 2020
20:09 uur

Vlaamse premie voor elektrische auto's flopt

De Tijd

18/07/2018 - 17:56

17:53 Door de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s raakt de Vlaamse zero-emissiepremie twee jaar na de invoering nog altijd niet van de grond.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP DE TIJD

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Vlaamse premie voor elektrische auto’s flopt (18/07/2018 - Het Nieuwsblad)
    Door de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s raakt de Vlaamse zero-emissiepremie twee jaar na de invoering nog altijd niet van de grond. Dat schrijft De Tijd woensdag. In de eerste helft van dit jaar vroegen amper 157 Vlamingen een premie tussen 2.000 en 4.000 euro aan, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
    [naar artikel]
  2. Vlaamse premie voor elektrische auto’s flopt (18/07/2018 - Metro)
    Door de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s raakt de Vlaamse zero-emissiepremie twee jaar na de invoering nog altijd niet van de grond. Dat schrijft De Tijd. In de eerste helft van dit jaar vroegen amper 157 Vlamingen een premie tussen 2.000 en 4.000 euro aan, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld). In totaal keerde de Vlaamse overheid dit jaar voor 545.000 euro premies uit, terwijl Tommelein elk jaar in een maximumbudget van 5 miljoen euro voorziet. Omdat Vlaanderen vorig jaar ook maar 1,15 miljoen euro uitgaf aan premies, werd de rest van het bedrag van vorig jaar overgeheveld naar 2018. Met het aanwezige budget van 8,3 miljoen euro zou Vlaanderen dit jaar nog meer dan 2.000 premies kunnen uitkeren. In de eerste helft van dit jaar werden in België 1.705 elektrische auto’s verkocht, blijkt nog uit cijfers van automobielfederatie Febiac. Daarmee is de elektrische auto, net als in 2017, goed voor 0,5 procent van de Belgische autoverkoop. “Dat de elektrische wagen nog steeds niet echt doorgebroken is, bewijst dat de premie zeker nog nodig is. Ik reken op de autoconstructeurs om zo snel mogelijk met nieuwe modellen te komen zoals aangekondigd. Als er meer keuze is, zal de vraag stijgen, wat de prijs kan doen dalen”, zegt Tommelein in een reactie. bron: Belga Het bericht Vlaamse premie voor elektrische auto’s flopt verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  3. Tommelein breidt premie voor elektrische wagens uit (28/04/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Ook privépersonen die een elektrische wagen leasen, zullen in de toekomst een premie van de Vlaamse overheid kunnen krijgen. Dat heeft de Vlaamse
    [naar artikel]
  4. Tommelein breidt premie voor elektrische wagens uit (28/04/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Ook privépersonen die een elektrische wagen leasen, zullen in de toekomst een premie van de Vlaamse overheid kunnen krijgen. Dat heeft de Vlaamse
    [naar artikel]
  5. Elektrische auto's geraken ondanks hype amper verkocht (13/07/2016 - De Tijd)
    01:01 497 Vlamingen hebben dit jaar al een zero-emissie-premie aangevraagd voor de aankoop van een elektrische auto. Ondanks die premie en de hype blijft de e-auto een rariteit.
    [naar artikel]
  6. Tommelein breidt premie elektrische wagens uit (28/04/2017 - De Tijd)
    19:16 Ook privépersonen die een elektrische wagen leasen, kunnen een premie van de Vlaamse overheid krijgen.
    [naar artikel]
  7. Elektrische auto's worden goedkoper (05/04/2019 - De Morgen)
    Een elektrische auto wordt vanaf volgende maand een stuk goedkoper. De Vlaamse ministerraad heeft het licht op groen gezet voor nieuwe 'zero emissie'-bonussen. Opvallend: hoe luxueuzer de wagen, hoe kleiner uw premie.
