Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Oceaanconferentie in Brussel: "CO2-uitstoot scheepvaart moet drastisch naar beneden"

19/02/2019 - 12:03
"De CO2-uitstoot op zee moet drastisch naar beneden in de strijd tegen de klimaatopwarming. Dat is gezegd op een internationale conferentie over klimaatverandering en oceaanbehoud in Brussel. België kan daarin een voortrekkersrol spelen, zegt minister van de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD)."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Internationaal akkoord pakt uitstoot scheepvaart aan, critici ontgoocheld: "Had veel meer moeten zijn" (07/07/2023 - VRT NWS)

De internationale scheepvaartsector heeft na dagen van onderhandelen in Londen een akkoord bereikt over het inperken van de uitstoot van vrachtschepen. Die zijn verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Tegen 2030 moet de uitstoot met minstens 20 procent naar omlaag, om "tegen of rond" 2050 een nuluitstoot te bereiken. Milieuorganisaties reageren kritisch. [naar artikel]


2. "Groen asfalt" moet CO2-uitstoot naar beneden halen (05/11/2017 - VRT NWS)

Vanaf januari wil het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) milieuvriendelijker asfalt aanleggen. Dat is asfalt dat geproduceerd wordt aan een lagere temperatuur.  Elk jaar kan zo de CO2-uitstoot van zo’n 230 gezinnen uitgespaard worden.  [naar artikel]


3. Shell moet CO2-uitstoot drastisch verminderen van rechter (26/05/2021 - Het Laatste Nieuws)

Oliebedrijf Shell moet de CO2-uitstoot die het veroorzaakt drastisch omlaag brengen. Dat heeft een Nederlandse rechtbank vandaag bepaald. De uitstoot moet uiterlijk in 2030 met 45 procent zijn verminderd ten opzichte van het niveau van 2019. De uitspraak kan een precedent betekenen voor de hele olie-industrie. [naar artikel]


4. Te veel uitstoot? Pas de cijfers aan (03/08/2018 - Het Laatste Nieuws)

België vraagt Europa om de officiële hoeveelheid uitstoot van stikstofdioxides "naar beneden bij te stellen" zodat we de EU-limiet toch halen. De... [naar artikel]


5. Historische uitspraak in klimaatzaak: Shell moet CO2-uitstoot drastisch verminderen (26/05/2021 - De Morgen)

Oliebedrijf Shell moet de CO2-uitstoot die het veroorzaakt drastisch omlaag brengen. Dat heeft een Nederlandse rechtbank vandaag bepaald. De uitstoot moet uiterlijk in 2030 met 45 procent zijn verminderd ten opzichte van het niveau van 2019. De uitspraak kan een precedent betekenen voor de hele olie-industrie. [naar artikel]


6. Ratificatie van klimaatakkoord door China en VS is "heel goed nieuws" (03/09/2016 - De Redactie)

Maar Greenpeace waarschuwt tegelijk ook: "We verwachten nu snel concrete stappen om de CO2-uitstoot snel naar beneden te laten gaan". [naar artikel]


7. Europees akkoord over terugdringen van broeikasgassen met 55 procent tegen 2030: "Ambitie moet omhoog" (21/04/2021 - VRT NWS)

Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een akkoord bereikt over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030. De uitstoot moet dan minstens 55 procent lager liggen dan de uitstoot in 1990. Is dat haalbaar? "Het zijn doordachte cijfers", zegt professor Europese politiek Hendrik Vos in "De ochtend", "maar het ambitieniveau in alle lidstaten moet omhoog". Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft haar twijfels en vraagt "realistische doelstellingen en een rechtvaardige spreiding van de inspanningen". [naar artikel]


8. EU bereikt akkoord over inperken uitstoot scheepvaart (23/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart de komende decennia aanzienlijk moet inperken. De overeenkomst kadert in de ambitie van de Europese Unie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. [naar artikel]


9. "Controle op uitstoot wagens moet onafhankelijk worden gemaakt" (29/11/2016 - Het Laatste Nieuws)

Omdat de controles op de uitstoot van wagens nu door de lidstaten gebeuren en "nauwelijks iets voorstellen", moet een onafhankelijk Europees [naar artikel]


10. "Crew boezemde ons nog meer angst in toen zuurstofmaskers naar beneden vielen" (16/10/2017 - Het Laatste Nieuws)

Een vlucht van AirAsia van Perth naar Bali kwam in de problemen. De druk in de cabine was plots drastisch gedaald en het toestel dook daarop in... [naar artikel]


11. Belgische klimaatwetenschapper: "Uitstoot van broeikasgassen moet tot nul herleid worden"  (07/10/2018 - VRT NWS)

"De uitstoot van broeikasgassen moet tot nul worden herleid om de klimaatopwarming tot eender welk niveau te beperken."Of nog: "De enige langdurige oplossing na het overschrijden van 1,5 of 2 graden opwarming is het actief en permanent verwijderen van CO2 uit onze atmosfeer." Aan het woord is Joeri Rogelj, een van de twee Belgen die actief meewerkte aan het nieuwe VN-klimaatrapport SR1.5 en mee naar Korea afreisde. Een waarschuwende boodschap, maar hoe haalbaar is het? Wij lijsten zijn bevindingen op in vijf vragen en antwoorden.  [naar artikel]


12. Nederlandse regering komt met stikstofplan: "Keihard voor de boeren, maar er is geen andere keuze" (10/06/2022 - VRT NWS)

In Nederland heeft de regering haar plan bekendgemaakt om de uitstoot van stikstof over enkele jaren drastisch te verminderen. Tegen 2030 moet die uitstoot gehalveerd worden en dat kan enkel door een forse vermindering van de veestapel. Voor een aantal veehouders zal dat het einde van hun bedrijf betekenen. De aanpak verschilt wel erg per regio en de provincies krijgen inspraak in de uitwerking ervan. [naar artikel]


