Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Knack

Verkeersveiligheid: 'Pakkans verkeersovertreders is nog altijd te laag'

03/10/2016 - 15:20
"Het aantal doden op de Belgische wegen is in de eerste helft van 2016 gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Toch waarschuwt Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen voor prematuur optimisme. 'De weg is nog lang en 266 doden op zes maanden tijd zijn er nog altijd veel te veel.'"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Zo laag is de pakkans in Belgisch verkeer: ruim 58.000 kilometer onder invloed rijden voor je betrapt wordt (02/05/2018 - Het Laatste Nieuws)

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei... [naar artikel]


2. Pakkans in Belgisch verkeer ontstellend laag: meer dan 58.000 kilometer onder invloed rijden voor je betrapt wordt (02/05/2018 - Het Laatste Nieuws)

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil het rijbewijs met punten niet invoeren omdat de pakkans in ons land te laag is, zo zei... [naar artikel]


3. 163 kilometer op Haachtsesteenweg in Schaarbeek: ‘De pakkans is te laag’ (13/08/2019 - De Morgen)

Nu het verkeersinstituut VIAS voor zijn eigen deur snelheden tot 163 kilometer per uur heeft gemeten, klinkt de kritiek weer luid. De ‘topsnelheden’ zijn namelijk op de Haachtsesteenweg geregistreerd, die ondertussen een zware reputatie meedraagt. ‘De pakkans is te laag, zeker ‘s nachts of in het weekend’, zegt het verkeersinstituut. [naar artikel]


4. Haachtsesteenweg komt opnieuw als Brusselse racebaan uit snelheidsmeting VIAS: ‘De pakkans is te laag’ (13/08/2019 - De Morgen)

Nu het verkeersinstituut VIAS voor zijn eigen deur snelheden tot 163 kilometer per uur heeft gemeten, klinkt de kritiek weer luid. De ‘topsnelheden’ zijn namelijk op de Haachtsesteenweg geregistreerd, die ondertussen een zware reputatie meedraagt. ‘De pakkans is te laag, zeker ‘s nachts of in het weekend’, zegt het verkeersinstituut. [naar artikel]


5. Rijbewijs met punten afgevoerd: “Pakkans op Belgische wegen is te laag” (02/05/2018 - VRT NWS)

Er komt geen rijbewijs met punten in België, althans niet voor 2021. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) voert het plan af omdat uit een studie van verkeersveiligheidsinstituut VIAS blijkt dat de pakkans voor verkeersovertredingen op onze wegen te klein is. Een rijbewijs met punten heeft maar effect als die pakkans groot genoeg is, zo blijkt. [naar artikel]


6. Zo’n 7.000 verkeersovertreders moesten vorig jaar verplicht op cursus: hoe werkt het en helpt het? (03/08/2022 - Gazet van Antwerpen)

De doodrijder van de 16-jarige Francis Aerts in Temse stond – zoals al te vaak – bekend bij de politie voor rijden onder invloed. Het Vias institute, een Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid en mobiliteit, geeft al meer dan 25 jaar cursussen aan verkeersovertreders wanneer ze voor de eerste keer worden betrapt. Dat gebeurt juist om te voorkomen dat ze opnieuw in de fout gaan. “Het feit dat ze ervaringen met elkaar kunnen delen, is heel belangrijk.” [naar artikel]


7. "Er zijn nog altijd bestuurders die denken dat Brussel Francorchamps is" (08/01/2018 - VRT NWS)

Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) wil de pakkans voor snelheidsovertredingen in Brussel opdrijven en ze wil ook een mentaliteitswijziging zien. Dat zei ze in "Terzake" in de nasleep van een aantal zware ongevallen met vluchtmisdrijf in Schaarbeek. [naar artikel]


8. 1 op de 5 verkeersovertreders niet van plan rijgedrag aan te passen na boete (21/12/2016 - Het Laatste Nieuws)

Onder verkeersovertreders blijken heel wat recidivisten te zitten. Dat is een van de conclusies van de enquête die boetecalculator.be afnam bij [naar artikel]


9. 4 op de 10 bestuurders hebben nog nooit moeten blazen: VIAS vraagt extra controles want hoe hoger pakkans, hoe minder overtreders (23/12/2018 - VRT NWS)

Vier op de tien automobilisten in België zeggen dat ze nog nooit hebben moeten blazen. Dat blijkt uit een enquête van VIAS, het  instituut voor verkeersveiligheid. Vias vraagt nog meer controles want op de plaatsen waar de pakkans het hoogst is in ons land, zijn er minder bestuurders die alcohol hebben gedronken.  [naar artikel]


10. Waarom de Britten geen buitenlandse verkeersovertreders kunnen vervolgen (30/06/2019 - Het Laatste Nieuws)

De Britse politie staat machteloos tegenover verkeersovertreders uit de Europese Unie. Buitenlanders die in Engeland worden geflitst wegens... [naar artikel]


11. “Grotere pakkans”: van de brandweer tot de boswachter, niet enkel de politie kan je op de bon zwieren (27/09/2019 - Het Nieuwsblad)

Wie een zware voet heeft of het niet zo nauw neemt met de verkeersregels, hoeft niet enkel de flitsers of de politie te vrezen. Liefst 13 types ‘agenten’ hebben in ons land het recht om verkeersovertreders op de bon te zwieren. Dat ondervond een Luikenaar tot zijn eigen scha en schande. [naar artikel]


