Steeds meer werknemers komen regelmatig met de fiets naar het werk. Logischerwijs stijgt dan ook het percentage werknemers dat van een fietsvergoeding geniet. In 2017 steeg hun aantal tot boven de 15 procent. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer 2017 van hr-dienstverlener Acerta.
Fietsvergoeding levert werknemers jaarlijks gemiddeld 286 euro op(21/12/2020 - Express) Werkgevers kunnen hun werknemers een fietsvergoeding betalen wanneer ze hun tweewieler gebruiken om naar het werk te pendelen. Cijfers van...
The post Fietsvergoeding levert werknemers jaarlijks gemiddeld 286 euro op appeared first on Business AM. [naar artikel]
Werknemers krijgen uiterlijk op 1 mei fietsvergoeding(24/01/2023 - De Tijd) 18:13 Wie voor een privébedrijf werkt, krijgt tegen 1 mei recht op een fietsvergoeding. Volgens het VBO moet de overheid de kosten daarvan wel nog compenseren, anders betekent de fietsvergoeding een loonsve... [naar artikel]
Een op de zeven werknemers krijgt fietsvergoeding(26/10/2022 - De Tijd) 02:00 Almaar meer werknemers gaan met de fiets naar hun werk. Ze krijgen daarvoor samen 170 miljoen euro aan fietsvergoeding. Verkeersveiligheid en afstand blijken de grootste hinderpalen. [naar artikel]
Steeds meer werknemers krijgen fietsvergoeding(17/09/2018 - Het Nieuwsblad) Steeds meer werknemers komen regelmatig met de fiets naar het werk. Logischerwijs stijgt dan ook het percentage werknemers dat van een fietsvergoeding geniet. In 2017 steeg hun aantal tot boven de 15 procent. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer 2017 van hr-dienstverlener Acerta. [naar artikel]
Meer fietsvergoedingen uitgekeerd in 2020, maar voor lagere bedragen(18/08/2022 - Het Laatste Nieuws) Het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk komt en daarvoor een fietsvergoeding ontvangt, is in 2020 opnieuw gestegen. In het aanslagjaar 2021 vulden bijna 600.000 mensen een fietsvergoeding in op hun belastingbrief voor het inkomstenjaar 2020. Er zit wel een knik in het uitgekeerde bedrag. Dat blijkt donderdag uit cijfers van de federale overheidsdienst Financiën. [naar artikel]
Steeds meer werknemers nemen de fiets: één op de zes ontvangt vergoeding(17/09/2018 - Het Belang van Limburg) Steeds meer werknemers komen regelmatig met de fiets naar het werk. Logischerwijs stijgt dan ook het percentage werknemers dat van een fietsvergoeding geniet. In 2017 steeg hun aantal tot boven de 15 procent. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer 2017 van hr-dienstverlener Acerta. [naar artikel]
Een fietsvergoeding? Niet voor iederen(18/09/2017 - VRT NWS) Zijn werkgevers verplicht hun werknemers een fietsvergoeding te betalen als die met de fiets naar het werk komen? Het antwoord blijkt "neen" te zijn, al zijn er wel veel werkgevers die dat doen. En ook niet alle werknemers hebben een fietsvergoeding nodig als motivatie om op de fiets te kruipen. Ontdekte "De Inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
Bijna 800.000 werknemers extra kunnen fietsvergoeding krijgen(20/09/2019 - Metro) Het aantal werknemers in België dat recht heeft op een fietsvergoeding, stijgt binnenkort tot ongeveer 2,8 miljoen. Bijna 800.000 van hen zullen voor het eerst recht hebben op zo’n vergoeding, zo berekende de christelijke vakbond ACV. Dat is een gevolg van de sociale akkoorden in twaalf sectoren.
De invoering van een fietsvergoeding stond als aanbeveling in het interprofessioneel akkoord (IPA) dat vakbonden en werkgevers begin dit jaar sloten.