13. Ook Europese scheepvaart moet nu betalen voor zijn uitstoot (18/04/2023 - VRT NWS)

Ook de scheepvaartsector zal nu uitstootrechten moeten kopen voor de broeikasgassen die hij uitstoot. Dat is een van de gevolgen van de uitbreiding van het Europese emissiehandelsysteem die vandaag gestemd werd. In de sector wordt de beslissing positief ontvangen, maar er is wel nog werk aan de winkel om de scheepvaart duurzamer te maken. Producten zullen er voor de consument dan weer niet zo veel duurder door worden. [naar artikel]


14. VAB: "Noodrem moet standaard op wagen" (05/03/2017 - Het Nieuwsblad)

Elke auto zou standaard een automatische noodrem of dodehoekassistent moeten hebben. Dat zegt VAB, de Vlaamse automobilistenbond. Nu gebeurt dat nog te weinig, vooral in gezins- en stadswagens. Ze worden vaak wel als optie aangeboden, maar veel te duur. De systemen kunnen het aantal ongevallen drastisch naar beneden halen. [naar artikel]


15. Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot (16/09/2020 - Express)

Het Europees Parlement wil aan de scheepvaart striktere milieuregels opleggen. De Europese parlementsleden hebben immers ingestemd met een voorstel om... The post Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot appeared first on Business AM. [naar artikel]


16. Naar een "opbod naar beneden" voor de rijkentaks - Michel Maus (13/07/2017 - De Redactie)

Groot nieuws. De nieuwe Franse president Emmanuel Macron wil allerlei "rijkentaksen" schrappen of verlagen om fiscale "asielzoekers" terug te lokken naar Frankrijk. Belastingen heffen is een nobele kunst, je moet weten wanneer je té veel vraagt. [naar artikel]


17. "Ecologische flitspaal" tegen uitstootfraude in het verkeer: "Uitstoot tot 80 procent terugdringen" (26/05/2021 - VRT NWS)

Er komen "ecologische flitspalen" om hardleerse uitstootfraudeurs uit het verkeer te halen. Het gaat om sensoren die heel gericht de uitstoot per voorbijrijdende auto kunnen meten. Uit een onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een kleine groep hardleerse fraudeurs verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. [naar artikel]


18. Verkeerschaos bij bouw Oosterweel? Aantal auto’s moet drastisch dalen (10/01/2017 - De Standaard)

Om de files tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch naar beneden. Dat schrijft De Tijd op basis van een rapport van de Vlaamse regering. [naar artikel]


19. Hoe de scheepvaart zonder CO2-uitstoot gaat varen (18/12/2022 - Express)

Net als andere industrietakken moet ook de scheepvaart zijn CO2-uitstoot beperken en rond 2050 CO2-neutraal varen. Dat betekent dat stookolie, diesel en LNG vervangen moeten worden door waterstof, methanol of biobrandstoffen. Dankzij miljoenensubsidies komen projecten als Sh2ipdrive, MENENS en Condor met innovaties en veelbelovende projecten. Begin 2023 gaan de eerste emissieloze schepen op waterstof varen. […] [naar artikel]


20. Greenpeace dreigt met rechtszaak tegen Nederlandse staat in stikstofdossier (16/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Greenpeace gaat de Nederlandse overheid voor de rechter slepen als er niet snel maatregelen komen om de stikstofneerslag op kwetsbare natuurgebieden drastisch te verminderen. De uitstoot moet volgens de milieuorganisatie voor eind 2025 naar een aanvaardbaar niveau, omdat natuurgebieden "op omvallen" staan. [naar artikel]


21. Aantal auto’s tijdens bouw Oosterweel moet drastisch dalen (10/01/2017 - Gazet van Antwerpen)

Om de files tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding beheersbaar te houden, moet het autoverkeer rond Antwerpen drastisch naar beneden. Dat schrijft De Tijd op basis van een rapport van de Vlaamse regering. [naar artikel]


22. Lugubere muurschildering duikt op in Brussel (21/01/2017 - De Redactie)

Na de "masturbatiemuur", de "penismuur", de "anusmuur", de "penetratiemuur" en de "geboortemuur" heeft Brussel sinds enkele dagen een "onthoofdingsmuur". De stad wil de tekening zo snel mogelijk weg. [naar artikel]


23. Ivo Belet: "België moet CO2-uitstoot met 35 procent verminderen tegen 2030" (19/07/2016 - Het Laatste Nieuws)

De Europese Commissie beslist morgen welke inspanningen de lidstaten moeten leveren om de CO2-uitstoot in het transport, de huisvesting en een [naar artikel]


24. De rijkste Belgen deel 1: welke families zitten op het grootste vermogen, waarmee verdienen ze hun geld en aan wat geven ze het uit? (15/08/2023 - Gazet van Antwerpen)

{ "title": "20. Familie Catheline Périer-D’Ieteren", "type": "aside-inline", "content": [ { "subhead": "" }, { "image": { "credit": "Vub", "url": "//Assets/Images_Upload/2023/08/14/fae966b1-8bbb-4ac3-af12-cf0e15b2678c.jpg", "format": "image/jpg", "metadata": { "alignment": "left", "original_size": { "width": 1001, "height": 1515 } }, "caption": "" } }, { "p": "Hoeveel? 1.813.506.588 euro" }, { "p": "Wat? Auto-import, herstel en vervanging autoruiten" }, { "p": "Waar? Brussel" }, { "styled_text": { "text": "", "type": "information_text" } } ] } [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!