Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

04 August 2020
01:42 uur

Crevits: "Oneens met De Wever dat coalitie in Antwerpen impact gaat hebben Vlaams en federaal" 

VRT NWS

12/10/2018 - 21:58

"Vertel me niet dat de coalitie in Antwerpen, als dat niet helemaal naar de zin is van meneer De Wever, impact zou hebben op Vlaanderen en federaal", zegt minister Hilde Crevits (CD&V) vanavond in "De afspraak op vrijdag". Crevits is het duidelijk oneens met de uitspraak van Antwerps burgemeester dat het beleid "minder smooth" zal gaan als de huidige coalitie in Antwerpen niet wordt verdergezet. 


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. De Wever: "Antwerpen is politieke hoofdstad van Vlaanderen, shift in bestuur kan Vlaams en federaal gevolgen hebben" (10/10/2018 - VRT NWS)
    Komende zondag wordt met argusogen gekeken naar de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Antwerpen. Kan burgemeester Bart De Wever (N-VA) zijn huidige meerderheid met CD&V en Open VLD vasthouden? "Een shift in het Antwerpse bestuur zal ook Vlaams en federaal misschien wel gevolgen hebben", beseft De Wever. Zijn uitdager van Groen Wouter Van Besien wil daarentegen "een muur zetten" tussen Antwerpen en de nationale politiek. 
    [naar artikel]
  2. De Wever over coalitie met Groen: "Ook als kaarten ongelofelijk moeilijk liggen, moeten we ze oprapen" (04/10/2018 - VRT NWS)
    De Antwerpse burgemeester Bart De Wever zegt niet per definitie "neen" tegen een coalitie met Groen in Antwerpen. Dat heeft hij gezegd in ons verkiezingsprogramma "Iedereen kiest". De Wever reageerde ook op een slechte peiling voor de N-VA.
    [naar artikel]
  3. De Wever (N-VA) reikt de hand naar Groen: "Coalitie in Antwerpen verderzetten is niet evident" (15/10/2018 - VRT NWS)
    Als de huidige coalitie in Antwerpen verdergaat, wordt dat een krappe meerderheid met maar één zetel op overschot. "De centrumrechtse coalitie heeft krappe meerderheid. Dat is niet evident", zegt De Wever in "De ochtend". De Wever reikt de hand naar Groen voor een alternatieve coalitie: "Als er een hand wordt uitgestoken, moet je bereid zijn om uit de loopgravensfeer te treden."
    [naar artikel]
  4. LIVE: "De zevende dag" met het "kanseliersdebat" tussen Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) (05/05/2019 - VRT NWS)
    In "De zevende dag" gaan Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) met elkaar in debat. Allebei zijn ze voor hun partij kandidaat om de nieuwe Vlaams minister-president te worden. Volg alles rechtstreeks via bovenstaande livestream.
    [naar artikel]
  5. Van Grieken daagt De Wever uit: "Gaat u als N-VA-fractie de Catalaanse onafhankelijkheid erkennen?" (03/10/2017 - VRT NWS)
    In Antwerpen hebben alle Vlaamse partijvoorzitters de degens gekruist tijdens het studentendebat van het Liberaal Vlaams Studentenverbond Antwerpen. Het Catalaanse onafhankelijkheidsreferendum zorgde voor een vurig momentje tussen Vlaams Belangvoorzitter Tom Van Grieken en Bart De Wever van N-VA. 
    [naar artikel]
  6. Crevits en De Backer clashen met De Wever (01/09/2018 - De Tijd)
    17:11 De kieskoorts zet druk op de coalitie in Antwerpen en op Vlaams niveau.
    [naar artikel]
  7. SP.A in Antwerpen niet op de hoogte van plannen De Wever: "Blij dat er keuze komt tussen Antwerpen en Brussel" (14/01/2019 - VRT NWS)
    SP.A in Antwerpen was niet op de hoogte dat burgemeester Bart De Wever (N-VA) zich kandidaat zou stellen om Vlaams minister-president te worden na de verkiezingen in mei. "Ik had geen flauw idee, en dat zijn mijn zaken niet", zegt Antwerps SP.A-kopvrouw Jinnih Beels. "Waar wij afspraken over hebben gemaakt is of hij gaat kiezen voor Antwerpen of Brussel. We zijn heel blij dat we na mei '19 daar ook het antwoord op zullen kennen." Lokaal Groen-kopman Wouter Van Besien vindt dat De Wever beter meteen ontslag neemt als burgemeester. 