17 cent per kilometer
In twaalf sectoren werd die aanbeveling gevolgd, aldus het ACV vrijdag. Daardoor krijgen binnenkort 793.000 werknemers voor het eerst een vergoeding als zij met de fiets van en naar het werk rijden. De grootste groep nieuwkomers – zowat 470.000 – zit in het grootste paritair comité van het land: het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden (PC 200). Ook in onder meer de metaalindustrie, de textiel- en de voedingsnijverheid wordt een fietsvergoeding ingevoerd. Van de zowat 2 miljoen werknemers die al langer een fietsvergoeding kunnen krijgen, zien er 360.000 de vergoeding verhogen.
Een fietsvergoeding kan oplopen tot 24 cent per kilometer. Gemiddeld zullen de werknemers met een nieuwe of verhoogde fietsvergoeding 17 cent krijgen per kilometer. De premie helpt om kosten voor bijvoorbeeld een helm of herstellingen te dekken. Het ACV is voorstander van eenzelfde systeem voor iedereen. Maar de invoering van een algemene fietsvergoeding voor alle werknemers in de privésector haalde het bij de voorbije IPA-onderhandelingen niet.
Lees ook : Uber geeft voortaan ook in België “fietspadwaarschuwingen”
Het bericht Bijna 800.000 werknemers extra kunnen fietsvergoeding krijgen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen(17/05/2017 - Het Belang van Limburg) Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-diensverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen. [naar artikel]
Fietsvergoeding in meer sectoren op komst(24/09/2021 - De Tijd) 16:22 De federale regering werkt aan een actieplan om de invoering van een fietsvergoeding voor alle werknemers mogelijk te maken. Dat blijkt uit het eerste fietsactieplan van minister van Mobiliteit George... [naar artikel]
Daarom krijgen vrouwen krijgen vaker fietsvergoeding dan mannen(17/05/2017 - Het Nieuwsblad) Vrouwelijke werknemers krijgen vaker dan hun mannelijke collega’s een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat blijkt woensdag uit cijfers van hr-dienstverlener SD Worx. Vorig jaar ontving 11 procent van de vrouwelijke werknemers in de privésector een fietsvergoeding, tegenover 8,7 procent van de mannen. Volgens SD Worx komt dat omdat vrouwen vaker op minder dan 10 kilometer van hun werk wonen en dus sneller de fiets naar het werk zullen nemen. [naar artikel]
CD&V wil gelijke én hogere fietsvergoeding voor alle werknemers: “We kunnen dit alleen maar toejuichen”(10/10/2018 - Het Nieuwsblad) Werknemers die met de fiets komen, brengen heel wat voordelen met zich mee. Het is goed voor de gezondheid, het milieu en de luchtkwaliteit. Een derde van alle werknemers woont dicht genoeg bij het werk om te fietsen. Maar slechts tien procent daarvan doét het ook. De oplossing? Een fietsvergoeding. “In bedrijven die hun personeel financieel stimuleren, stijgt het aantal fietsers met twintig procent”, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. Daarom moet die vergoeding een récht worden, vindt de partij. [naar artikel]
Vanaf mei hebben alle werknemers in privésector recht op fietsvergoeding(24/01/2023 - Het Nieuwsblad) Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers in de privésector recht op een fietsvergoeding. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben daarover dinsdag een aanvullende cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De regering moet wel nog de toegezegde compensatiemaatregelen goedkeuren, zo niet zal de cao onwettig moeten worden verklaard, merkt werkgeversorganisatie VBO op. [naar artikel]
Vanaf mei hebben alle werknemers in privésector recht op fietsvergoeding(24/01/2023 - Het Belang van Limburg) Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers in de privésector recht op een fietsvergoeding. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben daarover dinsdag een aanvullende cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De regering moet wel nog de toegezegde compensatiemaatregelen goedkeuren, zo niet zal de cao onwettig moeten worden verklaard, merkt werkgeversorganisatie VBO op. [naar artikel]
Fietsvergoeding binnenkort ook mogelijk voor speed pedelec(21/09/2017 - Gazet van Antwerpen) De fietsvergoeding voor werknemers met een speed pedelec, een snelle elektrische fiets, is een grote stap dichterbij gekomen. De Kamercommissie Financiën heeft het wetsontwerp unaniem goedgekeurd. [naar artikel]
CD&V’er Jef Van den Bergh wil veralgemening van fietsvergoeding(10/10/2018 - Metro) CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh pleit voor een veralgemening van de fietsvergoeding. Volgens hem is de fietsvergoeding hét instrument om meer mensen te stimuleren om naar het werk te fietsen. Steeds meer werknemers komen met de fiets naar het werk en daarin is de fietsvergoeding wellicht een belangrijke stimulans. In bedrijven waar een fietsvergoeding wordt ingevoerd, stijgt het aantal fietsers immers met meer dan 20 procent. “Met CD&V willen we dat aantal verder doen stijgen. Niet alleen is fietsen gezond, beter voor het milieu en duurzaam, het houdt ook werknemers uit de file. Ook werknemers die iets verder van hun werk wonen, kunnen dankzij de elektrische fietsen én speed pedelecs op een duurzame en flexibele manier naar hun werk gaan”, aldus Jef Van den Bergh.