12. Een derde van verkeersovertreders wordt binnen het jaar opnieuw veroordeeld (01/08/2019 - Het Nieuwsblad)

45 procent van de bestuurders die veroordeeld werd voor een verkeersmisdrijf is later opnieuw veroordeeld voor een verkeersinbreuk. Ongeveer 30 procent van die hervallende verkeersovertreders wordt binnen het jaar opnieuw veroordeeld. Vooral mannen hebben een hogere kans om te hervallen in hun fouten. Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit een studie van Vias institute over de ‘carrière’ van verkeersovertreders. [naar artikel]


13. Kortfilm van Perenaar (25) moet verkeersovertreders gevolgen van vluchtmisdrijf tonen (21/09/2020 - Het Belang van Limburg)

De kortfilm ‘Cirque’ zal weldra getoond worden tijdens de vormingscursussen van Vias voor verkeersovertreders. De film is een afstudeerproject van Perenaar Bob Colaers (25). [naar artikel]


14. Hardleerse wegpiraten maken soms misbruik van taalwetgeving om straf te vertragen: "Risico voor verkeersveiligheid" (03/01/2023 - VRT NWS)

Hardleerse verkeersovertreders maken soms misbruik van de taalwetgeving om hun straf uit te stellen. Het probleem zou zich vooral stellen met Franstaligen in het arrondissement Halle-Vilvoorde. Dat meldt Vlaams Parlementslid Jeroen Tiebout (N-VA) en bevestigt ook Ine Van Wymersch, procureur des Konings van het parket Halle-Vilvoorde. "Het is een risico voor de verkeersveiligheid", zegt ze. [naar artikel]


15. Politierechter sceptisch over ‘nieuwe plannen’ voor verkeersveiligheid: “Al 30 jaar weten we wat we moeten doen, maar we bestellen weer een nieuwe studie” (23/11/2021 - Het Nieuwsblad)

Centraal in het ‘Interfederaal Plan voor Verkeersveiligheid’, staat de strijd tegen hardleerse verkeersovertreders. Maar hoe onze mobiliteitsministers dat gaan doen, wordt nog onderzocht. “Al 31 jaren weten we wat we moeten doen, maar we bestellen nog maar eens een nieuwe studie.” [naar artikel]


16. Ottoo.be maakt verkeersovertreders wegwijs in de politierechtbank (04/06/2021 - Het Belang van Limburg)

Met Ottoo.be wijst Hasselts advocatenbureau verkeersovertreders de weg in de politierechtbank [naar artikel]


17. Verkeersovertreders draaien twee keer op voor één boete (10/04/2019 - De Morgen)

Vorig jaar kregen 60.000 verkeersovertreders een minnelijke schikking, terwijl ze hun boete al hadden betaald. Ze hadden het referentienummer niet of verkeerd ingevuld. De overtollige boetes kunnen de staat drie miljoen opleveren. [naar artikel]


18. Bijna helft van de veroordeelde verkeersovertreders in ons land wordt later opnieuw veroordeeld (01/08/2019 - VRT NWS)

Bijna de helft van de weggebruikers die in ons land door een rechtbank veroordeeld zijn voor een verkeersmisdrijf, begaat daarna nog één of meerdere overtredingen die vervolgd worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vias, het instituut dat focust op het verbeteren van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


19. Recordaantal snelheidsboetes in 2022, pakkans is groter geworden (26/04/2023 - VRT NWS)

6,2 miljoen snelheidsboetes kregen bestuurders die (iets) te snel hadden gereden vorig jaar in de bus. Dat is een record, schrijft De Standaard. Politie en justitie hebben verschillende maatregelen genomen om de pakkans te verhogen, want België doet het niet goed wat het aantal verkeersdoden betreft. Veel dodelijke verkeersslachtoffers zijn een gevolg van overdreven snelheid. Met een hogere pakkans voor te snel rijden, hoopt de overheid dat cijfer naar beneden te krijgen. [naar artikel]


20. Aantal verkeersdoden historisch laag: sterkste daling in Limburg (20/03/2017 - Het Belang van Limburg)

In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. [naar artikel]


21. Rijverbod en boetes haalden niets uit, maar hoe moeten we dan wel omgaan met hardleerse verkeersovertreders? (26/02/2024 - Het Nieuwsblad)

De verontwaardiging over het verkeersongeval in Gent waarbij twee wielertoeristen omkwamen, is groot. Bij de bevolking, maar ook bij politierechters. Hoe moeten we volgens hen dan omgaan met zulke hardleerse verkeersovertreders? [naar artikel]


22. Het nieuwe wapen in de strijd tegen verkeersovertreders: de superflitspaal die veel meer kan dan hardrijders pakken (28/07/2021 - Het Nieuwsblad)

De wegpolitie heeft een nieuw wapen in de strijd tegen verkeersovertreders geïnstalleerd: de superflitspaal. Het toestel kan in theorie 32 auto’s en vrachtwagens gelijktijdig controleren op hardrijden, gordeldracht en andere verkeersovertredingen. [naar artikel]


23. Recyclen op zijn Pools: de fik erin (08/06/2018 - De Morgen)

De controle is minimaal, de boetes zijn laag en de pakkans is heel klein. Dus vliegt in Polen de ene na de andere vuilstort met Europees afval in brand. "De overheid is radeloos." [naar artikel]


24. Aantal verkeersdoden historisch laag... behalve in het weekend in Antwerpen (20/03/2017 - Gazet van Antwerpen)

In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een historisch laag cijfer. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) die maandag verspreid werd. Op vlak van weekendongevallen scoort de provincie Antwerpen dan weer niet goed. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!