    [naar artikel]
  8. De Wever lovend over Groen: "Ze hebben thema's die sterk leven bij stedelijke bevolking en waar ik niet tegen ben" (15/10/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Bart De Wever (N-VA) is bereid om met alle partijen aan tafel te zitten om een coalitie te vormen in Antwerpen. "Ik doe geen enkele deur dicht op...
    [naar artikel]
  9. Samen besturen met de N-VA? Groen-voorzitter Almaci: "Dat is uitgesloten" (21/04/2018 - VRT NWS)
    Oppositiepartij Groen wil in Antwerpen geen coalitie vormen met de N-VA van burgemeester Bart De Wever. En ook op Vlaams en federaal niveau lijkt de kans op een samenwerking bijzonder klein. Dat heeft voorzitter Meyrem Almaci verklaard bij de start van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen.
    [naar artikel]
  10. Politicoloog Carl Devos over "kanseliers­debat": "Hoffelijke eensgezindheid tussen De Wever en Crevits" (05/05/2019 - VRT NWS)
    "Vlot en vriendelijk", zo omschrijft politicoloog Carl Devos het debat tussen de kandidaten-minister-president Hilde Crevits (CD&V) en Bart De Wever (N-VA) in "De zevende dag". Devos begrijpt wel waarom Crevits zo door haar partij naar voren wordt geschoven, maar, zo zegt hij: "De kans dat Bart De Wever geen minister-president wordt, is heel klein". 
    [naar artikel]
  11. De Wever is kandidaat om Vlaams minister-president te worden, Jambon kandidaat-premier, Bourgeois gaat Europees (14/01/2019 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever zal de Vlaamse lijst in Antwerpen trekken. Hij is daarmee "nadrukkelijk" kandidaat om Vlaams minister-president te worden "als de kiezer het wil". Dat meldt De Wever tijdens een persconferentie. Jan Jambon is als lijsttrekker voor de Kamer in Antwerpen dan weer "nadrukkelijk" kandidaat om premier te worden. Geert Bourgeois maakt overstap naar het Europees niveau, en zal de Europese lijst trekken. Zo wil N-VA een antwoord bieden op de "reconquista" die de PS dit weekend aankondigde. 
    [naar artikel]
  12. Francken: "Hebben we een meerderheid met Vlaams Belang, zan zullen we dat beoordelen" (25/11/2016 - De Redactie)
    Theo Francken (N-VA) sluit in "De afspraak op vrijdag" niet uit dat zijn partij ooit op stedelijk niveau een coalitie zou vormen met Vlaams Belang. Of dat in Antwerpen zou kunnen? "Niet met Dewinter."
    [naar artikel]
  13. Hilde Crevits: "De Wevers uitspraken zijn een slag in het gezicht van 160.000 leerkrachten" (04/09/2018 - De Morgen)
    "Ik zou graag de minister van Onderwijs hebben." Voorzitter Bart De Wever zette bij de VRT opnieuw de ambities van de N-VA kracht bij en richtte zijn pijlen op Hilde Crevits (CD&V). Zij reageert laconiek. "De N-VA bepaalt mijn toekomst niet."
    [naar artikel]
  14. De Wever kan verder met huidige coalitie in Antwerpen: "Morgen met álle partijen praten" (14/10/2018 - Het Laatste Nieuws)
    In Antwerpen zijn alle stemmen geteld: de huidige coalitie verliest twee zetels, maar behoudt zeer nipt haar meerderheid met 28 op 55 zetels. "Ik...
    [naar artikel]
  15. Crevits gaat in tegen De Wever: "Leefloon is er om kwetsbaren te steunen, niet om ze te straffen" (09/05/2018 - VRT NWS)
    Minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft uitgehaald naar N-VA-voorzitter Bart De Wever tijdens haar Rerum Novarumtoespraak in Gent. Ze is er niet over te spreken dat De Wever het leefloon wil verminderen voor ouders die hun kinderen niet naar de kleuterklas sturen. 
    [naar artikel]
  16. Opvallend: eerste vertrouwensbreuk in Antwerpse coalitie is al een feit, jarige De Wever (N-VA) krijgt toch cadeau (21/12/2018 - VRT NWS)
    Op het einde van de voorstelling van de Antwerpse coalitie kreeg de jarige burgemeester Bart De Wever (N-VA) een cadeau van Philippe De Backer (Open VLD). "Dat is een eerste vertrouwensbreuk. Ik had gevraagd om dat niet te doen", was de reactie van een lachende De Wever. Het cadeau is een kookboek. "Passend bij deze bourgondische coalitie", vindt De Backer. Maar De Wever kaatste terug: "Het feit dat hij mij een kookboek geeft, wil zeggen dat er aan de kennis van elkaar nog gewerkt kan worden."