Voor de CD&V’er zou de fietsvergoeding veralgemeend moeten worden. “Daarom heeft CD&V een resolutie klaar die aan de sociale partners vraagt een veralgemeende regeling uit te werken”, stelt Van den Bergh.
Daarnaast wil hij ook dat het recht op een fietsvergoeding ook automatisch geldt voor snelle elektrische fietsen of speed pedelecs. Nu worden deze tweewielers soms uitgesloten, zowel bij de overheid als in bedrijven.
Daarnaast vraagt CD&V ook te onderzoeken of het wenselijk is om het fiscaal en van RSZ-bijdragen vrijgestelde bedrag te verhogen. Vandaag is de fietsvergoeding vrijgesteld van belasting en RSZ-bijdragen tot maximaal 0,23 euro per kilometer. Tenslotte is het volgens Jef Van den Bergh aangewezen om naar één bedrag per kilometer voor elke werknemer te evolueren.
bron: Belga
Het bericht CD&V’er Jef Van den Bergh wil veralgemening van fietsvergoeding verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Gebruikers van speed pedelecs, hebben nu ook recht op fietsvergoeding(05/10/2017 - VRT NWS) Werknemers die met een speed pedelecs, of snelle elektrische fiets naar het werk komen, krijgen voortaan ook een fietsvergoeding, net zoals de gewone fietsen. Dat is vandaag in de Kamer beslist. Speed pedelecs kunnen tot 45 kilometer per uur halen. [naar artikel]
Regering onderzoekt fietsvergoeding voor snelste elektronische fietsen(09/11/2016 - De Standaard) De regering onderzoekt hoe werknemers die gaan werken met een speed pedelec - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen - toch een fietsvergoeding kunnen krijgen. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) woensdag in de Kamer aangekondigd op een vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Die drong aan op spoed.
[naar artikel]
Regering onderzoekt fietsvergoeding voor snelste elektronische fietsen(09/11/2016 - Het Belang van Limburg) De regering onderzoekt hoe werknemers die gaan werken met een speed pedelec - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen - toch een fietsvergoeding kunnen krijgen. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) woensdag in de Kamer aangekondigd op een vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Die drong aan op spoed. [naar artikel]
Regering onderzoekt fietsvergoeding voor snelste elektronische fietsen(09/11/2016 - Het Nieuwsblad) De regering onderzoekt hoe werknemers die gaan werken met een speed pedelec - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen - toch een fietsvergoeding kunnen krijgen. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) woensdag in de Kamer aangekondigd op een vraag van Jef Van den Bergh (CD&V). Die drong aan op spoed. [naar artikel]
CD&V'er pleit voor veralgemening van fietsvergoeding(10/10/2018 - De Morgen) CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh pleit voor een veralgemening van de fietsvergoeding. Volgens hem is de fietsvergoeding hét instrument om meer mensen te stimuleren om naar het werk te fietsen. [naar artikel]
Vanaf mei heeft iedereen recht op een fietsvergoeding(24/01/2023 - VRT NWS) Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben een cao over de fietsvergoeding bereikt in de Nationale Arbeidsraad (NAR). Wie naar het werk fietst en vandaag nog geen recht heeft op een fietsvergoeding, krijgt uiterlijk vanaf 1 mei 2023, een vergoeding van 0,27 euro per kilometer. [naar artikel]