    [naar artikel]
  8. Duitse regering verlengt premie voor elektrische wagens (01/06/2019 - Metro)
    De Duitse regering verlengt de premie die Duitsers krijgen als ze een elektrische auto kopen tot eind 2020, terwijl ze normaal eind juni zou aflopen. Dat heeft minister van Economie Peter Altmaier aangekondigd. De zogenaamde milieubonus werd drie jaar geleden ingevoerd, maar bracht nog niet echt wat ervan verwacht werd. Voor zuiver elektrische auto’s bedraagt de premie 4.000 euro en voor hybridewagens 3.000 euro. De financiering komt voor de helft van de regering en voor de andere helft van de automobielsector. Bron: Belga   Het bericht Duitse regering verlengt premie voor elektrische wagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  9. Vlaanderen geeft ook premie aan wie elektrische wagen leaset (28/04/2017 - Knack)
    Ook privépersonen die een elektrische wagen leasen, zullen kunnen rekenen op een premie van de Vlaamse overheid. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
    [naar artikel]
  10. Aanvragen premie elektrische auto fors gedaald (11/08/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal premie-aanvragen voor een elektrische auto is in de eerste helft van 2017 fors gedaald. Dat is te lezen in het antwoord van Vlaams
    [naar artikel]
  11. Net voor doorbraak verdwijnt Vlaamse premie voor e-auto (26/10/2019 - De Tijd)
    10:49 Nu de elektrische auto langzaam aan populariteit wint, zet de Vlaamse regering het subsidiesysteem stop. Dat is een tegenvaller voor de autosector, en voor Open VLD.
    [naar artikel]
  12. Premie voor elektrische wagens: ‘speilerei’ voor de rijken? (06/02/2019 - De Standaard)
    N-VA neemt opnieuw het nut van de Vlaamse zero-emissiepremie op de korrel. Die premie moet mensen aansporen een elektrische wagen of een wagen op waterstof te kopen. Maar volgens N-VA is het niet meer dan ‘een financieel cadeautje’.
    [naar artikel]
  13. Vlaamse regering schrapt premie voor elektrische wagens: "Weinig invloed op aankoopbereidheid" (25/10/2019 - VRT NWS)
    De Vlaamse regering zet de aankooppremie voor elektrische wagens vanaf 1 januari volgend jaar stop. Volgens Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) heeft de premie te weinig effect.
    [naar artikel]
  14. Vanaf april premie voor elektrische scooters en motors (09/03/2018 - De Standaard)
    Wie een elektrische bromfiets koopt, krijgt daarvoor vanaf 15 april een premie van 750 euro. Kiest u voor een elektrische motorfiets, dan kan de premie zelfs oplopen tot 1.500 euro.
    [naar artikel]
  15. Vanaf april premie voor elektrische scooters en motors (09/03/2018 - De Standaard)
    Wie een elektrische bromfiets koopt, krijgt daarvoor vanaf 15 april een premie van 750 euro. Kiest u voor een elektrische motorfiets, dan kan de premie zelfs oplopen tot 1.500 euro.
    [naar artikel]
  16. Premie-aanvragen voor volledig elektrische auto's sterk gestegen in eerste kwartaal (15/04/2019 - VRT NWS)
    Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn 230 premies aangevraagd voor batterij-elektrische wagens, tegenover 415 aanvragen over heel 2018. Ook de premie-aanvragen voor elektrische motor- en bromfietsen lopen vlot. In totaal is van januari tot maart voor bijna 900.000 euro aan premies aangevraagd. 
    [naar artikel]
  17. Nederland geeft 4.000 euro premie bij aankoop nieuwe elektrische auto (04/03/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Nederland gaat door middel van subsidies de aankoop stimuleren van elektrische auto’s. Voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische...
    [naar artikel]
  18. Nederland geeft 4000 euro premie bij aankoop nieuwe elektrische auto (04/03/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Nederland gaat door middel van subsidies de aankoop stimuleren van elektrische auto’s. Voor het kopen of privé-leasen van een nieuwe elektrische...
