Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei... [naar artikel]
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei... [naar artikel]
Nu het verkeersinstituut VIAS voor zijn eigen deur snelheden tot 163 kilometer per uur heeft gemeten, klinkt de kritiek weer luid. De ‘topsnelheden’ zijn namelijk op de Haachtsesteenweg geregistreerd, die ondertussen een zware reputatie meedraagt. ‘De pakkans is te laag, zeker ‘s nachts of in het weekend’, zegt het verkeersinstituut. [naar artikel]
Nu het verkeersinstituut VIAS voor zijn eigen deur snelheden tot 163 kilometer per uur heeft gemeten, klinkt de kritiek weer luid. De ‘topsnelheden’ zijn namelijk op de Haachtsesteenweg geregistreerd, die ondertussen een zware reputatie meedraagt. ‘De pakkans is te laag, zeker ‘s nachts of in het weekend’, zegt het verkeersinstituut. [naar artikel]
Er komt geen rijbewijs met punten in België, althans niet voor 2021. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) voert het plan af omdat uit een studie van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de pakkans voor verkeersovertredingen op onze wegen te klein is. Een rijbewijs met punten heeft maar effect als die pakkans groot genoeg is, zo blijkt. [naar artikel]
De doodrijder van de 16-jarige Francis Aerts in Temse stond – zoals al te vaak – bekend bij de politie voor rijden onder invloed. Het Vias institute, een Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid en mobiliteit, geeft al meer dan 25 jaar cursussen aan verkeersovertreders wanneer ze voor de eerste keer worden betrapt. Dat gebeurt juist om te voorkomen dat ze opnieuw in de fout gaan. “Het feit dat ze ervaringen met elkaar kunnen delen, is heel belangrijk.” [naar artikel]
Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) wil de pakkans voor snelheidsovertredingen in Brussel opdrijven en ze wil ook een mentaliteitswijziging zien. Dat zei ze in "Terzake" in de nasleep van een aantal zware ongevallen met vluchtmisdrijf in Schaarbeek. [naar artikel]
Onder verkeersovertreders blijken heel wat recidivisten te zitten. Dat is een van de conclusies van de enquête die boetecalculator.be afnam bij [naar artikel]
Vier op de tien automobilisten in België zeggen dat ze nog nooit hebben moeten blazen. Dat blijkt uit een enquête van VIAS, het instituut voor verkeersveiligheid. Vias vraagt nog meer controles want op de plaatsen waar de pakkans het hoogst is in ons land, zijn er minder bestuurders die alcohol hebben gedronken. [naar artikel]
De Britse politie staat machteloos tegenover verkeersovertreders uit de Europese Unie. Buitenlanders die in Engeland worden geflitst wegens... [naar artikel]
Wie een zware voet heeft of het niet zo nauw neemt met de verkeersregels, hoeft niet enkel de flitsers of de politie te vrezen. Liefst 13 types ‘agenten’ hebben in ons land het recht om verkeersovertreders op de bon te zwieren. Dat ondervond een Luikenaar tot zijn eigen scha en schande. [naar artikel]
45 procent van de bestuurders die veroordeeld werd voor een verkeersmisdrijf is later opnieuw veroordeeld voor een verkeersinbreuk. Ongeveer 30 procent van die hervallende verkeersovertreders wordt binnen het jaar opnieuw veroordeeld. Vooral mannen hebben een hogere kans om te hervallen in hun fouten. Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit een studie van Vias institute over de ‘carrière’ van verkeersovertreders. [naar artikel]
De kortfilm ‘Cirque’ zal weldra getoond worden tijdens de vormingscursussen van Vias voor verkeersovertreders. De film is een afstudeerproject van Perenaar Bob Colaers (25). [naar artikel]
Hardleerse verkeersovertreders maken soms misbruik van de taalwetgeving om hun straf uit te stellen. Het probleem zou zich vooral stellen met Franstaligen in het arrondissement Halle-Vilvoorde. Dat meldt Vlaams Parlementslid Jeroen Tiebout (N-VA) en bevestigt ook Ine Van Wymersch, procureur des Konings van het parket Halle-Vilvoorde. "Het is een risico voor de verkeersveiligheid", zegt ze. [naar artikel]
Centraal in het ‘Interfederaal Plan voor Verkeersveiligheid’, staat de strijd tegen hardleerse verkeersovertreders. Maar hoe onze mobiliteitsministers dat gaan doen, wordt nog onderzocht. “Al 31 jaren weten we wat we moeten doen, maar we bestellen nog maar eens een nieuwe studie.” [naar artikel]
Met Ottoo.be wijst Hasselts advocatenbureau verkeersovertreders de weg in de politierechtbank [naar artikel]
Vorig jaar kregen 60.000 verkeersovertreders een minnelijke schikking, terwijl ze hun boete al hadden betaald. Ze hadden het referentienummer niet of verkeerd ingevuld. De overtollige boetes kunnen de staat drie miljoen opleveren. [naar artikel]
Bijna de helft van de weggebruikers die in ons land door een rechtbank veroordeeld zijn voor een verkeersmisdrijf, begaat daarna nog één of meerdere overtredingen die vervolgd worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vias, het instituut dat focust op het verbeteren van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
6,2 miljoen snelheidsboetes kregen bestuurders die (iets) te snel hadden gereden vorig jaar in de bus. Dat is een record, schrijft De Standaard. Politie en justitie hebben verschillende maatregelen genomen om de pakkans te verhogen, want België doet het niet goed wat het aantal verkeersdoden betreft. Veel dodelijke verkeersslachtoffers zijn een gevolg van overdreven snelheid. Met een hogere pakkans voor te snel rijden, hoopt de overheid dat cijfer naar beneden te krijgen. [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. [naar artikel]
De verontwaardiging over het verkeersongeval in Gent waarbij twee wielertoeristen omkwamen, is groot. Bij de bevolking, maar ook bij politierechters. Hoe moeten we volgens hen dan omgaan met zulke hardleerse verkeersovertreders? [naar artikel]
De wegpolitie heeft een nieuw wapen in de strijd tegen verkeersovertreders geïnstalleerd: de superflitspaal. Het toestel kan in theorie 32 auto’s en vrachtwagens gelijktijdig controleren op hardrijden, gordeldracht en andere verkeersovertredingen. [naar artikel]
De controle is minimaal, de boetes zijn laag en de pakkans is heel klein. Dus vliegt in Polen de ene na de andere vuilstort met Europees afval in brand. "De overheid is radeloos." [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. Op vlak van weekendongevallen scoort de provincie Antwerpen dan weer niet goed. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.