De Amerikaanse president Donald Trump heeft een infrastructuurplan voorgesteld om wegen, bruggen, spoorwegen, stations en luchthavens te herstellen. Dat is dringend nodig, want de infrastructuur in de VS verkeert in een "lamentabele" staat. Maar is het genoeg? VS-correspondent Björn Soenens heeft zijn bedenkingen. [naar artikel]
De bruggen in Vlaanderen krijgen te weinig controles (op stabiliteit en slijtage) en dat is een gevaarlijke situatie. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. En dat blijkt ook uit de cijfers van Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters. Afgentschap Wegen en Verkeer werkt nu met een prioriteitenlijst. [naar artikel]
Een wetsvoorstel van Open Vld om de havenarbeid te hervormen zet veel kwaad bloed bij de vakbonden. "Als het erdoor komt, leggen we alle havens... [naar artikel]
"De Russische agressiviteit op zee van de voorbije dagen verwondert ons niet", zegt de Belgische admiraal Wim Robberecht. "De Russen willen de toegang tot belangrijke havens in Oekraïne, zoals Mariopol controleren. Want wie de havens controleert, controleert ook de economie van een land", aldus de admiraal. Voorbije weekend kwam het tot een ernstig incident toen Rusland drie patrouillevaartuigen in beslag heeft genomen van Oekraïne. Dat heeft intussen de staat van beleg uitgeroepen. De NAVO en de EU roepen op tot kalmte. [naar artikel]
Ook al wordt het vroeg donker en is het de laatste tijd hondenweer, toch branden op bepaalde stukken van de autosnelwegen geen lichten (meer). Dat valt veel mensen op, ook voormalig rector van de KU Leuven Rik Torfs bijvoorbeeld. Op X, het voormalige Twitter, vraagt hij zich af waarom het licht op de autosnelwegen uitblijft bij hevige regenval. Katrien Kiekens van Het Agentschap Wegen en Verkeer vertelt in "De wereld vandaag" op Radio 1 hoe ze de verlichting regelen. [naar artikel]
Treinreizigers van de Nederlandse Spoorwegen (NS) worden met ingang van de nieuwe dienstregeling niet meer aangesproken als "Dames en heren" maar met het sekseneutrale "Beste reizigers". [naar artikel]
Straks, om 18.04 uur, vertrekt voor het eerst sinds 2003 opnieuw een "reguliere" nachttrein vanuit ons land. Vanaf nu kunt u iedere maandag en donderdag van Brussel naar Wenen en Innsbruck sporen, en terug kan op woensdag en zondag. Al heeft onze spoormaatschappij NMBS daar op zich weinig verdienste aan: Brussel wordt aangesloten op het grote "nightjet-netwerk" van de OBB, de Oostenrijkse spoorwegen. De nieuwerwetse nachttrein is concurrentieel qua prijs en voor mensen die veel tijd hebben. [naar artikel]
"Dagelijkse agressies, versleten materieel en werken op verlofdagen": het zijn enkele redenen waarom vandaag en de komende twee dagen gestaakt wordt bij onze spoorwegen. Ook Tony en Andy leggen vandaag het werk neer. Ze doen hun verhaal in onze podcast "Het kwartier". [naar artikel]
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) haalt fel uit naar de Nederlandse premier Mark Rutte. Die had gezegd dat hij niet wil dat Nederland "België achterna gaat", een verwijzing naar multinationals die uit ons land zouden weggetrokken zijn. "België afschilderen als een economische woestijn, is enkele bruggen te ver", zegt Van Overtveldt. Later meer. [naar artikel]
Gent investeert in 30 nieuwe geldautomaten. Dat is opvallend, want op veel plaatsen verdwijnen die net. "Ook al betalen er veel mensen met de kaart, toch blijft er nood aan cash geld", stelt schepen Sofie Bracke (Open VLD). De stad werkt samen met een bedrijf dat neutrale geldautomaten plaatst. Ze moeten er binnen 2 jaar zijn. [naar artikel]
In Nederland is ophef ontstaan nadat een medewerker van de Nederlandse Spoorwegen een zwaan de nek omwrong. Het dier raakte op de sporen verzeild, ter hoogte van de Hollandse Brug bij Muiderberg. Op sociale media variëren de reacties van "smerige dierenbeul" tot "wat een kwal van een vent!" [naar artikel]