    [naar artikel]
  19. Tientallen Vlamingen lopen premie elektrische wagen mis (24/10/2016 - Knack)
    Tientallen Vlamingen hebben een premie van 5.000 euro misgelopen bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Dat komt door een omslachtige aanvraagprocedure bij de overheid, verduidelijkt de Vlaamse ombudsman.
    [naar artikel]
  20. Nieuw op 1 januari – Geen premies meer voor elektrische wagens in Vlaanderen (27/12/2019 - Metro)
    Vanaf 1 januari geeft Vlaanderen geen premies meer voor elektrische wagens, omdat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) oordeelde dat ze hun doel voorbij schoten. De beslissing om de premie af te schaffen werd eind oktober genomen door de Vlaamse regering. De voornaamste reden was dat ze te weinig werd aangevraagd, en ook vooral voor duurdere wagens. Dat terwijl de premie bedoeld was om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren, voor mensen voor wie de hoge aankoopprijs een drempel was. Wie nog ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. bron: Belga Het bericht Nieuw op 1 januari – Geen premies meer voor elektrische wagens in Vlaanderen verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  21. 'Tientallen Vlamingen lopen premie van 5.000 euro mis bij aankoop elektrische wagen' (23/10/2016 - De Standaard)
    Tientallen Vlamingen hebben een premie van 5.000 euro misgelopen bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Dat komt door een omslachtige aanvraagprocedure bij de overheid, zegt de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zondag aan VTM NIEUWS.
    [naar artikel]
  22. “Tientallen Vlamingen lopen premie van 5.000 euro mis bij aankoop elektrische wagen” (23/10/2016 - Gazet van Antwerpen)
    Tientallen Vlamingen hebben een premie van 5.000 euro misgelopen bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Dat komt door een omslachtige aanvraagprocedure bij de overheid, zegt de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zondag aan VTM NIEUWS.
    [naar artikel]
  23. “Tientallen Vlamingen lopen premie van 5.000 euro mis bij aankoop elektrische wagen” (23/10/2016 - Het Belang van Limburg)
    Tientallen Vlamingen hebben een premie van 5.000 euro misgelopen bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Dat komt door een omslachtige aanvraagprocedure bij de overheid, zegt de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zondag aan VTM NIEUWS.
    [naar artikel]
  24. “Tientallen Vlamingen lopen premie van 5.000 euro mis bij aankoop elektrische wagen” (23/10/2016 - Het Nieuwsblad)
    Tientallen Vlamingen hebben een premie van 5.000 euro misgelopen bij de aankoop van een nieuwe elektrische wagen. Dat komt door een omslachtige aanvraagprocedure bij de overheid, zegt de Vlaamse ombudsman Bart Weekers zondag aan VTM NIEUWS.
    [naar artikel]
  25. Aanvraag premie elektrische wagen wordt eenvoudiger (09/12/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vlaams minister van Energie Bart Tommelein vereenvoudigt de procedure voor het aanvragen van een premie voor een elektrische wagen. Voortaan zal
    [naar artikel]
  26. U koopt een elektrische auto: waarmee moet u rekening houden? (17/03/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van elektrische auto’s. Als u overweegt om een elektrische auto te kopen, dan weet u allicht dat een elektrische auto duur is, dat de keuze beperkt is en dat u er niet ver mee geraakt. Maar wat u wellicht niet beseft, is dat een elektrische auto een enorme impact heeft op uw mobiliteit. Wij zetten op een rij waar u moet aan denken vooraleer u elektrificeert. Want in de wereld van de elektrische auto is niets wat het lijkt.Guido CLOOSTERMANS
    [naar artikel]
  27. Vlaamse verkoop elektrische wagens bijna 50 procent gestegen (30/12/2016 - Express)
