Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat zegt Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone combineren met een autoluw centrum. [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen is gedaald sinds de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Verspreid in de stad staan verschillende meetpunten die luchtvervuiling meten. De impact is het grootst bij meetpunten die aan een druk verkeerspunt liggen: zo werd er bij het meetpunt in Borgerhout 19,20 procent gemeten. "Dit toont aan dat onze maatregelen werken", zegt Antwerps schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
De stad Antwerpen heeft vorig jaar 81.372 boetes uitgedeeld voor overtredingen in de lage-emissiezone (LEZ). Omgerekend zijn dat bijna 220 boetes... [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Antwerpen is in één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelopen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). [naar artikel]
Vandaag wordt de lage-emissiezone van kracht in Antwerpen. "We beseffen dat dit kan gepaard gaan met ongemakken, maar hopen dat dit toch tot een minimum wordt beperkt", zegt de burgemeester. [naar artikel]
In Antwerpen hebben enkele inwoners en actiegroepen, waaronder "Recht op Lucht", een klacht neergelegd bij het parket. De klacht is gericht tegen de Vlaamse overheid en de stad Antwerpen, omdat die te weinig zouden doen aan de luchtkwaliteit. Volgens de actiegroepen is er sprake van schuldig verzuim en volstaat de invoering van de lage emissiezone lang niet. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Antwerpen is in één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelopen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), zo schrijft Gazet van Antwerpen vandaag. [naar artikel]
Slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog binnen mag in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Dat blijkt uit een enquête die VAB door de Universiteit Antwerpen liet uitvoeren bij 254 mensen. [naar artikel]
De Lage-emissiezone in Antwerpen heeft sinds de invoering in 2017 al meer dan 25 miljoen euro opgebracht. Uit de cijfers van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A) blijkt wel dat het aantal overtredingen elk jaar daalt. De inkomsten uit de lage-emissiezone worden geïnvesteerd in verschillende leefbaarheidsprojecten voor de stad. Dat was dan ook het doel van het project: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. We willen schone lucht, propere lucht in Antwerpen." [naar artikel]
Groen vecht niet langer voor een uitbreiding van de lage-emissiezone. De winst voor de luchtkwaliteit blijkt te klein en de praktische bezwaren te groot. Een miljoenenpakket aan alternatieve maatregelen moet de Gentenaars vooral uit de auto krijgen. Opvallend: in sommige wijken krijgt een tweede wagen straks geen bewonerskaart meer. [naar artikel]
De uitstoot van roet en fijn stof in Antwerpen is in één jaar tijd flink gedaald door de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit een studie die het stadsbestuur heeft besteld. "Maar het gaat hier om technische resultaten, die niet de reële concentraties aantonen." [naar artikel]
“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]
Groen-partijvoorzitter Meyrem Almaci pleit voor een lage emissiezone in heel Vlaanderen. Dat zegt ze in "De ochtend" op Radio 1 en zal ze straks toelichten op de nieuwjaarsreceptie van Groen. Op dit moment zijn er lage emissiezones in steden als Antwerpen en Brussel. "Een beetje zoals middeleeuws stadstaten waar iedereen z'n eigen ding doet", aldus Almaci. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van 2017 waren er in Antwerpen meer dagen dat de toegelaten norm voor fijn stof werd overschreden in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk, want Antwerpen heeft sinds februari een lage-emissiezone (LEZ) die net moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) reageert voorzichtig. [naar artikel]
De eerste zes maanden van de lage-emissiezone (LEZ) hebben de stad al circa 7 miljoen euro aan boetes opgeleverd. En dat had eigenlijk meer [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brusselse Gewest in 2018 gaat de luchtkwaliteit er steeds meer op vooruit. Dat is de conclusie van de monitoring 2020, een onderzoek dat vandaag wordt gepubliceerd door Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van 2017 waren er in Antwerpen meer dagen dat de toegelaten norm voor fijn stof werd overschreden in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk, want Antwerpen heeft sinds februari een lage-emissiezone (LEZ) die net moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) reageert voorzichtig in de krant. [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwalititeit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Mililieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van de lage-emissiezone in Antwerpen zijn er 56.000 boetes uitgeschreven aan mensen die toch met hun vervuilende auto het centrum inreden. Dat komt neer op zo'n 7 miljoen euro, schrijft Het Laatste Nieuws. Maar die cijfers moeten worden gerelativeerd, zegt het stadsbestuur. [naar artikel]
Dit jaar meren in Antwerpen minstens 670 cruiseschepen aan, goed voor meer dan 100.000 passagiers. Uit onderzoek blijkt dat één middelgroot cruiseschip ongeveer evenveel fijn stof uitstoot als een miljoen auto’s. Nochtans voerde Antwerpen vorig jaar een lage emissiezone in om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. De Antwerpse schepen voor toerisme, Koen Kennis [naar artikel]
Opvallende uitspraak van de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in Terzake: in Antwerpen gaat het even goed met de luchtkwaliteit als in Gent, dankzij de lage-emissiezone (LEZ). Zijn de twee echt vergelijkbaar? Het stadsbestuur weigert voorlopig de cijfers bekend te maken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.