Provincie Antwerpen kampioen fietspremies: zij rijden (bijna) elke dag met de fiets naar het werk(25/04/2023 - Gazet van Antwerpen) De afgelopen vijf jaar hebben in België 45% meer werknemers een fietsvergoeding gekregen van hun werkgever. Ruim een vijfde van de werknemers ontvangt nu een premie om met zijn stalen ros naar het werk te rijden. Provincie Antwerpen is koploper in het toekennen van zo’n vergoeding: ruim één op de vier Antwerpse werkgevers geeft een fietsbonus. Wij vroegen aan drie provinciegenoten waarom zij (bijna) elke dag naar het werk fietsen. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Gazet van Antwerpen) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Het Belang van Limburg) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Het Nieuwsblad) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - De Standaard) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
[naar artikel]
Kwart meer fietsvergoedingen in twee jaar tijd(31/08/2019 - Metro) Het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk komt en een fietsvergoeding krijgt, is in twee jaar tijd met een kwart gestegen. Het totale uitgekeerde bedrag steeg zelfs met een derde, omdat de fietsende werknemers ook meer kilometers aflegden. Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard zaterdag. Dit jaar vulden bijna 550.000 mensen de fietsvergoeding in op hun belastingbrief voor het inkomstenjaar 2018, tegenover 432.000 in inkomstenjaar 2016. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. Gemiddeld kregen ze 252 euro bovenop hun loon, terwijl dat in 2016 nog 233 euro was. In totaal fietsten ze 627 miljoen kilometer bij elkaar.
De verklaring van die forse stijging is niet alleen de ergernis over files of het stijgende aantal deelnemende bedrijven, maar ook het succes van de elektrische fiets. En dan vooral van de snellere “speed pedelecs”, die sinds eind 2017 recht geven op een fietsvergoeding. Daardoor stijgt de behapbare afstand voor de werknemers die kiezen voor de fiets.
In werkelijkheid fietst waarschijnlijk een pak meer werknemers naar zijn werk, maar niet alle bedrijven geven recht op een fietsvergoeding. CD&V pleit er daarom voor om het systeem uit te breiden. “Het is duidelijk dat de fietsvergoeding hét instrument is om meer mensen te stimuleren om naar het werk te fietsen”, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg.
bron: Belga
Het bericht Kwart meer fietsvergoedingen in twee jaar tijd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Eén op de zes werknemers krijgt fietsvergoeding(18/09/2023 - Het Nieuwsblad) Het aantal fietsvergoedingen neemt toe, zo blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta. Eén op de zes werknemers krijgt een vergoeding van zijn werkgever om naar het werk te fietsen. Gemiddeld gaat het om zo’n 47 euro per maand. [naar artikel]
Eén op de zes werknemers krijgt fietsvergoeding(18/09/2023 - Het Belang van Limburg) Het aantal fietsvergoedingen neemt toe, zo blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta. Eén op de zes werknemers krijgt een vergoeding van zijn werkgever om naar het werk te fietsen. Gemiddeld gaat het om zo’n 47 euro per maand. [naar artikel]
Fietsvergoeding voor werknemers telt niet alleen voor kortste weg(15/03/2018 - Metro) De fiscaal vrijgestelde fietsvergoedig die werkgevers hun werknemers kunnen geven, geldt niet noodzakelijk alleen voor de kortste weg naar het werk. De fietsvergoeding mag ook gegeven worden voor de veiligste weg naar het werk, ook als die langer is. Dat heeft minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) bevestigd na een vraag van zijn partijgenoot en Kamerlid Peter Dedecker. Personeelsleden die hun woon-werkverplaatsingen geheel of gedeeltelijk met de fiets doen, kunnen van hun werkgever een fietsvergoeding krijgen die tot 0,23 euro per kilometer vrijgesteld is van belastingen. Die vergoeding slaat op de werkelijk afgelegde kilometers voor de verplaatsing van de woonplaats naar het werk, maar toch geven sommige werkgevers hun personeel alleen voor de kortste reisweg zo’n vergoeding. Ze vrezen namelijk dat de vergoeding voor de extra afstand niet fiscaal vrijgesteld zou zijn.