    [naar artikel]
  17. "Minister Crevits lijkt te worden afgeserveerd door de N-VA" (03/09/2018 - VRT NWS)
    Ook Wetstraatjournalist Marc Van de Looverbosch volgde het interview met N-VA-voorzitter Bart De Wever in "De ochtend" en heeft het voor ons geanalyseerd: "Dit weekend liet Crevits verstaan dat ze heel graag zou voortdoen. Nee dus, als het van de N-VA afhangt."
    [naar artikel]
  18. Crevits: "Ik zou woorden van De Wever nooit gebruiken" (26/05/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Kandidaat-minister-president Hilde Crevits (CD&V) hoopt dat N-VA-voorzitter Bart De Wever na vanavond zijn toon zal milderen en dat er met hem...
    [naar artikel]
  19. De Wever over coalitievoorstel Forza Ninove: "Wij besturen niet met extremisten, maar situatie in Ninove is bijzonder" (15/10/2018 - De Morgen)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever wil de situatie in Ninove, waar Vlaams Belang-kopstuk Guy D'haeseleer met Forza Ninove een coalitie wil vormen met de lokale Vlaams-nationalisten, "intern bekijken". Dat zei hij in De Ochtend op Radio 1. "Ik zeg zeker geen ja, maar als iemand 40 procent van de stemmen haalt, dan is dat wel een heel sterk democratisch mandaat."
    [naar artikel]
  20. Bart De Wever (N-VA): 'Groen, dat is een prulpartij' (23/05/2019 - Knack)
    Dat zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever in het VTM-programma 'Jambers in de Politiek'. De Wever beschuldigt links ook van "hypocrisie" over het succes van Vlaams Belang in de peilingen. "Bij elke rechtse stem die naar het Vlaams Belang gaat, is het feest bij links', aldus De Wever.
    [naar artikel]
  21. Crevits: "Scholen moéten het over seks en relaties hebben." (05/10/2017 - VRT NWS)
    "Het is goed dat er een kinderprogramma komt over seksualiteit en relaties", zo zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op Radio 1, "maar ook scholen hebben de expliciete opdracht om het hierover te hebben".  Ze vindt ook dat de nieuwe eindtermen wat haar betreft daar gerust duidelijker over mogen zijn, want nu zouden sommige scholen hun verantwoordelijkheid kunnen ontlopen.  
    [naar artikel]
  22. Wouter Van Besien slaat uitgestoken hand van ongenaakbare De Wever af: "Geen coalitie met N-VA"' (15/10/2018 - Gazet van Antwerpen)
    De teerlingen zijn geworpen, de uitslagen zijn bekend. N-VA verliest in Antwerpen amper enkele procenten ten opzichte van de monsterscore van 2012. Bovendien behoudt de huidige coalitie nipt een meerderheid om Antwerpen verder te besturen. De andere winnaar is Groen dat met 18 procent de tweede partij wordt in Antwerpen. Herbeleef de bewogen verkiezingsdag in Antwerpen.
    [naar artikel]
  23. ‘Majeur probleem van nationale orde’ als N-VA met Vlaams Belang bestuurt (11/06/2019 - De Morgen)
    Indien N-VA-voorzitter Bart De Wever met Vlaams Belang gaat besturen, dan ontstaat er "een majeur politiek probleem van nationale orde". Dat zei Antwerps schepen Tom Meeuws (sp.a), die deel uitmaakt van een coalitie met De Wever als burgemeester, in ‘Terzake’ op Canvas. Meeuws gelooft echter niet in zo'n akkoord tussen N-VA en Vlaams Belang.
    [naar artikel]
  24. Crevits wil "polemiek beëindigen": Commissie moet oordelen of deelname scholen aan klimaatactie al dan niet politiek is (14/03/2019 - VRT NWS)
    Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft de commissie Zorgvuldig Bestuur Onderwijs ingeschakeld om te bekijken of scholen mogen deelnemen aan klimaatmarsen. Dat heeft ze aangekondigd in "Het Journaal". Eerder vandaag hekelde N-VA-voorzitter Bart De Wever het feit dat sommige scholen zullen meedoen aan een klimaatmars als verplichte buitenschoolse activiteit. Volgens De Wever doen de scholen daarmee aan politiek.
