Bent u ook zo iemand die apps op de smartphone gebruikt om files te omzeilen? Dan is voorzichtigheid nodig. In steeds meer Vlaamse gemeenten, zoals het Vlaams-Brabantse Kortenberg, gebruiken ze slimme camera’s om sluipverkeer tegen te gaan. Wie er toch rijdt, riskeert een GAS-boete. [naar artikel]
De politie heeft contact opgenomen met navigatiebedrijven als Waze, Coyote en TomTom. Hen wordt gevraagd om in de routebegeleiding van hun apps geen alternatieven aan te bieden die grens- en verkeerscontroles ontwijken. [naar artikel]
De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alchol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack. Door die apps konden chauffeurs tot nu controles ontwijken en dat wil de Franse overheid tegengaan. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of zo'n verbod er in ons land ook kan komen. [naar artikel]
Steeds meer automobilisten gebruiken apps, zoals Waze, om de files te ontwijken. Maar tijdens een drukke ochtendspits, zoals vanochtend in Antwerpen bieden die apps geen uitweg. Want er zijn gewoon te veel auto's tegelijk op de weg en dan kunnen die file-apps ook geen uitweg meer bieden, stelt Stef Willems van verkeersinstituut Vias vast. [naar artikel]
Met 446 kilometer file was de ochtendspits gisteren de op twee na drukste van het jaar. Vroeger zat er op zo’n moment weinig anders op dan te sakkeren achter het stuur. Nu neem je de smartphone en ontvlucht je de file met almaar populairder wordende apps zoals Waze. Met een forse toename aan sluipverkeer tot gevolg [naar artikel]
Wie de populaire navigatieapp Waze gebruikt om files te omzeilen, is onethisch. Die straffe uitspraak deed Tias Guns, professor en computerwetenschapper aan de VUB, vanochtend op Radio 1 in het programma ‘Bij Debecker’. Waze zou veel meer dan andere apps sluipverkeer in de hand werken, met de nodige overlast als logisch gevolg. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dat navigatie-apps zoals Waze niet altijd de snelste weg aanbieden. Als het van de minister afhangt, sturen de apps sluipverkeer niet langer langs landwegels, scholen of door villawijken. Om dat te vermijden, stelt Weyts zijn hoop in Europees overleg met de app-bouwers, dat twee jaar geleden is opgestart. [naar artikel]
Automobilisten die de app Waze als GPS gebruiken, worden voortaan gewaarschuwd voor gevaar als ze een spoorwegovergang naderen. Overwegen staan daardoor op gelijke voet met ongevallen, files, wegenwerken en beschadigd wegdek. Door met Waze samen te werken, hoopt Infrabel het aantal spoorwegongevallen te verminderen. [naar artikel]
We vinden het allemaal wel irritant: de file. De radio opzetten of naar een podcast luisteren verzacht de pijn. Maar elke dag opnieuw in dezelfde file staan: liever niet. Wie creatief is, zoekt naar alternatieve routes om files te omzeilen en wordt daar anno 2018 gretig mee geholpen door apps op de smartphone zoals Waze. Daardoor komen we soms in dorpen terecht, waar ze die toevloed aan nieuw verkeer niet graag zien komen. Weg met het sluipverkeer, klinkt het daar. [naar artikel]
Vanaf 1 november zal de Franse overheid navigatie-apps als Waze en Coyote verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of zo’n verbod er ook in ons land kan komen. [naar artikel]
Door Waze een straat in gestuurd worden waar eigenlijk eenrichtingsverkeer geldt: is het u ook al overkomen? Navigatieapps zoals Waze, Tom Tom en Google Maps blijken niet altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Dat komt omdat de makers van die apps geen toegang hebben tot een volledige databank met alle nieuwe informatie over de wegcode, zo legt VTM NIEUWS uit in bovenstaande reportage. [naar artikel]
Door Waze een straat in gestuurd worden waar eigenlijk eenrichtingsverkeer geldt: is het u ook al overkomen? Navigatieapps zoals Waze, Tom Tom en Google Maps blijken niet altijd op de hoogte van de actuele verkeerssituatie. Dat komt omdat de makers van die apps geen toegang hebben tot een volledige databank met alle nieuwe informatie over de wegcode, zo legt VTM NIEUWS uit in bovenstaande reportage. [naar artikel]
12:30 Er komt een centrale databank voor alle informatie die sensoren in de weginfrastructuur verzamelen. Op termijn moet die databank ook externe apps zoals Waze en Coyote ten goede komen. [naar artikel]
Je moet er maar opkomen: een app ontwikkelen die je vertelt in welke supermarkten het druk is en in welke niet. “Je kan het wat vergelijken met Waze, dat gebruikmaakt van telefoondata aangevuld met informatie van de gebruikers om zo te bepalen waar er files staan en waar niet”, zegt bedenker Bart Muskala. [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias pleit voor een verbod op het melden van snelheidscontroles of andere politiecontroles via apps zoals Waze, Flitsmeister en Coyote. Volgens Vias brengen deze systemen de verkeersveiligheid in gevaar. Gebruikers van dergelijke apps krijgen net meer flitsboetes, zo blijkt uit een studie van Vias. Wat denk jij? Moet het melden van snelheidscontroles of andere politiecontroles via dergelijke systemen verboden worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. [naar artikel]
We kunnen moord en brand schreeuwen over apps als Waze, die chauffeurs helpen om sluipwegen te vinden. Of we kunnen de technologie omarmen en er net files en sluipverkeer mee proberen te vermijden. 'De mogelijkheden zijn groot.' [naar artikel]
De filezwaarte in Antwerpen is met 16 procent gestegen tegenover vorig jaar. Dat schrijft De Tijd. Bedrijven proberen de files te ontwijken via het spoor en het water. Het wegverkeer verhuist naar de nacht. [naar artikel]
België staat in de wereldtop filerijden, maar dat is wel een teken dat de economie goed draait, zo besluiten de fileonderzoekers van Inrix Europa (DM 21/6). Milieu- en transporteconomen reageren fel. 'Dit is een totaal achterhaalde visie. Het is bewezen dat files een economie na een tijd duur komen te staan.' [naar artikel]
Een klein verkeersinfarct, vanmorgen in het centrum van Antwerpen: na een ongeval zocht het verkeer zich een weg doorheen de binnenstad. Geleid door navigatieapps ging het massaal dezelfde weg uit, waarna ook de parallelwegen en vervolgens de kleine straatjes dichtslibden. Houden systemen als Waze, Google Maps en de andere TomToms en Garmins van de weg ons eigenlijk uit de files, of veroorzaken ze net nieuwe? En welk systeem gebruik je nu het best voor welke situatie? Vier experten aan het woord. [naar artikel]
Je bent niet goed bezig als je de navigatie-app Waze gebruikt om files te omzeilen, meent VUB-prof Tias Guns. “Je belandt te vaak op wegen die niet bedoeld zijn voor doorgaand verkeer.” Yeelen Möller is het daar niet mee eens. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.