Maar werkgevers kunnen dus de volledige reisweg vergoeden, ook als die langer is. De enige voorwaarde is dat de reisweg dient voor het woon-werkverkeer. Peter Dedecker: “Wie naar het werk fietst, moet in de eerste plaats veilig op zijn of haar bestemming raken. Dat willen we ten volle ondersteunen.”
bron: Belga
Het bericht Fietsvergoeding voor werknemers telt niet alleen voor kortste weg verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Met de fiets naar het werk: wat zijn de voordelen voor werkgever en werknemer?(06/12/2020 - Metro) Met de auto naar het werk gaan is misschien praktisch, maar zorgt ook voor onnodige stress, fileleed en tijdverlies. Dus waarom niet kiezen voor een sportiever, gezonder en ecologischer alternatief, zoals de fiets? Er bestaan vandaag verschillende maatregelen om zowel de werkgever als de werknemer te stimuleren om meer gebruik te maken van de fiets. Laurence Philippe, Legal Expert bij Partena Professional, geeft antwoord op enkele veelvoorkomende vragen.
Is een ‘fietsvergoeding’ verplicht wanneer een werknemer met de fiets naar het werk komt?
Om fietsende werknemers een financieel duwtje in de rug te geven, kan de werkgever hen een fietsvergoeding toekennen. Dat is niet verplicht, tenzij het voorzien is in een sectorale cao, in een ondernemings-cao, in het arbeidsreglement of als het een intern gebruik is in de onderneming.
Een fietsvergoeding is niet alleen fiscaal interessant. Ook op het vlak van de sociale zekerheid kan het interessant zijn voor de werkgever. Op de fietsvergoeding moeten namelijk geen RSZ-bijdragen betaald worden, voor zover ze maximum 0,24 euro/km (bedrag voor 2020) bedraagt. Bovendien is ze vrijgesteld van belastingen voor zover ze datzelfde maximum bedrag van 0,24 euro/km niet overschrijdt. Het aantal vergoede kilometers moet overeenstemmen met de werkelijk afgelegde fietsafstand.
Als het om een speed pedelec gaat zijn er sommige sectoren die de werkgever verplichten om een fietsvergoeding toe te kennen.
Kan de fietsvergoeding gecombineerd worden met een abonnement voor het openbaar vervoer?
Sommige werknemers leggen een gedeelte van het woon-werktraject af met het openbaar vervoer en een gedeelte met de fiets. In dat geval is het mogelijk een fietsvergoeding toe te kennen voor de werkelijk afgelegde kilometers met de fiets, naast de tegemoetkoming die de werknemer ontvangt voor het abonnement van het openbaar vervoer.
Er bestaan nog een hele reeks andere maatregelen voor werkgevers en werknemers rond het gebruik van de fiets om naar het werk te gaan. Het is de moeite waard om de opties hiervan te overlopen, want welke werkgever houdt niet van een sportieve, ecologische en gezonde werknemer?
Mag de werknemer fietsen ter beschikking stellen van de werknemers?
Het komt sinds enige tijd steeds vaker voor dat fietsen worden geleasd, of het nu om elektrische of gewone fietsen gaat. Dit soort fietsen zijn niet onderworpen aan sociale bijdragen en vrijgesteld van belasting indien de werknemer deze fiets gebruikt voor zijn woon-werkverkeer. Meer nog, de werkgever mag in dat geval een vergoeding uitkeren van maximum 0,24 euro/km.
Het bericht Met de fiets naar het werk: wat zijn de voordelen voor werkgever en werknemer? verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Aantal fietsvergoedingen het hoogst in provincie Antwerpen(17/09/2018 - Gazet van Antwerpen) Steeds meer werknemers komen regelmatig met de fiets naar het werk. Logischerwijs stijgt dan ook het percentage werknemers dat van een fietsvergoeding geniet. In 2017 steeg hun aantal tot boven de 15 procent. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer 2017 van hr-dienstverlener Acerta. [naar artikel]