    Tijdens de eerste elf maanden van dit jaar werden in België 1.841 elektrische wagens in het verkeer gebracht. Dat betekent een stijging met 45 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Febiac, de federatie van de Belgische autosector. De stijging van de verkoop is in belangrijke mate te danken aan de premie die de Vlaamse overheid sinds begin dit jaar aan de kopers van een elektrische auto toekent. Tesla en Nissan kennen bij het Belgische publiek de grootste populariteit. Bij de hybride modellen, waarin een traditionele krachtbron met een elektrische motor wordt gecombineerd, werd een verkoop van 15.405 wagens gemeld. Dat betekende een toename met 75 procent tegenover vorig jaar. Particulieren In de krant Het Belang van Limburg wordt erop gewezen dat de aankoop van elektrische wagens tot nu toe vooral interessant was voor vennootschappen. Door de premie die begin dit jaar door de Vlaamse autoriteit werd geïntroduceerd, hebben volgens de krant echter ook heel wat particulieren beslist om naar een elektrische auto over te stappen. Gewezen wordt naar cijfers van het Vlaams Energielandschap, waar eerder al werd gemeld dat de toename van de verkoop van elektrische auto’s in Vlaanderen nagenoeg volledig aan particuliere klanten moest worden toegeschreven. Het Amerikaanse concern Tesla, dat zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van elektrische wagens, neemt een belangrijk deel van de verkoop voor zijn rekening. Zijn grootste concurrent is de Japanse groep Nissan, binnen de traditionele sector met zijn model Leaf één van de pioniers in elektrische aandrijving. Samen zouden Tesla en Nissan meer dan de helft van de Vlaamse verkoop van elektrische auto’s vertegenwoordigen. Hybride modellen, die al meer dan tien jaar in België op de markt zijn, genieten bij de duurzame consument ook in Vlaanderen echter nog altijd de grootste voorkeur. The post Vlaamse verkoop elektrische wagens bijna 50 procent gestegen appeared first on Express [NL].
    [naar artikel]
  28. Dit jaar duizend nieuwe elektrische wagens op Vlaamse wegen? (13/07/2016 - Express)
    Tijdens de eerste heft van dit jaar werden in Vlaanderen 497 elektrische wagens verkocht. Dat is ruim zes keer meer dan vorig jaar over twaalf maanden, toen een verkoop van 75 exemplaren werd geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams Energieagentschap (VEA). Hoewel de verkoop van elektrische wagens nog altijd bijzonder bescheiden blijft, kan volgens Bart Tommelein, Vlaams minister van energie, een duidelijke groeitrend worden vastgesteld. De groeiende populariteit is ook te danken aan de premie die de Vlaamse regering sinds begin dit jaar bij de aankoop van elektrische wagens toekent. Het jaar ging voor de elektrische auto relatief sterk van start. Onder invloed van het Autosalon in Brussel werden in januari 191 aankopen geregistreerd. De daaropvolgende maanden werd telkens een verkoop van een vijftigtal exemplaren opgetekend. Premie De verkoop werd gestimuleerd door een overheidspremie van maximaal 5.000 euro. De Vlaamse regering had daarvoor een budget van 5 miljoen euro gereserveerd, waarvan inmiddels 2,3 miljoen euro is uitgekeerd. Minister Tommelein wijst erop dat sinds het begin van dit decennium maximaal honderd elektrische wagens per jaar werden verkocht. De cijfers van de voorbije maanden tonen volgens Tommelein dat de verkoop van de elektrische auto nu duidelijk uit de startblokken lijkt te zijn geschoten. Tegenover de totale autoverkoop vertegenwoordigt de elektrische wagen in België echter nog altijd een bijzonder kleine markt. Slechts 0,35 procent van de auto’s die de eerste vijf maanden van dit jaar in België werd verkocht, wordt exclusief door een elektrische motor aangedreven. Motoren op benzine en diesel hebben nog altijd een gezamenlijk marktaandeel van 96 procent. The post Dit jaar duizend nieuwe elektrische wagens op Vlaamse wegen? appeared first on Express [NL].
    [naar artikel]
  29. Premie e-auto's werkt niet (07/04/2019 - De Morgen)
    De N-VA trekt de Vlaamse premies voor elektrische wagens in twijfel. 'Het systeem werkt niet', zegt fractieleider in het Vlaams Parlement Matthias Diependaele.