    [naar artikel]
  25. Mobiliteit en schone lucht: hefboom voor coalitie N-VA-Groen in Antwerpen? (05/10/2018 - VRT NWS)
    Hilde Crevits (CD&V), Bart De Wever (N-VA), Meyrem Almaci (Groen) en Marino Keulen (Open VLD) hadden het vanvond in "Terzake" over mobiliteit. Er kwam een waslijst aan ideeën, met telkens de bedenking erbij dat het vaak lang duurt om iets in beweging te krijgen. Veel eensgezindheid blijkbaar, maar alles raakte klem in een discussie over een mogelijke coalitievorming in Antwerpen.
    [naar artikel]
  26. Bart De Wever: "Nooit koos Vlaanderen zo Vlaams-nationaal, N-VA heeft cordon tegen Vlaams Belang nooit onderschreven"   (26/05/2019 - VRT NWS)
    N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft toegegeven dat zijn partij "klaar en duidelijk" heeft verloren bij de verkiezingen. "Maar we blijven wel de grootste." De grote winnaar is Vlaams Belang. "En daar kan je niet zomaar omheen", verklaart De Wever, die enigszins een opening laat voor bestuur met Vlaams Belang.
    [naar artikel]
  27. De Wever laat link met federale formatie los, Di Rupo: "Zweedse coalitie federaal niet depanneren” (12/08/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vlaams informateur Bart De Wever heeft de link met de federale formatie losgelaten. Dat heeft hij vandaag gezegd tijdens het partijbureau van N-VA,...
    [naar artikel]
  28. VRM 'waarschuwt' VRT voor 'partijdigheid' in item 'De Afspraak' over selfies met Dewinter (16/09/2016 - Knack)
    De VRT is niet onpartijdig geweest in een item van het Canvas- programmma 'De Afspraak' over een jonge moslimvrouw die selfies nam met Vlaams Belang tijdens een protestactie voor de Muslim Expo in Antwerpen. Dat oordeelde de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) na een klacht van Vlaams Belang-Kamerlid Jan Penris. De VRM heeft de VRT "gewaarschuwd". De Openbare Omroep is het "in alle beleefheid oneens" met het oordeel, maar gaat de uitspraak niet betwisten.
    [naar artikel]
  29. Waarom "marrakech-coalitie" en geen "newyork-coalitie"? (10/12/2018 - VRT NWS)
    Sinds vorige zaterdag zijn we een woord rijker: de "marrakech-coalitie", met dank aan N-VA-voorzitter Bart De Wever. Volgens docent crisiscommunicatie Baldwin Van Gorp is men zich bij de N-VA erg bewust van de kracht van taal en worden dergelijke termen meestal gelanceerd in de hoop dat journalisten ze gaan overnemen. Altijd handig in tijden van verkiezingen.
    [naar artikel]
  30. Alle ogen op Elio: hoe reageert Di Rupo met z'n eigen Waalse nota op de Vlaamse van De Wever? (15/08/2019 - VRT NWS)
    Franstalig België kijkt met hoge verwachtingen naar de "synthesenota" die Elio Di Rupo (PS) straks presenteert. In Vlaanderen is de coalitie gevormd. Met z'n startnota gooide Bart De Wever (N-VA) een erg Vlaamse, centrumrechtse visie op tafel. Is Di Rupo als "leider van de Franstalige gemeenschap" in staat om een stevig antwoord te formuleren? En tot wat leidt dat dan federaal?
    [naar artikel]
  31. Bart De Wever stelt bestuursakkoord met SP.A en Open VLD voor: "De grote verbinding" (21/12/2018 - VRT NWS)
    In Antwerpen hebben de N-VA, SP.A en Open VLD twee maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober hun ontwerp van bestuursakkoord voorgesteld, onder de titel "De grote verbinding". De ambitie is om van Antwerpen "de meest leefbare stad" te maken en om "wijkgericht" te werken, aldus burgemeester Bart De Wever (N-VA). 
    [naar artikel]
  32. N-VA start onderhandelingen met SP.A en Open VLD in Antwerpen (19/11/2018 - VRT NWS)
    In Antwerpen start de N-VA van burgemeester Bart De Wever "formele onderhandelingen" met SP.A en Open VLD over de vorming van een nieuwe coalitie. Dat heeft het kabinet van De Wever bekendgemaakt.
