De lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen heeft een duidelijk positief effect op de uitstoot van verontreinigde stoffen in de Scheldestad. Dat blijkt uit het onderzoek naar de impact van de LEZ een jaar na de invoering. [naar artikel]
Londen zal de luchtvervuiling nog sneller aanpakken dan aanvankelijk gepland. Al in april 2019 voert de stad een lage-emissiezone in. Vervuilende [naar artikel]
Londen krijgt vanaf 2019 een ‘ultralage-emissiezone’. Dat heeft de Londense burgemeester Sadiq Khan dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om een nieuwe stap in de strijd van de Britse hoofdstad tegen vervuilende voertuigen. Sinds 2008 geldt in het grootste deel van Groot-Londen al een lage-emissiezone. De ultralage-emissiezone zal volgens Khan van Londen de wereldstad met de strengste emissienormen maken. [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Geert Van Espen uit Deurne heeft bewust geen auto, enkel een camper om op vakantie te gaan en af en toe een zware boodschap te vervoeren. Maar door de lage-emissiezone kan dat laatste niet meer. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]
Dat blijkt uit de cijfers van maart. In februari, toen de lage-emissiezone (LEZ) van start ging en er nog geen boetes gegeven werden, was dat nog 5,21 procent. [naar artikel]
Londen heeft maandag de ultralage-emissiezone ingevoerd. Dieselwagens die niet voldoen aan euro 6-norm en benzinewagens die euro 4-norm niet halen, moeten 12,50 pond (14,50 euro) betalen per keer dat ze het centrum inrijden. [naar artikel]
Over twee maanden wordt de lage-emissiezone in Antwerpen ingevoerd. 1.034 mensen hebben al een definitieve goedkeuring gekregen om in de zone te rijden. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Het belangrijkste voordeel van het invoeren van een lage-emissiezone is de daling van roet, maar voor de overige polluenten is het effect beperkt. 'Men zal meer moeten doen om de stedelijke luchtverontreinigingsproblematiek onder controle te krijgen', zegt milieu-epidemioloog Tim Nawrot. 'Maar dit is een eerste stap.' [naar artikel]
In Londen zijn honderden camera’s gesaboteerd, kort voor de omstreden uitbreiding van de lage-emissiezone. De politie is een onderzoek gestart. [naar artikel]
De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk... [naar artikel]
Er komt voorlopig geen lage-emissiezone in de Antwerpse Zuidrand. Dat hebben de burgemeesters beslist op het kantonnaal overleg. De burgemeesters halen meerdere argumenten aan om het voorstel af te voeren. [naar artikel]
Het Antwerpse Havenbedrijf wil geen vervuilende voertuigen meer in 2020 en onderzoekt de uitbreiding van de lage-emissiezone naar het stedelijk havengebied. In november begint alvast een sensibiliseringscampagne. Die loopt tot december 2017. [naar artikel]
Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat zegt Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone combineren met een autoluw centrum. [naar artikel]
Behalve in Kortrijk weinig enthousiasme bij andere Vlaamse centrumsteden voor een lage-emissiezone, blijkt uit een rondvraag van Apache. [naar artikel]
Er rijden steeds minder vervuilende wagens in het centrum van Gent. Dat komt omdat aan het begin van dit jaar de lage emissiezone werd ingevoerd. Om alles te controleren plaatste de stad 6 camera’s. Intussen zijn er nog 9 bijgekomen en rijdt er ook een scanwagen rond. “Het heeft effect, want er zijn minder vervuilende auto’s”, klinkt het. [naar artikel]
De lage-emissiezone kan sinds haar introductie in Antwerpen, vijf jaar geleden, op niet veel bijval rekenen. Maar het verbod op (te) vervuilende wagens in de stad heeft wel zijn effect gehad: “Op sommige plaatsen is de roetuitstoot tot de helft teruggedrongen”, zegt de Antwerpse schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (Vooruit). [naar artikel]
De stad Mechelen gaat tegen de zomer van 2018 een lage-emissiezone invoeren in de hele binnenstad. Dat heeft het schepencollege vandaag beslist. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
De stad Antwerpen heeft vorig jaar 81.372 boetes uitgedeeld voor overtredingen in de lage-emissiezone (LEZ). Omgerekend zijn dat bijna 220 boetes... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.