    [naar artikel]
  30. Premie warmtepompboiler bijna 300 keer aangevraagd (23/03/2019 - Metro)
    De Vlaamse premie van 400 euro voor een warmtepompboiler is op één maand tijd al bijna 300 keer aangevraagd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters. De Open Vld-minister spreekt van een “instant succes”. Vlaanderen lanceerde op 1 januari een premie van 400 euro voor het plaatsen van een warmtepompboiler voor sanitair warm water. Zo’n warmtepompboiler is tot zeventig procent energiezuiniger dan een gewone elektrische boiler. De Vlaamse premie is wel degressief. De komende twee jaar daalt de premie telkens met 100 euro. Vanaf 2021 tot en met 2023 bedraagt de premie nog 200 euro. Hoewel de premie al sinds 1 januari bestaat, kon ze pas vanaf 7 februari digitaal worden aangevraagd. Tijdens de maand februari vroegen 299 Vlamingen de premie aan. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters noemt de premie een “instant succes”. “Bij een warmtepompboiler gaan energiezuinigheid en groene energie hand in hand. Hij is immers tot zeventig procent zuiniger in verbruik dan een klassieke elektrische boiler. Met de premie die elk jaar zal afnemen, willen we mensen aanzetten zo snel mogelijk voor hernieuwbare energie te kiezen om hun water te verwarmen”, aldus Peeters. bron: Belga Het bericht Premie warmtepompboiler bijna 300 keer aangevraagd verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  31. Sterke stijging in premie-aanvragen voor volledig elektrische auto's (15/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar zijn 230 premies aangevraagd voor batterij-elektrische wagens, tegenover 415 aanvragen over heel 2018....
    [naar artikel]
  32. Eerste groepsaankoop elektrische auto's is een succes: "Het is bespreekbaar geworden in Vlaamse huiskamers" (27/04/2019 - VRT NWS)
    De eerste groepsaankoop van elektrische auto's is een succes. Er zijn al 80 auto's verkocht en dat is veel, zegt het bedrijf Bobex dat de groepsaankoop organiseerde voor de Vlaamse overheid. Bovendien heeft de groepsaankoop veel mensen in contact gebracht met de elektrische auto, zegt het bedrijf. 
    [naar artikel]
  33. Vlaamse laadpunten voor elektrische auto’s worden amper 0,6 keer per dag gebruikt (29/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    De elektrische auto zit nog niet in de lift in Vlaanderen. En dat is te merken aan het gebruik en de verspreiding van publieke laadpalen. Terwijl...
    [naar artikel]
  34. Binnenkort premie voor wie een elektrische bromfiets of motor koopt (12/04/2018 - VRT NWS)
    Wie vanaf 15 april een elektrische bromfiets of motor koopt kan daar een premie voor krijgen. Tot een kwart van de aankoopprijs wordt terugbetaald, met een maximum van 1.500 euro voor een elektrische motor of 750 euro voor een bromfiets klasse B.  
    [naar artikel]
  35. Al dubbel zoveel aanvragen voor premies elektrische wagen als heel vorig jaar (15/04/2019 - Het Belang van Limburg)
    BRUSSELDe elektrische wagens zitten in de lift, en dat is ook voelbaar in het aantal premie-aanvragen. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar vroeger 230 Vlamingen zo’n premie aan, tegenover 415 over heel 2018.
    [naar artikel]
  36. 40 kachelhandelaars reiken premie uit. “Als vervanging van Vlaamse premie die er nog niet is” (12/10/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Vorig jaar pakten 25 Vlaamse bedrijven uit met een premie van 300 euro voor wie zijn oude houtkachel vervangt. Dit jaar bieden niet 25 maar 40...
