Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een nieuw noodplan voor verontreinigingspieken. Bij zware luchtvervuiling maakt de hoofdstad het openbaar vervoer gratis. Wordt de hoogste alarmdrempel overschreden, dan mogen enkel nog auto's met minstens drie personen aan boord de stad in, meldt Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft sinds maandag een nieuw noodplan voor verontreinigingspieken. Bij zware luchtvervuiling maakt de hoofdstad het openbaar vervoer gratis. Indien de hoogste alarmdrempel wordt overschreden, dan mogen enkel nog auto’s met minstens drie personen aan boord de hoofdstad nog in, meldt Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
In Brussel is sinds gisteren een nieuw plan rond luchtvervuiling van kracht. Bij te veel vervuiling treden er al snel ingrijpende maatregelen in werking zoals gratis openbaar vervoer. In extreme gevallen is er ook een rijverbod voor personenauto's. [naar artikel]
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft een nieuw noodplan bij vervuilingspieken. De maatregelen variëren van informatie, over gratis openbaar vervoer tot autoverbod. [naar artikel]
Luxemburg zal weldra wellicht het eerste land ter wereld worden waar het openbaar vervoer volledig gratis is. De belangrijkste drijfveer daarvoor is de enorme verkeersknoop die de hoofdstad elke dag moet ondergaan. Het is de eerste van een reeks vooruitstrevende maatregelen van premier Bettel. Openbaar vervoer Het gratis openbaar vervoer komt er naar alle waarschijnlijkheid […] Het bericht Luxemburg kondigt gratis openbaar vervoer aan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Duitse regering denkt er ernstig over na om openbaar vervoer voor pendelaars - al dan niet tijdelijk - gratis te maken in bepaalde steden om er... [naar artikel]
De Duitse regering denkt er ernstig over na om openbaar vervoer voor pendelaars - al dan niet tijdelijk - gratis te maken in bepaalde steden om er de luchtkwaliteit te verbeteren. [naar artikel]
Dit is het derde van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (3): Onderzoekers oneens over het nut ervan appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Lees dit artikel: Magnette (PS) laat gratis openbaar vervoer nog altijd niet los: “Als het in Brussel kan, waarom dan niet in de rest van België?” PS-voorzitter Paul Magnette trekt fors door over zijn zogenaamd ‘ecosocialisme’, waarbij hij bepaald revolutionair klinkt: “Wij politici lijken verlamd, immobiel, veroordeeld tot kleine veranderingen in de marge. Terwijl we net radicale veranderingen moeten mogelijk maken.” Daarbij legt hij zowaar zijn voorstel om het openbaar vervoer gratis te maken, nog eens op tafel. Althans voor jongeren […] Lees dit artikel: Magnette (PS) laat gratis openbaar vervoer nog altijd niet los: “Als het in Brussel kan, waarom dan niet in de rest van België?” [naar artikel]
18:15 De nieuwe Luxemburgse regering is van plan in het eerste kwartaal van 2020 alle openbaar vervoer op het grondgebied gratis te maken. [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen en Brussel is te groot, vindt Europa, voornamelijk door het grote aantal dieselwagens in ons land. [naar artikel]
Op het Open VLD-congres over de liberale klimaatplannen is de invoering van gratis openbaar vervoer voor scholieren en studenten niet goedgekeurd. ‘Het woord gratis is te ideologisch, te beladen’, zei Willem-Frederik Schiltz, een van de congresleiders. Het werd uiteindelijk ‘goedkoper’. [naar artikel]
Dat meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). De 24-uursgemiddelde fijnstofconcentraties waren in de drie gewesten hoger dan de informatiedrempel van 35 µg/m3 (PM2.5). Het gaat om 40 µg/m³ in Vlaanderen, 39 µg/m³ in Brussel en 42 µg/m³ in Wallonië, aldus de Intergewestelijke Cel. In Brussel is vanaf zaterdag de sensibiliserings- en interventiefase van […] The post Slechte luchtkwaliteit in heel België, interventiefase in Brussel met snelheidsbeperking appeared first on Knack. [naar artikel]
Dit is het tweede van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. Deze reeks artikelen kwam tot stand met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (2): Onze overheden en vervoersmaatschappijen houden boot af appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Dit is het eerste van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. Deze reeks artikelen kwam tot stand met de steun van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (1): Luxemburgs Verkeersminister François Bausch appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Mobiliteitsdeskundige Kris Peeters reed mee met het gratis openbaar vervoer in Groothertogdom Luxemburg en zag dat het goed was. Gratis alleen helpt niet, maar gratis én een degelijk, regelmatig en stipt openbaar vervoer wél. Het is geen financiële kwestie, maar gewoon politieke wil. Een idee dat promotie verdient. The post Ik ben openbaar-vervoergebruiker en daar ben ik fier op appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Hoewel er bij het aankopen van tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen vermeld werd dat openbaar vervoer gratis zou zijn, kan de Franse hoofdstad deze belofte niet nakomen. Door budgettaire redenen zal het openbaar vervoer tijdens de wedstrijden niet gratis zijn voor tickethouders. Integendeel, de prijs zal voor sommige toeschouwers zelfs verdubbelen. [naar artikel]
De PS heeft een wetsvoorstel ingediend in de Kamer om alle openbaar vervoer gratis te maken voor wie zich gaat laten vaccineren. In Wallonië vervoert TEC (Waalse tegenhanger van De Lijn) iedereen die naar of van het vaccinatiecentrum reist. In Brussel werkt de MIVB aan een gelijkaardig systeem, maar de maatregel is nog in voorbereiding. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Brussel en andere grote steden is slecht. Dat is te wijten aan de uitstoot van schadelijke stoffen. Elk jaar zijn in de hoofdstad 632 voortijdige overlijdens toegeschreven aan de slechte luchtkwaliteit. [naar artikel]
Jaarlijks nemen er 2,2 miljoen inwoners uit Parijs het openbaar vervoer. Maar als het van burgemeester Anne Hidalgo afhangt zal dat aantal tegen 2020 flink gestegen zijn. De socialistische burgemeester lanceerde deze week het idee om al het openbaar vervoer in Parijs gratis te maken tegen 2020. “Alleen zo kan de luchtkwaliteit verbeterd worden en […] Het bericht Burgemeester van Parijs ijvert voor gratis openbaar vervoer verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit voor een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer in ons land. In een eerste stap wil hij de trein gratis maken voor jongeren en senioren. “Als het in Brussel kan, zie ik geen enkele reden waarom het niet in België zou kunnen”, verklaarde Magnette dinsdag tijdens het openingscollege van de vakgroep Politicologie aan de UGent. [naar artikel]
Reizigers die met de metro op stap gaan in Brussel, krijgen er vanaf dinsdag een extra functionaliteit bij. De MIVB voorziet nu gratis wifi voor iedereen in alle (pre)metrostations in onze hoofdstad. “We willen het openbaar vervoer aanpassen aan de nieuwe levensstijl van onze reizigers”, zo klinkt het bij de MIVB. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit voor een stapsgewijze overgang naar gratis openbaar vervoer in ons land. In een eerste stap wil hij de trein gratis maken voor jongeren en senioren. “Als het in Brussel kan, zie ik geen enkele reden waarom het niet in België zou kunnen”, verklaarde Magnette dinsdag tijdens het openingscollege van de vakgroep Politicologie aan de UGent. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.