    [naar artikel]
  33. Wetstraatjournalist Van de Looverbosch: "Oude vijanden worden nieuwe bondgenoten in Antwerpen" (20/12/2018 - VRT NWS)
    Drie maanden na de gemeenteraadsverkiezingen is het akkoord over een nieuwe coalitie in Antwerpen bijna rond. De N-VA gaat in zee met Open VLD en de ooit door burgemeester Bart De Wever vermaledijde SP.A. Maar het kan verkeren: oude vijanden worden nieuwe bondgenoten, zegt Marc Van de Looverbosch in "Terzake".
    [naar artikel]
  34. Vincent Van Quickenborne (Open VLD): "Bourgondische coalitie is beste van rechts en links gecombineerd" (01/08/2019 - VRT NWS)
    De Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) is voorstander van een Bourgondische coalitie op Vlaams niveau. Dat zei hij in "De ochtend" op Radio 1. Zo'n coalitie is er één tussen Open VLD, N-VA en SP.A. "Die coalitie bestaat al in Kortrijk sinds 2013, ze werkt goed en biedt opportuniteiten", aldus Van Quickenborne.
    [naar artikel]
  35. Rutten: "Extreemrechts en -links zijn spiegelbeelden", De Wever: "Cordon absoluut doorbroken" (10/11/2018 - VRT NWS)
    "Extreemrechts en extreemlinks zijn spiegelbeelden. Hun principes halen de liberale democratie onderuit. Daarom werken we er nooit mee samen." Zo reageert Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten nadat bekendraakte dat PVDA in Zelzate mee gaat besturen. N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt de coalitie "een slechte zaak". "De hypocrisie mag stoppen. Dit is absoluut het doorbreken van het cordon sanitaire", zegt hij aan VTM Nieuws.
    [naar artikel]
  36. De Wever: "Stem voor Vlaams Belang vergroot kans op rood-groene burgemeester" (28/09/2018 - De Morgen)
    Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) ziet een mogelijke groei van het Vlaams Belang als een bedreiging voor zijn burgemeesterschap. "Een stem voor het Vlaams Belang vergroot de kans op een rood-groene burgemeester met PVDA in de coalitie", zo reageert hij op een peiling in Het Nieuwsblad.
    [naar artikel]
  37. Wouter Van Besien en Tom Meeuws: 'De Wever II lijkt nogal erg op De Wever I' (05/02/2020 - Knack)
    Wouter Van Besien (Groen) en Tom Meeuws (SP.A) kunnen het nog altijd goed met elkaar vinden. Maar ze zijn het over zo goed als alles wat er in Antwerpen gebeurt oneens. Samen kijken ze terug op het eerste jaar van de Bourgondische coalitie (N-VA, SP.A en Open VLD) onder leiding van burgemeester Bart De Wever. 'Ik heb het gevoel dat wij in een ander universum leven.'
    [naar artikel]
  38. "Bocht De Wever zal als boemerang in gezicht N-VA terechtkomen" (15/09/2016 - De Redactie)
    Bart De Valck, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, kan niet lachen met de uitspraken van de N-VA-voorzitter. Die zei dat hij na de verkiezingen federaal in deze coalitie wil voortbesturen.
    [naar artikel]
  39. Wil of kan N-VA niet besturen met VB? Politicoloog Maddens: "Samen regeren is realistisch als ze meerderheid halen"  (13/08/2019 - VRT NWS)
    "Een coalitie met Vlaams Belang is een realistisch perspectief voor N-VA" als de twee partijen in 2024 een meerderheid halen in het Vlaams Parlement. Dat zegt politicoloog Bart Maddens (KUL) in "De ochtend". Volgens Maddens zijn de "ideologische verschillen", de Chinese muur waar N-VA-voorzitter Bart De Wever over spreekt, nu voor het eerst te overbruggen.
    [naar artikel]
  40. Minderhedenforum na uitspraken Crevits: "Heeft Vlaanderen dan de slechte migranten gekregen?" (06/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het Minderhedenforum reageert "geschrokken" op de oproep van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) naar allochtone ouders om zich
    [naar artikel]
  41. Dewinter (Vlaams Belang) zet druk op De Wever (N-VA): "Wij kunnen zijn beste bondgenoot zijn of vanuit oppositie zijn ergste nachtmerrie" (02/08/2019 - VRT NWS)
    Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter voert de druk op Vlaams formateur Bart De Wever (N-VA) verder op. Dewinter vindt dat er een Vlaamse regering moet komen met Vlaams Belang en N-VA en dat De Wever dat duidelijk moet maken aan de andere partijen. Als De Wever Vlaams Belang toch zou loslaten, "dan worden wij zijn grootste vijand", aldus Dewinter.
