“Snelheidscontrole op snelle elektrische fietsen nodig”, maar dat is niet zo eenvoudig(18/10/2018 - Het Nieuwsblad) Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) wil dat er snelheidscontroles mogelijk worden op speed pedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen. Maar volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bestaat daarvoor vandaag geen bruikbare meetapparatuur, in België noch in het buitenland. “Over de landsgrenzen heen wordt gezocht naar een oplossing voor dit fenomeen”, aldus de minister. [naar artikel]
“Snelheidscontrole elektrische fietsen nodig”, maar bruikbare meetapparatuur ontbreekt(18/10/2018 - De Morgen) Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) wil dat er snelheidscontroles komen op speed pedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bestaat daar vandaag echter geen bruikbare meetapparatuur voor. Niet in België, niet in het buitenland. “Over de landsgrenzen heen wordt gezocht naar een oplossing”, aldus de minister. [naar artikel]
Dan toch geen motorverzekering voor snelle elektrische fietsen(19/01/2017 - Het Nieuwsblad) Wie een snelle e-bike heeft zal geen motorverzekering moeten nemen. Dat heeft minister van Economie Kris Peeters (CD&V) gezegd in het parlement. De speed pedelecs of snelle elektrische fietsen moeten sinds vorig jaar ingeschreven worden. Maar over een verplichte verzekering bestond nog veel onduidelijkheid. [naar artikel]
Ook fietsvergoeding voor snelle e-bikes(18/05/2017 - Het Laatste Nieuws) Snelle elektrische fietsen worden fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de federale ministerraad beslist. Daardoor breidt de [naar artikel]
Minister van Mobiliteit wil elektrische fietsen fiscaal aftrekbaar maken(20/09/2016 - Het Belang van Limburg) Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot 45km/uur gaan, in de toekomst fiscaal aftrekbaar worden gemaakt. “De elektrische fiets is een ideaal alternatief voor korte en middellange afstanden”, aldus Bellot dinsdag. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit wil elektrische fietsen fiscaal aftrekbaar maken(20/09/2016 - Gazet van Antwerpen) Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot 45km/uur gaan, in de toekomst fiscaal aftrekbaar worden gemaakt. “De elektrische fiets is een ideaal alternatief voor korte en middellange afstanden”, aldus Bellot dinsdag. [naar artikel]
Voortaan boetes voor snelle elektrische fietsen in Antwerpse parken(03/10/2018 - Gazet van Antwerpen) Snelle, elektrische fietsen zijn niet toegelaten in de verschillende parken in Antwerpen. De buurt rond Park Spoor Noord klaagde over gevaarlijke situaties met zulke fietsen. Nu krijgen fietsers een waarschuwing van de politie maar vanaf volgende week is het menens en vliegen ze op de bon. Dat kregen enkele fietsers deze week te horen van de politie. [naar artikel]
Snelle elektrische fiets krijgt nu dezelfde belastingvoordelen als gewone fiets(18/05/2017 - Het Nieuwsblad) Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs. [naar artikel]
Snelle elektrische fiets fiscaal gelijkgesteld met gewone fiets(18/05/2017 - Het Belang van Limburg) Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs. [naar artikel]
Elektrische fiets straks fiscaal aftrekbaar?(20/09/2016 - Het Nieuwsblad) Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot 45 km per uur gaan, in de toekomst fiscaal aftrekbaar worden gemaakt. “De elektrische fiets is een ideaal alternatief voor korte en middellange afstanden”, aldus Bellot dinsdag. [naar artikel]
Nieuwe regels voor snelle elektrische fietsen vanaf 1 oktober(13/09/2016 - Het Belang van Limburg) Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - De Standaard) Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u. rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben.
[naar artikel]
Rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Het Nieuwsblad) Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Nieuwe regels voor snelle elektrische fietsen vanaf 1 oktober(13/09/2016 - Gazet van Antwerpen) Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Boechout weert speed pedelecs van fietspaden(29/06/2017 - Gazet van Antwerpen) De gemeente Boechout gaat snelle elektrische fietsen weren op fietspaden van straten waar er maximaal 50 per uur gereden mag worden. Er was deze week nog heel wat discussie over de zogenaamde Speed pedelecs, de snelle elektrische fietsen. Onder meer de Fietsersbond vindt dat de fietspaden in ons land er niet op voorzien zijn, omdat ze gewoon te smal zijn. En dat leidt tot gevaarlijke situaties, als iemand met zo'n snelle fiets een gewone fietser wil voorbijsteken, vandaar de maatregel in Boechout. [naar artikel]
Antwerpse files doen verkoop snelle elektrische fietsen pieken(28/08/2018 - Het Nieuwsblad) De speedpedelec, de snelle elektrische fiets die tot 45 km per uur gaat, blijft zijn enorme opmars voortzetten. Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijken er de eerste helft van 2018 bijna 3.300 nieuwe exemplaren ingeschreven. Opmerkelijk: de speedpedelec is een haast volledig Vlaams fenomeen. Van die 3.300 nieuwe snelle fietsen zijn er amper 28 in Brussel en 55 in Wallonië in gebruik genomen. Vooral Antwerpenaren en Oost-Vlamingen zijn fan van de speedpedelec, wat te maken zou hebben met de vele files in en rond Antwerpen. [naar artikel]
Vlaanderen keurt nog snel de snelle fietsen(29/10/2018 - De Standaard) Vlaanderen gaat op de valreep zelf een aantal snelle elektrische fietsen, of speed pedelecs, keuren ter homologatie. Dat werd dringend, want in december weigert de federale Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) nog langer niet-gehomologeerde exemplaren in te schrijven. [naar artikel]
Vlaanderen keurt nog snel de snelle fietsen(29/10/2018 - De Standaard) Vlaanderen gaat op de valreep zelf een aantal snelle elektrische fietsen, of speed pedelecs, keuren ter homologatie. Dat werd dringend, want in december weigert de federale Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) nog langer niet-gehomologeerde exemplaren in te schrijven. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Gazet van Antwerpen) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Het Nieuwsblad) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - De Standaard) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel.
