‘Ja, ik zet een oude witte man in de schijnwerpers en nee, niet iedereen zal daar blij mee zijn. Maar het is nodig dat we onze geschiedenis begrijpen.’ In de voorstelling Testament van een journalist onderzoekt theatermaker Chokri Ben Chikha heden en verleden aan de hand van journalistiek icoon Hugo Camps. [naar artikel]
Chokri Ben Chikha is theatermaker en schrijver. In september verschijnt van hem Zoo humain. Maar hoe vierde hij vakantie? Om deze vijftien vragen te beantwoorden, had hij 30 minuten en 14 seconden nodig. [naar artikel]
Chokri Ben Chikha is in da house. Met felroze beha's, vlezige vrouwendijen die mannenlenden omklemmen en acteursbenen in lompe shortjes ensceneert hij, met Johan Simons en bij NTGent, Michel Houellebecqs romans Platform én Onderworpen. [naar artikel]
Opmerkelijk theaternieuws: Action Zoo Humain-brein Chokri Ben Chikha maakt een voorstelling in Barcelona. In tijden van Catalaanse en Europese crises wil hij de parallellen tussen franquisten van vroeger en jihadisten van nu onderzoeken. [naar artikel]
Als een hertje dat angstig in de lichten van een aanstormende wagen staart: zo leek Blanche op het podium van het Songfestival in Kiev te staan. Volgens choreograaf Chokri Ben Chikha is dat geen toeval, maar een bewuste strategie. [naar artikel]
De Belgische theatermaker Chokri Ben Chikha heeft serieus wat ophef veroorzaakt op het Nederlands Theater Festival. Hij zei op het podium dat hij zich in brand wilde steken, overgoot zichzelf met een vloeistof en vroeg het publiek om een vuurtje. [naar artikel]
De wrevel begon toen de één zwaar bespaarde in de sector van de andere. En toen cultuurminister Sven Gatz (48, Open Vld) zich ook nog eens uitdoste als Zwarte Piet, werd het voor theatermaker Chokri Ben Chikha (46) echt persoonlijk. 'Neem ons alsjeblieft au sérieux.' [naar artikel]
Chokri Ben Chikha opende gisteren het Nederlands Theaterfestival in Amsterdam met een opvallende actie. De Vlaamse theatermaker dreigde zichzelf in brand te steken. Hij gooide vloeistof uit een jerrycan over zich heen en vroeg het publiek om een vuurtje. [naar artikel]
Al jaren is theatermaker Chokri Ben Chikha gefascineerd door het journalistieke monument Hugo Camps. Die fascinatie mondt straks uit in Testament van een journalist, een voorstelling over diens leven en werk. 'Ik heb de decadentie van mijn tijd geaccepteerd. Ik ben er niet trots op. Maar ik schaam me er ook niet voor.' [naar artikel]
Chokri Ben Chikha krijgt de 8ste Walter De Buckprijs. Ben Chikha is acteur en ook docent en onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Hij krijgt de prijs voor het maatschappelijk engagement dat door zijn hele werk loopt. Sociaal engagement is ook waar de Gentse volkszanger Walter De Buck voor bekend stond. De prijs, een beeldje, wordt sinds 2015 jaarlijks uitgereikt tijdens de Gentse Feesten. [naar artikel]
Een onlangs verschenen rapport van een VN-expertencommissie raadt de Belgische samenleving aan om in het reine te komen met het koloniale verleden. Volgens docent Frank Gerits kunnen we niet alleen naar koning Leopold II kijken als we het debat over onze excuses voeren: "Officiële excuses zijn belangrijk omdat ze ons in staat stellen om kritisch te reflecteren over de ideeën die wij, zowel Afrikaanse als niet-Afrikaanse Belgen hebben meegekregen als kind." [naar artikel]
De ‘Buffalo-indiaan’, het logo van KAA Gent, krijgt opnieuw de wind van voren. Deze keer is het auteur, theatermaker en docent aan KASK School of Arts Chokri Ben Chikha die het thema op de agenda zet. [naar artikel]
De ene is, na een kunstproject over een vrouw met een nikab, ontslagen als juriste bij Unia. De andere is een gevierd theatermaker. Beiden, Rachida Lamrabet en Chokri Ben Chikha, schreven een vlammend boek over 'wij' en 'zij' in Vlaanderen. 'Ik kan het woord identiteit niet meer horen.' [naar artikel]
Een werkgroep van de Verenigde Naties wil dat ons land zich excuseert voor zijn verleden in Congo. Maar zijn excuses wel genoeg? En wie moet die dan maken? [naar artikel]
In deze column leest u een oplossing voor het Vlaamse theater. [naar artikel]
Het is niet meer dan normaal dat ons land in het reine komt voor het koloniale verleden onder Leopold II en daar ook effectief verontschuldigingen voor aanbiedt. Dat heeft CD&V-voorzitter Joachim Coens donderdagavond verkondigd in De afspraak. En de meest aangewezen persoon om die excuses over te maken, is volgens hem koning Filip. [naar artikel]
01:10 Theatermaker Chokri Ben Chikha zegt al jaren dat we moeten debatteren over de islam. Met zijn toneelbewerking van Houellebecqs roman ‘Onderworpen’ geeft hij een aanzet. ‘Ik begrijp ze wel, de kiezers ... [naar artikel]
Chokri Ben Chikha (1969) is artistiek directeur van Action Zoo Humain, en onder-zoeker KASK/ HoGent. Dramaturg Jasper Delbecke tekent mee [naar artikel]
22:28 Wat is de gemene deler tussen Jan van Eyck, de Antwerpse Zes en onze wereldvermaarde choreografen? Een voorstelling van Chokri Ben Chikha over de genetische basis van Vlaams artistiek talent gaat op e... [naar artikel]
‘Ja, ik zet een oude witte man in de schijnwerpers en nee, niet iedereen zal daar blij mee zijn. Maar het is nodig dat we onze geschiedenis begrijpen.’ In de voorstelling Testament van een journalist onderzoekt theatermaker Chokri Ben Chikha heden en verleden aan de hand van journalistiek icoon Hugo Camps. [naar artikel]
Chokri Ben Chikha is theatermaker bij Action Zoo Humain, docent KASK/School of Arts/HoGent en auteur van Zoo Humain. De blijde terugkeer van de barbaar [naar artikel]
De ene is, na een kunstproject over een vrouw met een nikab, ontslagen als juriste bij Unia. De andere is een gevierd theatermaker. Beiden, Rachida Lamrabet en Chokri Ben Chikha, schreven een vlammend boek over ‘wij’ en ‘zij’ in Vlaanderen. ‘Ik kan het woord identiteit niet meer horen.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.