Na 2030 of 2040 zullen er steeds meer volledig zelfrijdende auto’s op onze wegen verschijnen. Die auto’s kunnen belangrijke voordelen voor de verkeersveiligheid opleveren maar zullen ook leiden tot een toename van het autoverkeer en dus meer files veroorzaken. Dat zegt het Federaal Planbureau in een recente studie. [naar artikel]
De vergrijzing, waarbij er steeds meer ouderen zijn ten opzichte van het aantal werkenden, zal nog toenemen tot 2040. Daarna zal ze stabiel blijven door de geleidelijke uitdoving van het babyboomeffect. Dat blijkt uit een nieuwe demografische projectie van het Federaal Planbureau. België zal in 2070 al 13,4 miljoen inwoners tellen, voorspelt het Planbureau. [naar artikel]
Als het beleid niet wijzigt, neemt de uitstoot van broeikasgassen door vervoer tegen 2040 met 2,8 procent toe tegenover 2015. Dat zegt een studie van het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Vervoer. [naar artikel]
De Amerikaanse mobiliteitsgoeroe Lukas Neckermann heeft in Brussel zijn visie op de mobiliteit van de toekomst uit de doeken gedaan. Tegen 2040 zullen alle wagens autonoom rijden en niets meer uitstoten. [naar artikel]
Vanaf 2040 zullen de Britten in eigen land geen nieuwe auto's meer kunnen kopen die rijden op benzine of diesel. Dat heeft minister van Milieu Michael Gove aangekondigd. Hij hoopt dat die auto's tegen 2050 van de Britse wegen zullen verdwijnen. [naar artikel]
In de jaren 2030 en 2040 zal de bevolking in Brussel en Wallonië dalen. Dat voorspelt het Federaal Planbureau. Het aantal inwoners in Vlaanderen zal wel verder toenemen waardoor de bevolking van héél België naar verwachting tot 2070 zal blijven groeien tot 12,9 miljoen mensen. [naar artikel]
Bij een ongewijzigd beleid zal de directe uitstoot van broeikasgassen door het vervoer van personen en goederen tegen 2040 met 2,8 procent zijn toegenomen tegenover 2015, zo berekende het Federaal Planbureau. [naar artikel]
Zonder snelle en verstrekkende maatregelen, zal de aarde al tegen 2040 met meer dan 1,5°C opgewarmd zijn, dat is de meest strikte grens die de ondertekenaars van het klimaatakkoord van Parijs in 2015 afspraken. En dat vormt een grote bedreiging voor de wereldeconomie. "We moeten economische belangen ondergeschikt maken aan klimaat", staat in een uitgelekt conceptrapport van het klimaatpanel van de Verenigde Naties. [naar artikel]
Brussel en Wallonië zullen respectievelijk in de jaren 2030 en 2040 te maken krijgen met een krimpende bevolking, terwijl de Vlaamse bevolking wel nog verder zal groeien. Dat voorspelt het Federaal Planbureau in een nieuwe studie. The post Planbureau voorspelt dalend bevolkingscijfer in Brussel en Wallonië appeared first on Trends. [naar artikel]
Minder mensen zullen de komende jaren voor de trein kiezen om zich te verplaatsen. De files op de weg dreigen daarentegen alleen maar toe te nemen. Dat staat in nieuwe transportvooruitzichten tot 2040 die het Federaal Planbureau uitwerkte in samenwerking met de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. [naar artikel]
De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe... [naar artikel]
Tegen 2040 zal het verkeer in Antwerpen nog 13 procent trager verlopen dan nu. De auto blijft het belangrijkste transportmiddel en het goederenvervoer zal een kwart meer kilometers afleggen. Dat berekende het Federaal Planbureau en de FOD Mobiliteit en Vervoer. “De inspanningen die worden gedaan, zijn te beperkt. We moeten naar een totale omslag in mentaliteit en mobiliteit”, zegt transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen). [naar artikel]
17:07 Minder mensen zullen de komende jaren voor de trein kiezen. De files op de weg dreigen daarentegen alleen toe te nemen, stelt het Federaal Planbureau. [naar artikel]
Dat blijkt donderdag uit nieuwe vooruitzichten van het Planbureau, die De Tijd en L'Echo konden inkijken. De langetermijnvooruitzichten van het Planbureau tot 2024 zullen als basis dienen voor de verkiezingsprogramma's. [naar artikel]
Vanaf 2026 zal de verkoop van hybride en elektrische wagens in ons land zeer snel toenemen. Dat zegt minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), die zich daarvoor baseert op een rapport van het Federaal Planbureau. Tegen 2040 zou zelfs bijna het volledig Belgische bedrijfswagenpark elektrisch moeten zijn. Het Planbureau wijst erop dat die evolutie sowieso zou plaatsvinden, maar dat de hervorming die minister van Van Peteghem heeft ingevoerd om het bedrijfswagenpark te vergroenen voor een versnelling heeft gezorgd. [naar artikel]
We zullen minder naar kantoor of naar school gaan, ook na corona. Dat voorspelt digitaal ondernemer Jo Caudron in "De zevende dag": "Hoe langer deze situatie duurt, hoe meer werkgevers en werknemers zullen beseffen dat we dit niet zomaar kunnen terugdraaien". Wanneer we samenkomen, zowel op school als op het werk, zal sociaal contact op de eerste plaats staan, boven productiviteit, aldus Caudron. [naar artikel]
"Op een weg als de N49 wordt veel sneller gereden dan 90 per uur", zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol van de Universiteit Gent. Hij pleit daarom voor "minstens een controle over het volledige traject van de N49". Maar er is meer. De Mol wijst ook op de mogelijkheden die er bestaan om vrachtwagens veiliger te laten rijden, onder meer door advanced cruise control. "Alle moderne vrachtwagens hebben dat, maar ze schakelen dat uit." Dit systeem zorgt ervoor dat een vrachtwagen automatisch afremt als hij te dicht bij een voorliggend voertuig komt. "In dit geval in Maldegem was de impact van een aanrijding veel, veel kleiner of onbestaande geweest", aldus nog Johan De Mol in "Het journaal". [naar artikel]
De Vlaamse Bouwmeester Leo Van Broeck vindt het jammer dat de betonstop deze legislatuur niet meer goedgekeurd zal raken. "Spijtig dat het niet lukt, want eigenlijk is 2040 al te laat. Maar misschien is het ook een kans om alles sneller en beter te doen." [naar artikel]
01:00 Het Planbureau verwacht meer files door sterkere groei goederenverkeer. [naar artikel]
14:54 Het begrotingstekort en de overheidsschuld zullen de komende vijf jaar sterk stijgen, tenzij de regeringen bijsturen na de verkiezingen van 9 juni. Dat voorspelt het Federaal Planbureau [naar artikel]
Vanaf nu is het verboden om stil te staan in de Burgemeester Reynaertstraat, in Kortrijk "’t stroatje" genoemd. De stad heeft die maatregel genomen om taferelen te vermijden zoals vorige week in de Overpoort in Gent. Ze gaan ook meer controleren en boetes uitdelen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.