Hoe kijken jongeren naar politiek? En voelen ze zich genoeg betrokken bij het beleid? Over deze en andere vragen bogen meer dan 800 Gentse laatstejaars zich een hele dag in de Gentse Vooruit. [naar artikel]
Tweedehandskledij wordt steeds populairder. Vinted, een van de bekendste online platformen voor zulke kledij, heeft vandaag nog eens 250 miljoen euro binnengehaald van investeerders. "Vooral jongeren springen op de kar." Experte Annick Schramme legt uit. [naar artikel]
Tijdens de Krokusvakantie komen 120 jongeren tussen 18 en 25 jaar samen in de Senaat om het "Jeugd Parlement Jeunesse" te vormen. Ze komen uit alle regio's van het land en debatteren net als echte politici over actuele thema's. De slagzin: "De toekomst vormgeven." [naar artikel]
De populaire jongerenreeks "wtFOCK" is na drie seizoenen terug. Het vierde deel heet deze keer wel "wtFOCKdown". De personages bevinden zich in volle coronacrisis en blijven dus ook in hun kot. ""wtFOCK" is sinds het begin real-life en real-time. Een verhaallijn die inspeelt op de actualiteit is een must", vertellen de makers. Zij beseffen dat jongeren een moeilijk te bereiken groep zijn op tv en verwerken de coronamaatregelen in "wtFOCKdown" om de boodschap over te brengen, zonder betuttelend over te komen. [naar artikel]
Spreken is zilver en zwijgen is goud, maar 'King Kara' (27) heeft de kaken lang genoeg op elkaar gehouden. "Ik wil twee doelen bereiken. Eén: de [naar artikel]
Spreken is zilver en zwijgen is goud, maar 'King Kara' (27) heeft de kaken lang genoeg op elkaar gehouden. "Ik wil twee doelen bereiken. Eén: de [naar artikel]
Te vaak worden minderjarigen op publieke chatwebsites benaderd door volwassenen die naaktfoto's vragen of zelfs fysiek willen afspreken. Jongeren surfen soms uit nieuwsgierigheid naar deze platformen om te praten met onbekende mensen. Dat is niet altijd zonder gevaar. Samen met cyberexpert Mathieu Verschraege doet onze redactie de test met een vals profiel van een 15-jarig meisje. [naar artikel]
Jeugdorganisatie WAT WAT en Technopolis lanceren vandaag "Ik ben daar", een campagne die jongeren betrouwbare informatie moet geven over vaccinatie. Dat doet de organisaties omdat er bij de jongeren heel wat desinformatie circuleert over het vaccin. [naar artikel]
De eerstelijnszone Schelde-Leie maakt zich zorgen over de lage vaccinatiegraad bij jongeren. Daarom hebben ze nu kampleiders ingeschakeld, zij moeten de jongeren proberen overtuigen via sociale media. "Ze zijn moeilijk te bereiken via de klassieke kanalen", coördinerend arts Johan Matthijs. [naar artikel]
De traditionele media hebben het moeilijk om jongeren en jongvolwassenen te bereiken. Malik Azzouzi van Vice België legt op de conferentie Media Fast Forward uit hoe zij daar wel in slagen. "We maken content voor millenials, door millenials." [naar artikel]
Volgens Margriet Hermans, zangeres en voormalig presentatrice, heeft VRT bij de recente vernieuwingen bij Radio2 te weinig rekening gehouden met de oudere luisteraars. De focus ligt volgens haar te veel op het bereiken van jongeren. "Niemand vraagt iets aan de senioren. De politiek moet wakker geschud worden, men laat 20 procent van de mensen links liggen", zegt ze in "Terzake". [naar artikel]
Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA) vindt dat Vlaanderen "faalt" als het gaat over het opsluiten van delinquente jongeren. Dat zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. "We zijn straffeloosheid aan het organiseren." Volgens Parys heeft minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) genoeg middelen gekregen om het probleem aan te pakken. "Maar hij zal creatiever moeten zijn." [naar artikel]
In Brussel is de zogenoemde "klimaattrein" vertrokken. Daarmee reizen politici, milieuverenigingen en klimaatactivisten naar de klimaatconferentie in de Schotse stad Glasgow. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, kwam hen uitwuiven. Hij is de jongeren dankbaar voor hun inzet en vraagt om dat te blijven doen. [naar artikel]
