Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Door de hervorming van het openbaar vervoer verdwijnen in Limburg 1.200 bushaltes, een kwart van de bestaande stopplaatsen. Intussen is het onduidelijk wanneer de hervorming precies van start gaat. [naar artikel]
Op vrijdag 18 januari zakte een groepje vrijwilligers van Greenpeace Limburg af naar het KRC-stadion. Ze zetten er een ludieke actie op voor een beter openbaar vervoer in onze provincie. Aanleiding was de nieuwjaarsreceptie van N-VA Limburg in de Luminusarena. [naar artikel]
De Vlaming kiest steeds vaker voor een alternatief vervoersmiddel, behalve voor woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek. Allemaal goed en wel, zegt Neeroetenaar Patrick van Horne, maar in Limburg is dat zo goed als onmogelijk. Hij schreef een open brief naar minister Weyts om de toestand aan te klagen. [naar artikel]
De hervorming van het openbaar vervoer in Limburg stuit op verzet uit het Maasland. “De slechtst ontsloten regio van de provincie moet het doen met één bus per uur naar Genk. Onbegrijpelijk.” [naar artikel]
De hervorming van het openbaar vervoer in Limburg worstelt met toenemend lokaal verzet. Ook gemeenten die zich eerder onthielden, verwerpen nu via hun gemeenteraden de plannen. Wat is er aan de hand? [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Op 1 juli start de langverwachte hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen. In Limburg wordt in een eerste fase een kwart van alle buslijnen hertekend. Er komt een hogere frequentie op grote lijnen en een nieuwe ‘Kothopper’ voor studenten. De sneldiensten voor pendelaars naar Brussel en Antwerpen worden dan weer geschrapt. [naar artikel]
De nationale actiedag van de vakbonden ACV en ABVV van maandag heeft ook in Limburg impact gehad. Vooral bij het openbaar vervoer en de grote bedrijven waren de acties voelbaar. [naar artikel]
Een gepikeerde Vlaams minister Weyts zegt dat er van een afbraakpolitiek van het Limburgse openbaar vervoer hoegenaamd geen sprake is. [naar artikel]
De Limburger is allesbehalve tevreden over het aanbod openbaar vervoer in zijn gemeente. Andere voorzieningen zoals het aanbod huisartsen, scholen, supermarkten en woonzorgcentra scoren uitstekend. Dat blijkt uit Het Grootste Limburgonderzoek Ooit van de UHasselt en Het Belang van Limburg. [naar artikel]
Door de hervorming van het openbaar vervoer zullen eind volgend jaar een kwart van alle bushaltes in Limburg verdwijnen. “Het alternatief dreigt voor veel mensen onbetaalbaar te worden”, vreest PVDA. [naar artikel]
“Limburg buist het openbaar vervoer” is de titel van ons Dossier Mobiliteit van vandaag. Dit slaat in het bijzonder op het treinaanbod, in iets mindere mate op het busaanbod. We moeten correct blijven, we zijn daar zelf voor een stukje debet aan. Limburg is een landelijke provincie met weinig grotere steden en we wonen ook graag landelijk in het groen waar het rustig is en waar we ruimte hebben. We mogen dan ook niet verwachten dat er voor elke deur een bus stopt en er om de hoek een treinstation ligt. Ook voor openbare dienstverlening gelden minimale economische ondergrenzen. [naar artikel]
Zet het Limburgse openbaar vervoer straks eindelijk voet in de 21ste eeuw? Dat is de vraag nu de werken aan de eerste van drie trambuslijnen zijn gestart. Zo wordt het Spartacusplan na twintig jaar in afgeslankte vorm gereanimeerd. Niet met de oorspronkelijke sneltrams, maar met trambussen. Of zoals de Vlaamse regering het noemt: hoogwaardig openbaar vervoer. In de realiteit niet meer of minder dan elektrisch aangedreven gelede bussen met meer comfort, zoals een lage instap en opladers voor gsm’s. [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
Een nieuwe analyse van Greenpeace Midden- en Oost-Europa rangschikt de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in 30 Europese landen en hun hoofdsteden. De analyse bewijst dat openbaar vervoer op veel plaatsen te duur is. Bulgarije, Kroatië, Griekenland en Noorwegen scoorden het slechtst in de nationale ranglijst. België zit in de middenmoot. Greenpeace roept overheden op om betaalbare ‘klimaattickets’ voor openbaar vervoer in te voeren, zoals Duitsland en Hongarije eerder deze week. The post Europese rangschikking openbaar vervoer: België scoort middelmatig appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Het nieuwe regeringsplan voor het openbaar vervoer roept veel vragen op bij TreinTramBus. “Vlaanderen wil dan wel dat mensen van de auto op het openbaar vervoer overstappen, maar dat mag kennelijk niks kosten”, zegt Peter Meukens van TreinTramBus. [naar artikel]
Het openbaar verkeer zal donderdag in Limburg sterk verstoord zijn. Er staat een grote vakbondsbetoging gepland in Brussel en de vakbonden bij De Lijn hebben een stakingsaanzegging ingediend. Mogelijk rijdt meer dan de helft van de bussen in Limburg niet. Ook de spoorvakbonden dienden een aanzegging in, maar daar wordt er veel minder hinder verwacht. [naar artikel]
Duitsland introduceert in zijn openbaar vervoer tijdens de zomerperiode een abonnement van 9 euro per maand. Dat is in het Duitse parlement beslist. Het ticket zal in nagenoeg alle vormen van openbaar vervoer worden aanvaard. Het nieuwe initiatief moet de Duitse burgers helpen de stijgende brandstofprijzen op te vangen. Het project, dat tot eind augustus […] [naar artikel]
De realisatie van de Noord-Zuidverbinding is veruit het meest dringende openbaar werk in onze provincie. Dat zeggen althans de 2.700 Limburgers die we ondervroegen. Dat andere grote mobiliteitsproject, het Spartacusplan dat Limburg moet voorzien van beter openbaar vervoer, geniet steun van iets meer dan de helft van alle ondervraagden. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.