    [naar artikel]
  37. Autosalon: constructeurs hopen op doorbraak van de elektrische auto (09/01/2020 - VRT NWS)
    Op de Heizel, in Brussel, gaat het 98e Autosalon van start. Vandaag is voorbehouden voor mensen uit het vak, vanaf morgen mag iedereen binnen. Wat opvalt is dat er alsmaar meer elektrische en hybridemodellen voorgesteld worden, ook kleinere elektrische auto's. Voor het eerst staan er ook twee Chinese elektrische merken op het Salon. De sector hoopt op de doorbraak van de elektrische auto.
    [naar artikel]
  38. Premie voor warmtepompboiler van 1 januari 2019 (28/09/2018 - Metro)
    Wie een warmtepompboiler voor sanitair warm water installeert kan daar vanaf 1 januari 2019 een premie voor krijgen van 400 euro. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Vlaamse minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld). De premie loopt de komende vijf jaar en dooft langzaam uit. Ook bedrijven zullen er gebruik van kunnen maken. “Een warmtepompboiler is tot zeventig procent zuiniger in verbruik dan een klassieke elektrische boiler. Met een degressieve premie willen we mensen aanzetten zo snel mogelijk voor hernieuwbare energie te kiezen om hun water te verwarmen”, aldus Tommelein. Naast de klassieke elektrische boiler en de zonneboiler, kan ook de warmtepompboiler sanitair water verwarmen. Voor zonneboilers bestaan er al veel langer premies. Normaal zou de premie daarvoor vanaf volgend jaar verlagen van 550 euro naar 375 euro, maar op voorstel van minister Tommelein blijft die premie alsnog op dezelfde hoogte. Vanaf volgend jaar voert de Vlaamse energieminister ook een premie in voor warmtepompboilers. Een warmtepompboiler haalt warmte uit de lucht en geeft die af aan je sanitair water. In het eerste jaar bedraagt de premie 400 euro, de daaropvolgende twee jaar daalt hij telkens met 100 euro. Vanaf 2021 tot en met 2023 bedraagt de premie nog 200 euro. Ook bedrijven zullen een premie kunnen krijgen als ze kiezen voor een warmtepompboiler. De hoogte van de premie wordt dan berekend aan de hand van een formule die rekening houdt met het vermogen van het toestel. “Bij een warmtepompboiler gaan energiezuinigheid en groene energie hand in hand. Hij is immers tot zeventig procent zuiniger in verbruik dan een klassieke elektrische boiler. Met de premie die elk jaar zal afnemen, willen we mensen aanzetten zo snel mogelijk voor hernieuwbare energie te kiezen om hun water te verwarmen”, aldus Tommelein. bron: Belga Het bericht Premie voor warmtepompboiler van 1 januari 2019 verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  39. Klaar voor elektrisch offensief: is het nu al een goed moment om een elektrische auto te kopen? (26/11/2017 - Gazet van Antwerpen)
    De elektrische auto geraakt eindelijk in een stroomversnelling. Er zijn vandaag al verschillende elektrische auto’s die elke dag bruikbaar zijn en een aanvaardbare actieradius hebben, maar de keuze aan relatief betaalbare en voor een groot publiek toegankelijke elektrische auto’s wordt nog groter. Een greep uit wat er ons de komende maanden en jaren te wachten staat.Guido Cloostermans
    [naar artikel]
  40. Vlaamse subsidie voor elektrische auto heeft amper succes (11/07/2017 - De Redactie)
    Sinds januari vroegen slechts 131 Vlamingen een premie aan. In dezelfde periode vorig jaar waren er dan al 500, klinkt het. Vlaams minister Tommelein wijt deze daling aan de nieuwe procedures die sinds dit jaar gelden.
    [naar artikel]
  41. Vlaamse subsidie voor e-auto heeft weinig succes (11/07/2017 - De Tijd)
    01:00 De Vlaamse premie voor de aankoop van een e-auto is geen groot succes. Slechts 131 Vlamingen hebben dit jaar een ‘zero-emissiepremie’ aangevraagd.
    [naar artikel]
  42. ‘Premie elektrische wagens werkt niet’ (02/10/2017 - De Standaard)
    De N-VA trekt de Vlaamse premies voor elektrische wagens in twijfel. “Het systeem werkt niet”, zegt fractieleider in het Vlaams parlement Matthias Diependaele maandag in Het Laatste Nieuws en De Morgen.