[naar artikel]
CD&V wil ook fietsvergoeding voor snelle elektrische fietsen(13/09/2016 - Het Belang van Limburg) Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor ‘speed pedelecs’, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor dat vervoersmiddel. [naar artikel]
Snelle elektrische fiets mag op jaagpad(04/06/2017 - Het Laatste Nieuws) De jaagpaden in Vlaanderen, in totaal circa 2.000 kilometer, zijn voortaan ook toegankelijk voor de 'speed pedelecs', de elektrische fietsen die [naar artikel]
Vorig jaar 18 procent méér elektrische fietsen verkocht, maar minder gewone stadsfietsen en speed pedelecs(22/04/2021 - VRT NWS) De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar gegroeid met 4 procent tot bijna 600.000 exemplaren. De verkoop van elektrische fietsen steeg zelfs met 18 procent. De vraag naar de snelle elektrische fiets, de zogenoemde speed pedelec, daalde dan weer. Die zijn vooral interessant om autofiles te vermijden, en werden minder aantrekkelijk omdat er vorig jaar door de lockdowns en het vele telewerk beduidend minder files stonden. [naar artikel]
Nieuwe regel steekt stokken in de willen van snelle elektrische fiets(02/11/2016 - Het Belang van Limburg) De nieuwe regeling voor de snelle elektrische fiets leidt tot tandengeknars bij lokale gemeentebesturen en de Vlaamse overheid. Duizenden verkeersborden moeten worden aangepast. Als dat niet gebeurt, zullen fietsen die 45 km per uur halen, niet meer welkom zijn op de meeste fietspaden. [naar artikel]
Vlaanderen wil op termijn snelwegen voor elektrische fietsen(19/10/2017 - Metro) De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. De partijen vragen in de resolutie om via het Fietsfonds middelen uit te trekken om de lokale besturen te ondersteunen bij de aanpassing van lokale infrastructuur aan (snelle) elektrische fietsen. Er wordt ook gevraagd om het auto- en fietsnet zoveel mogelijk te ontvlechten. Zo nodig moeten maatregelen worden getroffen om snelle elektrische fietsen extra te beschermen, onder meer met veilige kruispunten en aangepaste verkeerslichten.
“Het is dringend tijd dat elektrisch fietsen niet alleen gestimuleerd, maar ook gehonoreerd wordt”, zegt initiatiefnemer Björn Rzoska. “Elektrische fietsers moeten gebruik kunnen maken van aangepaste en veilige infrastructuur, zodat we het volle potentieel kunnen benutten.”
“We willen dat de speedpedelec fiscaal en technisch als een fiets wordt beschouwd en niet als een bromfiets”, zegt Lies Jans van N-VA. “Je kan er ook perfect je kleine kinderen mee naar school begeleiden, net als met een gewone fiets: traag en zonder uitstoot.”
Martine Fournier van CD&V wil vooral een oplossing voor de homologatie. Er is immers nog geen Vlaamse instantie die de homologatie van speedpedelecs en andere licht elektrische voertuigen uitvoert. Het is al voorgevallen dat mensen met hun vraag naar een autokeuringscentra werden gestuurd.
bron: Belga
[naar artikel]
Weldra fietsvergoeding voor snelle elektrische fiets(11/05/2017 - Het Nieuwsblad) Snelle elektrische fietsen, de zogenaamde speed pedelecs, zullen binnenkort recht geven op een fietsvergoeding voor woon-werkverkeer. De federale regering dient weldra een wetsontwerp in om dat mogelijk te maken, zei Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams parlement na een vraag van Björn Rzoska (Groen). [naar artikel]
Nummerplaat nu ook verplicht voor e-bike(12/08/2016 - Het Nieuwsblad) Elektrische fietsen die sneller rijden dan 25 kilometer per uur moeten vanaf 1 oktober ingeschreven zijn. Je hebt er dan een autoverzekering voor nodig. Dat blijkt uit een mail naar enkele verzekeraars, die VTM NIEUWS kon inkijken. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen. [naar artikel]
Absurde regels elektrische fietsen zorgen voor verwarring(29/12/2016 - Het Nieuwsblad) De nieuwe verkeersregels die werden ingevoerd voor snelle elektrische fietsen hebben absurde neveneffecten. Zo mag je in sommige straten met zo’n ‘zoeffiets’ geen fietsers inhalen, of moet je stoppen aan het rode licht waar andere fietsers wél rechtsaf mogen.“Niemand geraakt er nog wijs uit”, klagen N-VA-Kamerleden Bert Wollants en Daphné Dumery aan. [naar artikel]
Vlaanderen wil snelwegen voor elektrische fietsen(19/10/2017 - Gazet van Antwerpen) De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen donderdag onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. [naar artikel]
Vlaanderen wil snelwegen voor elektrische fietsen(19/10/2017 - Het Belang van Limburg) De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen donderdag onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. [naar artikel]
Vlaanderen wil snelwegen voor elektrische fietsen(19/10/2017 - Het Nieuwsblad) De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen donderdag onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. [naar artikel]