Na de rellen van gisterenavond in het centrum van Brussel doet politievakbond VSOA een oproep naar de politiek om extra ploegen in te zetten in de hoofdstad. "Ze moeten carte blanche krijgen om jongeren te controleren en bij de minste baldadigheid voor te leiden", zegt Vincent Houssin van VSOA. [naar artikel]
"We bereiken sommige groepen nog onvoldoende met onze communicatie, zoals de jongeren." Dat heeft professor Marc Van Ranst woensdagavond gezegd in... [naar artikel]
"Wat is het alternatief, ABVV? Is het alternatief dat wij jongeren een nog grotere staatsschuld zullen moeten dragen? Mocht dat het geval zijn, kan ik u één ding zeggen. Wij hebben er genoeg van!" Wannes De Roeck, student en voorzitter van het Liberaal Vlaams Studentenverbond. [naar artikel]
Veel jongeren nemen te vaak onnodige risico’s in het verkeer, door bijvoorbeeld met hoofdtelefoon op te fietsen of op hun gsm bezig te zijn. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "We moeten zien dat we jongeren voldoende bereiken en aanzetten tot veilig gedrag in het verkeer", zegt Werner De Dobbeleer van de VSV. [naar artikel]
Nu er geen les wordt gegeven op school, is het gebruik van digitale platformen en apps voor lessen en taken enorm toegenomen. Dat bevestigt de oprichter van Smartschool, een van de bekendste platformen, Jan Schuer in "De wereld vandaag". "Het gebruik van bepaalde modules is vorige week tot 40 keer meer gestegen." [naar artikel]
De Instagrampagina "Cestmocro" is al enkele jaren de favoriete nieuwsbron van jongeren in Nederland en Vlaanderen. De 936.000 volgers worden dagelijks getrakteerd op laagdrempelige berichten over beroemdheden, wereld- en sportnieuws. De Nederlandse pagina slaagt er zo in een heel divers publiek te bereiken. Toch zijn er vragen bij het kanaal: "We weten niet wie erachter zit en verhalen worden ook niet gecontroleerd waardoor er regelmatig nepnieuws passeert. Daar zouden jongeren zich ook bewust van moeten zijn", zegt VRT NWS-journalist Meryem El Mandoudi. [naar artikel]
Regionale online communities krijgen alsmaar meer leden. Het totaal aantal actieve leden van platformen als Hoplr en Postbuzz verviervoudigde gedurende de laatste twee jaar. De platformen werken samen met verschillende steden en gemeenten om makkelijker hun inwoners te bereiken. Tegelijkertijd willen ze de betrokkenheid tussen buurtbewoners vergroten. [naar artikel]
De coronaberichten in de klassieke media en van de overheid bereiken lang niet iedereen. Onder meer het diverse jongerenpubliek in onze grote steden wordt veel minder geïnformeerd via de klassieke berichtgeving. Sociaal ondernemer Youssef Kobo had daarom het plan om die jongeren te bereiken via influencers, die op hun socialemedia-kanalen heel wat volgers hebben. Maar dat blijkt veel moeilijker dan gedacht. [naar artikel]
Vlaamse jongeren die op het internet viraal gaan met hun eigen mini-onderneming: het kan dankzij videoplatform TikTok. Mariama (17) en Jana (22) baten elk zo'n "small business" uit via de populaire socialemedia-app. "TikTok is mijn etalage en de perfecte marketingtool om snel nieuwe klanten te bereiken", klinkt het. Hoe zijn deze jonge vrouwen begonnen met hun eigen zaakje en hoe zetten ze TikTok daar precies voor in? [naar artikel]
Het schoolinternaat Mariagaard in Wetteren klaagt aan dat er te weinig opvang is voor kinderen uit de bijzondere jeugdzorg. Het internaat kreeg de vraag om jongeren op te vangen. "We willen wel, maar kunnen dat niet" zegt directeur Liesbet Jacobs. "Er zijn niet genoeg slaapplaatsen, ons personeel is daar niet voor opgeleid en we hebben niet voldoende voorkennis over de thuissituaties." [naar artikel]
In Leuven is ophef ontstaan over een "politiek incorrecte fakavond" van studentenkring Eoos. Daarbij werden racistische en homofobe slogans opgehangen, om op "radicale" wijze te weerleggen dat de kring "té politiek correct" zou zijn. Via Facebook heeft Eoos intussen excuses aangeboden. [naar artikel]
Selena Gomez, voormalige kindster, zangeres en producer van de omstreden Netflix-serie, is blij dat de reeks zoveel stof doet opwaaien. "Ik ben overrompeld dat het zo goed loopt als nu." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.