    [naar artikel]
  43. Zoveel laadpalen telt uw gemeente - Bert uit Rijkevorsel is alvast verknocht aan zijn elektrische auto (06/12/2017 - Gazet van Antwerpen)
    De Vlaamse regering wil de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen en investeert tegen 2020 in de plaatsing van 2.500 nieuw laadpalen. Dit jaar verschijnen de eerste 750 publieke laadpalen in het straatbeeld, ook in elke Kempense gemeente. Bert Vangenechten uit Rijkevorsel kocht twee jaar geleden een elektrische auto en zou geen gewone auto meer willen hebben.
    [naar artikel]
  44. N-VA neemt premie voor elektrische voertuigen op de korrel (06/02/2019 - Metro)
    Regeringspartij N-VA neemt het nut van de Vlaamse zero-emissiepremie op de korrel. Met die premie wil de Vlaamse regering mensen aansporen een elektrische wagen of een wagen op waterstof te kopen. Maar volgens Matthias Diependaele (N-VA) trekt de premie onvoldoende mensen over de streep en gaat het om “een financieel cadeautje”. Hij stelt voor om het geld voor de premie te investeren in meer omkadering zoals laadinfrastructuur. Minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) is het daar niet mee eens. Zij gelooft wél in het nut van de premie en wil ze graag verlengen na 2019. Sinds 2016 kan de Vlaming een premie krijgen bij de aanschaf van een zero-emissiewagen, zoals een volledig elektrische wagen of een auto op waterstof. De premiehoogte is afhankelijk van de prijs van het voertuig en bedraagt maximaal 4.000 euro. Er is jaarlijks een maximumbudget van 5 miljoen euro. De premie stopt in principe eind 2019, maar Vlaams minister van Energie Lydia Peeters liet vandaag in het Vlaams Parlement verstaan dat ze voorstander is van een verlenging van de premie. “Er zijn voldoende redenen om de premie te behouden tot na 2019”, zo zei de Open Vld-minister vandaag. Uit cijfers blijkt wel dat de premie al enkele jaren onder de verwachtingen blijft. Zo werden er in 2016 720 premies toegekend voor een bedrag van 3,3 miljoen euro. In 2017 waren er slechts 314 premies voor een bedrag van 1,1 miljoen euro en vorig jaar ging het om 383 premies voor een bedrag van 1,3 miljoen euro. “Ik stel vast dat er vorig jaar 2.666 zero-emissie voertuigen in Vlaanderen werden ingeschreven, maar er slechts 383 premies werden aangevraagd. De overgrote meerderheid vraagt dus niet eens een premie”, stelt Matthias Diependaele. Volgens hem volstaat de premie helemaal niet om de doelstelling van 7,5 procent elektrische wagens in 2020 te halen. “De 2.666 ingeschreven exemplaren vorig jaar waren goed voor een marktaandeel van 0,82 procent. De zero-emissiepremie verandert daar spijtig genoeg niets aan”, aldus Diependaele. Hij bestempelt de premie als een “spielerei” en pleit ervoor om de middelen voor de premie te verschuiven naar omkadering, zoals laadinfrastructuur. Minister Peeters gelooft wel in de kracht van de premie als financiële incentive om mensen over de streep te trekken. Zij wijst er ook op dat het aandeel elektrische voertuigen in de inschrijvingen eind 2018 is gestegen naar 1,94 procent. Zij gelooft wél in het halen van de 7,5 procent elektrische voertuigen tegen eind 2020. “Als ik de sprong zie die we in het laatste kwartaal van 2018 hebben gemaakt, dan hoop ik alleszins dat we die 7,5 procent gaan halen, maar u kunt mij nu echt niet vragen om de doelstelling te verlagen naar 4 of 5 procent.” bron: Belga Het bericht N-VA neemt premie voor elektrische voertuigen op de korrel verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  45. Aantal premies voor elektrische wagens verdubbeld (06/07/2019 - Metro)