    [naar artikel]
  42. CD&V-voorzitter Beke na overleg met De Wever: "Zou logisch zijn dat N-VA mee in federale regering zit"  (29/05/2019 - VRT NWS)
    "Het zou logisch zijn dat N-VA mee in een federale coalitie zit. Maar dan moet N-VA zelf ook haar verantwoordelijkheid opnemen". Dat heeft CD&V-voorzitter Wouter Beke gezegd na afloop van zijn gesprek met Vlaams formateur Bart De Wever (N-VA).
    [naar artikel]
  43. De Wever laat Vlaamse coalitie sudderen (03/08/2019 - De Tijd)
    01:10 Vlaams formateur Bart De Wever puzzelt nog aan zijn nieuwe coalitie. De grootste vraag lijkt of een coalitie met Open VLD en de sp.a met een krappe meerderheid stabiel genoeg is.
    [naar artikel]
  44. Bart De Wever: "Wat me zorgen baart zijn die extreme veto's die vlak voor de verkiezingen worden uitgesproken" (07/10/2018 - VRT NWS)
    In het Eén-programma "De zevende dag" zijn burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Peter Mertens (PVDA) in debat gegaan over Antwerpen. De Wever viel daarbij opnieuw Kris Peeters (CD&V) aan en de socialisten. Ook Groen kreeg het te verduren. "Wat me zorgen baart zijn die extreme veto's die vlak vóór de verkiezingen worden uitgesproken. (...) Wouter Van Besien heeft al heel veel mensen uitgesloten. Wij zouden het liefst de huidige coalitie voortzetten.", stelt De Wever.  
    [naar artikel]
  45. Zweedse coalitie-bis staat in de steigers (10/08/2019 - De Tijd)
    01:03 Het ziet ernaar uit dat Vlaams formateur Bart De Wever dan toch gaat voor een heruitgave van een Zweedse coalitie. De bedoeling is dat volgende week bekend te maken. De Wever doorkruist daarmee wel de...
    [naar artikel]
  46. Wie wordt minister-president? "Alleen CD&V'er als rood en groen in Vlaamse regering zitten, maar dan zonder N-VA" (05/05/2019 - VRT NWS)
    Wie volgt Geert Bourgeois (N-VA) op als Vlaams minister-president? Alleen de N-VA en CD&V hebben met Bart De Wever en Hilde Crevits een kandidaat naar voren geschoven. Beiden kruisen de degens in "De zevende dag". Dat verloopt hoffelijk, maar wat schuilt achter zoveel hoffelijkheid? 
    [naar artikel]
  47. De Wever (N-VA) open over "afspraken" met CD&V en Open VLD: "Heb beloofd om hen federaal nooit te laten vallen"  (15/12/2019 - VRT NWS)
    Bij de vorming van de Vlaamse regering met zijn er "afspraken gemaakt" met CD&V en Open VLD over het federale niveau, zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever in "De zevende dag: "Ik heb hen gezegd dat als we federaal zouden onderhandelen, ik hen nooit zou laten vallen". Als N-VA zou meebesturen in een federale regering, wil de partij dus dat CD&V en Open VLD allebei meebesturen.
    [naar artikel]
  48. Dewinter (Vlaams Belang): "Ook zonder schepenen willen we gedoogsteun geven aan N-VA in de gemeenteraad" (12/10/2018 - VRT NWS)
    Deelnemen aan het bestuur is geen vereiste voor het Vlaams Belang in Antwerpen. De rechtse partij wil ook "zonder schepenen, zonder deel te nemen aan coalitiegesprekken" de N-VA in de gemeenteraad steunen. De N-VA sluit een coalitie met Vlaams Belang steevast uit, maar met gedoogsteun van de partij zou er geen brede meerderheid in de gemeenteraad nodig zijn. "De enige voorwaarde", zegt Filip Dewinter in "Terzake", "is een immigratiestop". 
    [naar artikel]
  49. Vlaams Belang klampt zich vast aan De Wever (01/08/2019 - De Tijd)
    20:23 Het is nog altijd geen uitgemaakte zaak voor welke Vlaamse coalitie Vlaams formateur Bart De Wever (N-VA) gaat.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.