De chaos en de onzekerheid over de brexit doet de Britse economie weinig goed. "De markten zijn buitengewoon zenuwachtig", zegt econoom Paul De Grauwe in "De wereld vandaag" op Radio 1. "De polarisering is zo groot dat niemand tevreden kan zijn." [naar artikel]
Vanavond gaat een nieuwe editie van het "weekend zonder alcohol achter het stuur" van start op alle wegen en autosnelwegen van ons land. Vanaf 18 uur vanavond tot komende maandag 6 uur zal de federale wegpolitie extra controleacties uitvoeren samen met 119 lokale politiezones. [naar artikel]
Het reportagemagazine 'Pano' van de VRT zendt vanavond een ontluisterende reportage uit over de werking van de Belgische spoorwegen. Uit talloze... [naar artikel]
De staat van de bruggen in België is "problematisch" en er is dringend nood aan een herstelplan. Dat heeft de Vereniging der Belgische Aannemers... [naar artikel]
Te warm, te koud. Te nat, te droog. Te veel files, te ­weinig groen. Te veel taksen, te weinig pensioen. Ja, we durven al eens wereldkampioen zagen... [naar artikel]
Bij de spoorwegen worden de rusttijden niet altijd gerespecteerd. Dat hebben vertegenwoordigers van de spoorvakbonden aangeklaagd in de Kamer.... [naar artikel]
Rederij MSC moet meer en meer uitwijken naar havens zoals Zeebrugge en Le Havre, omdat die van Antwerpen met vertragingen kampt. Er zijn te weinig loodsen, te weinig dokwerkers en te weinig ruimte over op de kaaien. Volgens de rederij heeft de coronapandemie die problemen nog verergerd. [naar artikel]
Volgens Patrick Lafontaine, een expert rond spoorveiligheid, zijn de spoorwegen in ons land nog steeds onveilig. Dat zei hij in De Ochtend op Radio 1. Vandaag is het exact 5 jaar geleden dat bij Wetteren een goederentrein met giftige stoffen ontspoorde. [naar artikel]
In Mechelen start vandaag de bouw van twee bruggen aan het Keerdok. Er komt zowel een fiets- en voetgangersbrug als een brug voor gemotoriseerd verkeer. De bruggen zullen een nieuwe wijk met 800 woningen, een park en een parkeergarage verbinden met het stadscentrum. "Zo werken we weer een missing link weg in ons zacht verkeersnetwerk", zegt Greet Geypen (Open Vld), schepen van Stadsvernieuwing. [naar artikel]
Na de ramp met de snelwegbrug in Italië kijken ook in ons land veel burgers bezorgd omhoog, bijvoorbeeld onder het viaduct in Gentbrugge. Volgens de Vlaamse overheid is het bouwwerk een van de ongeveer 30 bruggen die verscherpte aandacht nodig hebben. "Ik zou mijn auto hier niet parkeren." [naar artikel]
Het aantal controles van bruggen en viaducten in Vlaanderen vermindert. Vroeger werden ze strikt om de drie jaar gecontroleerd, maar nu is dat vaak eerder om de vier tot vijf jaar. "Zorgwekkend", vindt Joris Vandenbroucke van oppositiepartij SP.A, die met de cijfers naar buiten komt. "Maar voor een aantal bruggen is een controle om de drie jaar niet nodig", reageert Wegen en Verkeer. [naar artikel]
Er lijkt een fusie op til tussen de havens van Gent en Zeeland. Een grote verrassing is dat niet, want de havens kijken al geruime tijd naar elkaar. "Ze kunnen er dan ook alleen maar sterker van worden", zegt transporteconoom Thierry Vanelslander. [naar artikel]
Dit jaar zijn er op 41 locaties in Vlaanderen grote wegenwerken op autosnelwegen, met opnieuw veel aandacht voor viaducten, tunnels en bruggen. "De werken zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze wegen te verhogen", aldus Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Waar je hinder kan ondervinden, ontdek je hier. [naar artikel]
De drugsactie van vandaag in ons land is ongezien en heeft een schat aan informatie over criminele netwerken blootgelegd. Toch dreigt het vervolgonderzoek te verzanden omdat de gerechtelijke diensten in ons land te weinig mensen en middelen hebben. Dat zegt burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA) in "Terzake". [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.