    Er worden steeds meer premies voor elektrische wagens aangevraagd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters. In de eerste helft van het jaar ging het om 593, tegenover 415 in heel 2018. In totaal werd er 2.230.216 euro uitgekeerd. De premie voor zero-emissiewagens werd ingevoerd in 2016. De goedkoopste modellen, met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, kregen toen een premie van 5.000 euro. Het was de bedoeling dat bedrag de jaren daarna te laten dalen, maar omdat de verkoop van zero-emissievoertuigen minder snel gaat dan verwacht, blijft er budget. De premie daalde enkel van 5.000 tot 4.000 euro. Voor duurdere wagens ging de premie wel meer omlaag. In de eerste jaarhelft werden er meer premies aangevraagd dan in heel 2018. Ook de aanvragen voor elektrische bromfietsen en motorfietsen stegen, tot respectievelijk 459 en 86. Op basis van de premie-aanvragen zijn de populairste elektrische wagens de Nissan, Leaf, de Tesla Model 3 en de Renault Zoe. Voor bromfietsen gaat het om de Niu, de Lifan E3 en de Super Soco. Voor motorfietsen is dat de Niu NGT en de Zero Motorcycle. Het totale aantal elektrische voertuigen dat wordt ingeschreven ligt nog een stuk hoger, omdat ze veelal als bedrijfswagen worden gebruikt. Die hebben geen recht op de premie. bron: Belga Het bericht Aantal premies voor elektrische wagens verdubbeld verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  46. Premie voor zero-emissievoertuigen met jaar verlengd (22/05/2019 - Metro)
    De premie voor zero-emissievoertuigen wordt met een jaar verlengd, tot eind 2020. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Energieminister Lydia Peeters. De goedkoopste modellen zullen nog steeds 4.000 euro krijgen. De premie voor wagens die rijden op elektriciteit of op waterstof werd ingevoerd in 2016. De goedkoopste modellen, met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, kregen toen een premie van 5.000 euro. Het was de bedoeling dat bedrag de jaren daarna te laten dalen, maar omdat de verkoop van zero-emissievoertuigen minder snel gaat dan verwacht, blijft er budget. De premie daalde enkel van 5.000 tot 4.000 euro. Ook volgend jaar zullen de kopers op een premie van 4.000 euro kunnen rekenen. Voor wagens tot 41.000 euro blijft het bedrag op 3.500 euro. De categorieën daarboven dalen wel, tot 2.000 en 1.000 euro. Voor de duurdere segmenten wordt de premie stopgezet in 2020. “We tillen de premie over deze legislatuur omdat ondersteuning op korte termijn noodzakelijk blijkt om de vergroening van ons wagenpark te versnellen”, zegt Peeters. “Het staat de volgende regering natuurlijk vrij om de situatie opnieuw te beoordelen en de premie nog langer aan te houden.” Voor een auto op brandstof blijft de premie op 4.000 euro. Elektrische motorfietsen en bromfietsen krijgen nog steeds respectievelijk 1.500 en 750 euro. Nieuw is dat voortaan ook taxibedrijven een premie kunnen aanvragen. Hun diensten zijn immers vergelijkbaar met die van deelwagensystemen, die al langer een premie kunnen krijgen, vindt Peeters. Ze hebben volgens haar een voorbeeldfunctie. bron: Belga Het bericht Premie voor zero-emissievoertuigen met jaar verlengd verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  47. Wat moet er gebeuren om de doorbraak van de elektrische auto te forceren? - Hendrik De Corte (08/07/2017 - De Redactie)
    In Vlaanderen ziet het er voorlopig niet naar uit dat we voor de verkoop van elektrische wagens 7,5 procent marktaandeel halen, het streefdoel van de Vlaamse regering voor 2020. Wat moet er gebeuren om de doorbraak van de elektrische auto te forceren? De auteur onderzoekt verschillende pistes.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.