Elektrisch rijden is noodzakelijk om onze klimaatdoelstellingen te halen. Maar wat schieten we ermee op als die elektriciteit uit kerncentrales komt? Echt milieuvriendelijk rijden we pas als we ook op groene stroom rijden. Is dat in Vlaanderen haalbaar? [naar artikel]
Er staan al honderden windmolens in onze Noordzee, maar dat is niet voldoende, vinden de Belgische topbedrijven Jan De Nul, DEME, Tractebel en Soltech. Zij slaan nu de handen in elkaar om een paar tientallen miljoenen drijvende zonnepanelen installeren op zee. [naar artikel]
In Singapore is een van de grootste drijvende zonne-energiecentrales onthuld. Op een oppervlakte die even groot is als 45 voetbalvelden werden in totaal 122.000 zonnepanelen geïnstalleerd. [naar artikel]
Vorige zondag hebben zonnepanelen, windmolens en biomassacentrales meer stroom geproduceerd dan de kerncentrales. Iets wat maar heel uitzonderlijk voorvalt in België. [naar artikel]
Er zijn dit jaar in Vlaanderen 25 nieuwe windmolens bijgekomen op land. Dat is veel minder dan de 35 windmolens in 2018 en 80 windmolens in 2017. “De beroepsprocedures tegen onze windmolens slepen soms drie tot vijf jaar aan”, klinkt het bij Engie. [naar artikel]
In de hele wereld worden kerncentrales voorbijgestoken door zonnepanelen en windmolens als meest aantrekkelijke energiebron. De ooit zo machtige nucleaire industrie staat stilaan voor de keuze: zichzelf heruitvinden of ten onder gaan. [naar artikel]
Netbeheerder Fluvius heeft 4 miljard nodig om ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk tegen 2030 niet crasht wanneer we allemaal elektrisch rijden, zonnepanelen hebben liggen, en onze woning met een elektrisch warmtepomp verwarmen. Grootste uitdaging van heel het plan? “Voldoende personeel vinden.” [naar artikel]
Van alle auto's die in de eerste helft van 2019 in Vlaanderen zijn verkocht, was nog geen 2 procent volledig elektrisch. In totaal zijn er nu iets meer dan 10.000, op een totaal van 3,5 miljoen auto's. Toch zijn alle experts overtuigd: binnenkort zal de helft van alle verkochte auto's elektrisch zijn. [naar artikel]
Meer dan de helft van de nieuwe auto's die vorig jaar in Noorwegen werden verkocht, was elektrisch. Volgens de Noorse branchevereniging Opplysningsrådet for Veitrafikken reed 54,3 procent van alle nieuwe auto’s op batterijen. Daarmee is het Scandinavische land het eerste waar elektrische auto’s populairder zijn dan auto's aangedreven door alle andere soorten brandstof samen. [naar artikel]
In Noorwegen, nochtans geen kleine olieproducent, is het marktaandeel voor volledig elektrische auto's vorig jaar spectaculair gestegen: 31,2 procent van alle nieuw verkochte auto's rijdt er nu op elektriciteit, terwijl de verkoop van diesel-, benzine- en hybride auto’s in elkaar stuikt. De Noren zijn daarmee het best scorende land ter wereld wat elektrisch rijden betreft. [naar artikel]
Lees dit artikel: Macron ziet kernenergie als “een kans†en wil niet dat windmolens en zonnepanelen “de Franse landschappen beschadigen†Tijdens een bezoek aan Frans-Polynesië sprak de Franse president Emmanuel Macron met France Info over zijn energiebeleid. Hij is voorstander van hernieuwbare energie, maar niet zomaar op de oude manier. “Frankrijk heeft een kans: als we het hebben over de uitstoot van broeikasgassen, ligt ze bij kernenergieâ€, verklaarde Macron. “We zijn het land in Europa […] Lees dit artikel: Macron ziet kernenergie als “een kans†en wil niet dat windmolens en zonnepanelen “de Franse landschappen beschadigen†[naar artikel]
De markt van de zonnepanelen is het voorbije jaar weer aangetrokken, blijkt uit cijfers van Apere, de Waalse organisatie die duurzame energie... [naar artikel]
De vennootschap Greensky wil in Gingelom drie extra windmolens bouwen. Maar de provincie heeft de omgevingsvergunning geweigerd omdat de nieuwe windmolens te dicht bij een Romeinse grafheuvel zouden staan. Elektriciteitsproducent Engie gaat in beroep. [naar artikel]
Vorige week nam dienstencentrum Sint-Oda in Overpelt de eerste van vier elektrische auto’s in gebruik. Wout Nickmans, directeur Zorg, en Frank Winters, logistiek verantwoordelijke Sint-Oda, mochten als eersten kennismaken met de elektrische auto. De drie andere auto’s volgen in maart en juni van 2024. Ze krijgen verschillende kleuren. Het aangeschafte voertuig heeft een actieradius van 450 km. De laadpalen staan tijdelijk en verhuizen mee naar de nieuwbouw. Bedoeling is dat alle verplaatsingen van Sint-Oda elektrisch gaan gebeuren. De auto’s worden geleased door Odapower. Volgens logistiek verantwoordelijke Frank Winters is het voor Sint-Oda zo goed als een nul-operatie. De stroom komt van Odapower, een coöperatieve vennootschap met een link naar Sint-Oda. De coöperanten brachten daarvoor eerder 500.000 euro samen om het project met zonnepanelen te realiseren. [naar artikel]
Een meerderheid van de Belgen heeft nog nooit met een elektrisch aangedreven auto (mee)gereden en zegt daar ook geen verstand van te hebben. Toch staat 5 op 10 open voor elektrisch autorijden indien ze nu een nieuwe auto moeten kopen. Aldus twee opvallende besluiten van een recente lezersbevraging door Roularta Research. [naar artikel]
Op vrijdag produceerden alle zonnepanelen evenveel energie als de grootste twee kerncentrales in ons land samen. Een kwart van de stroom kwam van onze daken. [naar artikel]
Het energieverbruik in huis is meer en meer elektrisch aan het worden. Voor je beslist om het dak van je woning volledig met zonnepanelen te bedekken voor zo veel mogelijk zonnestroom, werk je best eerst nog een vragenlijstje af. [naar artikel]
Lees dit artikel: Exit kerncentrales: Elektrische auto’s helpen stroomtekorten voorkomen Elektrische wagens kunnen met slimme laadtechnologie en met hun batterijen eventuele stroomtekorten na de sluiting van de kerncentrales voorkomen. Dat blijkt uit een studie van hoogspanningsnetbeheerder Elia. Volgens de studie die nagaat hoeveel nieuwe productiecapaciteit nodig is, is er een ”dringende behoefte aan nieuwe binnenlandse capaciteit om te anticiperen op de capaciteitsbehoeften die ontstaan door […] Lees dit artikel: Exit kerncentrales: Elektrische auto’s helpen stroomtekorten voorkomen [naar artikel]
Over twaalf jaar mogen in de EU geen auto”s met verbrandingsmotor meer worden verkocht en moet alles elektrisch. Maar gelooft Europa er zelf nog in? [naar artikel]
De combinatie van volop draaiende kerncentrales en steeds meer hernieuwbare energie uit wind en zon, dreigt ervoor te zorgen dat windmolens deze zomer één weekend op de vier moeten worden afgeschakeld. Voor energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) bewijst dat de nood aan bijkomende flexibiliteit op onze energiemarkt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.